ТЕМА 8. ФІЛОСОФСЬКА АНТРОПОЛОГІЯ
Тема людини у філософії. Поняття життєвого світу людини: проблема життя і смерті. Взаємодія життєвих інстанцій: біотичної з її потягами і гонами, соціальної з її настановою на взаємодію, та духу з його здатністю до аскези. Людина – політична тварина. Людина як вільна істота з потребами вкоріненості і трансценденції. Індивід – особа – персона. Антропоцентризм: позитивна і негативна антропологія. Людське буття та людські звершення. Світогляд зарозумілості та проблема обожнення людини: застереження М. Шеллера і Ж. Марітена. Ч. Тейлор про «три хвороби» нашого часу. Цинічний розум як форма хибної свідомості. Що таке свідоме життя? Турбота про Іншого як основа людського буття. Судьба і доля. Людина перед викликом глобалізації. Сенс життя. Феномен безсмертя. Людина перед потребою визнання, самоздійснення і любові. Свобода як право людини за її народженням. Свобода і відповідальність як базові передумови людяності. Призначення людини. Людина і людство. Поняття ідентичності та автентичності особи. Соціальна роль і гендерна рівність. Культура як форма взаємодії людини і світу. Захист прав і свобод людини. Планетарна єдність людей. Різновиди філософської антропології: соціальна, структурна, культурна, політична, релігійна, педагогічна. Рекомендована література: Філософія: світ людини. Курс лекцій (Табачковський В. Г., Булатов М. О., Хамітов Н. В.). – К.: Либідь, 2003. – С. 15-36. Кульчицький О. Основи філософії і філософічних наук. – С. 139-163. Тейлор Ч. Етика автентичності. – К.: Дух і літера, 2002. – С. 5 – 59. Додаткова література: Кремень В. Г. Філософія: мислителі, ідеї, концепції. – С. 332 – 342. Слотердайк П. Критика цинічного розуму: Пер. з нім. – К.: Тандем, 2002. – С.19-25. ТЕМА 9. ФІЛОСОФСЬКА ПРАКСЕОЛОГІЯ, або ТЕОРІЯ ДІЇ (АКТИВНОСТІ), ТРУДА і ПРАЦІ. Життєвий світ і становище людини. Покликання особи. Головні ідеї, що обумовлюють дію: свобода, рівність і справедливість. Свобода діяти так, як хочеться. Свобода, необхідність і насильство. Свобода як дар, вибір і покликання. Свобода і вільна воля. Свобода як спосіб мислення і поведінки. Свобода як моральний вимір обов’язку перед собою і відповідальності перед Іншим. Рівність існуюча і та, що повинна існувати за умови визнання людини вільною. Громада як передумова прагнення рівності. Суспільний характер рівності. Прагнення рівності як передумова політичної організації. Ідея справедливості як проявлення ментальної дихотомії рівності і нерівності. Справедливість і людська праця. Проблема власності. Справедливість як угода і чесність. Покликання як пошук порідненого (сродного) труда. Труд і праця. Поріднений труд (дія) як джерело творчості і сенсу життя. Г. Сковорода про «сродний труд». Проблема влади. Організація. Врядування і самоврядування. Соціальність. Соціальна філософія. Етика і політика. Соціологія. Суспільство. Благо. Соціальність. Організація. Соціальна група. Соціальна верства (клас). Влада. Врядування. Самоврядування. Розвиток. Поступ (прогрес). Соціальна структура. Підданий і громадянин. Етнос, народ і нація. Держава: тоталітаризм і демократія. Відкрите суспільство. Права людини. Громадянське суспільство. Верховенство права. Національна держава. Конституція. Європейська (західна) цивілізація. Європейська унія. Україна. Суверенітет України. Громадянське суспільство та українська культурна спадщина: контекст національної ідеї, суспільного блага і національної емансипації. Громадянство й патріотизм. Самоздійснення особи в українській державі: можливості і перешкоди. Рекомендована література: Предмет і проблематика філософії. Навчальний посібник/За ред. М. А. Скринника і З. Е. Скринник. – Львів, 2001. – С. 152 – 172, 413 – 460. Мірчук Іван. Вступ до філософії. – Мюнхен, 2006. – С. 289 – 327. Сковорода Г. Розмова, що називається алфавіт, або буквар миру // Рижак Л. Філософія як рефлексія духу: хрестоматія. – Львів: ВЦ ЛНУ ім. І. Франка, 2009. – С. 184 – 193. Додаткова література: Фукуяма Ф. Великий крах. Людська природа і відновлення соціального порядку. – Львів: Кальварія, 2005. – С. 152 – 205.
СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ 4:
|