Студопедия — Україна в системі тоталітаризму
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Україна в системі тоталітаризму






Мілітарна культура вимагала ви­сокої військової техніки і сильної загальної індустріальної та енерге-


М.М. Боголюбов і MM. Крилов



і

Jooomu ю вивченню '.томного ядра ■ Харкові, в УФТІ. Оператор юстійного струму <а 1,4 млн вольт
Див.: Клочко И. '. вопросу накоплении омсостава запаса // 'ЄСТНИК еволюции. — 1925. — Ге 3. Див.: Советские оенно-воздушные илві в Великой >течественной войне 941—1945 гг.— 1., 1968.

..^■«і л: am \rjjk

fjF 'K"x-"*jr j;, і * г jit

тичної бази. Як і Росія петровських часів, Росія сталінська хотіла б взяти від Заходу не його культурно-полі­тичні підвалини, а техніко-утилітар-ні результати, і в роки першої п'ятирічги на промислових під­приємствах Німеччини, Сполуче­них Штатів Америки та інших дер­жав вчилися сотні радянських інже­нерів, у тому числі й українських. Промисловість, створювана на базі останніх досягнень світової науки і техніки, не могла спиратися на ма­лописьменну робочу силу. Було зроблено рішучі кроки до введен­ня загального обов'язкового по­чаткового навчання (постанова ЦК ВКП(б) 1930 p., продубльована постановою ЦК КП(б)У). Школою була охоплена вся молодь України від 8 до 15 років. Того ж 1930 р. «інститути народної освіти» (ІНО) перетворені на інститути про-фосвіти, фізико-математичні та інститути соціального виховання (згодом педагогічні інститути), а 1933 р. відновлено Київський, Харківський, Одеський та Дніпро­петровський університети.

За даними переписів, частка письменних серед людності України


віком від 9 до 49 років 1926 р. становила 63,6 відсотка, а 1939 р. — 88,2 відсотка, в тому числі серед чо­ловіків — 93,9 відсотка. На 1939 р. на 1000 чоловік населення України ви­щу освіту мали вже 8 і середню — 112 чоловік, тобто майже 1 відсоток населення мав вищу і більше 10 відсотків — середню освіту.

Загальне підвищення культурно-освітнього рівня населення СРСР відіграло велику роль у роки Великої Вітчизняної війни, оскільки створи­ло можливості прискореної підготов­ки офіцерських кадрів. Порівняння кадрових можливостей СРСР і Росії в обох світових війнах показує, яку роль відіграло загальне підвищення культури. Царська Росія при насе­ленні в 150 млн чоловік виставила армію в 9 млн, а Німеччина при насе­ленні в 80 млн — армію в 11 млн чоловік! Військові представники Ан­танти при російському уряді ніяк не могли збагнути, чому така багато­людна імперія неспроможна виста­вити додаткових військових форму­вань. А справа була в тому, що 20 від­сотків новобранців були непридатні за станом здоров'я, а офіцерів не могли підготувати через відсутність для цього масової освітньої бази. На 1 жовтня 1914 р. в Росії було на фронті всього 38 тис. офіцерів. Під кінець війни було 136 тис. офіцерів, на фронтах загинуло 115 тисяч. Та­ким чином, Росія змушена була вис­тавити не менше 250 тис. офіцерів, а потреби були ще більшими". Що ж говорити про Вітчизняну війну, як­що, наприклад, у 1941 р. один збитий літак у нас припадав на 32 літакови-льоти і, отже, льотчик жив на фронті не більше місяця, а на підготовку йо­го йшло не менше 6—8 місяців!" Впродовж 1942 р. у військових учи-


лищах і на армійських окружних та фронтових курсах підготовлено 564 тис. офіцерів, повернулися до лав після поранень 180 тис. і призвані з запасу 42 тисяч; 26,5 тис. фахівців випустили академії та академічні курси. Це стало можливим лише за­вдяки освіченості молодого по­коління і підвищенню рівня охорони здоров'я.

Розвиток служби охорони здоров'я уможливив у роки війни налагоджен­ня значно кращої системи військової медицини, ніж це було в російській армії в попередню війну, що дозволи­ло зменшити людські втрати, і без то­го колосальні. Кількість лікарів на 10 тис. населення зросла на Україні з 1,8 в 1913 р. до 7,9 осіб в 1940 році. Ме­режа лікувальних закладів збільши­лася в 2,6 раза, налагоджено було санітарно-епідеміологічну службу.

Хоча сталінське керівництво на­магалося зосередити новобудови ВПК у глибокому тилу, на Уралі й за Уралом, Україна з її розвиненою міською культурою, ресурсами ро­бочої сили, традиціями нової індустрії Півдня і Сходу, природни­ми ресурсами та можливостями енергетики залишалася важливим регіоном індустріального будів­ництва, спрямованого на зростання державно-мілітарної міці СРСР.

У міській культурі України — а в містах напередодні війни жила вже третина населення — технічна, мате­матична та природнича освіта займа­ли важливе місце. В Україні розвива­лися технічні науки — матеріало­знавство, металургія, машинознав­ство, електротехніка, теорія та прак­тика електрозварювання та інші. Розвивалися також математика та природничі науки. Серйозним цент­ром світового значення став Ук-


раїнський фізико-технічний інсти­тут у Харкові; тут розпочалися дослідження, які напередодні війни вивели СРСР на поріг відкриття атомної енергії. В Харкові на базі па­ровозобудівного заводу ще 1927 р. почалося будівництво центру танко­вої промисловості СРСР, в якому вже через 4 роки створено першу оригінальну конструкцію, а напере­додні війни, 1940 p., — легендарний танк Т-34 з унікальним на той час ди­зельним двигуном. З іменем Є.О. Па-тона, видатного українського вчено­го і інженера-мостобудівника, пов'я­зані світові досягнення в галузі теорії й практики зварювання металів, які дозволили вийти на передові рубежі також і в танкових конструкціях.

Суспільство мало колосальну по­требу в кадрах керівників установ та організацій, інженерів, вчителів, лікарів. Цю потребу воно задоволь­няло недостатньо якісно, але в масо­вому порядку, надаючи можливість людям із соціальних низів за дер­жавною підтримкою одержати не­обхідну освіту. Поняття «соціальні низи» тут можна вживати в прямо­му значенні слова, оскільки рядові громадяни країни були «низами» до революції й залишились «низами» в


Є. О. Патон 6 танка, створі із застосувані автоматично, зварювання. 1944 р.


розумінні безправності та політич­но-культурної неосвіченості і після революції. Але з села, з міського простого люду вийшли наприкінці 30-х років свої інженери, команди-ри-льотчики або танкісти, вчителі, лікарі, а дехто вибився і в партійні керівники чи директори підпри­ємств. На відданість цих «висуван­ців», які за умов станової Російської імперії ніколи б не могли зробити подібної культурної чи адміністра­тивної кар'єри, на ілюзію доступ­ності «всім» вершин інтелектуаль­ного та політичного життя була роз­рахована популістська демагогія сталінського комуністичного керів­ництва. Тому не можна сказати, що комуністичне керівництво країни не мало масового опертя на терені України, як і в інших республіках СРСР, і трималось виключно на насильстві.

Не слід також скидати з рахунку привабливість загальних ідеалів соціалізму, які успадковували віковіч­ні прагнення до справедливості і за­хисту бідних і пригноблених, збере­жені зокрема світовими релігіями. Перетворений на політичну релігію «марксизм-ленінізм» сприймався ба­гатьма як ця одвічна віра в справед­ливість. Певною мірою це мало міжнародний характер і було вира­зом тієї глибокої кризи, в якій опини­лося людство після Першої світової війни.

З утвердженням тоталітарного ре­жиму Радянська держава стала імперією в буквальному розумінні слова, тобто абсолютною владою, не легітимізованою ідеологічними мо­тивами, — навпаки, тепер інтереси Держави виправдовували всю ідео­логію. Ленінське «моральне все, що служить революції» непомітно пе-


ретворилось на «морально все, що служить Великій Державі». Не СРСР мав служити справі Світової Пролетарської Революції, а світо­вий комуністичний рух — Союзу РСР. Уже 1940 p., після захоплення країн Прибалтики, Сталін подуму­вав про ліквідацію Комуністичного Інтернаціоналу, але не хотів робити кроків, що надто б демонстрували зближення з Гітлером. Комінтерн розпущено в роки війни без жодних ідеологічних проблем.

У ході Великого терору без широ­кого розголосу здійснено перегляд ставлення до Росії як державної та культурної традиції. Після смерті М. Покровського була піддана кри­тиці його загальна історична кон­цепція, згідно з якою сам вираз «російська історія» оцінювався з «класової пролетарської точки зору» як контрреволюційний. У частині, що стосувалася України, було засу­джено оцінку Покровським гетьмана Хмельницького і приєднання Ук­раїни до Росії. Як писав дещо пізніше провідний на той час український історик М.Н. Петровський, «в творах Покровського і його «школи» виз­вольна боротьба українського наро­ду проти польсько-шляхетського гніту зведена, всупереч фактам, до «козацької революції», до «буржуаз­ної революції», до «революції торго­вого капіталізму»; національно-ре­лігійний гніт, прагнення українсько­го народу до об'єднання з братнім російським народом, загальнонарод­ний характер визвольної війни — все це Покровський і його «школа» за­мовчували, а особу Хмельницького оцінювали негативно»*. Хмельнич­чина оспівувалась як вираз прагнен­ня українського народу до об'єднан­ня з російським у єдиній державі в


боротьбі з «головним ворогом» — Польщею. Щоправда, в довоєнний час ще підкреслювалося, що «Ук­раїна приєднувалась до Росії цар­ської, де влада була в руках по-міщиків-кріпосників, а також, що це приєднання в тодішніх конкретних умовах було для України найменшим злом»".

Починаючи з 1935 p., реабілітова­но слово «патріотизм», щоправда, поки що у варіанті «радянського патріотизму». Але вже в уславленні історичних подвигів російського на­роду бачимо той поворот до російського патріотизму, який було здійснено з початком Вітчизняної війни (фільм С. Ейзенштейна «Олек­сандр Невський», 1938 p.). Олек­сандр Довженко був запрошений на бесіду із Сталіним, уже маючи сце­нарій задуманого ним фільму «Тарас Бульба», але український національ­но-патріотичний задум Довженка Сталіну не сподобався, і він порадив режисеру створити фільм про ком­дива Миколу Щорса (фільм вийшов 1939 р.). Того ж 1939 р. поставлено виставу за п'єсою О. Корнійчука «Богдан Хмельницький», за що ав­тор одержав Сталінську премію і був прийнятий до лав ВКП(б).

Упродовж часу, коли остаточно ут­верджувався в Радянському Союзі надзвичайно жорстокої форми ко­муністичний тоталітаризм, україн­ська національна культура зазнала важких втрат. Майже повністю була винищена та національна інтелі­генція, яка сформувалася на початок XX ст., зокрема розстріляна й розсіяна по таборах ліва художня інтелігенція, яка свого часу активно підтримала революцію. Літературу, мистецтво, всю гуманітарну культу­ру зведено до примітивного рівня. Ті


нечисленні українські поети й письменники, яких проминув терор, упродовж довоєнного часу видають поетичні збірки, прозові та драма­тичні твори, як правило, надзвичайно політизовані, позбавлені живого по­чуття і тієї майстерності, що властива їх власним і ранішим, і багатьом пізнішим творам.

Утвердження тоталітаризму озна­чало ліквідацію вільних літературно-мистецьких об'єднань і створення унітарних організацій, повністю підконтрольних партії та державі. Ці організації — так звані «творчі спіл­ки» — відігравали роль міністерств у різних галузях культури, їх керів­ництво фактично призначалося пар­тійними органами, хоча формально обиралося відповідними з'їздами, і здійснювало ідеологічний і фаховий контроль. Діяльність «творчих спі­лок» відбувалася в атмосфері бун­дючних парадних з'їздів, декад, ювілеїв, виставок тощо і тихих за­кулісних інтриг, нерідко з трагічни­ми політичними наслідками.

З середини 30-х років почалась епоха сталінського пропагандист­ського кіно. «Багата наречена» (1938 р.) та «Трактористи» (1939 p.), поставлені І. Пир'євим силами «Ук-раїнфільму» (з 1939 р. — Київська кіностудія) разом з Мосфільмом, стали типовими стандартними кіно-мелодрамами з неймовірно щасли­вим кінцем, де особисте щастя не­віддільне від щастя всесоюзного.

Про якесь осмислення та світо­глядне переживання трагедій і надій епохи годі й говорити в суспільстві, де все духовне життя стало пропа­гандистською прикрасою тоталітар­ного режиму. Цей прикрашальний характер мистецтва добре ілюструє музичне й театральне життя, яке


планувалося в такий спосіб, щоб бу­ли збережені пристойні пропорції між українською класикою (в час­тині, дозволеній для демонстрації), світовою та російською класикою і новітніми ідейно і художньо «витри­маними» творами. В музиці працю­ють видатні композитори, які спи­раються на основу, закладену М. Лисенком; музична творчість теж введена в строгі рамки (стаття в «Правді» «Сумбур замість музики», 1936 p., спрямована проти глибокої й оригінальної, помірковано аван­гардної музики Д. Шостаковича).

Найбільше, що дала Україна ра­дянській літературі в тридцяті ро­ки, — це російськомовні твори, які мали велике ідеологічне значення: «Педагогічна поема» А. Макаренка та «Як гартувалася сталь» М. Ост-ровського. Це, власне, не літерату­ра, а людські документи, що мали вплив на суспільство: перший — як платформа виховної діяльності, дру­гий — як приклад самовідданого служіння комуністичній ідеї.

Абсолютну відданість ідеї та «гене­ральній лінії партії» ілюструє життя Миколи Островського, хлопця з Ше­петівки, який піднявся з нижчого рівня соціальної ієрархії, з приниже­них «куховарчиних дітей» до досить значного партійного функціонера. Паралізований і приречений на повільне вмирання, він знаходить сенс і радість життя в єдино до­ступній йому діяльності — письмен­ницькій. Що письменницька твор­чість при цьому перетворювалась на різновид партійної роботи, популя­ризаторів творів Миколи Остров­ського мало турбувало; але в цьому слабкому з літературного погляду творі було щире почуття подолання немічності й смерті силою духу.


Методику переростання особис­того, індивідуального інтересу, примітивного й асоціального, дити­ни та молодої людини, спотвореної громадянською війною та руїною, через залучення до інтересів малого колективу і далі, в напрямі інтересу загальногромадського, патріотично­го і комуністичного розробляє Ма­каренко. Твір і досвід його тим при­вабливіші, що він був дійсно безмірно талановитий як педагог, при цьому щедро наділений високи­ми людськими якостями. Можемо побачити потворний відповідник педагогіці Макаренка в тих «вихов­них» нормах, що склалися в ра­дянських «виправно-трудових» та­борах. Колективна відповідальність, жорстка залежність особистої долі від результатів власної праці та спрацьованості колективу — ця ме­тодика, розроблена на будові Біло­морканалу, яскраво схарактеризо­вана О. Солженіциним в «Архіпела­гу ГУ ЛАГ». Здається неймовірним, що нелюдські механізми придушен­ня індивіда через колективну від­повідальність мали паралелі в дійсно гуманістичному макаренковому досвіді прориву через жорстокий егоїстичний індивідуалізм до спіль­ного інтересу, відповідальності та людського співчуття.







Дата добавления: 2015-09-04; просмотров: 403. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Практические расчеты на срез и смятие При изучении темы обратите внимание на основные расчетные предпосылки и условности расчета...

Функция спроса населения на данный товар Функция спроса населения на данный товар: Qd=7-Р. Функция предложения: Qs= -5+2Р,где...

Аальтернативная стоимость. Кривая производственных возможностей В экономике Буридании есть 100 ед. труда с производительностью 4 м ткани или 2 кг мяса...

Вычисление основной дактилоскопической формулы Вычислением основной дактоформулы обычно занимается следователь. Для этого все десять пальцев разбиваются на пять пар...

Конституционно-правовые нормы, их особенности и виды Характеристика отрасли права немыслима без уяснения особенностей составляющих ее норм...

Толкование Конституции Российской Федерации: виды, способы, юридическое значение Толкование права – это специальный вид юридической деятельности по раскрытию смыслового содержания правовых норм, необходимый в процессе как законотворчества, так и реализации права...

Значення творчості Г.Сковороди для розвитку української культури Важливий внесок в історію всієї духовної культури українського народу та її барокової літературно-філософської традиції зробив, зокрема, Григорій Савич Сковорода (1722—1794 pp...

Тема: Изучение приспособленности организмов к среде обитания Цель:выяснить механизм образования приспособлений к среде обитания и их относительный характер, сделать вывод о том, что приспособленность – результат действия естественного отбора...

Тема: Изучение фенотипов местных сортов растений Цель: расширить знания о задачах современной селекции. Оборудование:пакетики семян различных сортов томатов...

Тема: Составление цепи питания Цель: расширить знания о биотических факторах среды. Оборудование:гербарные растения...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.011 сек.) русская версия | украинская версия