Лабораторна робота №3 Adobe Page Maker 7.0
Тема: Adobe Page Maker 7.0. Робота з текстом в публікації. Мета: Придбати навички роботи із текстом, стилями в публікації та графічними об`єктами. Теоретичний матеріал. Перед виконанням даної лабораторної роботи студентам необхідно ознайомитися з темою «Робота з текстом в Adobe Page Maker 7.0» (Розділ 1 стор.199). Хід роботи. (Частина 1) 1.Налаштування в програмі Page Maker. Вікно основних установок відкривається Командою Файл => Установки => Основні. Вивчіть їх, змінюючи налаштування. • У полі (Система вимірювання) виберіть основні одиниці вимірювання. У полі (Вертикальна лінійка) можна встановити одиниці вимірювання для вертикальної лінійки, відмінні від основних. Має сенс вибрати для вертикальної лінійки варіант (Замовлена) і ввести значення, рівне інтерліньяжу. В цьому випадку можна буде вирівняти базові лінії тексту по поділах вертикальної лінійки, якщо встановити опцію (Вирівняти) по лінійках з меню (Перегляд). • У полі (Виділяти підсвічуванням) можна встановити наступні опції: (Рідкі/щільні рядки) — виділити рядки, у яких програма не змогла встановити задані інтервали між рядками або між словами; (Висячі рядки) — виділити рядки, де програма не змогла виконати задані у вікні команди Текст => шрифт установки по контролю висячих рядків. • У полі (Зображення) на екрані пропонуються три варіанти відображення графіки: a) у вигляді плашок — замість імпортованих графічних зображень в цьому випадку буде виводитися тільки сірий фон, що дозволяє поліпшити швидкодію на попередніх етапах роботи; b) стандартні — низька Роздільна здатність для імпортованої графіки; c) з високою роздільністю — висока виділивність. • У полі палітра (Керування) можна задати крок зсуву по горизонталі і вертикалі для кнопок зміни позиції і розмірів палітри. • У полі (Направляючі) можна вибрати варіант розташування напрямниць: «Вперед» — на передньому плані або «Назад» — позаду тексту. • У полі (Збереження) пропонується два варіанти збереження інформації в програмі: «Швидко» — швидке збереження і «Компактно» — вимагає більшого часу, але файл займає менше місця на диску. Кнопкою (Додаткове) — відкривається вікно додаткових налаштувань. • У зоні (Екранний текст) в полі «Замінити плашками символи» указується розмір шрифту, починаючи з якого усі менші шрифти будуть відображуватися на екрані у вигляді прямокутників, а не окремих символів. • У зоні (Редактор матеріалів) зберігаються установки для текстового режиму Page Maker. • У зоні (Зображення) задається розмір зображення (64К), починаючи з якого для великих зображень програма береже в публікації не саме зображення, а тільки його екранну копію. Якщо ви виконаєте налаштування, поки ще не відкрита жодна публікація, то вони будуть стосуватися усіх публікацій, які будуть створюватися. Якщо ви виконаєте налаштування, коли відкрита яка-небудь публікація, то налаштування будуть відноситися тільки до неї. Задайте налаштуванн, які ви будете застосовувати до усіх або більшості публікацій. Для цього: закрийте всі публікації; • Задайте розглянуті вище установки бажаним для вас чином; • задайте шрифт за умовчанням (виберіть кирилізоваий — приставка Cyr) командою Текст => Гарнітура); • дозвольте перенесення (Текст => Перенесення, Так); • виберіть український словник, інакше не будуть працювати перенесення, для цього виконайте Текст => Абзац і в списку Словник виберіть Український; • з меню (Вікно) визначте палітри, якими ви зазвичай будете користуватися. 2. Робота з текстовими блоками. Текст публікації розміщується в текстових блоках. Найменший текстовий блок складається з одного символу. Великий матеріал може займати в публікації декілька текстових блоків, зчеплених один з одним. Якщо у «вушку» текстового блоку знаходиться знак +, то це означає, що даний блок зчеплений з іншим блоком. Для виділення текстового блоку використовується інструмент «стрілка». За допомогою миші можна переміщати текстові блоки. Щоб перемістити текстовий блок на іншу сторінку, можна тимчасово помістити його на поверхню монтажного столу, а потім перейти до потрібної сторінки і перемістити текст з монтажного столу на цю сторінку. · Відкрийте раніше збережену публікацію. Переконайтеся в тому, що текстові блоки можна переміщати за допомогою миші. Використовуйте кутові маркери виділеного блоку для зміни розмірів текстового блоку за допомогою миші. Для зміни висоти текстового блоку можна також встановити курсор у «вушко» і при натиснутій кнопці миші змістити межу блоку. Переконайтеся в тому, що при зменшенні розмірів текстового блоку текст, який не помістився в блоці, «виштовхується» в наступний за ним зчеплений блок і т.д., а в останньому із зчеплених блоків при його маркіровці нижній маркер має вигляд червоної стрілки, тобто є нерозташований текст. Закінчіть розташування цього тексту. Розбиття зчепленого матеріалу на незв'язані текстові блоки. В деяких випадках при верстці наявність великого зчепленого матеріалу заважає його оперативній компоновці. Тоді потрібно із зчепленого матеріалу виділити той текст, який повинен бути незалежним. · Активізуйте інструмент «Т» у палітрі інструментів. Виділіть (протяжкою при натиснутій клавіші миші текст, який повинен стати незалежним блоком, а потім виконайте команду Редагування => Вирізати). При цьому виділений текст буде розташований у «буфері» Windows. Потім клацніть на будь-якій сторінці вдалині від інших текстових блоків, щоб відзначити місце для створюваного блоку (або можна при натиснутій клавіші миші «нарисувати» межі нового текстового блоку). Виконайте команду Редагування => Вклеїти. Відмаркирований раніше текст стане незалежним блоком. Переконайтеся в цьому по відсутності значків + в його «вушках». Включення незалежного текстового блоку у зчеплений матеріал. · При активному інструменті «Т» відмаркеруйте незалежний текстовий блок, створений в попередньому завданні. Виконайте команду Редагування => Вирізати. Позначте точку вставки у зчепленому матеріалі («натисненням клавішею» мишею). Виконайте команду Редагування => Вклеїти. Відмаркирований незалежний текст стане частиною зчепленого матеріалу. Створення і редагування тексту в програмі Page Maker. Режим верстки і текстовий режим роботи. У програмі Page Maker можна працювати над створенням і редагуванням тексту не тільки в зазвичай му режимі відображення сторінок публікації (він називається режимом верстки), але й у вікні вбудованого текстового процесора (цей режим називається текстовим). В режимі верстки створювати й редагувати текст можна за допомогою інструменту «Т». Для цього треба при активному інструменті «Т» натиснути клавішу миші в будь-якому місці сторінки (тоді створюється блок з межами від поля і до поля), або при натиснутій кнопці миші виділіть текстовий блок. Налаштування атрибутів шрифту досягається командами з меню (Текст). Якщо будь-яка з цих команд виконується тоді, коли ніде не позначена точка вставки і не виділений жоден блок, то установка буде виконуватися як установка за умовчанням (тобто буде розповсюджуватися на всі створювані згодом тексти). Якщо позначена точка вставки, то установка дійсна для символів, що вводяться. Щоб змінити готовий текст, його слід відмаркерувати при активному інструменті «Т», а потім виконати необхідну команду. Завдання. Створіть невеликий текст довільного змісту за допомогою інструменту «Т», послідовно ознайомтеся з командами з меню (Текст => Гарнітура) для вибору однієї з доступних шрифтових гарнітур; «Кегль» — для установки кегля шрифту (розмір в пунктах); «Інтерліньяж» — для вибору інтерліньяжу (міжрядкового інтервалу), тут в більшості випадків потрібно встановлювати варіант «Авто» для створення пропорційного інтерліньяжа, що забезпечує найкраще сприйняття; «Ширина символів» — для установки ширини символів (ширини рамки, описуваної навкруги кожного символа); «Трекінг» — для установки варіантів трекінга. (міжсимвольного інтервалу); «Зображення» — для вибору типу зображення; «Шрифт»— для установки вищезазначених і деяких інших характеристик тексту (наприклад, кольори); «Абзац» — налаштування атрибутів абзацу (тут в полі «Відбиття» встановлюється відстань перед абзацом і після нього; в полі «Словник» можна вибрати один із встановлених в програмі словників, який буде використаний при перевірці орфографії для цього абзацу). Опція «Всі рядки разом» повинна бути для тих абзаців, рядки яких не повинні розбиватися при форматуванні; опція «Нова колонка (сторінка)» означає, що абзац повинен бути розміщений, починаючи з нової колонки (сторінки); опція «Включити у зміст» повинна бути активізована для абзаців, які повинні ввійти до складу змісту, що автоматично генерується; опція «Утримати Х рядків наступного абзацу» означає, що в кінці колонки за даним абзацом обов'язково повинні слідувати Х рядків наступного абзацу; опції «Висячі рядки на початку (кінці) абзацу» означають, що забороняється виникнення указаної кількості висячих рядків (рядків, що виявилися ізольованими від іншого тексту абзацу) в кінці (початку) колонки відповідно; кнопкою (Інтервали) у цьому вікні можна увійти до вікна налаштувань для міжслівних, міжлітерних інтервалів і кернінга; кнопкою «Лінії» можна увійти до вікна для оформлення абзацу горизонтальними лініями. «Відступи/табуляція» — для налаштування відступів і табуляції; «Перенесення» — для налаштування перенесення «Так» — дозволити перенесення, «Ні» — заборонити; «Виключення» — для установки типу вирівнювання. Текстовий режим роботи. Перемикання з режиму верстки в текстовий режим здійснюється Командою Редагування => Текстовий режим. Якщо ця команда виконується, коли відмаркерований текст або позначена точка вставки (встановлений курсор), то відкривається вікно текстового процесора, що містить вибраний текст, який можна редагувати. Якщо вимагається створити новий текстовий блок, то потрібно виконати команду перемикання в той момент, коли жоден існуючий текст не відмаркирований. У цьому випадку відкривається нове вікно текстового процесора і можна вводити новий текст. У текстовому режимі текст будь-якої гарнітури відображується системним, заданим в установках програми, шрифтом. Часто за умовчанням шрифт в текстовому режимі буває некирилізованим — при цьому ви не можете використовувати кирилицю у вікні текстового процесору. У цьому випадку потрібно закрити публікацію (заздалегідь збережену) і виконати команду Файл => Установки, відкриється вікно установок програми. Натисніть на кнопку (Додаткові), потім у полі «Редактор матеріалів» навпроти рядка «Шрифт» потрібно вибрати із списку одну з доступних кирилізованих гарнітур і дати підтвердження «Ok» — «Так». Потім треба відкрити публікацію, тепер текстовий режим буде відображувати кирилицю. Після закінчення введення нового тексту при виході у режим верстки командою Редагування => Режим верстки або стандартним закриттям текстового вікна ви отримаєте курсор у вигляді піктограми для розташування тексту — це означає, що вам треба розмістити новий текст на одній із сторінок публікації. Переваги текстового режиму: високошвидкісна словообробка, перевірка орфографії, пошук і заміна тексту і його атрибутів, можливість одночасного використання декількох текстових вікон, відображення недрукованих символів (маркери кінця абзацу, маркери табуляції, пропуски, маркери вкладених зображень, номерів сторінок і входів алфавітного покажчика). Виконайте наступні дії: • позначте точку вставки в середині створеного вами в попередньому завданні тексту і перейдіть до текстового режиму; • проведіть зміни в тексті, переконайтеся в тому, що вивчені вами команди з меню (Текст) працюють і в текстовому режимі (проте такі атрибути тексту, як гарнітура, зображення, колір шрифту та інші відображуються тільки в режимі верстки, хоча задати їх можна і в текстовому). Змініть колір окремих слів (для цього відкрийте палітру кольорів меню Вікно => Показати кольори і, виділивши текст, натисніть по одному з кольорів), поверніться до режиму верстки. Переконайтеся, що задані вами зміни кольору виконані; • створіть новий текст у текстовому режимі, що містить 3-4 абзаци, в деяких місцях використовуйте клавішу табуляції, окремі слова виділіть курсивом; • виконайте команду Матеріал => Показати і переконайтеся в тому, що недруковані символи відображуються; • вивчіть можливості пошуку і заміни в тексті (команди Сервіс => Найти і Замінити); • замініть у всьому тексті маркер табуляції на звичайний пропуск, використовуючи таблицю спеціальних символів (див. нижче); • замініть курсивне виділення слів у всьому тексті на виділення жирним зображенням. Спеціальні символи в програмі Page Maker. Стилі і робота з ними. Під стилем тексту розуміють повний опис характеристик тексту (гарнітура, кегль, зображення та інші характеристики шрифту, а також всі специфікації абзаців). Командою Вікно => Показати стилі — відкривається палітра стилів завантаженої публікації. Вона містить стилі, створені програмою за умовчанням. Щоб призначити абзацу тексту певний стиль, встановіть курсор в потрібному абзаці і виконайте «клацання» мишею на імені того стилю, який ви хочете призначити цьому абзацу (або можна виконати команду Текст => Стиль з подальшим вибором потрібного стилю). Майте на увазі, що стиль може мати в своїй основі некирилізований шрифт, в цьому випадку кирилиця відображується невірно. Із стилями зручно працювати в текстовому режимі, при цьому можна встановити режим відображення імен стилів навпроти кожного абзацу тексту (команда Матеріал => Показати імена стилів — вмикає/вимикає цей режим). Щоб змінити наявний в палітрі стиль або просто переглянути його атрибути, виконайте «клацання» мишею на імені стилю в палітрі стилів при натиснутій кнопці [Ctrl]. Відкриється вікно редагування стилю, в якому можна змінити всі його атрибути. Це вікно відкривається також Командою Текст => Визначити стилі і подальшого натиснення кнопки (Редагувати). Кнопкою (Новий) можна створити новий стиль. Хід виконання. (Частина 2) 1. Створіть нову публікацію. 2. Створіть у ній новий текст (у відповідності до теми варіанту), в якому застосуйте 5-6 стилів (3 стилі створіть самостійно — стиль Red (червоний колір тексту), стиль Blue (синій колір тексту), стиль Green (зелений колір тексту). 3. Розмістіть в публікації текст за власною темою і зв'яжіть його із створеним раніше текстом в зчеплений матеріал. 4. Відформатуйте заголовки вставленого тексту деякими з ваших стилів. 5. Створіть стиль Test на базі гарнітури Courier New Cyr кегль 18. Виконайте автоматичну заміну кожного стилю, окрім стилю основного тексту, на стиль Test. 6. Графічний інструментарій Page Maker. Командою Вікно => Показати Інструменти можна викликати на екран меню графічних інструментів програми, якщо воно відсутнє. В цьому меню містяться вже знайомі інструменти — «стрілка» (для маркіровки об'єктів) і «Т»(для створення і редагування тексту). Крім того, є наступні інструменти: «пряма»— для рисування похилих прямих, «вертикальна і горизонтальна пряма», «еліпс» (з клавішею [Shift] —коло), «прямокутник» (з клавішею [Shift] — квадрат), «багатокутник», «лупа», «поворот», останній інструмент — «кадр» (дозволяє отримати кадр растрового рисунка). Створені в програмі графічні об'єкти можуть бути видозмінені за допомогою команд Елемент => Лінія (для зміни параметрів контура), Елемент => Фон або Фон і Лінія. Об'єкт, який повинен бути змінений, перед виконанням цих команд слід відмаркерувати інструментом «стрілка».Щоб змінити колір виділеного об'єкта, можна відкрити палітру кольорів Вікно => Показати кольори і натиснути клавішу миші по потрібному кольорі. Причому буде призначений або колір контура, або колір заливання, або обидва — це залежить від того, яка з трьох кнопок вгорі зліва палітри «Кольор» активна: 1— змінюється колір контура, 2 — колір заповнення, 3 — одночасно колір заливки і контура виділеного об'єкта. Поряд із кнопками геометричних примітивів (прямокутник, еліпс і багатокутник) є такі ж кнопки, але з хрестиком. За допомогою цих інструментів можна створити об'єкти, які називаються фреймами. Це невеликі текстові блоки відповідної форми. Виберіть кнопку фрейма (наприклад, багатокутного) і нарисуйте, натиснувши на мишу, об'єкт. Виділіть цей об'єкт «стрілкою» і виконайте команду Елемент => Багатокутник. У вікні, що відкрилося, можна поміняти параметри багатокутника, наприклад, кількість кутів. Зробіть 8 кутів - «Так» Потім виберіть інструмент «Т» і натисніть всередині фрейма. Ви побачите курсор. Введіть будь-який текст. Інструментом «стрілка» можна переміщати фрейм. Товщину і стиль рамки можна змінювати командою Елемент => Лінія. Командою Елемент => Фрейм => Параметри фрейма можна відкрити вікно, у якому змінити відстань від тексту до рамки. Фрейми зручно використовувати для створення невеликих текстових блоків заданої форми з рамками і фоном. Розташування об’єктів на сторінці. 7. Нарисуйте еліпс, коло, прямокутник і квадрат. 8. Відмаркеруйте прямокутник і призначте йому колір Red для заповнення, а контур зробіть товстим і синім. Змініть розміри цього об'єкта. Перемкніть на інструмент «Поворот» і оберніть прямокутник на довільний кут. Відмаркеруйте прямокутник. Виконайте команду Елемент => Округлюючі кути для округлення кутів. 9. Відмаркеруйте відразу всі об'єкти (кожний натискаємо при активній «стрілці», утримуючи [Shift], або обводимо все маркувальною рамкою). Задайте для них одноманітні заливання і контур за допомогою команди Елемент => Фон і Лінія. 10. Намалюйте багатокутник, відмаркеруйте його і виконайте команду Елемент => Багатокутник, тепер ви маєте можливість змінити кількість вершин і глибину кутів 11. Вивчіть команди з меню (Монтаж), які дозволяють розмістити об'єкти, включаючи текст, по шарах і вирівняти їх стосовно один одного (для цього можна використовувати також направляючі і «прилипання» до них). Створіть напис у CorelDraw (червоний) на тлі синьої еліптичної рамки з червоним контуром точно у центрі цієї рамки. 12. Розмістіть у публікації вільне зображення із файла С: \*.tif і відкадруйте його інструментом «кадр», сумістивши отвір інструменту із одним з кутових маркерів зображення, а потім, натиснувши кнопку миші і змістивши її у бік зменшення зображення, відновіть зображення. Робота з кольором в програмі Page Maker. Щоб призначити об'єкту колір, слід відмаркерувати його, а потім натиснути клавішу миші на імені потрібного кольору з палітри кольорів. Якщо палітра кольорів відсутня на екрані, то її можна викликати командою Вікно => Показати кольори. У палітру кольорів будь-якої публікації автоматично включаються 9 кольорів: «папір» — (колір паперу), «поєднання» — (колір міток обрізання і маркерів приведення), «чорний» — (колір незмінного значення кольору), «зелений», «червоний», «синій», «блакитний», «жовтий» і «пурпуровий». Назви «папір» «чорний» і «поєднання», а також привласнені значення кольорів «чорний» і «поєднання» не можуть бути змінені. Інші атрибути кольорів можна змінити. Для зміни імен або атрибутів кольорів треба натиснути клавішу [Ctrl] і, не відпускаючи її, виконати «клацання» мишею на імені того кольору, який ви хочете редагувати. Відкриється діалогове вікно, в якому ви зможете змінити характеристики цього кольору. Окрім цього можна виконати команду Сервіс => Визначити кольори, в діалоговому вікні, що відкрилося, кнопкою (Редагувати) указаний заздалегідь колір можна змінити, кнопкою (Новий) можна створити новий колір — йому потрібно надати ім'я і набудувати колірні складові. Кнопкою (Копіювати) можна копіювати кольори з інших публікацій. Кнопкою (Видалити) — видаляти указані підсвічуванням кольори. Кнопка (Видалити непотрібні) дозволяє видалити невикористані в поточній публікації кольори. Результат виконання зберегти у файл з іменем LAB_3_name. Оформлення звіту. На захист даної роботи студент повинен надати в електронному варіанті виконану лабораторну роботу та захистити її в індивідуальному порядку. Контрольні запитання. 1. Як відбувається включення незалежного текстового блоку у зчеплений матеріал? 2. Як створити і редагувати текст у програмі Page Maker? 3. Що таке стилі і як відбувається робота з ними? 4. Як створити новий стиль? 5. Як працювати із графічними блоками? 6. Які основні формати графічних файлів? 7. Як призначити об’єкту колір? 8. Як зкопіювати колір з іншої публікації? 9. Як відбувається розташування об’єктів у публікації?
|