Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Экспрэсіянізм





Экспрэсіянізм (ад лац. exspressio — выражэнне) сфар­мі­ра­ваў­ся ў еў­ра­пейскай культуры ў 1910-я гг., спачатку ў Германіі, а затым у астатніх кра­інах кантынента. Росквіт экспрэсіянізму быў ня­доў­гім, аднак за да­во­лі кароткі тэрмін свайго існавання ён паспеў зая­віць аб сабе досыць моц­на.

Прычынай фарміравання экспрэсіянізму з’яўляўся найглы­бей­шы кры­зіс свядомасці, што меў месца ў другой палове XIX ст. (калі, ка­жучы сло­вамі нямецкага філосафа Фрыдрыха Ніцшэ, «Бог па­мёр»), які не толь­кі знайшоў працяг у XX ст., але і яшчэ больш аб­вас­т­­рыўся. Тата­лі­та­рызм у розных сваіх праявах, сусветныя войны, рэ­валюцыі, путчы паз­баў­лялі чалавека адчування стабільнасці, гар­мо­ніі, су­пакоенасці. На­ад­ва­рот, на мяжы краху апынуліся ўсе бы­лыя перака­нанні і погляды — са­цы­яль­на-палітычныя, рэлігійныя, эс­тэтычныя. «Чалавек згубіў вонкавае апі­рышча, апынуўся сам-на­сам са шмат­лікімі пытаннямі, спрабуючы ця­пер знайсці адказы на іх у самім сабе, ва ўласнай свядомасці. Адсюль шы­рокае рас­паў­сю­дж­ван­не філасофскіх сістэм, якія судакраналіся адна з ад­ной у нас­туп­ным: чалавек звязаны са светам сваімі перажываннямі і ўяўлен­нямі. А значыць, менавіта яны, дакладней — мастакоўскія пе­ра­жы­ванні і ўяў­ленні, і павінны стаць для мастака аб’ектам адлюст­ра­ван­ня. Ад­на з такіх філасофска-эстэтычных сістэм, сфармаваная ў першай па­­ло­ве XX ст., і прапа­ноўвала мастаку ўключаць у эстэтычны аб’ект змест уласнай асобы, на з’явы і прадметы знешняга свету пе­ра­но­сіць свае настроі і адчу­ванні, надаваць гэтым з’явам і прадметам улас­ныя асаб­лівасці, інакш кажучы — праецыраваць сваю Душу на не­аду­шаў­лё­ныя рэчы. У пра­цэсе такога ўспрымання свету мас­та­коў­скае «я» ста­но­віц­ца больш ак­тыўным, павышаецца эма­цыя­наль­насць, экспрэсіўнасць, што і зна­ходзіць выйсце ў творчасці» [266].

Першапачаткова экспрэсіянізм атрымаў шырокае рас­паў­сю­джан­не ў вы­яўленчым мастацтве (М. Пейхштэйн, О. Дыкс, Э. Кірх­нер), а затым вы­явіў сябе і ў літаратуры (Э. Штадлер, Г. Гейм, Г. Тракль, Ф. Кафка). Яго ўплыў адчуваецца ў музыцы (Р. Штраус, А. Шэн­берг, часткова А. Стра­вінскі, А. Скрабін), а таксама ў тэатры (Г. Кай­зер, ранні Б. Брэхт), у кі­нематографе (Ф. Мурнау, Ф. Ланг), у скульп­туры (Э. Барлах). Такая рас­паўсюджанасць і папулярнасць экс­­прэсіянізму давала падставы тэа­рэ­тыкам дадзенага метаду сцвяр­д­жаць, што экспрэсіянізм з’яўляецца не толь­кі плынню ў мас­тац­тве, а і цэлай светапогляднай сістэмай і наогул но­вай эпохай у гра­мадскім і культурным жыцці ча­лавецтва,

Непасрэдна ў літаратуру экспрэсіянізм увайшоў напярэдадні пер­шай сусветнай вайны. Яго найбольш паказальныя рысы — пера­ва­га аб­стракт­ных, абагульненых вобразаў-сімвалаў, дэфармацыя прад­метаў ад­люст­равання, павышаная эмацыянальнасць, схільнасць да гра­тэску. Для пісь­меннікаў, якія спавядалі дадзены метад, было ха­­­рак­­тэрным ад­люст­ра­ванне адзінокай асобы, «маленькага ча­ла­ве­­ка», які, як тая пясчынка, згу­біўся ў аграмадным горадзе-спру­це. Асаб­ліва моцна гэта выявілася ў твор­часці Ф. Кафкі, пра што свед­­чаць такія яго творы, як «Працэс» (1915), «Пераўтварэнне» (1916) і інш.

Экспрэсіянізм узнік у некаторай ступені як антытэза імп­рэ­сія­ніз­му. Апош­ні — светлы, лёгкі, празрысты; экспрэсіянізм жа — цяж­кі, змроч­ны, цёмны. Імпрэсіяністы імкнуліся зафіксаваць адзін­ка­вае імгненне, а экс­прэсіяністы бачылі сваю задачу ў тым, каб па­ка­заць рэчаіснасць як пра­цэс — у руху, дынаміцы, зменах.

У якасці самастойнай літаратурнай плыні экспрэсіянізм пра­існа­­ваў да пачатку 1930-х гг. Сышоўшы з літаратурнай арэны, ён, тым не меней, па­спеў паўплываць на многіх пісьменнікаў Еўропы (твор­часць Ф. Гар­сіа Лоркі, Г. Граса, П. Вайса, Ф. Дзюрэнмата і інш.), а таксама ў не­ка­то­рай ступені на літаратараў ЗША.

Некаторыя стылёвыя прыёмы экспрэсіянізму выкарыстоўвалі­ся ў бе­ларускім мастацтве 1920–1930-х гг.







Дата добавления: 2014-11-10; просмотров: 872. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!




Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...


Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...


Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...


ТЕОРЕТИЧЕСКАЯ МЕХАНИКА Статика является частью теоретической механики, изучающей условия, при ко­торых тело находится под действием заданной системы сил...

Классификация ИС по признаку структурированности задач Так как основное назначение ИС – автоматизировать информационные процессы для решения определенных задач, то одна из основных классификаций – это классификация ИС по степени структурированности задач...

Внешняя политика России 1894- 1917 гг. Внешнюю политику Николая II и первый период его царствования определяли, по меньшей мере три важных фактора...

Оценка качества Анализ документации. Имеющийся рецепт, паспорт письменного контроля и номер лекарственной формы соответствуют друг другу. Ингредиенты совместимы, расчеты сделаны верно, паспорт письменного контроля выписан верно. Правильность упаковки и оформления....

Условия приобретения статуса индивидуального предпринимателя. В соответствии с п. 1 ст. 23 ГК РФ гражданин вправе заниматься предпринимательской деятельностью без образования юридического лица с момента государственной регистрации в качестве индивидуального предпринимателя. Каковы же условия такой регистрации и...

Седалищно-прямокишечная ямка Седалищно-прямокишечная (анальная) ямка, fossa ischiorectalis (ischioanalis) – это парное углубление в области промежности, находящееся по бокам от конечного отдела прямой кишки и седалищных бугров, заполненное жировой клетчаткой, сосудами, нервами и...

Основные структурные физиотерапевтические подразделения Физиотерапевтическое подразделение является одним из структурных подразделений лечебно-профилактического учреждения, которое предназначено для оказания физиотерапевтической помощи...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2025 год . (0.013 сек.) русская версия | украинская версия