26 Translate the sentences into English incorporating the vocabulary of the previous exercise.
1. Вона перейшла на плавну бездоганну італійську мову. 2. Іноді незрозумілу мазанину видають за мистецтво. 3. Усміхнений і впевнений у собі Ебі підійшов до мікрофону. 4. Побачене мене спантеличило і я переконував себе, що, мабуть, в чомусь не розуміюсь. 5. З вікна відкривався грандіозний краєвид тропіків і моря. 6. Серед місцевої експозиції ми зустріли декілька незграбних спроб наслідувати відомі стилі. 7. Він планує музичну феєрію вартістю в мільйони доларів. 8. Для більшої виразності художник розташовує прекрасне на тлі потворного. 9. Він мій найближчий друг і однодумець, ми всюди ходимо разом. 10. Сучасні художники використовують різноманітні засоби та матеріали для передачі власного бачення образів, своїх почуттів та ідей.
27 Match the words in the left and right columns to restore the collocations from the text. Give the context where they are used.
1.
| wraparound
| artists
| a.
|
| 1.
| motor
| arguments
| a.
|
2.
| a scattering
| shades
| b.
|
| 2.
| aesthetic
| skills
| b.
|
3.
| blurred
| success
| c.
|
| 3.
| follow
| juxtapositions
| c.
|
4.
| profoundly
| into a gallery
| d.
|
| 4.
| advertising
| refuge
| d.
|
5.
| hodden
| renderings
| e.
|
| 5.
| rock
| in composition
| e.
|
6.
| inscrutable
| of detritus
| f.
|
| 6.
| confusing
| hoardings
| f.
|
7.
| followers
| images
| g.
|
| 7.
| intellectual
| extravaganzas
| g.
|
8.
| short-listed
| image
| h.
|
| 8.
| separate sheep
| caste
| h.
|
9.
| fashionable
| of contemporary art
| i.
|
| 9.
| require
| urban strata
| i.
|
10.
| tabloid
| clothes
| j.
|
| 10.
| culture
| concentration
| j.
|
11.
| comprehensible
| disturbing
| k.
|
| 11.
| relatively youthful
| from goats
| k.
|
12.
| stumble
| papers
| l.
|
|
|
|
|
|
28 Answer the questions on the text.
- Why did the couple from the text catch the author's eye?
- What were the pieces of art that the author mentions?
- What kind of caste did the young people belong to?
- What kind of a debate are we involved in?
- Why didn’t religious art create any confusion?
- How do museum visitors perceive secular art?
- What were the assessment criteria for traditional pieces of art?
- What is the conceptual difference between modern art and art's earlier incarnations?
- What is the origin of "the culture caste"?
- How do you explain the statement that "to understand and then enjoy contemporary art becomes a way of defining yourself as better than the rest"?
- Why does it matter that "nine-tenths of the public are baffled and ignorant" of modern art?