Translation Practice
19 Translate the first description into English and the second into Ukrainian. Клод Моне. Тополі, 1891 Масло на полотні. Музей Фітзвіліам, Кембридж 1891 року Моне захопився мотивом алеї тополь, що росла неподалеку від його дому. Дерева планувалися на зруб, і відомо, що тоді він дав гроші, щоб їх тимчасово не чіпали і він мав можливість зробити з них серію етюдів. Художнику, очевидно, прийшовся до душі контраст між насиченими фарбами серії з копицями, тепер їх густина і масивність поступалися струнким обрисам. Дане полотно, в правій частині як один гігантський удар пензля, створює враження фрагменту японського чистописання. Хоча картина в колористичному відношенні є одною з найпростіших в серії малюнків, і змальована дуже ощадливо, Моне добивається передачі надзвичайної і зримо відчутної енергії вигнутої дугою алеї дерев.
Edgar Degas. In the Wings (Dancers in Blue) c 1898 Pastel. Pushkin Museum, Moscow In 1886 Degas had written, 'one must do the same subject over again, ten times, a hundred times. Nothing in art must appear accidental, not even a movement.' He had depicted dancers in the wings since the early 1870s. In the Rehearsal of the Ballet on Stage, one can see variants of the poses used in this late pastel: the dancer with her arm stretched against the scenery; one adjusting her clothing; another bending to adjust her shoe. In the later work, the dancers are less individualised, and they suggest the essence of a group of women preparing to appear before an audience rather than a specific scene. The stagelights gleam on elbows or shoulders, bathing the intense blues in an unearthly light. There are three photographs thought to have been taken by Degas that show the dancer with outstretched arm, and another showing her adjusting her dress. They reduce the body even more radically to head, shoulders, jutting arms only tenuously attached to bodies, and a shimmer of fabric. In the pastel, Degas's emphatic lines and smears of colour show that these bodies are no more real than the painted scenery.
|