Риторичні фігури
Риторичні фігури ще з часів Античності прийнято поділяти на дві великі групи: • власне фігури; • тропи. Основою такого поділу є мінімальний об'єкт перетворення, зміни. У фігурах об'єктом зміни є речення або більша одиниця промови. У тропах об'єктом зміни є слово або словосполучення. Найчастіше риторичні фігури й тропи визначаються як відхилення від звичайного способу виразу, встановленого нормами певної мови. Однак таке визначення навряд чи можна вважати прийнятним, оскільки тоді дуже важко розрізнити «риторичність» мови й «псування» мови. Тому подібне визначення намагались уточнити таким чином: риторичні фігури становлять собою відхилення від стандартів з метою досягнення естетичного ефекту. Що ж стосується тієї концепції риторики, яка пропонується в даному посібнику, то згідно з нею краса не є визначальною рисою ораторських промов. Головним залишається переконливість, ефективність, впливовість виступу оратора. З огляду на це, риторичні фігури й тропи розглядатимуться насамперед як засоби виразності, які покликані, з одного боку, продемонструвати почуття промовця, а з іншого — викликати потрібні почуття в аудиторії. Риторичні фігури — це прийоми виразності, які реалізуються на рівні речення чи одиниці, більшій за речення. Найбільш поширеною фігурою є риторичне запитання. Риторичне запитання — це висловлювання у вигляді запитання, яке не потребує відповіді на відміну від звичайного. Воно використовується оратором здебільшого в усних промовах для підкреслення незвичайності ситуації, накалу почуттів, привертання уваги слухачів до певного предмета. Як правило, риторичні запитання ставлять у двох випадках: • По-перше, коли відповідь очевидна, відома аудиторії. Ора Ви не змусите людину бути культурною, якщо не пробудите в неї потребу до культури. Чи стане вона їсти, якщо не голодна? Чи буде тукати, де тепліше, якщо їй не холодно? Або чи захоче вона якихось змін, якщо вона всім задоволена? • По-друге, коли відповідь на запитання ніхто не знає або її Хто винен? Що робити? тощо. Як зазначалось вище, фігур існує дуже багато. Однак їх можна (нести в цілому до такого прийому, який називається «синтаксичне перетворення». 1 «Синтаксичне перетворення» — це такий прийом, суть якого полягає у виборі потрібного оратору порядку слів у реченнях. Як пише Р. М. Блакар, найбільш яскраво ефект впливу граматичної форми виявляється при зіставленні активної та пасивної форми побудови висловлювань. Вибір тієї чи іншої форми при-ііюдить до того, що у слухачів складається різне уявлення про причинні відношення, про те, хто є агентом певних дій. Р. М. Блакар наводить такий приклад: «1) «Поліція захопила демонстрантів» і 2) «Демонстранти були захоплені поліцією». Тут граматичні форми у прихованому вигляді, але вельми майстерно прямо вказують на різні контексти. У прикладі 1 поліція діє більш чи менш активно (поліція здійснила акцію, поліція вела наступ). У прикладі 2, навпаки, здається, мається на увазі, що демонстранти поводили себе таким чином, що по- ліція була змушена вжити заходів (демонстранти діяли, демонстранти поводили себе зухвало)»1. Прийом синтаксичного перетворення реалізується через три групи фігур: • фігури скорочення; • фігури додавання; • фігури розташування. Фігури скорочення поділяють на: • власне фігури скорочення; • фігури зменшення. Фігури скорочення — це риторичні фігури, суть яких полягає у пропущенні якихось елементів промови. До них належать: апосіопеза, асиндетон, еліпсис тощо. Апосіопеза — це фігура «замовчування», коли оратор свідомо не до кінця висловлює думку, розраховуючи на те, що слухачі самі здогадаються, про що він хотів повідомити. У письмових промовах така фігура здебільшого виражається через три крапки і досить широко застосовується в заголовках. Наприклад: «Я б міг сказати вам всю правду, але...». Асиндетон — це фігура скорочення, що означає пропуск сполучників. Прикладом може бути відоме висловлювання Г. Ю. Цезаря: «Прийшов, побачив, переміг». Еліпсис — це фігура скорочення, що означає пропуск якогось члена речення, який можна відновити з контексту. Досить часто в подібних конструкціях «випадає» присудок, хоча це можуть бути й інші члени речення. Наприклад, висловлювання У. Черчілля: «У кожній кризі кайзер пасував. У поразці — втік; у революцію — зрікся; у вигнанні — заново одружився». Фігури зменшення — це риторичні фігури, суть яких полягає у відсіканні від предмета якихось частин. До них належить насамперед літота. Літота — це навмисне зменшення якості, значущості певного предмета. Наприклад: Тістечко таке маленьке, що нема чого їсти. Ця жінка непоганої вроди. Фігури додавання поділяють на: • власне фігури додавання; • фігури збільшення. Фігури додавання — це риторичні фігури, суть яких полягає у повторі якихось елементів промови. До них належать: анафора, епіфора, гомеотелевтон, кіклос, хіазм тощо. Анафора — це фігура додавання, що полягає у повторі початкових частин суміжних речень. Наприклад: Ьіріоп: найкраще у чаї, найкраще у мені. Крім того, анафора досить часто вживається у зверненнях оратора до аудиторії. У таких випадках краще застосовувати цей прийом три рази. Наприклад: Дорогі співвітчизники! Дорога громадо! Дорогий народе! Епіфора - це фігура додавання, що полягає у повторі кінцевих частин суміжних речень. Наприклад: За квартиру — плати, хочеш далі вчитися — плати, хочеш, аби тебе краще лікували, — плати. Гомеотелевтон — це фігура додавання, що полягає у початковому римуванні, звуковому повторі окремих частин слів у реченні. На сьогоднішній день цей засіб виразності досить часто застосовують у рекламі. Наприклад: Здорова мама — здорове й дитятко. Це знає й кенгурятко. Або: Я стала ще більше, і це так чудово! Ще 100 мл в мені безкоштовно! Кіклос — це фігура додавання, що полягає у повторі початку й кінцівки речення. Наприклад: Є щось вище за нас, я не знаю що, але воно є. Хіазм — це фігура додавання, що полягає у «хрестоподібному» поєднанні елементів речення.
За умов такого поєднання один одному відповідають перший і четвертий елементи та другий і третій (як правило, третій член автоматично привертає до себе увагу, тому на нього робиться основний акцент). Наприклад: Жити — чудово, а чудово жити — ще краще. Фігури збільшення — це риторичні фігури, суть яких полягає в наданні предмету тих елементів, яких він не містить. До них належить насамперед гіпербола. Гіпербола — це навмисне перебільшення якості, значущості певного предмета.
Наприклад: Я чув, як ваш син відповідав на іспиті: це була наукова симфонія! Я піду за тобою на край світу. Фігури розташування — це риторичні фігури, суть яких полягає у незвичайному розташуванні елементів промови. До них належать: інверсія, паратеза, парцеляція тощо. Інверсія — це фігура розташування, що означає використання незвичайного порядку слів у реченні. Найчастіше у подібних конструкціях наперед виноситься те, па чому оратор акцентує увагу. Порівняйте, наприклад, такі висловлювання: На таку альтернативу ми ніколи не погодимось! Ми ніколи не погодимось на таку альтернативу! Паратеза — це фігура розташування, що означає вставку в завершену синтаксичну структуру певних елементів для закріплення саме того значення, яке оратор бажає донести до аудиторії. У ролі таких елементів можуть виступати інші речення, сло-посполучення, слова. Досить часто в завершену конструкцію вноситься риторичне запитання. Наприклад: «Коли нас підлещують, то вихваляють нашу російську гостинність, коли нас картають — а коли нас не картають? — про нас говорять, що єдину гарну нашу рису— гостинність — ми поділяємо з племенами, які стоять на нижчому щаблі культури» (А. Ф. Коні). Парцеляція — це фігура розташування, що означає розчленування речення з винесенням за його межі тих елементів, які посилюють основну думку. Наприклад: «Я утомився, бо життя безупинно і невблаганно іде на мене, як хвиля на берег. Не тільки власне, а й чуже» (М. КоцюбинськийНаведений перелік риторичних фігур далеко не вичерпує їх розмаїття. Тим більше, що з розвитком мови з'являються нові фігури, деякі відходять у минуле, а деякі переживають «друге народження».
|