Сутність пізнавального процесу та його структура.
Г носеологія – розділ філософії, в якому з'ясовуються природа пізнання, його рівні, методи, форми, закономірності, можливості, труднощі та суперечності. Метою гносеології, з одного боку, є пошук істини, з іншого саме пізнання. Це вимагає, по-перше, дослідження способів пізнання, по-друге, встановлення можливостей пізнання. Орієнтація в світі завжди припускає адекватне відтворення дійсності. Це відтворення і складає суть пізнавального відношення до світу. Пізнання – це процес активного, цілеспрямованого, понятійного відображення дійсності у свідомості людини, спрямоване на отримання нового знання. Пізнавальна діяльність складається із взаємодії суб’єкта пізнання із об’єктом пізнання. Суб’єкт пізнання – той, хто пізнає, здійснює пізнавальну діяльність (індивід, соціальна група). Об’єкт пізнання – те, що пізнається (речі, явища, процеси та ін.). Об’єктом пізнання є не вся об’єктивна реальність, а лише та її частина, що введена у практику людства і становить коло її пізнавальних інтересів. У філософії існують два протилежних підходи до з'ясування сутності процесу пізнання, його джерела, здатності людського розуму відобразити істину. Для ідеалістичної філософії пізнання – це процес діяльності самої людської свідомості, результат останньої. Зміст знання з точки зору такого підходу ми ніби отримуємо не з об'єктивної дійсності, а з самої свідомості, котра є джерелом пізнання. Є філософи цього напрямку, які взагалі вважають неможливим пізнання сутності речей, бо, мовляв, людина здатна пізнавати лише явища. Для матеріалістичної філософії пізнання процесом вияву самої сутності людини, її можливостей є адекватне відображення у свідомості того, що вона пізнає. Джерелом пізнання у такому розумінні є не свідомість людини сама по собі, а відображувана нею об'єктивна дійсність, яка не залежить від людини, її свідомості. Остання є лише засобом пізнання, а не джерелом його, бо зміст знання знаходиться за межами свідомості. Сучасна наукова гносеологія ґрунтується на таких принципах: Принцип об'єктивності – найважливіший імператив теорії пізнання. Він ґрунтується на визнанні будь-якого пізнавального об'єкта частиною об'єктивної реальності, незалежної від людини. Це вихідна вимога до дослідника – вивчати реальний об'єкт, як первинне начало, що знаходиться за межами людської свідомості та відображається нею. Принцип пізнаванності – один з основних принципів наукової гносеології. Коротко його можна визначити так: світ пізнаванний, сутність речей і явищ потрібно з'ясовувати через тенденції (закони) їх становлення та розвитку. Свідченням цього є досягнення в різних галузях науки та техніки. Принцип відображення – полягає в тому, що знання, їх зміст є результатом рефлексії останніх у свідомості людини. Принцип практики – це визнання за практикою ролі основного критерію істини, рушійної сили пізнання, його мети та джерела. Принцип конкретної істини – можна сформулювати так: істина завжди конкретна, її можна точно визначити. По-перше, вона повинна бути зрозумілою, логічною. По-друге, конкретність істини означає, що кожне наукове положення, об'єктивний закон повинні розглядатися з урахуванням конкретних умов, в яких вони виявляються та діють. Наприклад, закон всесвітнього тяжіння в умовах Землі та Місяця діє неоднозначно. На Землі, оскільки маса її більша, то більшим є і притягання. П ринцип історизму – означає розгляд предметів, явищ чи процесів в їх розвитку, змінах, саморусі: як те чи інше явище виникло, які етапи у своєму розвитку пройшло і чим стало. П ринцип єдності теорії пізнання та діалектики – важливим підґрунтям наукової гносеології та полягає у застосуванні в процесі пізнання законів, категорій та принципів діалектики. Основні гносеологічні позиції щодо можливостей людського пізнання: 1. Гносеологічний оптимізм – визнає принципову можливість пізнання, тобто людське пізнання не знає меж і спроможне продукувати надійні, достовірні знання. 2. Агностицизм(грец. непізнаванний) – філософське вчення, яке заперечує можливість пізнання сутності речей і закономірностей розвитку дійсності. 3. Скептицизм (грец. skeptikos – недовірливий, той, хто досліджує) – філософське вчення, що піддає сумніву можливість достовірного пізнання об'єктивного світу.
|