Паэтыка як навуковая дысцыпліна
3.1.1. Сутнасць паэтыкі. Як мы ўжо гаварылі (гл.: 1.1. Сістэма ведаў пра літаратуру), паэтыка (ад грэч. poiētikē — паэтычнае мастацтва) — гэта дысцыпліна, якая вывучае структуру, характэрныя асаблівасці і змястоўнасць літаратурна-мастацкай формы. Звернем увагу на слова «змястоўнасць», паколькі большасць вызначэнняў (адпаведна – і даследаванняў) паэтыкі абмяжоўваецца толькі структурай, характэрнымі асаблівасцямі літаратурна-мастацкай формы. У той жа час вызначыць кампаненты паэтычнай (у шырокім сэнсе слова) формы – толькі палова справы літаратуразнаўца. Трэба імкнуцца спасцігнуць сэнсавыяўленчае значэнне тых ці іншых т. зв. мастацкіх сродкаў. Гаворачы пра значэнне ведаў у галіне паэтыкі не толькі для літаратуразнаўства, але і для агульнай культуры ўвогуле, яшчэ ў пачатку 20-х гадоў ХХ ст. вядомы рускі літаратуразнавец В. Жырмунскі слушна падкрэсліваў: «Паэтыка, як усялякая навука пра мастацтва, можа адыгрываць істотную практычную ролю ў мастацкім выхаванні, а таму яна акажа падтрымку і літаратурнаму крытыку, і педагогу, і нават, калі хочаце, «інтэлігентнаму чытачу», выхоўваючы ў ім увагу да мастацкіх асаблівасцей літаратурнага твора, абвастраючы і паглыбляючы мастацкую ўспрымальнасць». Відавочна, не толькі тэарэтычнымі, але і названымі практычнымі задачамі абумоўлена зацікаўленасць пытаннямі паэтыкі яшчэ ў глыбокай старажытнасці, у прыватнасці, на Усходзе (Індыя, Кітай, Японія) і ў антычным свеце (Старажытная Грэцыя, Рым). Прычым, зацікаўленасць гэта вынікла і ўвасобілася ў фундаментальных працах незалежна адны ад другіх. Так, у Старажытнай Індыі задумваліся над пэўнымі чыннікамі, якія выклікаюць тое ці іншае эстэтычнае пачуццё пры ўспрыманні літаратурнага твора. Пачуццёвыя ўзбуджальнікі размяжоўвалі на асноўныя (персанажы) і дапаможныя (абставіны часу і месца дзеяння, з'явы прыроды). Узнікненне еўрапейскай паэтыкі адносіцца да 5—4 ст. да н. э. Яна пачынаецца вучэннямі сафістаў, працамі Платона, «Паэтыкай» («Пра паэтычнае мастацтва») Арыстоцеля, «Пасланнем да Пізонаў» Гарацыя і інш., у якіх гаварылася пра сутнасць мастацтва слова ўвогуле, пра тэорыю мíмесісу (пераймання), кáтарсіс (своеасаблівае «ачышчэнне» з дапамогай драматычных твораў), пра падзел мастацкай літаратуры на тры роды (лірыку, эпас і драму) і г. д. Пры гэтым паэтыка як мастацтва «пераймання» выразна аддзялілася ад рыторыкі як мастацтва «пераканання». У сваю чаргу, развагі на тэму «што пераймаць» і «як пераймаць» прывялі да разумення зместу і формы мастацкіх твораў. Змест вызначаўся як «перайманне падзей сапраўдных і прыдуманых», у адпаведнасці з чым вылучаліся «гісторыі» (аповед пра сапраўдныя падзеі -- у гістарычных паэмах), «міфы» (традыцыйныя сказанні, увасобленыя з творах эпічных і трагедыях) і «вымыслы» (сюжэты арыгінальныя, што распрацоўваліся ў камедыях). Форма звычайна вызначалася як «маўленне з дапамогай вершаванага памеру» і яе адносілі да рыторыкі, якая даследавала «адбор слоў», «спалучэнне слоў» і «ўпрыгожанне слоў» (тропы і фігуры з дэталёвай іх класіфікацыяй). У сённяшнім літаратуразнаўстве гэта адгукнулася вывучэннем гукавой, слоўнай і вобразнай структуры мастацкіх тэкстаў. У прыватнасці, аб'ект гукавога аспекту даследавання – фоніка (алітэрацыі, асанансы, рыфмы) і рытміка, метрыка і строфіка, чым займаецца вершазнаўства. Слоўны ўзровень (асаблівасці лексікі, марфалогіі, сінтаксісу) вывучае ў асноўным літаратурная стылістыка. Вобразны лад, да якога належаць персанажы, матывы, сюжэты, мастацкія дэталі, рэчы, прадметы, увасабляецца ў паняццях топікі (традыцыйны тэрмін), тэматыкі (Б. Тамашэўскі) ці ўласна паэтыкі (Б. Ярхо). Пры гэтым улічваецца як тып літаратурна-мастацкага маўлення (вершаваны ці празаічны), так і від слоўнага мастацтва (паэзія ці проза). У паэзіі перавага надаецца фоніцы і рытміцы, у прозе – сюжэту і кампазіцыі, з тропаў у паэзіі звычайна пераважае метафара, у прозе – метанімія і г.д. Антычная паэтыка, у адрозненне ад рыторыкі, не была нарматыўнай. Стала яна такой у часы Срэдневякоўя і Адраджэння, калі напісанне вершаў на лацінскай мове ўвайшло ў школьнае еўрапейскае навучанне і з'явілася неабходнасць, на аснове антычных традыцый, стварыць пэўны звод уніфікаваных правілаў. Так узніклі працы М. Г. Віда «Мастацтва паэтыкі» (1527), П. дэ Рансара «Паэтычнае мастацтва» (1555), Ю. Ц. Скалігера «Сем кніг паэтыкі» (1561) і інш. Канчаткова ж паэтыка аформілася ў нарматыўную сістэму асобных прадпісанняў (у прыватнасці, пра тры «шцілі» ў літаратуры, адзінства часу, месца і дзеяння ў драматычных творах і інш.) у эпоху класіцызму, што замацавалася выхадам кнігі Н. Буало «Паэтычнае мастацтва» (1674). Аднак змены ў грамадскім жыцці, спробы тэарэтычнага асэнсавання не толькі паэзіі, але і прозы, працы асветнікаў (Г. Э. Лесінг, Д. Дзідро), развіццё філасофскай думкі (Г.В.Ф. Гегель), гістарычных ідэй (Дж. Віко, І. Г. Гердэр), узнікненне рамантызму, які звярнуў увагу і на фальклор, і на празаічныя віды слоўнага мастацтва, на індывідуальнае самавыяўленне мастака (Ё.В.Гётэ, браты Ф. і А. Шлегелі, Ф. Шылер) – усё гэта нанесла смяротны ўдар нарматыўнай паэтыцы класіцысцкага тыпу. Пахаваць нарматыўнасць ранейшай паэтыкі дапамаглі і працы рускіх рэвалюцыйных дэмакратаў В. Бялінскага («Раздзяленне паэзіі на роды і віды», 1841), М. Дабралюбава, М. Чарнышэўскага, А. Герцэна, выказванні пра літаратуру А. Пушкіна, М. Гогаля, І. Тургенева, Л. Талстога і інш. У другой палове ХІХ ст. у Расійскай імперыі арыгінальныя канцэпцыі паэтыкі распрацавалі А.Патабня і А. Весялоўскі. Пэўны ўклад у развіццё паэтыкі ўнеслі вучоныя Беларусі. Яшчэ ў XVI—XVIII стст. пільную ўвагу паэтыцы ўдзялілі выкладчыкі брацкіх школ і езуіцкіх калегій, дзе абавязкова вывучалася тэхніка вершавання. Лаўрэццій Зізаній (1550—1634) у кнізе «Грамматіка словенска съвершенного искуства осми частій слова» (Вільня, 1596) упершыню ва ўсходніх славян сцісла падаў тэорыю пабудовы верша. Грунтуючыся на правілах антычнага вершавання, ён даваў тлумачэнні метра, стапы, асноўных вершаваных памераў, характару дэкламацыі, звярнуў увагу на рыфму (чаго не было ў антычным вершы). Мялецій Сматрыцкі (1577—1633) у сваім падручніку «Грамматики словенския правильная синтагма…» (Еўе, цяпер г. Вевіс, Літва, 1618--1619) імкнуўся перанесці законы антычнага (метрычнага) вершавання на ўсходнеславянскую паэзію, звярнуў увагу на прасодыю. Найвышэйшае дасягненне тэарэтыка-літаратурнай думкі Беларусі, Літвы і Польшчы XVII ст. — трактаты (на лацінскай мове) па паэтыцы, рыторыцы і міфалогіі Мацея Казіміра Сарбеўскага (1595—1640) «Пра дасканалую паэзію», «Своеасаблівасць лірыкі», «Пра вартасці і недахопы элегіі», «Пра трагедыю і камедыю», «Пра вытанчанасць і даступнасць», «Пра фігуры думкі» і інш., у аснову якіх ляглі лекцыі, прачытаныя ім у Полацкім (1618—1620, 1626—1627) і Нясвіжскім езуіцкіх калегіумах і ў Віленскай езуіцкай акадэміі (1620—1622, 1628—1635). М.К. Сарбеўскі прыйшоў да арыгінальных высноў пра сутнасць літаратуры, яе месца сярод розных відаў мастацтва, пра суадносіны формы і зместу, кампаненты формы, пра паэтычныя жанры і інш. Нарматыўная паэтыка М.К. Сарбеўскага паяднала тэарэтычныя палажэнні эпохі Адраджэння і Барока, вызначыла кірунак далейшага развіцця навукі пра літаратуру і самой мастацкай літаратуры Беларусі. У 1786 г. у Магілёве на лацінскай мове выйшла кніга Феафана Пракаповіча «De arte poetica» («Пра мастацтва паэзіі», напісана ў 1705 г.), у якой абгрунтоўваліся прынцыпы класіцызму. Дзевятнаццатае стагоддзе не пакінула значнага следу ў беларускай паэтыцы. Найбольшую значнасць маюць хіба што выказванні Яна Чачота пра сілаба-танічны верш і Iвана Насовіча -- пра народнае вершаванне. На пачатку XX ст. да паэтыкі звярнуўся Максім Багдановіч. Яго меркаванні пра еднасць формы і зместу, пра санет, т. зв. навуковую паэзію і інш. мелі і маюць прынцыповае значэнне для тэорыі беларускага вершаванага слова. Беларуская паэтыка папоўнілася ў 20-я гады ХХ ст. працамі Аляксандра Вазнясенскага «Паэтыка М. Багдановіча» (Коўна, 1926), Яўгена Барычэўскага «Тэорыя санету» і «Паэтыка літаратурных жанраў» (Мінск, 1927), грунтоўным артыкулам Уладзіміра Дубоўкі «Рыфма ў беларускай народнай творчасці» (1927) і інш. Пытанні паэтыкі так ці інакш закраналіся ў «Гісторыі беларускае літаратуры» Максіма Гарэцкага (Вільня, 1920; у яе 3-е выданне, што выйшла ў 1924 г., быў уключаны і невялікі літаратуразнаўчы слоўнік – «Назваслоўе»), у такіх даследаваннях, як «Беларусы» (вып.1—7, 1903—1922) Яўхіма Карскага, «Беларуская драматургія» (Мінск, 1928) Iвана Замоціна, «Нарысы гісторыі беларускай літаратуры» (Мінск, 1928) Міхаіла Піятуховіча і інш. Панаванне ў савецкім літаратуразнаўстве вульгарнага сацыялагізму ў 1930-1950 гг. не спрыялі вывучэнню формы літаратурна-мастацкіх твораў. Паняцце і нават само слова «паэтыка» (як і «генетыка») было амаль цалкам выцеснена з літаратуразнаўчага ўжытку. Даследаванні па паэтыцы (як і рэабілітацыя самога тэрміна) пачаліся з 60-х гадоў ХХ ст. З гэтага часу ў Беларусі пачынаецца вывучэнне метрыкі і рытмікі верша (Iван Ралько, Мікола Грынчык, Вячаслаў Рагойша, Ала Кабаковіч, Віктар Ярац, Уладзімір Славецкі), яго кампазіцыйных асаблівасцей і слоўна-паэтычнай вобразнасці (Алесь Яскевіч, Янка Шпакоўскі), метафары і сімвала (Ірына Шаўлякова-Барзенка). Даследчыкі звяртаюцца да паэтыкі асобных жанраў: прыказак і прымавак (Мікола Янкоўскі), загадак (Ніл Гілевіч), песень (Ніл Гілевіч, Арсен Ліс, Лія Салавей, Валянціна Коўтун), дзіцячага фальклору (Галіна Барташэвіч). З’явіліся таксама спецыяльныя даследаванні пра паэтыку Максіма Танка (Вячаслаў Рагойша), М. Багдановіча (Ала Кабаковіч), А. Разанава (Ганна Кісліцына), Р. Барадуліна (Алесь Дуброўскі), некаторых іншых пісьменнікаў (калектыўнае даследаванне «Стыль пісьменніка». Мінск, 1974). Выйшла некалькі вучэбных дапаможнікаў па агульнай паэтыцы для студэнтаў і школьнікаў: «Основы советского литературоведения» Iвана Гутарава (2-е выд. Мінск, 1967), «Уводзіны ў літаратуразнаўства» Мі'хася Лазарука і Алены Ленсу (2-е выд. Мінск, 1982), «Вопросы теории литературы» Мікалая Палкіна (2-е выд. Мінск, 1979), «Практыкум па ўводзінах у літаратуразнаўства» Аляксея Майсейчыка (Мінск, 1980). Створана некалькі літаратуразнаўчых слоўнікаў: «Кароткі літаратуразнаўчы слоўнік» Алеся Макарэвіча (2-е выд. Мінск, 1969), «Слоўнік літаратуразнаўчых тэрмінаў» Міхася Лазарука і Алены Ленсу (2-е выд. Мінск, 1996), «Паэтычны слоўнік» (3-е выд. Мінск, 2004) і «Тэорыя літаратуры ў тэрмінах» (Мінск, 2001) Вячаслава Рагойшы. Беларуская паэтыка развіваецца ў рэчышчы ўсёй еўрапейскай паэтыкі, якая стаіць сёння на мяжы эстэтыкі, літаратразнаўства, мовазнаўства, выкарыстоўвае асобныя палажэнні матэматыкі, кібернетыкі, тэорыі інфармацыі, семіётыкі. Аднак адзіная методыка даследавання яшчэ не выпрацавана. Большасць вучоных, абапіраючыся на дасягненні гуманітарных і дакладных навук, выступаюць супраць схематызацыі жывых літаратурных з’яў, што назіраецца ў сучасным структуралізме, імкнуцца вывучаць элементы формы неад’емна ад зместу твора. Пытанні для самаправеркі:
|