Тематика рефератів. 1. Функціональна природа релігії.
1. Функціональна природа релігії. 2. Релігія і освіта. 3. Співвідношення релігії і культури. 4. Специфіка релігійного мистецтва. 5. Символізм релігійного мистецтва. Рекомендована література 1. Вебер М. Социология религии // Избранное. - М.,1994. 2. Гараджа В. Социология религии. - М, 1996. 3. Колодний А. Феномен релігії. - К., 1999. 4. Левада Ю. Социальная природа религии.- М., 1965. 5. Мануйлова Д. Социальные функции религии. - ML, 1975. 6. Нибур Р. Христос и культура. - М., 1996. 7. Пупар П. Церковь и культура. - М., 1993. 8. Религия в истории и культуре. - М., 1998. 9. Религия и общество. - М., 1994. 10. Угринович Д. Искусство и религия. - М., 1982. 11. Християнство и культура сегодня. - М., 1995. Тема XXI ПОЛІТОЛОГІЯ РЕЛІГІЇ Постійне зростання значення релігійного та політичного чинників в нинішньому техногенному суспільстві ставить нові завдання й перед релігієзнавством в осмисленні цих нових явищ та процесів. Як реакцію на суспільний розвиток, можна розглядати появу нової структурної складової релігієзнавства, що лежить на стику двох галузей знання - політології та релігієзнавства. Політологія релігії - це така галузь релігієзнавства, яка осмислює сутність і сенс релігійного феномену з політологічної точки зору, розглядає політику як важливу частину соціумної детермінанти, що створює необхідність і можливість появи та існування суспільної функціональності релігії, вивчає особливості процесу взаємодії релігійного і політичного чинників розвитку суспільства. Результатом їх взаємовпливу може бути або політико-релігійний синкретизм, що найбільш яскраво проявляється у теократичних та цезаропапистських моделях співіснування релігії та держави, або ж певне дистанціювання релігії й політики, як це спостерігається нині (правда, із значними заввагами) у країнах, де у всій своїй повноті реалізується свобода совісті, зокрема її складова -відокремлення церкви від держави. Взаємодія релігії та політики є об'єктивним процесом, адже ці форми суспільної свідомості мають практично одних і тих же носіїв. Політика як суспільне явище виникає на такому етапі людської історії, для якого характерною є поява етнічної, соціальної та релігійної диференціації. Політика являє собою сферу взаємовідносин різних соціальних груп та індивідів з приводу використання інститутів публічної влади для реалізації своїх суспільно значимих інтересів і потреб. Якщо розглядати прихильників різних релігійних напрямів як певні соціальні групи, то, як підтверджує історія людства, у більшості своїй вони також намагаються використати владу у власних інтересах (інквізиція, ранній кальвінізм, середньовічний іслам, іудаїзм тощо - подеколи їм це вдавалося і виникали теократії"). Відтак стає зрозумілим, що релігія і політика - явища невіддільні. Взаємодія релігії й політики може відбуватися на суспільному (теократія, цезаропапизм, державна Церква тощо) та індивідуальному (глава церкви є главою держави і навпаки), зовнішньому та внутрішньому (структурному й функціональному) рівнях. Ця взаємодія знайшла своє ідеологічне оформлення у певних релігійних та політичних концепціях. Окремо ще можна виділити як важливі фактори політичного життя суспільства, явища релігійного реформаторства та фундаменталізму. Наслідком взаємодії релігійного та політичного чинників є певні моделі державно-церковних відносин, що є формами співіснування релігії та держави - базового елементу політичної системи суспільства. 582 Розділ IV. Суспільствознавче витлумачення феномену релігії
|