Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Проза, верш, паэзія





Адзін з герояў камедыі выдатнага французскага драматурга Мальера “Мешчанін у дваранах”, Журдэн, нават і не падазраваў, што ён ужо больш сарака гадоў гаворыць прозай. Настаўнік філасофіі тлумачыць яму, што “мы можам выказваць свае думкі не інакш, як прозай або вершам”, і “ўсё, што не проза, гэта верш, а што не верш, гэта проза”. Сапраўды, усю нашу мову, вусную і пісьмовую, можна падзяліць на дзве разнавіднасці: празаічную (проза) і вершаваную (верш). Ад празаічнай вершаваная мова адрозніваецца своеасаблівай маўленчай арганізацыяй: 1) чляненнем патоку мовы на асобныя, адносна невялікія адрэзкі (радкі), якія пэўным чынам суадносяцца паміж сабой (падабенства па вертыкалі); 2) пэўнай упарадкаванасцю гукавой структуры ўнутры радкоў (падабенства па гарызанталі). Вершаваныя радкі адзін ад аднаго аддзяляюцца выразнымі сталымі паўзамі (т. зв. міжрадковымі), а на пісьме – яшчэ і графічна (запісваюцца адзін пад адным). Што да гукавой унутрырадковай арганізацыі, то маецца на ўвазе паўтор нейкіх аднатыпных/аднолькавых моўных з’яў – акцэнталагічных, фанетычных: націскаў, паўз, гукавых паўтораў.

Зразумела, і наша штодзённая – празаічная – мова не з’яўляецца суцэльным манатонным маўленчым працэсам. Яна звязана з фізіялагічнымі асаблівасцямі маўлення, найперш дыханнем. Карыстаемся мы і паўзамі (лагічнымі, псіхалагічнымі). Што датычыць мовы мастацкай літаратуры, дакладней – мастацкай прозы, то ў ёй даследчыкі выдзяляюць нават свой тэмпарытм, заснаваны на паўторы коланаў – прыблізна аднолькавых па колькасці складоў інтанацыйных адзінак маўлення, выдзеленых паўзамі і аб’яднаных лагічным націскам. Вось урывак з вядомай аповесці Якуба Коласа “Дрыгва” – яскравы пейзажны малюнак, апісанне Прыпяці (коланы выдзелім нахіленымі рыскамі):

Спакойна і павольна, / як у зачараваным сне, / утуліўшыся ў балоты, / нясе Прыпяць сухадоламу Дняпру / сваю багатую даніну. / Не спяшаецца яна выносіць дабро палескіх балот. / А яго так многа, / што ўсё роўна, / спяшайся не спяшайся, / а гэтай работы ёй хопіць на доўгія гады. / Можа і надзею страціла яна / вынесці хоць калі-небудзь / гэта мора цёмна-ружовай вады / з неабсяжных балот Палесся, / і з гэтай прычыны яна такая павольная і флегматычная. / Вось толькі тады, / калі разгуляецца вецер / над зялёнаю шчэццю лясоў, / над круглымі купамі-шапкамі кучаравай лазы, /над бародаўкамі-купінамі жорсткай асакі, / тады яна няветла пахмурнее, / задрыжыць, / затрасецца тысячамі хваль / і сярдзіта шпурляе чаўны і чайкі-душагубкі / ды голасна ўсхліпвае ў прыбярэжных чаротах, / як маці ўскрай магілы, / дзе пахаваны яе дзеці.

А вось прыклад з мастацкай публіцыстыкі, што карыстаецца таксама празаічнай мовай. Урывак узяты з прамовы Янкі Купалы на вечары, прысвечаным 15-годдзю яго літаратурнай дзейнасці (1920 год):

Арліным узмахам агняцветнай думкі / аб нашай волі / мы скінулі і патапталі адвечную брахню, / брахню, / што Беларусі не было і няма. / Сваім векапомным і магутным духам народным, / што адважна сягае на сонца, / мы паказалі свету, / што Беларусь была, ёсць і будзе. /

Хай Вас, / браты беларусы, / не палохае цяперашні бурны крывавы час. / Агнём і жалезам куецца моц, / гарт, / доля і воля народная. / Праміне віхор, / патухнуць пажары, / замрэ свіст меча, / і настане светлы радасны дзень / змучанага, / аграбленага нашага народу./

Хай Вас не палохае, / што рвуць нашу зямлю на часці, / што хаты нашы спалосканы пажарам, / што сяўбу нашу жне нехта іншы, / -- зямля, / засеяная касцямі сыноў беларускіх, / будзе вечна належыць да ўнукаў беларускіх; / спаленую хату беларускі мазоль адбудуе, / а сваю сяўбу ён сам будзе жаць. / Хай толькі асвеціць Вас адна вялікая думка, / -- аддаць усё для сваёй Бацькаўшчыны, / нават жыццё, / калі яга Вас да гэтага пакліча.

Няцяжка заўважыць тэмпарытм – гэтую маўленчую мернасць у празаічных тэкстах Якуба Коласа і Янкі Купалы. Аднак, несумненна, ён не можа параўнацца з той мернасцю (рытмам), што існуе нават не ў вершаваным тэсце, а ў празаічным, толькі рытмізаваным. У гэтым лёгка ўпэўніцца.

Пэўна, / любіце вы, / пане, / між страніц старых, / пажоўклых / кнігі, / ўжо даўно забытай, / адшукаць сухі цвяток. / Пабляднелі яго фарбы, / ледзь трымаюцца лісточкі…/ Але колькі ён прабудзіць / ў сэрцы кволым пачуцця! / Чаго вы цвяток хавалі, / што жадалася, / збылося, / -- ўсё ўсплыве ў душы / і збудзіць / мілых згадак доўгі рой. / Ў думцы зноў вы пражывеце / беззваротныя часіны, / і для вас каштоўным стане / гэты высахшы цвяток.

Як бачым, у гэтым – празаічным -- тэксце М. Багдановіча да паўтору коланаў дадаецца яшчэ адзін паўтор – націскаў на большасці няцотных складоў. Дзякуючы гэтаму якраз і ўзнікае своеасаблівая рытмічная (метрызаваная) проза з вылучэннем двухскладовых стопаў (Р.п.2), якая выразна адрозніваецца ад звычайнай, г. зв. коланавай. І ўжо найбольшая мернасць заўважаецца ў тэксце вершаваным. Вось па сутнасці той самы тэкст, толькі запісаны аўтарам у выглядзе верша:







Дата добавления: 2015-10-01; просмотров: 1964. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!




Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...


Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...


Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...


Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...

Индекс гингивита (PMA) (Schour, Massler, 1948) Для оценки тяжести гингивита (а в последующем и ре­гистрации динамики процесса) используют папиллярно-маргинально-альвеолярный индекс (РМА)...

Методика исследования периферических лимфатических узлов. Исследование периферических лимфатических узлов производится с помощью осмотра и пальпации...

Роль органов чувств в ориентировке слепых Процесс ориентации протекает на основе совместной, интегративной деятельности сохранных анализаторов, каждый из которых при определенных объективных условиях может выступать как ведущий...

Словарная работа в детском саду Словарная работа в детском саду — это планомерное расширение активного словаря детей за счет незнакомых или трудных слов, которое идет одновременно с ознакомлением с окружающей действительностью, воспитанием правильного отношения к окружающему...

Правила наложения мягкой бинтовой повязки 1. Во время наложения повязки больному (раненому) следует придать удобное положение: он должен удобно сидеть или лежать...

ТЕХНИКА ПОСЕВА, МЕТОДЫ ВЫДЕЛЕНИЯ ЧИСТЫХ КУЛЬТУР И КУЛЬТУРАЛЬНЫЕ СВОЙСТВА МИКРООРГАНИЗМОВ. ОПРЕДЕЛЕНИЕ КОЛИЧЕСТВА БАКТЕРИЙ Цель занятия. Освоить технику посева микроорганизмов на плотные и жидкие питательные среды и методы выделения чис­тых бактериальных культур. Ознакомить студентов с основными культуральными характеристиками микроорганизмов и методами определения...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.008 сек.) русская версия | украинская версия