Суспільство як форма людського співбуття
СЕМІНАР 5.
Тема: Соціальна філософія.
Мета: представитипровідні соціальні теорії щодо філософського осмислення суспільства та здійснити спробу аналізу дієвості запропонованих для аналізу концептів на теренах нинішнього українського соціуму. Провідна ідея: різнобічний критичний соціально-філософський аналіз суспільства є необхідним для кожної мислячої особистості. Основні проблеми: класичні (Ф.Тенніс, Г. Маркузе) і сучасні (Д. Белл) соціальні теорії; поняття суспільства та суспільного буття; діада «спільнота» (Gemeinschaft) / «суспільство» (Gesellschaft) як репрезентація ґенези філософських уявлень про суспільство та його структуру; проблема типологізації суспільства; еволюція філософських уявлень про суспільство: концепція постіндустріального суспільства; актуальність запропонованих для аналізу теорій на теренах українського суспільства. Ключові поняття: ґенеза,громадянське суспільство, воля, влада, демократія, «інтелектуальна відмова», «інтелектуальна технологія», нововведення, постіндустріальне суспільство, правова держава, проблема, рабство, спільнота (Gemeinschaft), суспільство (Gesellschaft), суспільні відносини, структура, «сфера послуг», тоталітаризм. Практичне значення:опрацювати на прикладі першоджерел класичні (Ф.Тенніс, Г. Маркузе) і сучасні (Д. Белл) соціальні теорії для цілісного соціально-філософського аналізу суспільства і у такий спосіб спробувати сформувати у студентів практичну здатність екстраполяції теоретичного матеріалу на нинішню соціальну ситуацію в Україні. Теоретичні завдання: - Звернути увагу на поняття суспільства та суспільного буття крізь призму діади «спільнота» (Gemeinschaft) / «суспільство» (Gesellschaft) (Ф.Тенніс). - Проаналізувати необхідні передумови функціонування суспільства та фундаментальні (базові) засади суспільних відносин, звернувши увагу на ґенезу філософських уявлень про суспільство та його структуру. - Розкрити проблему типологізації суспільства, акцентувавши увагу на принциповому значенні свободи для суспільного поступу (Г. Маркузе). - Висловити власне ставлення щодо актуальності концепції постіндустріального суспільства (Д. Белл) у контексті нинішніх соціальних зрушень в Україні. План семінарського заняття І. Поняття суспільства та суспільного буття. Діада «спільнота» (Gemeinschaft) / «суспільство» (Gesellschaft) як репрезентація ґенези філософських уявлень про суспільство та його структуру. …Суспільство, цей заснований на конвенції і природному праві агрегат, можна розуміти як скупчення природних і штучних індивідуумів, чиї волі … складаються з багаточисельних стосунків і зв'язків один з одним, але при цьому залишаються незалежними і не чинять один на одного якихось внутрішніх впливів (Фердинанд Тенніс) Опрацювавши запропоноване першоджерело: Тенис Ф. Общность и общество / Фединанд Тенис. - СП-б., 2002. - С. 9-12; 81-88. - Електронний ресурс: [Режим доступу]: http://philosophy.knlu.kiev.ua, дайте відповіді на наступні питання: 1) Розкрийте основні характеристики понять «спільнота» і «суспільство». 2) Чому, за Ф.Теннісом, уможливився поділ соціальних груп на два типи? Що його спричинило? Детально проаналізуйте відмінні риси зазначеної (у питанні 1) діади. 3) Як визначає суспільство мислитель? Відтворіть його думку. 4) Прокоментуйте тезу: «Кожна людина – торговець». Про який еквівалент (еквіваленти) йдеться? Наведіть приклади згідно тексту. 5) Простежте співвідношення між наступними поняттями: «суспільний прогрес - світовий ринок - капітал». Висловіть власне ставлення до позиції мислителя.
ТЕКСТ-ПЕРШОДЖЕРЕЛО ДЛЯ ОБГОВОРЕННЯ: Джерело: Тенис Ф. Общность и общество / Фединанд Тенис. - СП-б., 2002. - С. 9-12; 81-88. - Електронний ресурс: [Режим доступу]: http://philosophy.knlu.kiev.ua
Фердинанд Тенніс (нім. Ferdinand Tönnies, 26 липня 1885 — 9 квітня 1936) — німецький соціолог та філософ. Передусім Тенніс відомий запровадженням поділу соціальних груп на два типи - спільнота (нім.гемайндшафт) та суспільство (нім.гезельшафт). Він був одним із засновників Німецького соціологічного товариства і очолював його до 1933 року, коли його змістили нацисти. У доробку Тенніса понад 900 праць з соціології та філософії. У соціології він запровадив 1887 року поділ соціальних груп на два типи, в філософії йому належить термін волюнтаризм. Тенніс вивчав зміни в суспільстві: громадській думці, звичаях, технології, злочинності та самовбивствах. Важнейшая работа Т. — «Общность и общество» (1887). Рассматривая общественные отношения как волевые, Т. подразделяет их в зависимости от выраженного в них типа воли: естественная инстинктивная воля направляет поведение человека как бы сзади, рассудочная воля предполагает возможность выбора и сознательно поставленную цель действия. Примером первой может служить материнская любовь, примером второй — торговля. Естественная воля порождает общность (общину), рассудочная — общество. В общности господствуют инстинкты, чувство, органические отношения; в обществе — расчётливый разум, механические отношения. В ходе истории отношения первого типа всё больше уступают место отношениям второго типа. Позже во «Введении в социологию» (1931) Т. усложнил эту типологию, совместив её с делением на отношения «господства» и «товарищества», группы и объединения.
|