Студопедия — Фування.
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Фування.






Введення
Софіст - цей термін, сам по собі позитивний, що означає «мудрий», досвідчений, експерт знання, став вживатися як негативний, особливо, в контексті полеміки Платона і Аристотеля. Деякі, як Сократ, вважали знання софістів поверхневими і неефективними, бо у них була відсутня безкорислива мета пошуку істини як такої, взамін якої позначилася мета наживи. Платон підкреслював особливу небезпеку ідей софістів з моральної точки зору, крім їхньої теоретичної неспроможності. Протягом тривалого часу історики філософії беззастережно приймали оцінку Платона і Аристотеля, критикуючи в цілому руху софістів, визначаючи його як занепад грецької думки. Лише наш час зробило можливим переоцінку історичної ролі софістів на основі систематичного перегляду всіхупереджень, і можна погодитися з В. Джегер, що «софісти - це феномен настільки ж необхідний, як Сократ і Платон, останні без перших не мислителі».
Виникнення софістів
У V ст. до н.е. у багатьох містах Греції на зміну політичної влади старовинної аристократії і тиранії прийшла влада рабовласницької демократії. Розвитокстворених її пануванням нових виборних установ - народних зборів і суду, що грав велику роль в боротьбі класів і партій вільного населення, - породило потребу в підготовці людей, що володіли мистецтвом судового і політичного красномовства, що вміють переконувати силою слова і доводити, здатних вільно орієнтуватися в різних питаннях і завданнях права, політичного життя і дипломатичної практики. Деякі з найбільш висунулися в цій області людей - майстри красномовства, юристи, дипломати - ставали вчителями політичних знань і риторики. Однак нерозчленованість тодішнього знання на філософську і спеціально наукові області, а також значення, яке в очах освічених людей грецького Заходу встигла у V ст. до н.е. отримати філософія з її запитаннями про початки речей, про світ і його виникнення, призвело до того, що ці нові викладачі зазвичай не тільки вчили техніці політичної і юридичної діяльності, але і пов'язували цю техніку з загальними питаннями філософії та світогляду.
Грип навчав за свідченням Ксенофонта і Платона, астрономії, метеорології, геометрії і музиці; Пол б добре знався на навчаннях фізики; Критий поділяв, за свідченням Арістолеля, психологічні погляди Емпедокла; Антифонт займався завданням квадратури кола і намагався пояснити метеорологічні явища - то за Гераклітом, то по Діагену, то за Анаксегору. Нові вчителі отримали найменування «софістів». Спочатку словом «софіст» називали майстерних в якому-небудь справі людей - поетів, музикантів, законодавців, мудреців. Згодом письменники консервативного і реакційного напряму думок, що заперечуваладемократичний лад, його установи та практику його діячів, перенесли свою ворожнечу і на нових вчителів, що готували молодих людей до політичної та судової кар'єрі. «Софістами» вони стали називати тих, хто в промовах, звернених до слухачів, прагнули не до з'ясування істини, а до того, щоб брехнявидавати за правду, думка - за достовірну істину, верхоглядство - за знання.
Практично це найменування було поширене саме на людей нової викладацької професії. Така їх характеристика спиралася почасти на те, що нові вчителі філософії стали доводити до крайнощів думка про відносність усякого знання. Почасти неприязний характеристика софістів спиралася і на те, що, навчаючи техніці ораторського мистецтва і політичної діяльності, нові вчителі часом навчали прийомам і формам переконання і докази незалежно від питання про істинність доказуваних положень. Погане враження на противників демократичних нововведень виробляв також звичай нових викладачів брати зі своїх учнів плату, часто дуже високу, за навчання.
Перші школи красномовства виникли в містах Сицилії, де ще Емпедокл прославився як зразковий оратор і де Пол був уже справжнім софістом. З сицилійських Леонтін був родом також софіст Горгій. Розвиток у V ст. до н.е. демократії в Афінах і особливо розвиток зв'язків з іншими містами грецького світу зробило Афіни ареною для виступів і викладацької ряду софістів - Протагора з Абдер, Грип з Еліди, Продіка з Кеоса і Горгія з Леонтін, хоча афінськідержавні люди самих різних переконань ставилися до софістів в загальному неприязно. Софіст Протагора з Абдер був навіть засуджений на вигнання за висловлене ним сумнів у питанні про існування богів.
Філософія софістів
Як філософське протягом софісти не представляють цілком однорідного явища. Найбільш характерною рисою, загальною всій софістиці, є твердження відносності всіх людських понять, етичних норм і оцінок; воно виражене Протагором і його знаменитого положенні: «Людина є міра всіх речей: існуючих - у тому, що вони існують, - і неіснуючих - у тому, що вони не існують».
Старша група софістів. У розвитку софістики розрізняються старша і молодша групи софістів. До старшої відносяться Протагор (481-413), Горгій, на грип і Продік. Вчення Протагора склалися на основі перероблених в дусі релятивізму навчань Демокріта, Геракліта, Парменіда й Емпедокла. Відповідно до характеристики Секста Емпірика, Протагор був матеріалістом і учив про плинність матерії і про відносність усіх сприйнять. Розвиваючи положення атомістів про рівну реальності буття і небуття, Протагор доводив, начебто кожному твердженню може бути з рівною підставою протиставлене суперечить йому твердження.
Дуже шановане розвинене на грунті елейської критики понять небуття, руху і безлічі навчань Горгія, який відвідав в 427 р. Афіни в якості посла і виступав в фессальських містах. Горгій розробив міркування, в якому доводив: 1) ніщо не існує; 2) якщо і є щось існуюче, то воно не пізнаванності; 3) якщо навіть воно і пізнаванності, то його пізнання невимовно і невимовно.
Грип привертав до себе увагу не тільки геометричними дослідженнями кривих, що дали поштовх подальшим роботам Архита, а й роздумами про природу законодавства.
Нарешті Продік, що вчив з великим успіхом в Афінах, розвинув релятивістське погляд до погляду, згідно з яким «які користуються речами люди, такі й самі речі». Софісти старшої групи були великими мислителями в питаннях права і суспільно-політичних. Протагор написав закони, що визначали демократичний спосіб правління в афінській колонії Фурії в Південній Італії, і обгрунтував ідею рівності вільних людей. Грип вказав у своєму визначенні закону на насильницьку примус як у умова можливості законодавства. Ті ж софісти старшої групи намагалися критично досліджувати релігійні вірування. ТвориПротагора про богів було публічно спалено і стало приводом до вигнання філософа з Афін, незважаючи на вкрай обережну формулювання релігійного скептицизму. Продік, розвиваючи погляди Анаксагора і Демокріта, став тлумачити релігійні міфи як уособлення сил природи.
Молодша група софістів. У навчаннях молодших софістів (IV ст. До н. Е..), Про які збереглися вкрай мізерні дані, особливо виділяються їхні естетичні та соціальні ідеї. Так, Ликофрон і Алкідамант вступили проти перегородок між соціальними класами: Ликофрон доводив, що знатність є вигадка, а Алкідамант - що природа нікого не створила рабами і що люди народжуються вільними. Антифонт не тільки розвинув матеріалістичне пояснення першопочатків природи і походження її тіл і елементів, але намагався також критикувати явища культури, відстоюючи переваги природи над законами культури і над мистецтвом. Фразимах розповсюдив вчення про відносність на соціально-етичні норми і звів справедливість до корисного для сильного, стверджував, що кожна владавстановлює закони, корисні для неї самої; демократія - демократичні, а тиранія - тиранічні і т.д.
Хоча деякі софісти були дійсно великими мислителями, релятивізм, ними розвивався, найчастіше вів їх до прямого заперечення пізнаваності речей і до суб'єктивізму. Ленін відзначає, що, наприклад, вчення Горгія є «не тільки релятивізм» але також і «скептицизм».
У цій своїй якості софісти повинні бути визнані філософами, що готували не тільки, як думав Гельгель, діалектику, але також безпринципні і часом навіть зовсім нігілістичні вчення, які тепер називаються «софістикою» і які треба строго відрізняти від справжньої матеріалістичної діалектики, що розглядає пізнання як нескінченне рух і наближення через відносно істинні знання до знання об'єктивного та абсолютного.
Сократ
Сократ (469-399 до Р.Х.) - давньогрецький філософ. Був сином каменотеса і повитухи. Отримав різносторонню освіту. Брав активну участь у суспільному житті Афін. У 399 р. До Р.Х. йому було пред'явлено звинувачення в тому, «що він не шанує богів, яких шанує місто, а вводить нові божества, і винен у тому, що розбещує юнацтво». Він був засуджений до смерті і випив отруту - цикуту.
Сократа характеризує різноманітна і інтенсивна філософська діяльність, що виражалася в основному у викладі своїх навчань у формі бесіди. Тому про погляди Сократа можна судити лише по трьох джерел: Аристофану, Ксенофонтові і Платоном. Арістофан в «Хмарах» намалював іронічний образ Сократа, вивівши його у вигляді софіста, астролога і «фізика», власника «мислільні». Саркастично знущаючись над Сократом, Арістофан знущався над поширеними у той час модами, захопленням натурфілософією і софістичним освітою. Ксенофонт у «Спогадах про Сократа» малює Сократа гречним вчителем чесноти чесноти, який цілком лояльний по відношенню до держави. Ксенофонт намалював принижений образ Сократа як глибокого мислителя, від імені якого викладаються власні думки Платона.
Для Сократа характерно те, що він, виступаючи проти софістів, в той же час у своїй творчості і поглядах висловлював ті особливості філософської діяльності, які були специфічні для софістів. Сократ не визнає проблем, характерних для філософів тих часів: про природу, її першооснову, про всесвіт і т.п. За Сократом,філософія повинна займатися не розглядом природи, а людиною, його моральними якостями і сутністю знання. Питання етики - ось головне, чим повинна займатися філософія, і це було головним предметом бесід Сократа.
При цьому Сократ для обгрунтування своїх поглядів користується розробленим ним методом, який увійшов в історію філософії під назвою сократического, а саме - діалектика, мистецтво діалектичного спору. Діалектика - метод, за допомогою якого представляються і розвиваються, обгрунтовуються етичні поняття. Для Сократа філософія - це розгляд конкретної морального явища, в процесі якого ми приходимо до визначення того, що представляє це явище, тобто до визначення його сутності.
Це можна проілюструвати на прикладі міркувань з діалогу Платона «Лахет». Цей діалог присвячений з'ясуванню поняття «мужність».
Сократ просить спочатку навести приклади мужності і на підставі їх з'ясувати, що таке мужність, сутність мужності як чесноти. Сократ пропонував представити визначення мужності. У ході бесіди і приведення прикладів з'ясовується, що визначення мужності через поняття «стійкість» ніяк ніяк не прояснює суть питання. Також не дає нічого для вирішення питання визначення мужності через мудрість. З'ясовується, що мудрість - це знання небезпечного, але ж в областях життя небезпечне формується по-різному. У діалозі «Лахет» так справа і не доходить до вирішення питання по суті.
Всі діалектичні міркування проводяться за принципом поділу родового покоління на складові його види. Таким чином, діалектика полягає в тому, щоб дати різні визначення одного поняття з різних сторін. У цьому, на думку Сократа, і народжується істина. Цей метод філософствування ще називається майевтика - повивальне мистецтво.
Схема такого методу у формі бесіди виражається у вигляді постановки питання: «що таке то-то і те-то?» (Добро, справедливість чи інше етичне поняття).Відповіді на ці питання часто відкидалися один за іншим. У цих діалектичних суперечках і міркуваннях Сократ вперше став використовувати індуктивний метод докази. Використання діалогу як засобу досягнення істини - величезна заслуга Сократа в історії філософії, так як всі попередні філософи лише постулювали свої положення. У діалектиці Сократа висловилися і його антідогматізм, плюралізм. Він не вважав себе вчителем мудрості, а намагався лише викликати у людини прагнення істини. Відомо вислів Сократа: «Я знаю, що нічого не знаю».
Ще більшого розвитку діалектика Сократа отримує в діалозі «грип більше» Платона, присвяченого з'ясуванню поняття прекрасного. Використовуючи свій метод, Сократ допомогою різних визначень прекрасного, часто різних і протилежних, приходить до визначення сутності розглянутого предмета. Таким чином, метод Сократа спрямований на те, щоб за допомогою виявлення різних протиріч у міркуваннях співрозмовників відсіяти все несуттєве і показати справжню природу розглянутого, перш за все морального, явища. Моральним ж людина може бути тільки тоді, коли знає, що таке чеснота. Знання - передумова морального. Справжня моральність - це пізнання блага.
Більше того, для Сократа знання і мораль виявляються нероздільними. «Того, хто пізнав гарне і погане, ніщо вже не змусить діяти інакше, ніж велить знання, і розум достатньо сильний, щоб допомогти людині». За допомогою визначення понять, за Сократом, «люди стають надзвичайно моральними, здатними до влади і майстерними в діалектиці».
Таким чином, в етиці Сократа чітко виявляється раціоналістична лінія: чеснота - це знання, погане - це незнання. Основні чесноти для Сократа - це стриманість, мужність, справедливість.







Дата добавления: 2015-12-04; просмотров: 201. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...

ТЕОРЕТИЧЕСКАЯ МЕХАНИКА Статика является частью теоретической механики, изучающей условия, при ко­торых тело находится под действием заданной системы сил...

Теория усилителей. Схема Основная масса современных аналоговых и аналого-цифровых электронных устройств выполняется на специализированных микросхемах...

Расчет концентрации титрованных растворов с помощью поправочного коэффициента При выполнении серийных анализов ГОСТ или ведомственная инструкция обычно предусматривают применение раствора заданной концентрации или заданного титра...

Психолого-педагогическая характеристика студенческой группы   Характеристика группы составляется по 407 группе очного отделения зооинженерного факультета, бакалавриата по направлению «Биология» РГАУ-МСХА имени К...

Общая и профессиональная культура педагога: сущность, специфика, взаимосвязь Педагогическая культура- часть общечеловеческих культуры, в которой запечатлил духовные и материальные ценности образования и воспитания, осуществляя образовательно-воспитательный процесс...

Тема 5. Анализ количественного и качественного состава персонала Персонал является одним из важнейших факторов в организации. Его состояние и эффективное использование прямо влияет на конечные результаты хозяйственной деятельности организации.

Билет №7 (1 вопрос) Язык как средство общения и форма существования национальной культуры. Русский литературный язык как нормированная и обработанная форма общенародного языка Важнейшая функция языка - коммуникативная функция, т.е. функция общения Язык представлен в двух своих разновидностях...

Патристика и схоластика как этап в средневековой философии Основной задачей теологии является толкование Священного писания, доказательство существования Бога и формулировка догматов Церкви...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.011 сек.) русская версия | украинская версия