Студопедия — ТЭМА 12 ІДЭЙНА-ЭСТЭТЫЧНЫЯ І ЖАНРАВА-СТЫЛЯВЫЯ ЗРУХІ Ў СУЧАСНАЙ ПРОЗЕ І ДРАМАТУРГІІ
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

ТЭМА 12 ІДЭЙНА-ЭСТЭТЫЧНЫЯ І ЖАНРАВА-СТЫЛЯВЫЯ ЗРУХІ Ў СУЧАСНАЙ ПРОЗЕ І ДРАМАТУРГІІ






Стадыя станаўлення некаторых тэндэнцыій беларускага эпасу апошніх дзесяцігоддзяў. Складанасць вызначэння усебаковай і цэласнай характарыстыкі агульнага стану сучаснай прозы з улікам ужо відавочных і яшчэ толькі запачаткаваных тэндэнцый у ёй. Пэўная стракатасць, адсутнасць скразных кірункаў развіцця. Тэндэнцыя да разнастайнасці жанравых пошукаў; паглыбленне гістарызму, псіхалагічнага аналізу, узмацненне суб’ектывізму, эсэізацыя формы, павышэнне эмацыянальнай вагі і слова і сказа. Шлях да ўсё большага вызвалення ад схем і рэгламентаванасці стыляў і жанраў у кірунку да свабоды, раскаванасці мастацкага мыслення і адначасова па шляху драматызацыі.

Актуальнасць “вечных” тэм: зварот да пытанняў дабра і зла, жыцця і смерці і г. д. Нязменная для айчыннай літаратуры з часу яе ўзнікнення тэма радзімы, захавання нацыянальнай аўтэнтычнасці і беларускай мовы.

Дакументалізм, аўтабіяграфізм, лірызм як выразныя тэндэнцыі прозы апошніх 10-годдзяў. Суб’ектыўна-эмацыянальны пачатак, спасціжэнне праз прыватнае, адзінкавае агульнаграмадскага, шматграннасці і глыбіні адлюстравання жыцця. Парушэнне храналагічнай паслядоўнасці ў развіцці падзей; перарванасць дзеяння лірычнымі адступленнямі, у тым ліку, у вершаванай форме; лаканізм, які пры высокім узроўні ўвасаблення не выключае ўмення бачыць з’яву цалкам, у яе драматычных сутыкненнях з іншымі праявамі свету, сацыяльнай і эстэтычнай праекцыі і перспектыве.Аўтабіяграфізм прозы (мемуары, дзённікі, запісныя кніжкі, ліставанне, эсэ і інш.). Камерная проза і яе спавядальны характар, пранізлівая шчымлівасць, імкненне перадаць няўлоўнае. Патрэба сучаснай літаратуры ў малых формах (“Фарбы душы”, “Жоўты колер белага снегу” А. Асташонка, проза М. Вайцяшонак інш.). З’яўленне ў літаратуры 1980 – 1990 гг. урбаністычнай плыні. Яе паралельнае развіццё з творамі пра вёску, якія працягваюць папярэднюю традыцыю. “Жаночая” проза, у якой гераіні пачынаюць гаварыць пра сябе самі; разбурэнне стэрэатыпаў, створаных пісьменнікамі-мужчынамі. Трагізм чалавечага і прыродна-касмічнага быцця, татальная пагроза парушэння гармоніі ўзаемаадносін паміж імі (А. Бароўскі, А. Кажадуб, Х. Лялько, А. Наварыч і інш.). Пераўтварэнне хаатычнасці акаляючай рэчаіснасці ў пластычны і тонкі ўласны свет.

Набліжэнне рэалістычных твораў да парабалы, прытчы, алегорыі, прыпавесці і метафары, схільнасць да міфатворчасці(В. Казько,В. Быкаў, Я. Сіпакоў і інш.). Руйнаванне стэрэатыпаў мыслення савецкага чалавека і выяўленне светаадчування новай эпохі, духу новага часу (творчасць Ю. Станкевіча: зб. прозы “Анёлы на бальшаку”, аповесці “Луп”, “Рыфма”, “Псеўда”, кароткія раманы “Любіць ноч – права пацукоў”, “Апладненне ёлупа”, “Бесапатам”, “Пятая цэнтурыя, трыццаць другі катрэн” і інш.),

Шматжанравасць, паасобнае і ўзаемапранікальнае суіснаванне ўстойлівых кананічных і навацыйных постмадэрнісцкіх структур,заўважная дынаміка і шматмернасць усіх сістэм мастацкага цэлага. Цыкл гістарычных прыпавесцей “Удог”, зб. “Асіметрыя”, аповесць “Шула-мегаполіс” віцебскага празаіка Ф. Сіўко. Шматстайнасць жанравай сістэмы твораў і манеры пісьма У. Арлова: адзнакі любоўных авантур, дарожных нататкаў, дзённікавых запісаў, псіхалагічнага аповеду, дэтэктыва. Успаміны ў “Полацкіх апавяданнях”. “Рэквіем для бензапілы”, зб. “Ордэн Белай Мышы”, “Краявід з ментолавым пахам (Рукапіс, прысланы ў зялёным канверце)”, “Сібірская аповесць” і інш.

Так званы іранічны сац-арт (творчасць В.Мудрова, П.Васючэнкі і іншых аўтараў. Уплыў паэтыкі вуснай народнай творчасці і ўласна міфа, за кошт якіх і адбываецца абнаўленне зместу і формы мастацкіх твораў, пашырэнне іх прасторава-часавых межаў, імкненне да сімволікі і сэнсавай мнагазначнасці разам з выкарыстаннем замацаваных мастацкай практыкай літаратурных форм (творчасць А. Казлова, З. Дудзюк, Л. Рублеўскай і інш.) Плён сцверджання рэалізму. Даследаванне асобы і беларускай рэчаіснасці А. Федарэнкам у кн. “Гісторыя хваробы”, “Смута…”, апавяданнях і аповесцях “Салдат”, “Вёска”, прыгодніцкіх творах “Афганская шкатулка”, “Шчарбаты талер”, дакументальных “Нічыіх”, двухпланавым рамане “Рэвізія”, навелістычных нізках “Сечкі” і інш.

Маладая беларуская проза і “так званы еўрапеізм” (Л. Сінькова). Беларусізацыя вядомых у свеце жанрава-стылявых форм (А. Федарэнка, А. Казлоў, А. Наварыч, А. Глобус, С. Балахонаў і інш.). Нацыянальная спецыфіка постмадэрнізму, асмяянне самой рэчаіснасці. Парадокс і абсурд у гульнёвай літаратуры, “пераадоленне страху перад трагічнай рэчаіснасцю ХХ ст.” (М. Тычына). Суседства ў прозе рамантычных і рэалістычных, іроніка-сатырычных і ўмоўных неабарочных, узаемапрасякнутых, а таму амаль не вызначальных, авангардысцкіх (А.Бахарэвіч. В.Жыбуль і інш.), мадэрнісцкіх (З.Вішнёў і інш.), постмадэрнісцкіх (С.Балахонаў, Ю.Каляда і інш.) форм. Нараджэнне новых жанраў (блогі С. Дубаўца і С. Балахонава, філалагемы А. Разанава і П. Васючэнкі, фрэскі, мроі, сны, жыццясны, кропкі Б. Пятровіча, творы І. Сіна і інш.). Пазбяганне уніфікацыі.

Складанасці жанру. Разбурэнне стэрэатыпаў. Спалучэнне сацыяльнай вастрыні з доследам унутранага свету асобы. Прага мастацкай дасканаласці. Шлях адкрытага эксперыменту і абнаўлення традыцый нацыянальнай драматургіі. Багацце творчай палітры. Збліжэнне літаратуры і тэатра. Праблема чалавечых узаемаадносін, адказнасць чалавека за сябе і іншых у п’есе М. Матукоўскага (1929 – 2001) “Мужчына, будзь мужчынам!” (1966). Гумар і сатыра ў камедыі “Амністыя” (1970). Маральна-этычная скіраванасць праблематыкі драмы “Апошняя інстанцыя” (1974). Эксперымент і ява ў камедыі “Мудрамер” (1987, Дзярж. прэмія БССР 1988 г.). Глабальныя праблемы чалавечага існавання ў драме “Бездань” (1992). Камедыя-фарс “Калізей” (1996) з краінай Тубыліяй на парозе ХХІ ст. у цэнтры. Працяг роздумаў драматурга над невымернасцю чалавечага глупства, зададзенасцю паводзін, безасабовасцю ў п’есе “Зомбі, альбо Мудрамер-ІІ” (1997).

А. Петрашкевіч (нар. у 1930 г.): першыя спробы пяра ў жанры сатырычнага апавядання. Вострыя праблемы стагоддзя, разбурэнне гармоніі прыроднага свету, выраджэнне чалавечага ў чалавеку, замах на спрадвечныя ўстоі маралі ў драмах пісьменніка “Трывога” (1974), “Злыдзень” (1974), “Укралі кодэкс” (1976), “Соль” (1981). Гістарычная тэматыка “Напісанага застаецца” (1979), услаўленне сілы слова і любові да радзімы, высокіх гуманістычных ідэалаў праз асобу славутага Скарыны. Працяг гістарычнай тэматыкі ў “Русі Кіеўскай” (“Гора і слава”, 1983), “Прарок для Айчыны” (1990). Камедыя-фантасмагорыя “Куды ноч, туды сон” (“Ка-та-стро-фа”, 1987). Экалагічныя праблемы, асэнсаванне Чарнобыля ў п’есе “Дагарэла свечачка да палічкі” (1990). Гісторыя сапраўднага кахання і прага высокіх пачуццяў у лірычнай камедыі “Дзівак чалавек” (1996).

Творы аб мінулай вайне (драма “У спадчыну - жыццё”, трагедыя “Злавеснае рэха”). Адраджэнскія матывы, клопат пра дзяржаву, мову, нацыянальныя ідэі. “Інтэлігент” (раскол нацыі беларусаў), “Прагноз на паслязаўтра” (рэпрэсіі супраць дэмакратыі) і інш. Бітва на Нямізе і лёс Усяслава Чарадзея ў гістарычнай драме “Меч Рагвалода”. Фантасмагорыя “Крыж святой Еўфрасінні”. Востранапружаныя гераічныя моманты, нацыянальна-вызваленчыя паўстанні ў п’есах “Развітанне з Радзімай” (паўстанне Т. Касцюшкі), “Рыцар свабоды” (пра К. Каліноўскага), “Апошні збройны чын” (Слуцкае паўстанне 1920 г.). Гістарычная хроніка “Змова”. Трагедыя “Воля на крыжы” (аб лёсе Я. Купалы) і аднайменны зб. гістарычных п’ес (2000).

А. Дзялендзік (нар. у 1934 г.): шырокі жанравы дыяпазон п’ес: драмы, казкі, камедыі, трагікамедыі. Талент камедыёграфа. Зб. камедый “Аперацыя “Мнагажэнец” (1981), “П’есы” (1985). Ідэйна-мастацкія асаблівасці зб. камедый “Султан Брунея” (1990). П’еса “Паўночны аўкцыён”, сямейны канфлікт твора. Лірыка-драматычная камедыя “Яблычны Спас”. Звязанасць лёсам чатырох жанчын – шукальніц шчасця, жыццё кожнай з якіх складваецца па-рознаму. Арыентацыя на гуманістычныя ідэалы ў трагікамедыі “Алена”.

Празаік, драматург, публіцыст В. Ткачоў (нар. у 1948 г.). П’еса “Сівы бусел” (1985) пра трагедыю вайны, народную драму. Адметнасць увасаблення мастацкага канфлікту ў п’есах “Вокны” (1985), “Прыгоды з Канапухіным” (1988), “Лесвіца” (1988), “Кветкі-ягадкі” (1990). Камедыя “Курорт для зяця” (1990). Трагікамедыйнасць твораў “Шаройка ў блакадзе” і “Шкірдзюкі займаюць абарону”. Роздум над пытаннем “Дзе ён, сапраўдны мужчына?” у камедыі “Жаночы вулей” (2000).

А. Папова (нар. у 1947 г.): п’есы “Аб’ява ў вячэрняй газеце” (1983), “Улюбёнцы лёсу” (1992). Зб. п’ес на рускай мове “Развітанне з Радзімай” (1999). “Сняданак на траве” (2002) і інш., іх жанравая спецыфіка. Бязвольнасць, бездапаможнасць інтэлігента ў побытавых варунках, сутыкненне сапраўдных і падманных каштоўнасцей у рамане “Пузырек воздуха в кипящем котле” (Неман. 2007. №3).

Драмы Р. Баравіковай “Пятля часу” (1995) і З. Дудзюк “Заложнікі шчасця” (1997). Пакутлівы роздум над праблемамі сучаснасці і месца чалавека ў ёй у творах Ю. Станкевіча. Фантастычнае, містычнае, ірэальнае ў драмах “Шэва” (1998), “Псеўда” (2000), “Армагедон 1895” (2000). Матыў помсты і кары, пакарання за грахi, праблемы СНIДа i наркаманii ў п’есе “Шэры-Брэндзі, Ангел мой…” (2003). Адчай, адзінота хворых герояў, iх думкi i размовы. Трагедыі А. Ждана “Салгалі Богу, салгалі…”, В. Лапціка “Аўчары”, Г. Марчука “Пеўчыя сорак першага года” і інш. Трагікамедыя У. Сауліча “Сабака з залатым зубам”.

Сучаснае асэнсаванне падзей мiнулага ў п’есе “Прымак” (1994), непрыманне п’янства i алкагалiзму ў камедыi-фарсе “Залатое вяселле” (1995) І. Стадольніка. Тэма кахання i здрады ў п’есе “Вірус” (1997) Г. Каржанеўскай. Аднаўленне былых пачуццяў i зараджэнне новых у “Ружах для чужога каханка” (2003) В. Куртаніч. Жанчына і мужчына ў п’есах А. Федарэнкі (“Багаты кватарант”, “Жаніх па перапісцы”). Напісаная па фальклорных матывах казка “Ноч на Івана Купалу”) Ю. Кулiка. Прытча “Песні ваўка” В. Паніна. Радыёп’еса В. Анісенкі “Пошук сюжэта” і постчарнобыльская Беларусь. Эпоха Сталiна, так званая рэвалюцыя на сяле, раскулачванне, калектывiзацыя ў творах У. Бутрамеева “Страсці па Аўдзею”, “Ведзьма” Н. Гілевіча. Плённае развіццё дзіцячай драматургіі: “Янук, рыцар Мятлушкі” Л. Рублеўскай, “Філасофскі камень” У. Сіўчыкава. Дзiўны свет ператварэнняў, цудаў, чараўнiцтва ў казцы “Страшнік Гам” П. Васючэнкі. Яго п’есы “Прыгоды паноў Кубліцкага і Заблоцкага” (у сааўтарстве з С. Кавалёвым), “Навагодні дэтэктыў” і інш. П’еса “Пясочны гадзіннік: спірытычны сеанс у 2 дзеях”. Праблема генія і пасрэднасці. Што лепш: беспрытульны шлях генія ці ўладкаванае жыццё пасрэднасці; ці можа спалучацца геніяльнасць з дабрабытам?

Выяўленне пісьменніцкага таленту У. Бутрамеева (нар. у 1953 г.) у празаічных кн. “Любить и верить” (1986), “Сдвиженье” (1989), “Падарожжа” (1993). Першыя драматургічныя спробы – “Размовы па-суседску”, “І зноў Несцерка”. Несумненны поспех п’есы “Страсці па Аўдзею” (“Крык на хутары”, 1989). Драма “Чужыя грошы” (1993).

Сінтэз традыцыйнага і эксперыментальнага пачаткаў у сучаснай драматургіі. Трагедыі лёсу і абвостранае адчуванне непаўторнасці жыцця ў драматургіі М. Арахоўскага(1950 – 1997). П’еса “Напярэдадні” (1986) пра дэградацыю чалавека, разбурэнне яго духоўнага свету праз п’янства. Складанасць псіхалагічнай сітуацыі ў трагікамедыі “Машэка” (1992). Драма абсурду “Ку-ку” (1992). Канфлікт духоўнага і бездухоўнага ў п’есе “Лабірынт” (1997).

Празаік, даследчык, драматург С. Кавалёў (нар. у 1963 г.). Кн. дзіцячых казак “Мэва” (1988). П’есы-казкі “Падарожжа з Драўляным рыцарам”, “Дарога на Віфлеем”, “Пацалунак ночы”, “Братка Асёл” і інш., сабраныя ў зб. “Хохлік” (2002). Дабрыня і зло, чэрствасць і чуласць у аднайменнай п’есе (1994). Згадкі пра дзяцінства ў “Драўляным рыцары” (1992). Ян Баршчэўскі і п’есы С. Кавалёва “Звар’яцелы Альберт, або Прароцтвы шляхціца Завальні” (1992), “Пра чарнакніжніка і пра Цмока, што вылупіўся з яйка, знесенага пеўнем” (1992). Трагіфарс “Трышчан, або Блазны на пахаванні” (1995) па матывах старажытнага рамана. П’еса “Стомлены д’ябал” – фантасмагорыя ў дзвюх дзеях з жыцця і літаратуры беларусаў. П’еса “Францішка, або Навука кахання”: адметная кампазіцыйная будова твора. Ад рымейка да герменеўтыкі. Постмадэрнісцкая драматургія. “Чатыры жыцці Саламеі”: засяроджанасць на асабістым жыцці гераіні. Прыём “тэатр у тэатры”. Двухтомнік п'ес “Стомлены д'ябал” і “Навука кахання” (2004 – 2005). Яднанне нацыянальнай традыцыі з сусветнай як надзея на шчаслівую будучыню айчыннага тэатра.

Андрэй Карэлін (нар. у 1978 г.): п’есы “Герда, альбо Горад, у якім мы будзем шчаслівыя” (2001), “Зона Х, альбо Пакой з правам на спадзяванне” (2002), “Лафантэн, або Белая кашуля з чорным каўняром” (2002).

Эксперыментальны пачатак у п’есах апошніх гадоў і досвед еўрапейскага “тэатра абсурду”, “тэатра парадокса”. “Драматургічныя тэксты” А. Асташонка. Гратэск і пародыя на сучаснасць, поўную непаразуменняў, дэперсаніфікацыя асобы ў “АС-лініі” Г. Багданавай. Утрыраванне, шок, катастрафічнасць свету, фарс у п’есах “Галава”, “Бабусечкі”, тэксце “Квадратная варона” I. Сiдарука. Спроба пашырэння жанравага дыяпазону драматургiі, багацце i разнастайнасць тэматыкi. Дэтэктыўна-прыгодніцкія элементы ў творчасці М. Адамчыка і М. Клімковіча. Прадстаўнікі экстрэмальна-драматычнага кірунку: Я. Русакевіч (містэрыя “Налу”), Т. Ламонава (драма “Апошні прытулак”, зараз піша ў асноўным п’есы для дзяцей), К. Сцешык (“Апарышы” і інш.), П. Пражко (“Родзіна”, “Сподні”) і інш. Суседства традыцыйнага і мадэрнісцкага. Праблемы сучаснасці ў п’есах А. Шчуцкага “Каласнікі”, “Запіскі Мусы Наўруса”. Творчасць А. Курэйчыка (“П’емонскі звер”, “Понцій Пілат” і інш.). Арыгінальнасць п’ес, “Тэатр блефа” А. Шурпіна (“Пан Гіятэн”, “Тра-та-та”, “Тое, што жадае мадам”). Адкрыццё талентаў Г. Кузьміной, Р. Цясецкага, С. Гіргеля і інш. Патрэба ў драматургіі новага ўзроўню. Адраджэнне тэатра. Глядзець у сябе, мінулае, заўтра. Думаць пра вечнае


 







Дата добавления: 2015-08-27; просмотров: 1501. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Шрифт зодчего Шрифт зодчего состоит из прописных (заглавных), строчных букв и цифр...

Картограммы и картодиаграммы Картограммы и картодиаграммы применяются для изображения географической характеристики изучаемых явлений...

Практические расчеты на срез и смятие При изучении темы обратите внимание на основные расчетные предпосылки и условности расчета...

Функция спроса населения на данный товар Функция спроса населения на данный товар: Qd=7-Р. Функция предложения: Qs= -5+2Р,где...

Сущность, виды и функции маркетинга персонала Перснал-маркетинг является новым понятием. В мировой практике маркетинга и управления персоналом он выделился в отдельное направление лишь в начале 90-х гг.XX века...

Разработка товарной и ценовой стратегии фирмы на российском рынке хлебопродуктов В начале 1994 г. английская фирма МОНО совместно с бельгийской ПЮРАТОС приняла решение о начале совместного проекта на российском рынке. Эти фирмы ведут деятельность в сопредельных сферах производства хлебопродуктов. МОНО – крупнейший в Великобритании...

ОПРЕДЕЛЕНИЕ ЦЕНТРА ТЯЖЕСТИ ПЛОСКОЙ ФИГУРЫ Сила, с которой тело притягивается к Земле, называется силой тяжести...

Медицинская документация родильного дома Учетные формы родильного дома № 111/у Индивидуальная карта беременной и родильницы № 113/у Обменная карта родильного дома...

Основные разделы работы участкового врача-педиатра Ведущей фигурой в организации внебольничной помощи детям является участковый врач-педиатр детской городской поликлиники...

Ученые, внесшие большой вклад в развитие науки биологии Краткая история развития биологии. Чарльз Дарвин (1809 -1882)- основной труд « О происхождении видов путем естественного отбора или Сохранение благоприятствующих пород в борьбе за жизнь»...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.012 сек.) русская версия | украинская версия