Гносеологія античного світу
Історія розвитку філософії свідчить, що всі теорії про пізнання поділяються на матеріалістичні і ідеалістичні. Матеріалістичні концепції зводять пізнання до відображення всезагальних закономірностей розвитку об’єктивного світу і пов’язує пізнання з предметно-практичною перетворювальною діяльністю людини. У середні віки Дунс Скот розробив вчення про пізнання, яке ґрунтується на таких ідеалістичних положеннях: 1) в пізнанні головне – це активність душі («Знання складається з того, що йде від нас і того, що йде від вивчаємого предмета»); 2) в пізнанні ми залежимо від предмета, тобто ми пізнаємо те, що створене творцем світу; 3) пізнання світостворення недосяжно для розуму, тому філософія це довести не може. Роджер Бекон (1214-1294) – англійський філософ, який стверджував, що ціль науки – це оволодіння таємницями природи і досягнення влади над нею. Особливу увагу він приділяв математиці: «Математику помилково вважають наукою важкою, а іноді навіть підозрілою тільки тому, що вона мала нещастя бути невідомою церкві. Між тим, вона важлива і корисна». Р. Бекон був впевнений, що авторитет без доводів розуму недостатній, а розум тільки тоді відрізняє істинне від хибного, коли він спирається на досвід. Досвід необхідний для перевірки наукових висновків. Людина повинна боротися за право самостійно мислити, розвивати дійсну науку.
У добу Відродження гносеологічні ідеї спиралися на теорію геліоцентризму та матеріалістичні засади. М. Кузанський, обґрунтовуючи власну теорію пізнання, стверджував, що: 1) процес пізнання – це безкінечне удосконалення людських знань, бо світ безкінечний; 2) існують ступені пізнання: - нищий (відчуття), який надає смутні образи речей; - вищий(розсудок), який оперує числами і має імена речей, мислить про протилежності і протиставляє їх; - найвищий (розум) має здібність мислити безкінечне. («Безкінечність примушує нас повністю переступати через протилежність») У добу Просвітництва Е. Кант розробив вчення про знання, яке спирається на теорію судження. Філософ вважав, що знання виражаються у формі судження, які бувають аналітичними («Усі тіла мають протяжність») і синтетичними (тобто думка об’єднується з поняттями – «Деякі тіла мають велику вагу»). Знання Е. Кант поділив на три види: математика, теоретичне природознавство і метафізика (пізнання сущого шляхом споглядання ) Сучасна пізнавальна діяльність здійснюється у наступних рівнях: 1) теоретичні дії (вирішення наукової проблеми, створення теорій, відкриття законів, пояснення фактів, категорі тощо); 2) емпіричні дії (розробка засобів зв’язку теорії з практикою); 3) методологічні дії (розробка методів пізнаня та процедур наукового мислення); 4) репродуктивні дії (вдосконалення системи освіти і підготовки та виховання наукових кадрів); 5) 5) пізнавальні дії (висування провідної ідеї, гіпотези, організація доказів, експериментальна перевірка).
|