Визначення ступеня стереотипності уяви
Стереотипність визначається за змістом малюнків. Якщо зміст малюнків типовий, то вважається, як і сам малюнок, стереотипною, якщо ж зміст не типовий, оригінальний - то творчою. До типових малюнків належать малюнки з такими сюжетами: • з контуром кола: сонце, квітка, людина, обличчя людини, голова зайця, циферблат або годинник, колесо, глобус, снігова баба; • з контуром трикутника:трикутник і призма, будинок і дах, піраміда, людина з головою-трикутником чи з таким же тулубом, лист, дорожній знак; • з контуром квадрата:людина з квадратною головою чи з таким же тулубом, робот, телевізор, дім, вікно, акваріум, серветка, лист. Аналіз результатів. Отримані результати важливо співвіднести з тим, наскільки досліджуваний був захоплений процесом дослідження та з його установками. З цією метою використовують дані самозвіту. У першу чергу потрібно звернути увагу на тих, хто має ригідність уяви. Вона може бути наслідком пережитих стресів та афектів. Дуже часто, хоча і не завжди, люди, котрі всі малюнки розміщують тільки всередині контурів геометричних фігур, мають деякі психічні захворювання. Ці малюнки не обговорюють у групі. Викладач-психолог бере таких осіб на облік і пропонує їм звернутися до психологічної служби вузу для спеціального психодіагностичного дослідження. При цьому треба скористатися якимсь приводом, щоб не травмувати психіку студента передбачуваним діагнозом. Особи з п'ятим рівнем складності уяви, з якісним використанням малюнків і в яких немає стереотипності, здебільшого здатні до художньої діяльності (графіка, живопис, скульптура тощо). Ті, що мають нахили до технічних наук, до креслення чи до логіки і філософії, можуть зображати певні абстракції або геометричні фігури. На відміну від них, особи з гуманітарною спрямованістю люблять сюжети, пов'язані з різноманітною діяльністю, малюють людей, їхні обличчя чи антропоморфні предмети. Під час обговорення результатів тестування та складання рекомендацій треба встановити умови, які сприяють переборенню стереотипності, розвитку творчості, і визначити завдання для тренування гнучкості процесу уяви. Методика 7. «Вербальна уява» (по Еббінгаузу) Ціль. Дослідити особливості вербальної уяви. Хід експерименту. Досліджуваним дають казку з пропущеними словами. Її потрібно закінчити, вставити пропущені слова. Фіксується час проведення завдання. Експериментатор спостерігає за досліджуваними. Матеріал. Текст з пропущеними словами, секундомір. «Слухай, сину, - заговорив _________ ворон, я бачу, як дивляться твої ________ очі в _________ далечінь, я пам’ятаю і ___________юність, і вона мене туди тягнула, тоді і сили ____________були, тепер вже не те. Живуть там люди, в тій __________далечині; де ліс _____________ де_______________ поля. Там _____________сонце, там____________ ниви, _________пісні і _____________ ріки, але там і люди. Людей ти бійся. Ти, ______________ ворон, ними проклятий. Ти __________ кричиш, кажуть люди і ________ наш рід. За степом ___________ море. Ти чуєш пісні, ______________ ліс нам _________ коли з ним ______________ грім і вітер, і море, але пісня моря ще _______________Ти бійся моря, воно _______від краю до краю його не __________ не ________________сили і впадеш ти у хвилі…» Методика 8. «Які ваші творчі здібності?» Мета: дослідження рівня креативності особистості. Інструкція. Уважно вдивиться в ці фігури. Що вони, по-вашому, змальовують? Чим ще вони могли б бути? Придумайте якомога більше варіантів. Будьте сміливішими, будьте вільними! Правильних і неправильних відповідей тут немає. Дайте собі п'ять хвилин. На старт, увага, марш! Скільки ідей прийшло вам в голову побачивши кожну з фігур? А Б У Г Д Е 1. Складіть ці цифри, аби отримати показник швидкості. 2. Скільки різновидів ідей прийшло вам на думку? Підказка: розглядайте кожен різновид як категорію. До окремих категорій можуть відноситися предмети одягу, продукти харчування, тварини, предмети домашньої обстановки. Наприклад, якщо для фігури Б написали, що це «ковбойський капелюх» і «сомбреро», поставте собі 1 б., тому що і те, і інше відноситься до однієї категорії. Якщо ви написали «ковбойський капелюх», «змія» і «подушка», поставте собі 3б. Складете ці оцінки, аби отримати показник гнучкості. 3. Скільки оригінальних ідей прийшло вам на думку, якщо ви зробили цей тест в групі, порівняєте ваші ідеї і викресліть ті з них, які зустрілися більш ніж в одного з учасників. Якщо ви робили його поодинці, порівняєте ваші ідеї з перерахованими нижче. Викресліть зі своїх такі ж або дуже схожі. А. Двадцать третя буква російського алфавіту, хрест, дві палички. Б. Горіх в розрізі, рятівний круг, колесо, кільце. В. Дві плями, брудні сліди, плями. Р. Океанські хвилі, язик полум'я. Д. Прямокутник, ящик, дорожній знак, яма, холодильник. Е. Окличний знак, біта і м'яч, тюбик, з якого видавлюють пасту. Поставте собі 1б. за кожну свою оригінальну ідею: А Б У Г Д Е Складете результати аби отримати показник оригінальності. 4. Наскільки розроблені ідеї, які приходять вам на думку? Проставте собі по 1б. за кожен прикметник, прислівник або дієслово, які ви спожили для опису своїх ідей. Наприклад, «сомбреро на столі» не отримає жодного очка. «Сомбреро, що лежить на столі» отримає 1б. за слово «лежить». «Солом'яний капелюх, що насувається на голову старого ковбоя, який їде на велосипеді» отримає чотири очки за слова «солом'яна», «насуває», «старого» і «їде». А Б У Г Д Е Складете результати, аби отримати показник розробленості. Тепер складете всі суми, аби отримати узагальнений показник креативності: Показник швидкості + показник гнучкості + показник оригінальності + + показник розробленості = показник креативності. Якщо ви виконували цей тест в групі, то можете порівняти ваші показники з показниками інших. Якщо ви виконували цей тест поодинці, визначите ваш творчий потенціал за шкалою від 1 до 10 балів.
|