КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ ДЛЯ ІСПИТУ
1. Поняття світогляду, його структурні елементи і предметні відношення. 2. Значення радості і задоволення у житті людини та їх світоглядна обумовленість. 3. Повсякденне, достовірне і теоретичне знання. Основні функції світогляду. 4. Типологія світогляду за критеріями: суб’єктності, історичним, етичним. 5. Обґрунтуйте, чому вважається, що радість належить до субстанційного виміру буття, а задоволення(насолода) – до атрибутивного. 6. Як Ви розумієте поняття «самоздійснення» людини і чим воно відрізняється від «самоствердження»? Назвіть основні чинники самоздійснення людини. 7. Розкрийте «горизонт» функції розуміння і засади критичного і раціонально-теоретичного мислення. У якому співвідношенні між собою вони перебувають? 8. Характерні риси та відмінності між мітологічним і релігійним світоглядами. 9. Віра, надія і любов у структурі світогляду і житті людини. 10. Характерні особливості теоретичного знання і світогляду. 11. Що таке міфологія? Назвіть її основні функцій й охарактеризуйте. 12. Що таке синкретизм і в чому полягає його світоглядна функція? 13. У чому суть персоніфікації довкілля первісною людиною? 14. Чому вважається, що мітологічний світогляд є принципово поза інтелектуальним? Чим тоді відрізняється інтелектуальна форма світосприйняття? 15. Охарактеризуйте функцію розуміння як базову для мітичного світогляду. Що вважається контекстом її існування? 16. У якому відношенні перебувають функції розуміння і критичного, раціонального мислення? Запропонуйте приклади. 17. Поясніть чому для мітологічного світосприйняття іманентною є функція жертвопринесення? 18. Що таке мітотворчість ХХ століття: наведіть кілька прикладів, що свідчать про її існування. 19. У чому полягає відмінність між жертвопринесенням і жертовністю? Наведіть приклади. 20. Предмет філософії та його ділянки. Назвіть п’ять головних проблем, що лягли в основу класичного визначення предмета філософії. 21. З’ясуйте відмінності між класичними некласичними підходами до філософської проблематики? 22. Поняття онтології у філософії: запропонувати визначення монізму, дуалізму і плюралізму. 23. Охарактеризуйте поняття: «субстанція», «монізм», «дуалізм», «плюралізм». 24. Що таке гносеологія? Назвіть основні поняття, що характеризують її зміст. 25. Про які чотири основні онтологічні напрями в історії філософії йдеться у підручнику О. Кульчицького? 26. Охарактеризуйте основну проблему і завдання гносеології. 27. Розкрийте зміст спіритуалізму (ідеалізму) та матеріалізму у філософії. 28. Охарактеризуйте суть скептичних підходів у філософії. 29. Визначте характерні віхи та імена в історії філософського матеріалізму. 30. Охарактеризуйте проблематику джерела пізнання у філософії. 31. Визначте характерні віхи та імена в історії філософії спіритуалізму. 32. Запропонуйте визначення і характеристику сенсуалізму. 33. Охарактеризуйте проблематику і суть філософського дуалізму і назвіть його представників. 34. Запропонуйте визначення і характеристику раціоналізму. Поясніть вислів Р. Декарта «cogito, ergosum». 35. Охарактеризуйте проблематику і суть філософського монізму і назвіть його представників. 36. Що таке філософія? Запропонуйте визначення і дайте пояснення кількох підходів. 37. Охарактеризуйте онтологічну проблематику і структуру буття за теорією Н. Гартмана. 38. Охарактеризуйте поняття «світогляд» і вкажіть на його структуру. У чому полягає зв'язок між світоглядом і філософією. 39. Охарактеризуйте основні ділянки філософського знання. 40. Проблема істини у класичній філософії: емпіризм і раціоналізм. 41. Розкрийте зміст спіритуалізму (ідеалізму) та матеріалізму у філософії. 42. У чому полягає проблема визначення філософії як науки? 43. Характеристика ірраціонального напрямку у філософії. 44. Що таке аксіологія і в чому полягає її основна проблематики? 45. Охарактеризуйте проблему «становлення вартостей у дійсності» на основі дискусії між Н. Гартманом і М. Шеллером. 46. Наведіть приклади здійснення вартостей в індивідуальному і суспільному житті. 47. Запропонуйте характеристику культури як системи вартостей. Як Ви розумієте витоки трагічного у культурі? 48. Обгрунтуйте, чому вважається, що радість належить до субстанційного виміру буття, а задоволення(насолода) – до атрибутивного. 49. Як Ви розумієте поняття «самоздійснення» людини і чим воно відрізняється від «самоствердження»? Які чинники самоздійснення Ви можете назвати. 50. У чому суть філософського ірраціоналізму; назвіть кілька його типових представників. 51. Поясніть особливості етимологічного підходу до визначення філософії та критично-раціонального. Філософія як «розумове повноліття». 52. Світоглядне визначення філософії та його обмеженість. 53. Епістемологічне визначення філософії. Філософія, метафізика і наука. 54. У чому суть семіотичного підходу до філософії? Запропонуйте його визначення. 55. Розкрийте «горизонт» функції розуміння і засади раціонально-теоретичного мислення. У якому співвідношенні між собою вони перебувають? 56. Що таке міфологія? Запропонуйте характеристику її основних функцій. 57. У чому полягають особливості релігійного світогляду? 58. Коли вперше виникає писемність і в чому полягає її зв'язок з розвитком світогляду і людини? 59. Охарактеризуйте явища «солярного монотеїзму» і світоглядного політеїзму. 60. Назвіть найважливіші світоглядні ідеї вавилонської культури. У чому полягає відмінність між світоглядними ідеями та власне філософським мисленням? 61. Назвіть основні епохи у розвитку філософської думки в Індії і вкажіть до якої з них належить формування «даршан» (поясніть також значення цього явища)? 62. Назвіть основні світоглядні ідеї індійського філософського мислення і запропонуйте їхню характеристику. 63. Назвіть основні філософські школи Стародавньої Індії. 64. Охарактеризуйте основні школи Стародавнього Китаю та їх ідейний зміст. 65. Окресліть особливості античного філософського мислення досократичного періоду. 66. У чому полягає відмінність між східною і західною парадигмами філософського мислення? 67. Чому вважається, що філософія Сократа викликала радикальну переорієнтацію мислення? У чому її історичне значення? 68. Що таке Логос у філософії Античності і яким чином це поняття позначилося на західній парадигмі мислення? 69. Етика як філософська дисципліна. 70. Естетика як філософська дисципліна. 71. Назвіть основні функції філософії і запропонуйте характеристику кожної. 72. Що таке філософська антропологія? Охарактеризуйте її проблематику та підстави виникнення. 73. Яке місце у філософській антропології належить концепції біоцентризму? Назвіть відомого вам представника за працею О. Кульчицького. 74. У чому полягають застереження М. Шеллера і Ж. Марітена щодо антропоцентризму? Що таке «антропоцентрична зарозумілість»? 75. Суть і завдання філософської антропології. 76. Проблематика і метод філософської антропології. 77. Базові передумови самоздійснення: свобода, ідентичність, автентичність. 78. Синтез поглядів на людину у філософії. 79. Характеристика «життєвого світу людини». 80. «Культурне вкорінення» людини та його зв'язок з потребами визнання та свободою вибору. 81. У чому полягає розмежування між поняттями «людина», «індивід», «особа», «персона»? 82. У чому суть поняття «антропологічна зарозумілість»? 83. Що таке глобалізація? 84. Охарактеризуйте поняття «ідентичності» та «автентичності» щодо особи. 85. У чому суть проблематики гендерної рівності? 86. Поясніть зміст поняття «цинічний розум». 87. Предмет соціальної філософії. Соціальна філософія та соціологія. 88. Ідейне обумовлення дії: свобода, рівність, справедливість. 89. Справедливість і праця. Проблема власності. 90. Поняття суспільного поступу: від підданого до громадянина. ТЕСТИ (правильну відповідь – підкреслити) 1. Світогляд – це: а) наукова система уявлень про світ, людину і суспільство; б) випадкова сума поглядів та уявлень про світ, природу, людину і суспільство; в) система поглядів, уявлень та ідей про світ, людину і суспільство – як усвідомлених, так і неусвідомлених; г) система правильних уявлень про природу, людину і суспільство, що даються у свідомості особи. 2. До достовірних знань належать: знання теоретичні; знання обґрунтовані; знання інтуїтивні; знання, що підтверджені дією; знання, що передані традицією. 3. Серед багатьох напрямів ХХ століття філософія визнавалася наукою або такою, що має стати наукою: позитивізмом, герменевтикою, феноменологією, філософією життя, антропологією, екзистенціалізмом, аналітичною філософією, прагматизмом, марксизмом, лінгвістичною філософією, персоналізмом, структуралізмом, неотомізмом, комунікативною філософією. 4. Особливостями мітологічного мислення є: раціональність, логічна несуперечність, синкретизм, критичність, колективізм. 5. Поняття «жень» стосується: традиції, порядку, принципу людяності, звичаїв. 6. У філософській школі легізму вважали, що причинами недобрих учинків людей є: доноси, неправдивість, покарання, доброта і людинолюбство, підозрілість, страх. 7. «Солярний монотеїзм» – це концепція: світоглядно-релігійна; мітологічна; філософська; культурна; теоретична. 8. У Стародавньому Єгипті написаний твір: «Труди і дні»; «Похвала глупоті»; «Пісня арфіста»; «Пісня пісень»; «Розмова пана з рабом». 9. До основних принципів філософського знання належать: специфічність, універсальність, партикулярність, споглядальність, самовпевненість, критичність, загальність (тотальність). 10. Філософія (за О. Кульчицьким) – це: наука, теорія, вчення, знання, світогляд, свідомість, методологія. (Розширте свою думку додатковим поясненням). 11. Класична метафізика – це вчення про: вартості, душу, знання, суспільство, людину, буття. 12. Поняття «архе» у давньогрецькій філософії застосоване для визначення: 13. природи; космосу; духу; першоджерела буття; основи мислення; інтуїції. 14. Онтологія – це вчення про: пізнання світу, природу вартостей; метафізику; буття; речі,; ідею; психічну активність;субстанцію, відношення між людиною і дійсністю. 15. Онтологія як складова предмету філософії виникає: в античній філософії; у філософії Нового часу; у філософії ХХ століття; у середньовічній філософії; 16. Термін «онтологія» запроваджено у філософський дискурс: в античності; у добу Нового Часу; у середньовіччі; у добу Відродження. 17. Метафізика – це: назва праці: Платона; Сократа; І. Канта; Аристотеля. 18. Метафізика – це вчення про: красу; істину; буття, суспільство. 19. Раціональне обґрунтування (судження) засновується на: вірі; світогляді; знанні і законах логіки; вподобаннях. 20. Нераціональне обґрунтування має форму: логічного доказу; притчі; логічного спростування; теорії. 21. Термін «онтологія» запроваджений: Аристотелем; Декартом; Гокленіусом; Гегелем. 22. Концепція, у якій стверджується рівноправність духовного і матеріального називається: релятивізм; монізм; позитивізм; дуалізм. 23. Аксіологія – це вчення про: людину, гідність, суб’єкт, мораль, пізнання, речі, субстанцію, вартості, душу, творчість. 24. Гносеологія – це вчення про: природу, субстанцію, людське пізнання, істину, об’єкт, поезію, досвід, розум, дух. 25. Гегель вважав, що філософія – це «галерея людських помилок» чи «пантеон величних ідей»? 26. Декартові належить вислів: «мислю, отже існую»; «оцінюю, отже існую»; «відчуваю, отже існую», «вірую, отже існую». 27. Дискусія між Н. Гартманом і М. Шеллером точилася щодо аксіологічної проблеми: справедливості; проявлення вартостей у свідомості; становлення вартостей у дійсності; джерел правди; повинності існування. 28. Вартості існують у дійсності як: «самостійні єства»; як речі; як предмети дійсності; як якості предметів; як стани речей; як відношення; як ідеї; як психічні норми. 29. Антропологічний поворот у філософії відбувся: у середньовіччі; у добу Нового часу; на початку ХХ століття; вкінці ХХ століття. 30. Антропоцентрична зарозумілість – це: філософська доктрина; обґрунтування гуманізму; атеїстичний світогляд; переконання у самодостатності людини; заперечення онтології. 31. Однобічність концепції біоцентризму Л. Клагеса полягає: у нехтуванні інтелектуального компонента духу; у нехтуванні відношення духовності до сфери вартостей; у визнанні вагомості біотичних передумов життя. 32. Філософська антропологія представлена у працях: Р. Декарта; Ф. Бекона; А. Шопенгавра; М. Шелера; Л. Вітгенштайна. 33. Антропоцентризм як світоглядна орієнтація устійнюється у добі: античності, середньовіччя; відродження; романтизму; модернізму. 34. Цинічний розум – це: критичне ставлення до культури; несприйняття високого мистецтва; хибне усвідомлення морального покликання людини; відсутність критичного мислення. 35. Семіотика як філософський напрямок виникає: у середньовіччі; У Новий час; на зламі ХХ-ХХІ століття; у середині ХХ століття.
Автор (Карась А. Ф.)
|