Студопедия — Суміжні жанри
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Суміжні жанри






Усі жанри поступово розвиваються, змінюються, в основному за рахунок злиття двох чи кількох. Отож, поруч з епосом, лірикою та драмою в літературі часто зустрічаються твори, у яких поєднуються прикмети двох чи трьох згаданих родів (їх називають творами суміжних жанрів, або змішаних форм, або — за А.Ткаченком — суміжних змістоформ).

Найчастіше відбувається поєднання епічної та ліричної первин. Такого ґатунку твори належать до ліро-епосу. Персонаж тут постає ніби у двох планах: з одного боку, розкриваються певні події його життя; з іншого — переживання, емоції, настрої.

Основні жанри ліро-епосу такі:

1. Балá да (від грец. ballo – ­ рухатись, латинською – танцюю, від якого утворилося італійське ballare, спільнокореневі слова „болеро”, „балет”) — невеликий сюжетний віршований твір з фантастичними чи леґендарними елементами, в основі якого лежить незвичайна пригода.

Баладами у Західній Європі спочатку (у ХІІ-ХІІІ ст.) називали пісні про кохання, що супроводжували танець. Згодом їх тематичні обрії розширились.

Перейшовши з фольклору в літературу (передовсім завдяки Данте і Ф. Війону), балада стала жанром ліро-епічної поезії, хоча у деяких народів (анґлосаксів, скандинавів) зберегла своє первісне значення. Серед авторів балад — такі видатні майстри слова, як Бернс, Ґете, Шиллер, Ґайне, Гюґо, Жуковський, Пушкін, Міцкевич.

Українська балада започатковується у творчості Гулака-Артемовського («Рибалка»), Боровиковського («Маруся»), Шашкевича («Погоня»), Шевченка («Утоплена», «Причинна», «Тополя»). Цей жанр активно розвивається досі (твори Драча, Ліни Костенко, Симоненка, Ірини Жиленко).

2. Ліро-епічна поема — великий віршований твір, у якому зображені значні події і яскраві характери, а розповіді про героїв супроводжуються розкриттям переживань і роздумів.

Існує цілий ряд жанрових форм ліро-епічної поеми, серед них:

а) історична («Гайдамаки» Т.Шевченка, «На Святогорській горі» І.Франка);

б) сатирична («Сон» Т.Шевченка);

в) філософська («Іван Вишенський», «Мойсей» І.Франка, «Сковорода» П.Тичини, «Чорнобильська мадонна» І.Драча).

3. Драматична поема поєднує у собі прикмети усіх трьох родів. Це — переважно невелика за розміром віршована п’єса, у якій зливається драматичне, епічне й ліричне розкриття теми.

Особливості драматичної поеми: а) лаконізм; б) відсутність широкого тла подій; в) відсутність зовнішньої інтриги; г) показ морально-психологічного, словесного двобою антагоністів.

В українській літературі цей жанр найповніше представлений у доробку Лесі Українки («Одержима», «Вавилонський полон», «На руїнах» та ін. твори).

 

До суміжних жанрів деякі дослідники відносять також роман у віршах. Це – розлогий ліро-епічний твір, сюжетно розгорнута лірична оповідь у віршовій формі. Для цих творів характерне поєднання епічного принципу викладу з ліричною суб’єктивністю та драматичним напруженням („Дон Жуан” Дж. Байрона, „Євгеній Онегін” О. Пушкіна, „Маруся Чурай», «Берестечко» Ліни Костенко).

Проміжне місце між літературою (мистецтвом) і публіцистикою та історичною документалістикою займають нарис, мемуари, щоденники, художні життєписи, памфлет, фейлетон, трактат.

4. Нá рис — оповідний художньо-публіцистичний твір, у якому автор змальовує помічені ним у житті дійсні факти, події, людей.

Нарис зародився у ХVIII ст. в Англії. В українській літературі відомі нариси «На Дніпрі» І.Нечуя-Левицького, «Подоріжжя од Полтави до Гадячого” Панаса Мирного, „На крилах пісні» М.Коцюбинського, а також нариси О.Довженка, Ю.Липи, В.Дрозда та ін.

5.Памфлé т (від грецьк.? – усе і? – палю) – невеликий сатиричний літературно-публіцистичний твір на злободенну тему. Риси памфлету: підкреслена тенденційність, полемічність, афористичність, ораторські інтонації, іронія, часто згущена до сарказму. Відомі памфлети Еразма Роттердамсткого, Вольтера, Гюґо, І. Вишенського, М. Хвильового та ін.).

6.Фейлетό н (франц. feuilleton – аркуш) – невеликий літературно-публіцистичний твір, що висвітлює гостроактуальну подію у гумористичній чи сатиричній формі. Виник Ф. на початку ХІХ ст. у Франції. Різновиди:

документальний (зображення конкретних осіб і фактів),

проблемний (порушення важливих проблем суспільного буття).

Визначні творці українського фейлетона – Г. Квітка-Основ’яненко („Супліка до пана читателя”), В. Самійленко, Остап Вишня, Є. Дудар та ін.

 

7. Мемуá ри (фр. memoires — спогади) — це суб’єктивні спогади автора про реальні події минулого, учасником або очевидцем яких був він сам. («Третя рота» В.Сосюри, «Зустрічі і прощання» Г.Костюка, «Дар Евдотеї» Дарії Гуменної, «Прожити і розповісти» А.Дімарова).

8. Щодé нник, або Діяріуш (від лат. diario — щоденний) — фіксування автором одразу на папері щойно побаченої, пережитої події чи душевного стану.

Особливості цього жанру: а) хронологічність; б) суб’єктивність; в) емоційність; г) орієнтація не на публічне сприймання; ґ) монологічність.

Яскраві зразки — щоденники Т.Шевченка («Журнал»), В.Винниченка, С.Єфремова, О.Довженка, В.Симоненка («Окрайці думок»).

9. Художній життєпистворче відтворення життєвого шляху певної особи, здійснене на основі справжніх документів і подій з заглибленням автора у духовний світ героя.

У цьому жанрі поєднуються принципи наукового дослідження і художнього домислу.

Видатні зарубіжні майстри художнього життєпису — А.Моруа, Р.Роллан, С.Цвейґ, Ю.Тиняков, Б.Окуджава. В українській літературі відомі повісті В.Петрова (Домонтовича) «Романи Куліша», «Аліна й Костомаров»; твори про долю Т.Шевченка «Тарасові шляхи» Оксани Іваненко, «В степу безкраїм за Уралом» Зінаїди Тулуб, «Син волі» Вас.Шевчука; повість «Кларнети ніжності» П.Загребельного (про П.Тичину).







Дата добавления: 2014-12-06; просмотров: 607. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Медицинская документация родильного дома Учетные формы родильного дома № 111/у Индивидуальная карта беременной и родильницы № 113/у Обменная карта родильного дома...

Основные разделы работы участкового врача-педиатра Ведущей фигурой в организации внебольничной помощи детям является участковый врач-педиатр детской городской поликлиники...

Ученые, внесшие большой вклад в развитие науки биологии Краткая история развития биологии. Чарльз Дарвин (1809 -1882)- основной труд « О происхождении видов путем естественного отбора или Сохранение благоприятствующих пород в борьбе за жизнь»...

Концептуальные модели труда учителя В отечественной литературе существует несколько подходов к пониманию профессиональной деятельности учителя, которые, дополняя друг друга, расширяют психологическое представление об эффективности профессионального труда учителя...

Конституционно-правовые нормы, их особенности и виды Характеристика отрасли права немыслима без уяснения особенностей составляющих ее норм...

Толкование Конституции Российской Федерации: виды, способы, юридическое значение Толкование права – это специальный вид юридической деятельности по раскрытию смыслового содержания правовых норм, необходимый в процессе как законотворчества, так и реализации права...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.007 сек.) русская версия | украинская версия