Пріоритети наступності у вихованні дошкільників і молодших школярів
У розвитку освіти України відбувається поступовий перехід від "безнаціональної" унітарної підготовки школярів до етнічно диференційованої, - зазначає В. Кремень [60, с. 20]. Тому справедливим у контексті забезпечення наступності в етнічному вихованні дітей вважаємо різновекторне вивчення особистості в етнографічному аспекті. У дослідженнях сучасних учених І. Бехп, А. Богуга, І. Єрмакова, Т. Єрмакова, В. Кононенка.Л. Масол, Н. Лисенко, О. Савченко, Р. Скульського акцентовано на поліаспектності впливу української культури на зміст дошкільної та шкільної освіти, розроблено нові моделі формування особистості на засадах синтезу загальнолюдських і національних цінностей. Отож етнокультурний вектор виступає домінантою в проектуванні компетентнісно орієнтованого навчання і виховання з урахуванням принципів наступності та безперервності. Пошук шляхів забезпечення наступності змісту навчально-виховної діяльності на різних ступенях освіти, що функціонують як продовження попередніх і передбачають підготовку для можливого переходу на наступні щаблі, є предметом дослідження психологів, педагогів, соціологів. Наукові основи наступності розроблено в дослідженнях Ю. Бабанського, Л. Виготського, Г. Костюка, М. Скаткіна, В. Сухомлинського, О. Скрипченко, О. Савченко та інших. У педагогічній науці, за А. Харченко, поняття "наступність і перспективність" розглядаються як дві сторони одного і того ж педагогічного явища: перспективність означає погляд знизу вгору, а наступність - зверху. Перспективність є визначенням пріоритетних ліній підготовки дітей дошкільного віку до школи і з максимальним ураховуванням потреби початкової школи в готовності дитини до оволодіння провідною в молодшому шкільному віці навчальною діяльністю; подальшим етносоціальним розвитком і вільним виявом психічних новоутворень; наступність - це ретельне врахування рівня розвитку дитини, з яким вона прийшла до школи задля забезпечення органічного продовження етнічного навчання й виховання, започаткованих у дошкільному віці [105]. Наступність, за О. Вашуленко, передбачає зв'язок між різними етапами або ступенями розвитку. Його сутність полягає у збереженні певних елементів цілого чи окремих сторін його організації під час переходу від одного етапу до іншого. У широкому значенні наступність потрактовано як передачу соціальних і культурних цінностей від покоління до покоління та їх засвоєння [12]. У педагогічній літературі наступність - один із принципів освіти, який "передбачає зв'язок та узгодженість у цілях, змісті, організаційно-методичному забезпеченні етапів освіти, які межують один з одним". У низці досліджень наступність розглядають і як важливу умову підвищення ефективності навчальної та виховної роботи (О. Ароніна, Р. Афанасьева, С. Колесников, А. Машовець, В. Сенько, В. Сластьонін, В. Сухомлинський). На думку В. Сенько, наступність у вихованні полягає в тому, що на кожному етапі розвитку закріплюються й розширюються позитивні якості особистості, сформовані на попередньому етапі. Одночасно забезпечується виконання виховних завдань нового етапу та готується підґрунтя для наступного. Зазначено, що виховання необхідно розглядати не лише з погляду педагогічного впливу, а й з позицій дітей, дотично до їхніх запитів, прагнень, домагань (Л. Божович, Ш. Ганелін, С. Рубін-штейн) [12]. Моделювання педагогічного процесу в закладах освіти, за Р. Скульським, включає комплексне розв'язання цілої низки взаємопов'язаних завдань у межах певного дидактичного циклу, а саме: - педагогічне цілепокладання; - конструювання змісту навчального матеріалу, що підлягає засвоєнню; - визначення методів і прийомів навчання й виховання та зумовлених ними дій учителя й учнів; - виокремлення організаційних форм навчання і виховання; - добір дидактичних засобів, матеріалів і способів їх використання у навчально-виховному процесі [95]. На основі цього в реалізації принципу наступності між дошкільною та початковою освітою в етнічному навчанні й вихованні дітей виокремлюємо такі аспекти: - узгодження педагогічного цілепокладання на дошкільному та початковому шкільному рівнях навчання; - удосконалення змісту дошкільної та початкової освіти; - вибір методів виховання та форм організації відповідної діяльності у дошкільних навчальних закладах та початковій школі. Педагогічне цілепокладання етнічного виховання дітей передбачає, по-перше, оволодіння загальнопедагогічними знаннями про цілі й завдання національного виховання, структуру виховного ідеалу українця у різні історичні епохи; по-друге, - конкретними уявленнями про його сутність, мету і зміст, методи та форми його організації. Педагогічну сутність наступності в етнічному навчанні й вихованні розглядають у двох напрямах: змістовий та організаційний. Змістовий - обумовлює вибір засобів, методів і прийомів навчання і виховання; орієнтує на створення певних педагогічних умов; забезпечує зв'язок у цілях, змісті, засобах, методах і прийомах, організаційних формах; виключає випадковість і стихійність педагогічного процесу. Організаційний - передбачає забезпечення певних педагогічних умов етнічного виховання на всіх етапах цього процесу, визначає їхню послідовність, уможливлює забезпечення співпраці вчителів, вихователів, батьків, соціального середовища [12]. Принцип наступності та послідовності в етнічному вихованні полягає у формуванні творчої, фізично й морально здорової, національно свідомої, відданої своїй Батьківщині особистості. Для цього необхідною є система послідовних виховних впливів, адже результативність виховання виключає спонтанність, епізодичність. О. Кононко, О. Проскура, О. Савченко акцентують на введенні в педагогічний процес різних видів творчої діяльності дітей (самодіяльні ігри, драматизації, словесна та музична творчість), насиченості змісту навчання інформацією етнографічного характеру задля активізації їхніх пізнавальних інтересів. Уперше досвід етнічного пізнання світу дитина отримує в родині. У процесі соціального розвитку вона непомітно для себе і батьків вивчає домашню господарсько-економічну ситуацію: спостерігає за порядком у кухонній шафі, станом інструментів побутового призначення, книгами й навчальним приладдям старшого брата чи сестри. Так формуються власні уявлення про домашнє господарювання. Здебільшого такі переконання є адекватними за змістом спостережень із раннього дитинства і, відтак, переростають у звичку. Якщо в оселі - чистота й порядок, то для дитини це стає своєрідною "нормою" організації життя. У теорії 3. Фройда стверджується, що основний механізм -це ідентифікація, тобто присвоєння якостей і стандартів поведінки інших людей, у першу чергу батьків. Це присвоєння є настільки сильним, значущим, що дитина немов ідентифікується зі своїми "значущими іншими", вміщує їх у собі [53, с. 80]. У сфері побуту, за Б. Савчуком, найвиразніше виявляються тісний взаємозв'язок і неподільна єдність предметно-речового світу (житло, одяг, їжа, посуд, господарські знаряддя) зі специфічними формами поведінки та взаємостосунків між людьми, способами використання ними предметів, що слугують задоволенню фізичних і духовних потреб [92, с. 352]. Українська родина завжди прагнула до естетизації всіх сфер життєдіяльності: "...B українській ідеології найвищий статус мають ідеї... любові до рідного краю, творчої праці,... утвердження краси у різних сферах життя, в тому числі у побуті...". З особливою увагою батьки привчали дітей до порядку в усьому, розмальовували своє помешкання та прикрашали його вишивками, декоративними виробами з дерева, лози, металу, шкіри, глини, скла тощо. Вихованці брали посильну участь у створенні художніх виробів, опановували ази народних ремесел ("Бурчання наскучить, приклад научить"). Етнологи визначають існування окремого українського житлового стилю, що виявляється у притаманних лише йому особливостях планування, будівничої технології, інтер'єру, зовнішнього і внутрішнього художнього оформлення тощо [92, с. 383]. В свою чергу, виокремлюють традиційну модель виховання української дитини, що значною мірою детермінована особливостями матеріальної і духовної етнокультури (М. Стельмахович, Р. Скульський). У невимушеній побутовій атмосфері зростаюча особистість "всмоктує" специфічні риси свого етносередовища, що інтенсивніше відбувається в дошкільний період. Важливим є формування саме в родинному соціумі: "Як у сім'ї згідливе життя, то й виросте дитя до пуття", "Як зайдеш між реп'яхи, то й реп'яхів наберешся", "Як бавитимеш дитя, так воно й виросте". Важливим предметом пізнання для дошкільника є домашньо-побутова праця й поведінка батьків, старших членів сім'ї, трудова атмосфера в ній. Якщо малюк змалечку бачить спільну працю родини (на городі, у саду, під час ремонту квартири), він сприймає її як життєве кредо. Наслідуючи приклад, він поступово оволодіває доступними вміннями та навичками, тобто ідентифікує цінності етносередовища. Водночас результати етнічного виховання дитини в дошкільному навчальному закладі зумовлені урахуванням загальнодидактичних принципів, зокрема наступності, перспективності, індивідуалізації та диференціації. Індивідуальний підхід до виховання в системі дошкільної та початкової освіти розглядається в наукових працях Є. Аркіна, М. Баскова, С. Денисенко, Я. Ковальчук, С. Кулачківської, А. Усової та інших. Потреби в індивідуалізації етнічного виховання зумовлені відмінностями здібностей дітей, особливостями нервової системи, чутливістю до впливів соціального середовища, пізнавальною активністю тощо. Ураховуючи домінування сімейного впливу на формування особистості, все ж "батьки ніколи не були і не будуть єдиними і всемогутніми вершителями долі своїх дітей" [55, с. 238]. З часом палітра складових соціального середовища урізноманітнюється - дошкільний навчальний заклад, сусідство, група однолітків, школа. Ставши дошкільником чи школярем, спілкування дитини значно змінюється кількісно та якісно. Елементи народознавчої компетенції, сформовані в домашніх умовах, виявляються у шкільному житті. Приміром, ставлення до предметів матеріальної культури трансформується у відповідну поведінку з навчальним приладдям. Аналогічно в життєвому циклі людини приходять на зміну інші соціальні інституції, і вона через об'єктивні та суб'єктивні причини змушена адаптуватись до нових умов. Тому батькам, педагогам, психологам важливо забезпечити наступність у соціальному спілкуванні дітей на засадах етнічності. Особливо цінним розглядаємо збереження ознак набутого дитиною позитивного досвіду поведінки й діяльності на всіх етапах її становлення. Основою наступності між дошкільним навчальним закладом і початковою школою вважаємо розвиток допитливості як основи пізнавальної активності майбутнього першокласника, його комунікативних здібностей у середовищі однолітків, здатності самостійно розв'язувати складні завдання та регулювати свою поведінку за різних обставин, творчості на основі засвоєння народних ремесел і промислів. Отже, наступність - це внутрішній органічний зв'язок загального, фізичного і духовного розвитку зростаючої особистості на межі дошкільного і шкільного дитинства, внутрішня підготовка до переходу від одного ступеня її формування до іншого. Здійснення наступності між дошкільним навчальним закладом і школою полягає, передусім, у підготовці дошкільника до сприйняття нового способу життя, режиму навчання, розвитку емоціонально-вольових та інтелектуальних здібностей, які уможливлюють успішне оволодіння навичками життя у світі дорослих. Прогресивною тенденцією розвитку змісту національної системи дошкільної та початкової освіти від початку 80-х років минулого сторіччя стало формування етновиховного середовища освітніх закладів. В умовах політичної, ідеологічної та соціокультурної трансформації суспільства утверджувались нові підходи до процесу та результатів педагогічного впливу на особистість, переоцінки традиційних освітніх парадигм із урахуванням нових вимог, фундаментальних загальноукраїнських педагогічних традицій, а також етнокультурних цінностей народів світу, країни, регіону, міста чи села. У сучасній науково-педагогічній літературі досить різне тлумачення змісту поняття "середовище" (К. Ясперс, В. Ясвін, С. Сергеев тощо). Учені оперують терміном "освітнє середовище" (Є. Бондаревська, А. Лукіна, В. Веснін, І. Левицька, Л. Кепачевська, І. Улановська), здійсно спроби його класифікації. Приміром, зміст "освітньо-виховного середовища" вивчали Л. Буєва, Ю. Мануйлов, Л. Новикова, Н. Селиванова, В. Петрівський, І. Якиманська, В. Ясвін; сутність понять "навчально-терапевтичне середовище" (Г. Любимова), "організаційний клімат школи" (О. Гуменюк), "освітній простір", "виховна система" (В. Докучаева, Л. Новикова, С. Савченко, В. Селиванова та ін.), "творче освітнє середовище" (В. Ясвін), "творче освітньо-виховне середовище" (К. Приходченко), "виховне середовище" (А. Афанасьев, Н. Іщук) "особистісно орієнтоване виховне середовище" (І. Бех, К. Балтремус), "розвивальне предметно-ігрове середовище дошкільного навчального закладу" (К. Крутій, Г. Лаврентьева, Н. Лисенко), "розвивальне освітнє середовище" (І. Фурман, Б. Ельконін, А. Галицька, Б. Скоморовський), "середовище екологічного розвитку", "фізичне розвивальне середовище" (Г. Лаврентєва та інші). Культурологічний принцип в освіті пропагують В. Біблер і Р. Чумічова. Однак поза увагою дослідників все ще залишається проблема формування етновиховного середовища в дошкільному та загальноосвітньому навчальних закладах. Вивчення та ретельний аналіз наукових праць згаданих вище дослідників засвідчує про надійне теоретико-методичне підґрунтя окресленої нами проблеми. Водночас різновекторність підходів до тлумачення самого змісту поняття "середовище" в педагогічному аспекті зумовлює його поліфункціональність, широке практичне використання. Ураховуючи той факт, що в Україні на сьогодні функціонує близько п'яти тисяч малокомплектних початкових шкіл [19, с. 3], приміщення яких повністю не використовуються, водночас відсутність дошкільних навчальних закладів у багатьох віддалених селах зумовлюють створення навчально-виховних комплексів. Тож постає питання про забезпечення наступності у моделюванні етновиховного середовища у формуванні та розвитку старших дошкільників і молодших учнів. Розглядаючи психолого-педагогічний контекст проблеми наступності в роботі дитячого садка та початкової школи, авторський колектив, очолений 3. Борисовою, виокремлює три напрями [73, с. 14-22]. Перший - пов'язаний із організацією всієї виховної роботи в дошкільному навчальному закладі, спрямованої на загальну підготовку дитини до навчання в школі. Для цього доцільно в усіх вікових групах дитячого садка забезпечити гармонійний і всебічний розвиток дитини, формування розумової, моральної, вольової, мотиваційної та фізичної готовності до шкільного навчання з максимальним використанням засобів етнопедагогіки, які позитивно впливають на соціалізацію особистості, а їхню ефективність випробувано не одним поколінням українців. У сучасній шкільній практиці часто зустрічаються випадки, коли вчителі, надаючи перевагу гуманітарним та природничо-математичним дисциплінам, нехтують заняттями з музики, ритміки, образотворчого мистецтва. Це завдає непоправної шкоди розвиткові дитини, адже в цьому віці саме в ігровій, образотворчій, конструктивній діяльності формуються її вміння і навички, розвиваються здібності, які важко виявити у старшому віці. Дошкільники, які звикли до ігрової форми пізнання довкілля, прийшовши в школу, відчувають значні труднощі в адаптації до навчальної діяльності. Водночас у багатьох першокласників недостатньо сформоване почуття самостійності, відповідальності, готовність до самомобілізації у навчальній діяльності тощо. Саме від сформованості означених якостей значною мірою залежать результати їхнього учіння. Вважаємо, що наступність у згаданому аспекті виявляється саме в підготовці дошкільника до активної пізнавальної діяльності в школі, його належному розумовому розвитку, а також використанні різних видів ігрової діяльності, поміж якими народна гра посідає чільне місце. У них першокласник відтворює і моделює систему суспільних відносин, що стимулює його позитивне ставлення до навчання, природне емоційне піднесення. Другий напрям у роботі дитячого садка і початкової школи - це забезпечення наступності методів навчально-виховної роботи. Так, у сучасному дошкільному навчальному закладі значну увагу приділено використанню різних форм наочності, донедавна це стосувалось і початкової школи. Актуальним у педагогічній діяльності й надалі є використання проблемних методів викладу навчального матеріалу, починаючи зі школи першого ступеня. Тож, очевидно, дошкільників варто привчати до сприймання різноманітних словесних методів навчання - бесіди, розповіді, пояснення з використанням елементів наочності. Адже у школі саме за допомогою слова вчителя засвоюються узагальнені способи навчальної діяльності. Найдієвішими засобами виховання людини споконвіку була її суспільно корисна творча праця (діяльність) і спілкування. У процесі навчання дитину залучають до пізнавальної або прикладної діяльності. З іншого боку, її навчальна діяльність - це інформаційний процес і, значить, процес спілкування (з однокласниками, вчителями, авторами підручників чи інших джерел інформації). У педагогічному процесі навчально-пізнавальна діяльність і спілкування органічно поєднані між собою (Схема 1.1). Традиційно у навчальному процесі початкової школи увагу вчителів акцентовано на його дидактичній (освітній) функції, навчально-пізнавальній діяльності учнів на уроках, натомість виховання, зазвичай, пов'язують зі спеціально організованою роботою у позаурочний час. Основна функція дошкільного навчального закладу - виховання дитини. Серед завдань дошкільної освіти відповідно до Закону України "Про дошкільну освіту" передбачено такі: збереження та зміцнення фізичного, психічного і духовного здоров'я дитини; виховання у дітей любові до України, шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, державної та рідної мови, національних цінностей українського народу, а також цінностей інших націй і народів, свідомого ставлення до себе, оточення та довкілля; формування особистості дитини, розвиток її творчих здібностей, набуття нею соціального досвіду [45]. "Поділ" педагогічного процесу на навчальний і виховний є цілком умовним, якщо врахувати загальновизнаний принцип органічного взаємозв'язку між навчанням і вихованням, відповідно до якого "не існує навчання без виховання, так само не існує виховання без навчання". Щоправда, виховання унаслідок навчання може вирізнятися неприйнятним "векторним спрямуванням", тобто слугувати засобом плекання таких людських якостей, що не відповідають загальновизнаному виховному ідеалу та сформованим на його основі педагогічним цілям і завданням (приміром, негативне ставлення до навчально-трудової діяльності). Мета виховання - формування норм поведінки людини, які були б адекватні до усталених у суспільстві моральних принципів і правил. Така поведінка може бути внутрішньо вмотивованою і свідомою за умови оволодіння системою наукових понять, на яких ґрунтуються дії особистості. Знання ж слугують результатом навчання. Отже, виховання як процес оволодіння духовними цінностями українського народу не можна повноцінно зреалізувати поза навчанням. Отож маємо всі підстави для висновку про те, що цілеспрямоване формування національних якостей українця, з одного боку, здійснюють у навчанні, а з другого, - у позанавчальній виховній роботі. Навчання є не лише засобом опанування природничо-математичними, економічними, екологічними, естетичними та іншими знаннями й практичними вміннями, а й засобом оволодіння низкою етнічних цінностей (почуттями, мотивами, установками тощо). Відтак, організація повноцінного етнічного виховання дітей потребує органічного, передбачає органічне й неподільне, ефективне використання педагогічних можливостей навчання й виховання в дошкільному навчальному закладі та початковій школі. У руслі наступності між дитячим садком і початковою школою актуальною є колективна діяльність дітей, попри існування суперечливих думок щодо доцільності самого терміна "колектив" як складника комуністичного виховання радянського періоду. Теорію колективу А. Макаренка нині гостро критикують педагоги-демократи. Водночас сучасні дошкільники змалку виховуються у дусі колективізму, адже вчаться допомагати один одному, виявляти радість з приводу успіхів своїх та товаришів групи, брати участь у спільній грі, праці, діяльності тощо. Такі якості також є предметом формування і в початковій школі. Однак прогресивнішим визнано особистісно зорієнтоване навчання і виховання, яке пропагує індивідуалізм у вихованні. Таким чином, кожен учень окремо виконує навчальне завдання, його досягнення оцінюють в якісних чи кількісних показниках, стимулюють самостійність. Отож інтегрування колективної та індивідуальної діяльності дітей і в дитячому садку, і в школі зі збереженням відповідного "балансу" є очевидною проблемою сучасності, адже інноваційні освітні технології навчання чи виховання здебільшого зведено до роботи в групах, колективного вирішення творчого завдання (проблемна ситуація) та представлення результатів його спільного вирішення. Як зазначено у Базовій програмі, дошкільний заклад виступає своєрідним посередником між вузьким родинним колом, з якого виходить малюк, і незнайомим світом, до життя в якому він має незабаром прилучитися. Як бачимо, дошкільному закладу відведено визначальну роль у забезпеченні співпраці з батьками дітей. У чинних програмах взаємодію дошкільного закладу із сім'єю зведено до психолого-педагогічних аспектів, батьків здебільшого не розглядають за активних партнерів у спільному вихованні; зазвичай, відсутня й стратегія спільної педагогічної діяльності, спрямована на етнічне виховання дошкільників. Це стосується і початкової школи, яка повинна виступати ініціатором у виборі форм і методів підвищення педагогічної культури батьківської громади. Отож пріоритетність у налагодженні "синхронності" між родинним і суспільним вихованням належить дитячому садку чи школі, що виконує в цьому процесі найголовніші функції: організаційну, суспільно-виховну, координаційно-інформативну, психогігієнічну та стимулюючо-коригуючу (В. Струманський) [96, с. 168-169]. Звідси, головними ініціаторами організації педагогічної співпраці в етнічному вихованні дітей є класні керівники й вихователі. Тому третій умовно виокремлений напрям спільної роботи вихователів дошкільних навчальних закладів і вчителів початкової школи - забезпечення співпраці між усіма педагогічними працівниками, дітьми та їхніми батьками в етнічному навчанні та вихованні. Водночас корисною є і спільна діяльність вчителів і вихователів, що виявляється у взаємовідвідуванні виховних занять, уроків задля забезпечення наступності у підготовці дитини до школи, використанні методів, засобів й організаційних форм у роботі з ними. Важливий аспект організації педагогічної співпраці вбачаємо в налагодженні методичної роботи вихователів і класних керівників з батьками дітей (індивідуально-групові педагогічні консультації, бесіди, батьківські конференції з проблем етнічного виховання дітей, обмін інформацією з досвіду родинного виховання тощо). Вихідне завдання таких заходів - погодження спільних навчально-виховних завдань етнічного виховання на найближчу перспективу. Так, спільними у вихованні традиційної української господарності в дітей для батьків і педагогів є: формування умінь раціонального використання бюджету часу, прибирання в кімнаті чи дворі; шанобливе ставлення до особистої та суспільної власності тощо. Натомість, формування у дітей уміння доглядати за кролями чи домашньою птицею, привчання до виконання щоденних обов'язків (купівля хліба для сім'ї) є прерогативою родинного виховання. Отож у цьому плані важливим розглядаємо розподіл обов'язків між батьками і вчителями у вихованні школярів. Інший аспект - це спільна участь батьків, вихователів, учителів і дітей у трудовій діяльності (збір урожаю - толока, прибирання території навчального закладу, вулиці, парку; створення спільних кооперативів, госпрозрахункових дитячо-батьківських підприємств, збирання лікарських трав тощо). Дієвою дотично до означеного є спільна розробка культурно-дозвільної програми (проведення родинних свят у ДНЗ і школі за участю батьків, поєднуючи сімейні та регіональні традиції, звичаї та обряди). У руслі наступності в моделюванні етновиховного середовища дошкільного навчального закладу та початкової школи послуговуємо визначенням К. Крутій розвивального освітнього середовища. Це - спеціально змодельовані умови, що забезпечують різноманітні варіанти вибору шляху розвитку й дорослішання особистості. Створення освітнього середовища дозволяє дитині усвідомити власні можливості, виявити ініціативність і всесторонню самореалізацію [61]. У Концепції загальноосвітньої середньої школи (12-річна школа) зазначено, що "школа - це простір життя дитини; тут вона не готується до життя, а повноцінно живе, і тому вся діяльність навчального закладу вибудовується так, щоб сприяти становленню особистості як творця і проектувальника власного життя, гармонізації і гуманізації відносин між учнями і педагогами, школою і родиною, ґрунтуючись на ідеї самоцінності дитинства, діалогу, усвідомленого вибору особистого життєвого шляху" [57, с. 111]. Проектування етновиховного простору розглядаємо як складний багаторівневий процес, що передбачає поєднання різних видів педагогічної діяльності - проектно-нормативної, діагностичної, прогностичної, організаційної, коректувальної, аналітико-інформаційної та інших. Основою етновиховного простору дитячого садка й початкової школи, на нашу думку, є позитивне сприйняття учнями свого історичного минулого, розкриття глибинної сутності суспільного буття унаслідок пізнання національних цінностей, відродження кращих народних традицій. Кожна етнічна спільнота у своїй поведінці й діяльності керується власними правилами, що виявляються в моралі, звичаях, досвіді виховання дітей, веденні господарства. Зокрема, це стосується психологічних відмінностей етносів і народів. Невипадково психологи вважають, що кожній людині по крові передаються основні національні якості характеру, які є результатом спадковості. Учені схильні й до думки, що "національність - це феномен соціальний, а не біологічний" [110]. Явище узалежнення від середовища функціонування традиційних ціннісних орієнтацій значною мірою асимілюються і простежується, приміром, у психологічній структурі української діаспори. Більшість етнічних українців, котрі тривалий час проживають за кордоном, практично повністю втратили ті психологічні якості, що були притаманні їхнім предкам. По цьому унаслідок відсутності зв'язку з автохтонною українською культурою і суспільством вони набули характерних рис корінного населення країни проживання. Це значною мірою стосується їхніх економічних якостей - практицизму, пунктуальності, економічного мислення, здатності до ризику, підприємливості, прагнення до постійного покращення свого добробуту тощо. О. Моляко переконує про об'єктивну необхідність створення в навчальних закладах педагогічної атмосфери, спрямованої на формування в зростаючої особистості загальнолюдських цінностей, збагачених досвідом свого етносу, знанням і розумінням національних пріоритетів інших народів. По цьому важливо враховувати соціальне середовище, етнокультурні особливості, соціокультурну ситуацію в регіоні (країні) тощо [72, с. 12]. Різні аспекти проблеми формування етнокультурної, соціокультурної компетентності відобразили у наукових працях Н. Лисенко, Т. Поштарьова, В. Калінін, Т. Свірчук та ін. Складові українського етносу є елементами соціокультурного досвіду етнічних груп (лемків, бойків, подолян, поліщуків, гуцулів та інших). Сьогодні в Україні виокремлюють шість історико-етнографічних зон: Поділля, Покуття, Галичина, Закарпаття, Слобожанщина, Волинь, Сіверщина. Етновиховне середовище сучасного навчального закладу є системою ціннісних орієнтацій, традицій, звичаїв, світоглядних уявлень, етикету, фольклору як складників загальноукраїнської культури. Отож до важливих завдань створення етновиховного простору дитячого садка і початкової школи відносимо ретельне врахування відмінностей у житті й побуті представників різних етнічних груп у єдиному освітньому просторі із пропагуванням загальновідомих цінностей духовної культури українців, принципів гуманізму й терпимості. До дієвих аспектів проектування сучасного етновиховного простору відносимо й ретельне вивчення й використання народних педагогічних традицій, елементів етнокультури у навчально-виховному процесі школи. Традиційно українці пропагували вищі духовні цінності й пріоритети, світоглядні уявлення, що ґрунтувались на релігії та загальнолюдській моралі, цьому змалку навчали й так виховували дітей у родинному середовищі, пізніше - в навчальних закладах. Громада засуджувала будь-які прояви аморальності, бездуховності, соціальної байдужості й песимізму. Згадаймо хоча б "Катерину" Т. Шевченка, в якій бідна дівчина, котра осоромила родину, змушена була покинути рідне село унаслідок аморального вчинку. Здебільшого джерелами надходження в Україну шкідливої інформації слугують явища глобалізації та міжкультурної інтеграції. Брудним потоком у телевізійному середовищі та Інтернет-просторі ллється інформація про численні порно та екшн, вітчизняний глядач не готовий до сприймання іноземного кіно за участю суспільних збоченців: злодіїв, убивць на замовлення, сексуальних маніяків, повій і под. Враховуючи акселерацію, свідками цього є діти дошкільного та молодшого шкільного віку. Чи не найбільшою загрозою для них є "глобальна віртуалі-зація відірваного від світу суспільства Заходу, його тотальне занурення в інтереси ситого комфорту матеріального перенасичення, в штучно створені системи, захоплення неприродними напрямами розвитку, які неминуче стануть злоякісними" [27, с. 14-15]. Учені застерігають від політичної абсолютизації і некритичного сприйняття сумнівних цінностей західноєвропейського життя, що зазвичай суперечать традиційним ціннісним орієнтаціям українців. Аналогічне можемо констатувати і про репортажі ЗМІ про діяльність у розвинених країнах світу сексуальних меншин, узаконення одностатевих шлюбів, паради гомосексуалістів, узаконення проституції, надмірну емансипацію та вседозволеність сучасних підлітків, інші. Отож унаслідок глобалізації у свідомість дітей вкорінюють суцільні негативізми. Ці приклади ілюструють, що світова спільнота в духовній сфері стоїть значно вище, молоде покоління цих країн уже готове до розуміння вражаючих фактів реального життя та диференціації цінностей. В Україні за радянських часів вели успішну боротьбу з низкою описаних явищ, тому сучасний потужний інформаційно-психологічний вплив на свідомість і психіку громадян, зокрема дітей, призводить до формування і розвитку в них чужих ідеалів і псевдоцінностей, відмінних від українського менталітету. Очевидно, в цьому випадку маємо вдатись до Конституції України (стаття 17), що визначає інформаційну безпеку держави, а також Закону України "Про захист суспільної моралі". Вважаємо за доцільне у формуванні етновиховного простору навчального закладу орієнтуватися на національні цінності, притаманні ментальності народу й відображені в його культурі, історії та побуті. В етнокультурній освіті (І. Малиновський) виокремлюємо три послідовні етапи: пропедевтика, навчання та впровадження в практику. На основі цього дослідником запропоновано таку структуру етнокультурної освіти: 1)на етапі пропедевтики -вирішення проблеми етнічної самоідентифікації дитини (етнокультурний освітній простір це атмосфера в сім'ї): перше ознайомлення з історією, культурою народу, національними звичаями і традиціями, фольклором; 2) основна частина - освіта в навчальних закладах різних типів (дитячих садках, школах, ліцеях, вищих навчальних закладах); 3) етнокультурне навчання поза різними інституціями, використання здобутих знань у практичній діяльності індивіда (участь у культурних центрах, гуртках, клубах, позашкільних установах, інших організаціях) [68, с. 359-360]. Об'єктами проектування етновиховного простору дошкільного навчального закладу та початкової школи слугують рівень вихованості й навченості учнів, професійна й народознавча компетентність педагога, його креативна майстерність, процеси педагогічної діяльності тощо. Забезпечення наступності у формуванні етнокультурного простору дошкільного навчального закладу і початкової школи вважаємо ефективним за дотримання низки педагогічних принципів: природовідповідність - урахування анатомофізіологічних, психологічних, статевих особливостей дитини, а також національних, регіональних і статевих, зокрема особливостей генетичної спадковості (концентр "Я - природа"); культуровідповідність - органічний зв'язок з історією народу, його мовою, культурними традиціями, народним мистецтвом, забезпечення духовної єдності поколінь (відповідність змісту та рівня навчання і виховання набуткам національної та загальнолюдської культури (концентр "Я - культура"); гуманізація — утвердження людини як найвищої соціальної цінності, найповніше розкриття її здібностей, забезпечення пріоритетності загальнолюдських цінностей (концентр "Я -людина"); народність - забезпечення опертя на національну культуру, передусім, рідного народу (фольклор, мораль, етнопедагогіку, місцеві звичаї, традиції тощо) і раціональне поєднання ідей наукової та народної педагогічної культури (концентр "Я - українець"); поліетнічність - ретельне вивчення історії, культури, педагогічних традицій, звичаїв і світоглядних уявлень рідної етнографічної групи та їхнє врахування у моделюванні й здійсненні навчально-виховного процесу школи; максимальне сприяння входженню школярів у життя, побут, виробничу й культурну сферу своєї рідної етнографічної групи (концентр "Я - представник етнографічної групи" (подолянин, гуцул, бойко, поліщук...); полікультурність - урахування національних, релігійних, мовних особливостей і тенденцій розвитку особистості, тобто того спільного, що об'єднує всі народи й культури світу чи окремої країни (концентр "Я - громадянин"); толерантність - вивчення цінностей і традицій культур різних народів світу та використання їх досвіду мирного співіснування, розвитку діалогу культур; повага й шанобливе ставлення до носіїв інокультур (концентр "Я - представник світової спільноти"); гармонія родинно-шкільного навчання і виховання - налагодження педагогічної співпраці між вчителями і батьками учнів у процесі ознайомлення з етнокультурними цінностями України та світу; демократизація етновиховного простору школи - раціональне поєднання педагогічної діяльності вчителів із самовихованням учнів, управління адміністрацією та самоврядуванням школярів, регламентування діяльності вихованців та їхньої ініціативності тощо.
|