Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Нова» етика і мораль в ученнях Ніцше





 

 

Критика релігії і філософії біля Ніцше повністю знаходиться під владою етичних мотивів. Він захоплюється деякими якостями, які, як він вірив (може бути і правильно), можливі тільки біля аристократичної меншості; більшість, на його думку, має бути засобом для піднесення меншості, більшість не можна розглядувати як що має якісь незалежні домагання на щастя і благополуччя.

Зазвичай Ніцше називає простих людей "недоробленими і неповноцінними" (bungledandbotched) і не заперечує проти того, щоб вони страждали, якщо це необхідно для створення великої людини. Так, вся важливість періоду 1789-1815 років підсумовувала в Наполеонові. Наполеона зробила можливим саме революція - ось в чому її виправдання. Нам слід бажати анархічного краху всієї нашої цивілізації, якщо його результатом була б така винагорода. Наполеон зробив можливим націоналізм, - ось таке вибачення останнє. Майже всі піднесені надії XIX століття, пише Ніцше, зобов'язані своїм виникненням Наполеонові.

Етика Ніцше є етикою самовиправдання ні в якому звичайному сенсі цього слова. Він вірить в спартанську дисципліну і здатність терпіти, так само як і заподіяти біль ради важливої мети. Він ставить силу волі найвище. "Я оцінюю силу волі, - говорить він, - по кількості опору, який вона може надати, по кількості болю і тортур, які вона може винести, і знаю, як обернути її до її власної вигоди. Я не указую на зло і біль існування пальцем докору, але, навпаки, я плекаю надію, що життя може одного дня стати ще злішою і ще повнішою страждань, ніж коли-небудь."

Є усілякі практичні аргументи, що показують, що спроба досягти мети, яку ставив Ніцше, насправді приведе до чогось зовсім іншого. Потомствені аристократи дискредитовані. Єдиною практично можливою формою аристократії єорганізація типа фашистської або нацистської партії. Подібна організація викликає опозицію і, ймовірно, буде переможена у війні; але якщо вона і буде переможена, то вона повинна незабаром стати не чим іншим, як поліцейською державою, де правителі живуть в постійному страху бути убитим, а герої поміщені в концентраційні лагері. У такому суспільстві довіра і чесність підірвані доносами і передбачувана аристократія надлюдини вироджується в кліку тремтячих боягузів.

Етичним питанням, в протилежність політичному, є питання про співчуття. Співчуття виражається в тому, що стаєш нещасним із-за страждань інших, і це до деякої міри природно для людської істоти. Маленькі діти засмучуються, коли чують, як плачуть інші діти. Але розвиток цього відчуття у різних людей йде по-різному. Деякі знаходять задоволення в тому, що заподіюють страждання, інші, наприклад Будда, відчувають, що вони не можуть бути повністю щасливі до тих пір, поки яка-небудь тваринна істота страждає. Більшість людей емоційно ділять людство на друзів і ворогів, співчуваючи першим, але не другим. Такі етики, як християнська і буддист, містять в своїй емоційній основі універсальне співчуття, а етика Ніцше - повна відсутність співчуття "В цілому співчуття паралізує закон розвитку - закон селекції. Воно підтримує життя в тому, що дозріло для загибелі". Проповіді Ніцше часто направлені проти співчуття, і відчувається, що в цьому відношенні йому було неважко слідувати своїм заповідям.

"Людське, дуже людське" вийшло з присвяченням "пам'яті Вольтера", що одне вже могло викликати скандал, і з підзаголовком "Книга для вільних розумів", хоча, як признається автор вже на перших сторінках, "коли мені це було потрібно, я винайшов для себе і "вільні розуми"...таких розумів немає і не було". Проте він сподівається, що "наша Европа матиме серед своїх синів завтрашнього і післязавтра дня таких веселих і зухвалих хлопців".

Книга ця, складена з дев'яти відділів, кожен з яких аналізує аспекти людського буття в світі, людського суспільства і людської свідомості показує, як мало в людині і його житті справжньої величі і свободи, як сильно покріпачив він себе багато чисельними уявленнями і забобонами, що склалися в моральних встановленнях і як спокійні і беззубі його думка,наука, вихолощено мистецтво. Все це тільки "людське".

Всім цим "людським" зв'язані людські душі, і тому, щоб могли з'явитися знов (як що колись існували спочатку), "вільні розуми", душа повинна випробувати, "як вирішальна подія свого життя" випробувати "великий розрив" зі всім цим безнадійно людським. "Краще померти, чим жити тут"...і це "тут", це "удома" є все, що вона любила досі!" Виплутуючись з тяжкої антиномії: мораль або свобода, Ніцше передбачає, що традиційна мораль, ззовні приписуючи людині цілу систему заборон і декретів, могла спиратися тільки на презумпцію несвободи. Вибірна користь свободи диктується вибухом внутрішніх сил людської душі, воля.

"Цей перший вибух сили і волі до самовизначення, само-установленню цінностей, ця воля до вільної волі" - приводить душу, в якій зріє вільний розум і наростає "все більш небезпечна цікавість": "Чи не можна перевернути всі цінності? І, можливо, добро є зло(А Бог - вигадка і хитрування диявола? І, можливо, в останній своїй основі все помилково?..." Такі думки прирікають вільний розум на томливу самоту, але в нім бачить Ніцше єдиний шлях до "зрілої свободи духу". Вільний розум живе вже "поза оковами любові і ненависті, зовні "так і ні", добровільно близьким і добровільно далеким". Величезну кількість речей він бачить далеко під собою, вони його не турбують і не торкаються. Він стає "паном над собою, над власними чеснотами", раніше колишніми його панами, а зараз "знаряддями, що стали, разом з іншими знаряддями".

"Досить, вільний розум знає віднині, якому "ти повинен" він покорявся, і знає також, на що він тепер здатний і що йому тепер - дозволено..." Пізнавши це, вільні розуми пізнають тепер і своє завдання "випробувати душею і тілом найрізноманітніші і суперечливі лиха і радощі як шукачі пригод і мандрівників навколо того внутрішнього світу, який зветься "людиною", як вимірники кожного "вище", кожного "надзвичайного"... По суті, мова йде про якомусь аналогу коперніканської парадигми: Я, що оберталося раніше навколо об'єктивного світу цінностей (моральних, релігійних, наукових, яких завгодно - людських), відмовляється надалі бути периферією цього центру і хоче само стати центром, що особисто визначає собі міру і якість власної ціннісної галактики.

Таким чином Ніцше приходить до того, що стати по-справжньому вільним розумом означає, відчувши і випробувавши все людське, піднятися над ним і звернутися в надлюдину.

Пізній Ніцше пише вже книги, обернені в порожнечу, яку повинен заповнити собою надлюдина. Зневірившись, зустріти порозуміння у сучасників, він указує в підзаголовках адресу свого читача, настільки ж абсурдну, наскільки і конкретний: "книга для всіх і ні для кого", "прелюдія до філософії майбутнього". Неправильно було б вважати, що це означає "ці книги не для вас, мої сучасники". Але, як і у випадку з "Людським, дуже людським", книгою, яку Ніцше адресував "вільним розумам", яких він сам же і вигадав, ці його книги не для надлюдини, бо немає ще надлюдини, та вони і не потрібні майбутній надлюдині. Вони покликані розбудити того, в кому є здатність побачити і здолати убогість людського, вони указують читачеві бажаний образ надлюдини, образ його думок і дій, образ його буття в світі, його стосунків зі світом і з самим собою. А також шлях становлення надлюдини.


 







Дата добавления: 2015-12-04; просмотров: 195. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!




Вычисление основной дактилоскопической формулы Вычислением основной дактоформулы обычно занимается следователь. Для этого все десять пальцев разбиваются на пять пар...


Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...


Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...


Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Правила наложения мягкой бинтовой повязки 1. Во время наложения повязки больному (раненому) следует придать удобное положение: он должен удобно сидеть или лежать...

ТЕХНИКА ПОСЕВА, МЕТОДЫ ВЫДЕЛЕНИЯ ЧИСТЫХ КУЛЬТУР И КУЛЬТУРАЛЬНЫЕ СВОЙСТВА МИКРООРГАНИЗМОВ. ОПРЕДЕЛЕНИЕ КОЛИЧЕСТВА БАКТЕРИЙ Цель занятия. Освоить технику посева микроорганизмов на плотные и жидкие питательные среды и методы выделения чис­тых бактериальных культур. Ознакомить студентов с основными культуральными характеристиками микроорганизмов и методами определения...

САНИТАРНО-МИКРОБИОЛОГИЧЕСКОЕ ИССЛЕДОВАНИЕ ВОДЫ, ВОЗДУХА И ПОЧВЫ Цель занятия.Ознакомить студентов с основными методами и показателями...

Билет №7 (1 вопрос) Язык как средство общения и форма существования национальной культуры. Русский литературный язык как нормированная и обработанная форма общенародного языка Важнейшая функция языка - коммуникативная функция, т.е. функция общения Язык представлен в двух своих разновидностях...

Патристика и схоластика как этап в средневековой философии Основной задачей теологии является толкование Священного писания, доказательство существования Бога и формулировка догматов Церкви...

Основные симптомы при заболеваниях органов кровообращения При болезнях органов кровообращения больные могут предъявлять различные жалобы: боли в области сердца и за грудиной, одышка, сердцебиение, перебои в сердце, удушье, отеки, цианоз головная боль, увеличение печени, слабость...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2025 год . (0.01 сек.) русская версия | украинская версия