- The text comes from the novel by …
- The given extract does not constitute a single artistic whole.
- It serves as the exposition to …
- The basic theme of the extract (and the whole book) is …
- The theme is disclosed through the representation of …
- The place of action is …
- The conflict in the given fragment is between … and … (internal conflict, external conflict).
- The plot is based on the collision between … and …
- The outcome of the conflict forcibly (переконливо) stresses the message conveyed by the whole text that …
- The leading idea runs through the text and is reinforced by various stylistic devices which are distributed through the text; they are …
- From the point of view of the manner of presentation the extract is mainly description combined with narration.
- The narrative is done in direct speech (indirect speech with some insertions of direct speech).
- The style of the author’s third person narrative is tense (стиснутий) and coloured with sparkles of fine irony.
- Compositionally the text under analysis falls into 3 (4-5) fragments, each with its own topic.
- The opening fragment is the description of … done in the epic (humorous, dramatic, lyrical…) key.
- The opening part initiates the reader into the setting and introduces the characters.
- The second fragment is a description of …
- The third fragment deals with the narration about …
- The tonal colouring of the extract is polyphonic.
III. assignment for a comprehensive stylistic analysis of the text from …
- Read the passage given for analysis to the end.
- State the novel, story, excerpt comes from.
- Define the basic theme of the excerpt and by-themes if any.
- Give the gist of the plot and formulate the idea that can be gathered from the surface plot of the text and its title.
- Specify the genre of the text and its key (a plot story; a plotless story; a mixed type; the epic key; the dramatic key; the lyrical key; the humorous key; the ironical key; the satirical key).
- Identify the components of the plot composition (structure): a. the exposition, b. the beginning of action, i.e. the beginning of the collision and the collision itself (complications), c. the development of action, d. the climax, e. the denouement.
- Point out the forms of narration (the 1st person narrative, 3rd person narrative, description, dialogue, monologue and represented speech).
- Give a general comment on the language and style: the vocabulary, syntax (simple sentences, complex sentences, etc.).
- Indicate the leading stylistic devices of the text; interpret additional information and stylistic effects created by them.
- Single out the stylistic devices, which make the expression of the main idea more profound.
Сергей Бодров-мл.
Связной
ЗОНА
Женщины говорят в камеру.
ТИТРЫ
— Меня в крытку перевели. И на следующий день кипеж поднялся. Девчонка одна в побег ушла. Из крытки, на рывок! Такого не было у них отродясь. Нас кум тряс двое суток... Но и захотел бы кто — сказать нечего. Не делилась она ни с кем...
— Девка дерзкая была. Весь концлагерь наш вверх дном перевернула. Суки прыгали, как каштанки в цирке. Ищи ветра в поле! Проверки потом чуть не из Москвы приезжали...
— Я сама ее не знала... Говорили разное, что генерал какой-то летчик у нее был, вертолет из Чечни угнал и за ней прилетел. Была басня, что охрану газом каким-то она усыпила, а старуха одна божилась, что на метле ее видела. Причем старуха-то — воровка с понятиями, зря врать не будет...
— Вот фотография... — протягивал кому-то карточку Армен. — Не знаете ее?
— Красивая девчонка...
ДАГЕСТАН. УТРО
В ущелье между двумя синими горами раскинулся аул. Солнце выстреливает тремя мощными лучами, и из радиоточки сразу включается мулла. Из-за косогора появляется стадо баранов, за ним два человека, отец и сын. Ильяс вчера вернулся из армии. На нем дембельский мундир с аксельбантами и золотыми погонами. Отец шутит, дергает его за полу, тот уворачивается.
За перевалом открывается другая долина. Ее пересекает автомобильная дорога. Это трасса Ростов–Баку. Пастухи некоторое время смотрят вдаль, в ту сторону, где по шоссе мчатся грузовые фуры, пролетают два черных «мерседеса».
Ильяс отворачивается и видит собаку, огромного кавказца, который несется к ним от пастушеской будки с загоном. Они кидаются друг другу навстречу, Ильяс хватает собаку за уши, хохочет, отбивается. Из будки появляются братья и дядя. Все обнимаются.