Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Емпіризм





Емпіризм, який постає своєрідною реакцією на бурхливий розвиток природничих наук і переосмислює традиційні методи пізнання, протистоїть філософському раціоналізму. Однак це протистояння є важливою частиною самої класичної філософії, її своєрідною рушійною суперечністю, що дозволяє вигострювати філософські аргументи цих концепцій, а отже, уточнювати і розуміння сутності філософії, сприяючи її розвитку. Сам собою емпіризм репрезентує ту ж раціональну настанову, тільки з опорою розуму на емпіричну дійсність.

Дж. Локк,працюючи в руслі всієї британської філософської традиції, зміщає предмет і завдання метафізики у сферу гносеології. Займаючи деяке проміжне місце між матеріалізмом і ідеалізмом, він критикує теорію вроджених ідей Декарта і платоніків і доводить свою критику до заперечення всіх загальних тверджень у науці, моральності й логіці. Проте Локк не міг заперечувати наявності внутрішнього досвіду людини, який важко пояснити суто матеріалістично. Виходом з даної ситуації виступає його вчення про первинні та вторинні якості.

З одного боку, людина має знання деяких первинних якостей речей, які є властивостями самого предмета дослідження, його внутрішніми сутнісними характеристиками й ніколи не змінюються. Це протяжність (величина), форма, число, рух і т.д. З іншого боку, є вторинні якості, тобто якості, що виникають у результаті нашої взаємодії з об'єктом дослідження. Вони породжуються речами, але існують лише в нашому переживанні й відчуванні. Це кольори, смак, запахи та ін. Всі знання, за Локком, засновані на первинності чуттєвого пізнання, в тому числі й найбільш абстрактні поняття, якими традиційно оперує метафізика. Тут перед Локком відкриваються привабливі можливості, по-перше, повної редукції онтологічної проблематики до гносеологічної, по-друге, тотальної критики попередніх абстрактно-метафізичних систем і, по-третє, детальної розробки суб'єктивно-психологічної складової пізнавальної діяльності. Всі ці лінії в Локка тільки намічені, а їхній розвиток був здійснений пізніше, у творчості Берклі і Юма.

Якщо й раціоналізм і емпіризм, займаючи різні позиції та використовуючи різні пізнавальні прийоми і різні методи обґрунтування істинності, виходять із принципової пізнаванності світу, то Дж. Берклі й Д.Юм піддають таку передумову спочатку сумніву, а потім і різкій критиці з позицій суб'єктивного ідеалізму.

Берклі,полемізуючи з Локком, стверджує, що поділ на первинні та вторинні якості помилковий, тому що фактично всі якості вторинні і їх існування зводиться до здатності бути сприйнятими. Відповідно, і поняття «матерія» в розумінні її існування як чогось об'єктивного, субстанціонального позбавлене смислу, тому що немає нічого поза нашою свідомістю. Існує лише духовне буття, в якому Берклі виділяє ідеї як якісь сприймані нами якості. Вони пасивні, існують у людині у вигляді пристрастей і


відчуттів і не є копією предметів зовнішнього світу. Крім того, в духовному бутті є «душі», які виступають як активний первень, як причина.

Власне, єдиною очевидно існуючою душею виявляється для Берклі власна душа, а вірніше – її відчуття, тому що все інше дане лише через їх призму. Тут відбувається не тільки доведення до свого логічного кінця сенсуалістичної гносеології Локка, а й доведення до логічного кінця декартівського принципу cogito, коли тільки індивідуальне «Я» і визнається існуючим.

Берклі закладає ще одну впливову метафізичну традицію, котра через Фіхте, Штірнера й почасти Гуссерля1 проіснує аж до теперішнього часу. Зазвичай її називають суб'єктивним ідеалізмом (або соліпсизмом), але не буде великою помилкою назвати її егоцентричним субстанціалізмом, коли саме індивідуальна свідомість виявляється єдиною діяльною субстанцією, що породжує образ світу. Це немовби ляйбніцівська монада в однині й без напред установленої гармонії. Ясно, що при такому своєрідному монізмі («Я», що роздулося до розмірів Всесвіту) ніяка натурфілософія неможлива, та й уся онтологія виявляється досить проблематичною. Із цим парадоксом зіштовхнеться згодом Фіхте, бо зовсім незрозуміло, як від чистої розумової діяльності «Я» перейти до предметів не тільки реальних, а й ідеальних. Не дивно, що, починаючи з «Я», набагато простіше перейти на агностичні чи скептичні позиції, ніж стверджувати про буття та знання щось позитивне. Таку позицію у сфері гносеології й займає Д.Юм, який розвиває доктрину послідовного скептицизму.

 







Дата добавления: 2015-08-27; просмотров: 497. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!




Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...


ТЕОРЕТИЧЕСКАЯ МЕХАНИКА Статика является частью теоретической механики, изучающей условия, при ко­торых тело находится под действием заданной системы сил...


Теория усилителей. Схема Основная масса современных аналоговых и аналого-цифровых электронных устройств выполняется на специализированных микросхемах...


Логические цифровые микросхемы Более сложные элементы цифровой схемотехники (триггеры, мультиплексоры, декодеры и т.д.) не имеют...

Характерные черты официально-делового стиля Наиболее характерными чертами официально-делового стиля являются: • лаконичность...

Этапы и алгоритм решения педагогической задачи Технология решения педагогической задачи, так же как и любая другая педагогическая технология должна соответствовать критериям концептуальности, системности, эффективности и воспроизводимости...

Понятие и структура педагогической техники Педагогическая техника представляет собой важнейший инструмент педагогической технологии, поскольку обеспечивает учителю и воспитателю возможность добиться гармонии между содержанием профессиональной деятельности и ее внешним проявлением...

Кран машиниста усл. № 394 – назначение и устройство Кран машиниста условный номер 394 предназначен для управления тормозами поезда...

Приложение Г: Особенности заполнение справки формы ву-45   После выполнения полного опробования тормозов, а так же после сокращенного, если предварительно на станции было произведено полное опробование тормозов состава от стационарной установки с автоматической регистрацией параметров или без...

Измерение следующих дефектов: ползун, выщербина, неравномерный прокат, равномерный прокат, кольцевая выработка, откол обода колеса, тонкий гребень, протёртость средней части оси Величину проката определяют с помощью вертикального движка 2 сухаря 3 шаблона 1 по кругу катания...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.009 сек.) русская версия | украинская версия