ЧАСТИНА І.
1.Соціально-історичні та естетичні передумови становлення реалізму: теми ідеї, жанри, реалістичний характер (реалістичний тип і реалістичний характер, „формула” реалістичної типізації, історизм і соціальність реалізму, роман – епос нового часу, співвідношення ідеалу і дійсності в реалізмі, романна структура (герой, сім’я, автор) і осягнення структури суспільства). 2.Особливості розвитку реалізму у французькій літературі 1830-1840-х рр. 3.Життєвий шлях Оноре де Бальзака. Періодизація творчості письменника. 4.„Готичні” романи в становленні творчої манери Бальзака. 5.Основні риси в бальзаківській концепції головної соціальної сили епохи – буржуазії. 6.Відображення пагубної влади грошей, яка руйнує людські душі і сім’ї в творчості письменника. 7.Системність та історизм – принципи естетики і художнього методу Бальзака (принцип системності (повнота, організація, ієрархія взаємодії елементів, структура), естетика реалізму).
ЧАСТИНА ІІ. Я надаю подіям особистого життя, їхнім причинам і мотивам стільки ж значення, скільки до сих пір надавали історики подіям суспільного життя народів. О. де Бальзак Чудесна книга, яку її автор назвав комедією і міг би назвати історією. В.Гюго 1.Універсальність задуму, тематико-жанровий склад, основні принципи побудови епопеї „Людська комедія”. Форма зв’язків між окремими творами циклу. „Передмова до „Людської комедії”: § концепція суспільства як живого, організму протирічного і що саморозвивається; § соціальний аналітизм, художній історизм; § „поезія негативних величин” як принцип реалістичної типізації характеру; § всезнаючий автор і особливості оповіді; § соціально-психологічний детермінізм; § соціальний роман, сімейний роман, роман кар’єри, роман виховання. 2.Принципи типізації і художня структура в повісті „Гобсек”. 3.Гроші як рушійна сила і фатум суспільства у романі О. де Бальзака „Батько Горіо”. 4.Особливості жанру в романі „Батько Горіо”: § провідна тема та ідея твору; § історія створення роману; § особливості композиції; § тематика і проблематика твору; § зображення „влади золота” як руйнівної сили; § проблема уявних і справжніх життєвих цінностей; § „пансіон розбитих сердець і втрачених ілюзій”; § соціально-історична зумовленість персонажів: - трагедія батька Горіо; - моральне падіння Ежена де Растіньяка; - образи доньок; - образ Жана Коллена на прізвисько „Хитріший за смерть”; § романтичні й реалістичні тенденції в романі; § описи „матеріального світу”. 5.Проблема молодого героя, особливості жанру і структури в романі „Втрачені ілюзії”. 6.Естетика реалізму в пізніх романах Бальзака: „Кузина Бетта”.
Питання для самоперевірки: 1.Які основні особливості взаємодії в національних літературах реалізму й романтизму? Роль і значення національних традицій. 2.Охарактеризуйте сутність „революції 1830-го року” в літературі Франції, „естетичних походів” молодогерманців у Німеччині, „ранньовікторіанських” десятиліть у літературі Англії. 3.Якою була роль літературно-естетичних маніфестів і соціально-філософських теорій у становленні реалізму як провідного літературного напрямку в 1830-1840-ві роки. 4.Визначіть національні „жанрові переваги” у французькій, англійській і німецькій літературах цього періоду. 5.Охарактеризуйте філософсько-естеичний зміст „Предмови до „Людської комедії”. 6.Як розумів Бальзак структурну організацію суспільства і яка структура епічного задуму „Людської комедії”? 7.Особливості постановки і художнього вирішення Бальзаком проблеми молодого героя в романах „Батько Горіо”, „Втрачені ілюзії”. 8.Охарактеризуйте психологізм письменника в замальовці молодолго героя-кар’єриста. В чому його відмінність від психологічного малюнка Стендаля? 9.У чому проявляється поліцентризм романної структури романів „Батько Горіо”, „Втрачені ілюзії”? Охараткеризуйте їхню жанрову природу. 10. Особливості естетики характеру в романах „пізнього” Бальзака (на прикладі романів „Кузина Бетта” чи „Кузен Понс”, на вибір).
Література: 1. Андре Моруа. Бальзак / Литературные портреты. – Ростов-на-Дону, 1997. – С.169-194. 2. Бабенко К.П. „Відтворити епоху у всій її повноті”. Система уроків з вивчення творчості О. де Бальзака, зокрема роману “Гобсек”. 10 клас // Там же. – С.43-49. 3. Бальзак в воспоминаниях современников. – М., 1986. 4. Бальзак О. Думки про мистецтво. – К., 1981. 5. Бердяев Н.А. Философия сободы. Смысл творчества. – М., 1989. 6. Гербетман А.А. Оноре Бальзак. – Л., 1972. 7. Гинзбург Л.Я. О психологической прозе. – Л., 1971. 8. Грифцов Б.А. Как работал Бальзак. – М., 1958. 9. Ионкис Г.Э. Оноре Бальзак. Книга для учащихся старших классов средней школы. – М., 1988. 10. История всемирной литературы: В 8-ми т. Т.6. – С. 195-206. 11. История французской литературы. – М., 1958. – Т. 2. 12. Кучборская Е.П. Творчество Бальзака. – М., 1970. 13. Моруа А. Прометей или жизнь Бальзака. – М., 1968. 14. Наливайко Д. Оноре Бальзак. Нарис життя і творчості. – К., 1985. 15. Обломиевский Д.Д. Основные этапы творческого пути Бальзака. – М., 1967. 16. Оноре де Бальзак. Гобсек. Евгения Гранде. Отец Горио. – Ташкент, 1982. 17. Пузиков А. Портреты французских писателей. Жизнь Золя. – М., 1976. 18. Пушкарская В.М. Изучение классической зарубежной литературы в школе. Пособие для учителя. – К., 1983. 19. Реизов Б.Т. Бальзак. – Л., 1960. 20. Реизов Б.Т. Французский исторический роман в эпоху романтизма. – Л., 1958. 21. Султанов Ю.И. Проницательные „наблюдатели человеческих нравов”. Материалы к изучению романов Стендаля и Бальзака // Зарубіжна література в навчальних закладах. – 2000. – № 9. – С.33-42. Практичне заняття № 7.
|