Тема 14.
СЕМІОЗ ЯК ПРЕДМЕТ СЕМІОТИКИ Поняття семіозу та його рівні: фізіо-, фіто-, зоо- й антропосеміоз. Чинники семіотичного процесу як п’ятичленне відношення: знак, інтерпретатор, інтерпретанта, значення, контекст – (знак, суб’єкт, інтерпретанта, референція, об’єкт, значення (сигніфікація), мова=досвід (контекст). Поняття об’єкта і суб’єкта як явищ семіотичного сприйняття і досвіду.
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА: Гайдегер М. Що таке метафізика? (Також: "Вступ" і "Післямова") // Хайдеггер М. Время и бытие: Статьи и выступления, - М.:Республика, 1993. – С. 16-41. Бергсон А. Вступ до метафізики // Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст./ За ред. М. Зубрицької. – Львів: Літопис,1996.- С. 55-65. Гусєв В. І. Вступ до метафізики: Навч. посібник,- К.: Либідь, 2004, - С. 15-48. Скратон Роджер. Коротка історія новітньої філософії. Від Декарта до Вітгенштайна. – К.: Основи, 1998.- С. 297-313 (Розділ: Вітгенштайн). Шлик М. Поворот в философии //Аналитическая философия. Избранные тексты.- М.: Издательство Московского университета, 1993. – С. 28-33. Карась А. Трансформація філософії під впливом сучасних викликів // Вісник ЛНУ. Серія: Філософські науки, 2008. - № 11. - С. 38–46. Лангер Сьюзен. Философия в новом ключе: Исследование символики разума, ритуала и искусства / Пер. с англ. - М.: Республика, 2000. – С. 9-28. Деррида Жак. О грамматологии. – М.: Издательство "Ad Marginem", 2000. – С. 237-263 (Розділ: Насильство букви: від Леві-Строса до Русо). Дерріда Ж. Структура, знак і гра в дискурсі гуманітарних наук // Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. – С. 457-478. Леш Скот. Соціологія постмодернізму / Пер. з англ. – Львів: Кальварія, 2003.- С. 197-229. Скратон Роджер. Коротка історія новітньої філософії. Від Декарта до Вітгенштайна. – С. 279-297 (Розділ: феноменологія та екзистенціалізм). Витгенштейн Л. Мысли о философии // Путь в философию. Антология. – Москва, 2001. – С. 15-33. Карнап Р. Преодоление метафизики логическим анализом языка // Там само. – С. 42-66. Апель К.-О. Развитие «аналитической философии языка» и проблема наук о духе // Апель Карл-Отто. Трансформация философии. – Москва: Логос, 2001. – С. 103 – 143. Карась А. Реальність і філософія у семіотичному аспекті // Записки наукового Товариства імені Шевченка. Праці історично-філософічної секції. – Том 256. – Львів, 2008. – С. 469-484. Леві-Строс Клод. Структурна антропологія.- Л.: Основи, 1997. – С. 34-68. Леві-Строс К. Міт і значення // Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст./ За ред. М. Зубрицької. – Львів: Літопис,1996.- С. 343-357. Ділі Дж. Основи семіотики. – Львів: Арсенал, 2000. Карась А. Єдність культури і природи з погляду семіотики // Ділі Дж. Основи семіотики. – С. 7 – 15. Карась А. Реальність і філософія у семіотичному аспекті // Записки наукового Товариства імені Шевченка. Праці історично-філософічної секції. – Том 256. – Львів, 2008. – С. 469-484. Карась А. Семіотична перспектива інтерпретації реальності як дійсності // Філософська думка. - № 5, 2008. – Розин В. Семиотические исследования.– М.: ПЕР СЭ; СПб.: Университетская книга, 2001. – С. 5-35 (Семиотический подход и наука). Масенко Л. Мова і політика.- К.: Соняшник, 1999.- С. 33-49 (Мова і свідомість). Сепир Э. Избранные труды по языкознанию и культурологии / Пер. с англ. – М.: Прогресс, Универс, 1993. – С. 209-216 (Коммуникация); 223-248 (Язык). Кісь Р. Мова, думка і культурна реальність (Від О. Потебні до гіпотези мовного релятивізму).–Львів:Літопис, 2002. – С.97-179. Лангер Сьюзен. Философия в новом ключе: Исследование символики разума, ритуала и искусства / Пер. с англ. - М.: Республика, 2000. – С. 51-73. Эко Умберто. Отсутствующая структура. Введение в семиологию. – ТОО ТК "Петрополис", 1998. – С. 33-74; 119-161. Сепир Э. Избранные труды по языкознанию и культурологии / Пер. с англ. – М.: Прогресс, Универс, 1993. – С. 204-209 (Символизм); Соссюр Фердінан. Курс загальної лінгвістики / Переклад з французької. –К.: Основи, 1998. Эко У. Отсутствующая структура. Введение в семиологию. Еко У. Роль читача, Дослідження з семіотики текстів / Пер. з англ.. – Львів: Літопис, 2004. – С. 281-361. Бодріяр Жан. Символічний обмін і смерть / Пер. з фр. – Львів: Кальварія, 2004. – С. 85-129 (Порядок симулякрів); 167-200 (Тіло, або звалище знаків). Бодріяр Жан. Симулякри і симуляція / Пер. з фр. – К.:Основи, 2004. – С. 5-65. Масенко Л. Мова і суспільство. Постколоніальний вимір.- К.: КМ Академія, 2004. – С. 104-115 (Суржик); 143-157 (Мовна поведінка в ситуації білінгвізму). Співак Ч. Гаятрі. Чи може підпорядковане промовляти? // Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст./ За ред.. М. Зубрицької. – Львів: Літопис,1996.- С. 540-544. Морис Чарлз Вільям. Значення й означування // Семиотика: Антология/Сост. Ю.С. Степанов. Изд. 2-е. – Москва: Академический проект, 2001. – С. 129-143. Мечковская Н. Б. Семиотика. Язык. Природа. Культура. Курс лекций. – Москва: Академия, 2007. – С. 129-135. Павлюк Л. Знак, символ, міф у масовій комунікації. – Львів: 2006. – С. 8-24. Історія європейської ментальності / Переклад з нім. – Львів: Літопис, 2004, - С. 411-449. Вітгенштайн Л. Tractatus Logico-Philisophicus. Філософські дослідження. – Л: Основи, 1995. – С. 24-86. Сепир Э. Избранные труды по языкознанию и культурологии / Пер. с англ. – М.: Прогресс, Универс, 1993. – С. 185-195 (Языки, раса и культура). Леві-Строс Клод. Структурна антропологія.- Л.: Основи, 1997. – С. 34-68. Леві-Строс К. Міт і значення // Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст./ За ред. М. Зубрицької. – Львів: Літопис,1996.- С. 343-357. Розин В. Семиотические исследования.– М.: ПЕР СЭ; СПб.: Университетская книга, 2001. – С. 44-58. Барт Р. Избранные работы: Семиотика. Поэтика / Пер. с фр. – М.: Прогресс, Универс, 1994. – С. 246-253 (Воображение знака). Морис Чарлз Вільям. Значення й означування // Семиотика: Антология/Сост. Ю.С. Степанов. Изд. 2-е. – Москва: Академический проект, 2001. – С. 129-143. Мечковская Н. Б. Семиотика. Язык. Природа. Культура. Курс лекций. – Москва: Академия, 2007. Витгенштейн Л. Мысли о философии // Путь в философию. Антология. – Москва, 2001. – С. 15-33. Карнап Р. Преодоление метафизики логическим анализом языка // Там само. – С. 42-66. Апель К.-О. Развитие «аналитической философии языка» и проблема наук о духе // Апель Карл-Отто. Трансформация философии. – Москва: Логос, 2001. – С. 103 – 143.
Контрольні питання: 1. Що таке фонологія і чому її виникнення змінило стан у вивченні лінгвістики і соціології? 2. Чому, на думку К. Леві-Строса, фонологія відіграла оновлювальну роль щодо соціальних наук? Що таке фонема? 3. Що таке системи спорідненостей за Леві-Стросом? Чи терміни спорідненості мають лише соціологічний характер чи також мовний? Поясніть це на прикладах. 4. Що таке мовна діяльність? Назвіть і витлумачте різні форми мовної діяльності. 5. Філософія і метафізика: визначення обсягу понять та підстави розмежування. 6. Ф. де Сосюр про роль мови у сприйнятті і розуміння світу. 7. Л. Вітгенштайн про завдання прояснення "логіки нашої мови" і про можливості ясного висловлювання думки. 8. Запропонуйте визначення метафізики у відмінності до визначення філософії. 9. Мова як знакове і структурне опосередкування між людиною і буттям: від загальної лінгвістики до структурної антропології Клода Леві-Строса. 10. Внесок Л. Вітгенштайна у формування нової філософської парадигми. 11. Семіотичний внесок Ч. Пірса. Розрізнення між семіологією і семіотикою. 12. Фердінан де Сосюр про місце мови серед явищ людського життя. Семіологія. 13. Запропонуйте визначення метафізики у відмінності до визначення філософії. 14. Свідчення мови в антропології. Мовний тип і ментальність соціальної групи. 15. У чому полягає суть історичної критики метафізики і які критичні концепції ви можете назвати? 16. Окресліть внесок Л. Вітгенштайна у формування нової філософської парадигми. 17. Визначення основних рис та особливостей "повороту у філософії" на початку ХХ ст. 18. Назвіть чотири риси картезіанської (класичної) філософської парадигми за Ч. Пірсом. 19. Що таке метафізика? Які філософські напрями ХХ століття вважають філософію наукою і не визнають себе метафізичними? Запропонуйте коротку характеристику кожному з них. 20. Що таке семіологія і в чому полягає її предмет? 21. Позитивізм О. Конта як неметафізичний напрямок: предмет та завдання. 22. Охарактеризуйте картезіанську парадигму у філософії. 23. Що означає визначення філософії через світогляд відносно метафізики і неметафізики? З’ясуйте позицію М. Гайдеґера. 24. Свідчення мови в антропології. Мовний тип і ментальність соціальної групи. 25. Лінгвістичний поворот у філософії. Мова як структурне і знакове опосередкування між людиною і буттям. 26. У чому полягає суть структурного аналізу у лінгвістиці? 27. Що таке мовна діяльність? Назвіть і витлумачте різні форми мовної діяльності. 28. Поняття структури. Структура як онтологічна реальність у К. Леві-Строса. У чому К. Леві-Строс завбачав «поступку натуралізмові»? 29. Що таке логіцизм: поясніть його витоки та мету, вкажіть на засновника. Вкажіть на чотири значення дієслова «Є». 30. Запропонуйте визначення пошукових завдань структуралізму. Чим вони відрізняються від завдань позитивізму? 31. У чому полягає суть структурного аналізу у лінгвістиці? Розкрийте зміст поняття «структура» у творчості Ф. де Сосюра і К. Леві-Строса. 32. Що таке мовна діяльність? Назвіть і витлумачте різні форми мовної діяльності. 33. У чому полягає дух картезіанства за Ч. Пірсом? Які недоліки картезіанства він називає? 34. У чому полягає суть переходу від традиційної або класичної філософії – до новітньої, некласичної? 35. Кому належить запитання «чи існує якесь знання, не обумовлене попереднім пізнанням і знанням?». Запропонуйте свою відповідь на це питання. 36. Які нові можливості для філософського розуміння світу пропонує семіотичний підхід? Запропонуйте власне розуміння його виникнення. 37. Ф. де Сосюр про роль мови у сприйнятті і розумінні світу. 38. Як ви розумієте пошукове завдання виникнення філософії структуралізму, визначене К. Леві-Стросом? 39. Л. Вітгенштайн про завдання прояснення "логіки нашої мови" і про можливості ясного висловлювання думки. 40. Мова як знакове і структурне опосередкування між людиною і буттям: від загальної лінгвістики до структурної антропології Клода Леві-Строса. 41. З’ясуйте ставлення структуралізму до історичного підходу у визначенні соціальних відносин. Структура як константа й історія як процес. 42. У чому полягає відмінність між поняттями «самосвідомості» і «самості» у тлумаченні Ч.С. Пірса? 43. У чому суть альтернативності семіотики відносно класичного епістемологічного підходу у філософії? 44. Окресліть основні риси філософії Ч.С. Пірса. 45. Охарактеризуйте уявлення про ЗНАК в історії філософії: Античність – Середньовіччя – Новий час – сучасність. 46. Окресліть відмінності між поняттями «довкілля» і «середовище». Що таке «Umwelt»? 47. У чому полягає відмінність між «фізичною річчю» та «об’єктом»? Як називаються відношення між об’єктами? 48. Охарактеризуйте поняття «репрезентація», «референція», «сигніфікація» і поясніть яким чином вони ідентифікують процес історичного розвитку філософії. 49. Охарактеризуйте базові функції (первинну і вторинну) семіотичної компетенції. 50. Поясніть поняття інтенції (настанови) відносно феноменології та семіотики. 51. Що таке НАРАТИВ і яка його роль у семіотичній компетенції? 52. Що служить передумовою виникнення (нового) знака? Поясніть свою думку. 53. Що таке КОД і на основі чого він може виникати? 54. Що таке «семіотична компетенція»? 55. Поясніть поняття «бінарна опозиція» і вкажіть яким чином воно може характеризувати наше мислення. 56. У чому полягають відмінності між СТРУКТУРНИМ КОДОМ і ПРОЦЕСУАЛЬНИМ КОДОМ? 57. У яких відношеннях перебувають між собою КОД і СТРУКТУРА? 58. Що таке ЗНАК? Запропонуйте найпростішу характеристику. 59. Охарактеризуйте три основні функції знака. 60. Що є передумовою розпізнавання знаків? 61. З яких трьох елементів, за Ч. Пірсом, складається знак? Подайте їхню характеристику. 62. Які роди ОБ’ЄКТІВ розрізнив Ч. Пірс? 63. Запропонуйте вичерпну характеристику ІНТЕРПТЕТАНТИ. 64. У чому полягає відмінність між семіотичними компетенціями людини і тварини? 65. Запропонуйте характеристику семіотичної компетенції людини 66. У чому суть тріадичної природи знака, за Ч. Пірсом? 67. Поняття знакової системи та основні види знаків 68. Що таке семіотика – запропонуйте визначення її предмету і охарактеризуйте її функції та підрозділи предмету. 69. Назвіть ключові поняття семіотики як філософського напрямку і запропонуйте визначення п’яти основних понять (на вибір) 70. Що таке знак? У чому полягає його природа? Запропонуйте класифікацію знаків за Ч.С. Пірсом. 71. Поняття семіотичної компетенції, основні функції семіотичної компетенції 72. Вкажіть на основні елементи будови (структури) знака і розкрийте зміст поняття «сигніфікація». Визначте складові семантичного трикутника. 73. У чому полягає найвагоміший внесок Ф. де Сосюра у розвиток ідеї знака? 74. Охарактеризуйте кожен з трьох типів знаків за Ч. Пірсом. Що таке «семантичний трикутник»? 75. У чому полягає природа символу як типу знаку. Що є достатньою підставою перетворення знака у символ? 76. Що таке синтагма і синтагматичний порядок? Що означає поняття «мовна вартість» (за Ф. де Сосюром).Синтагматичні відношення у мові, мовленні і семіотиці? 77. Знак і значення. Назвіть компоненти значення і поясніть, що таке референт, денотат, конотація, означник? Вкажіть чинники творення конотацій. 78. Значення і сенс. Що є джерелом сенсу? 79. Знак, значення і код. Назвіть і охарактеризуйте основні форми кодів. 80. Енкратичні та акратичні джерела значень, за Р. Бартом. 81. Семіотика як вчення про знак, текс і генерування значень. Визначення класичного семантичного трикутника. 82. Поняття семіозу та його рівні: фіто-, фізіо-, зоо- й антропосеміоз. Поняття сприйняття. 83. Чинники семіотичного процесу: знак як універсальний посередник: три види знаків; знак як концепт і звукообраз, або означуване і означник; 84. Річ – об’єкт; об’єктивність – суб’єктивність; 85. Інтерпретанта, інтерпретант, інтерпретація 86. Мова і мовлення з погляду семіотики: основні функції 87. Розуміння досвіду у контексті семіозу. Досвід як формальна об’єктна структура. Трихотомія досвіду. 88. Віртуальність і поняття «видосвіт» (umwelt). 89. Прагматичний вимір семіотики. Розрізнення реальності і дійсності. 90. Проблема симуляції розуміння і поняття «симулякр».
10. ПРОГРАМА З ДИСЦИПЛІНИ «ФІЛОСОФІЯ ІСТОРІЇ»
|