У" і
гська І Кельтська і яаська ІпяліяськаІІ Jf Тохарська
АяаяоліЙсь'ка Башо- слов' яаська Ітвл1йсь\ Германська [[ Кедьтсіра
і^утохарська і чйська \ 5 Арійсько-грецько- Балле-слов'яно- Італо- Я 'J
германська. і Хронологічні рівні W! ландшафтів. Отже, степи Причорномор'я не можуть бути індоєвропейською прабатьківщиною, як вважала більшість дослідників проблеми. Помічено також (ще В.М. ілліч-Світичєм, рано померлим блискучим лінгвістом.], що в індоєвропейській прамові були запозичення із семітських мов, отже, індоєвропейці межували з семітами. У реконструкції Іванова — Гамкрелідзе ці проблеми вирішуються, оскільки за їх гіпотезою етнос чи група етносів, що говорили діалектами індоєвропейської прамови, жили в Передній Азії, в гористому регіоні на південь від Кавказу. Ця малоазійська цивілізація була якось
Е пов'язана з синхронними їй цивілізаціями семітів та населенням Балкан V—IV тис. до н. е.; до кола балканських входила і Трипільська культура. Як. саме визначити >-)ичний характер відомих нині археологічних культур Балкан і Пеня Азії, поки що можна сказати тільки гіпотетично. І І ІНДОЄВрОПеЙСЬКИХ № самоназвою етносів стало слово, що сьогодні звучить як «арії» (звідси і «Іран», і «Ейре»). Копіткий фаховий аналіз довів, що первісне зШйєнвй слова аг(і)о пов'язане з ідеєю господаря і гостя, гостинності, товариських стосунків (на протилежність стосункам кровної споріді и «н<>сїіі. «Орати» в індоєвропейській мові ПОХОДИЛО ВІД ІШ; СЛОВЗ ІНШОГО К0- реня. Переробка «аріїв» на «оріїв» в мгіються на давню індосиро- ітейську прабатьківщину). Прото-арійська група розділяється на арійську, яка мігрує на територію Індостану, та іранськ)', що оволодіває величезною територією не південь і схід від Каспію. З Азії іра-номовні скотарські народи приходять у північне Причорномор'я {скіфи, пізніше їх витісняють близькі до них сартти-алани, мовними та культурними спадкоємцями яких є осетини). Як бачимо, в давнину множина індоєвропейських мок мала інший вигляд, ніж сьогодні. Деякі тодішні мови давно зникли, деякі сучасні мови, такі як вірменська та грецька, зародилися вже тоді, деякі мови ще не існували. За висновками лінгвістів, мовні предки германців, балтів, слов'ян, італіків, кельтів становили групу, яку називають групою носив давньоєвропейських діалектів. Етноси, які говорили на цих діалектах, з'являються в Європі десь у III тис. до и. є. Вони поступово мігрують на захід, розпадаючись на келшо-ітсьм'йську та германо-балто-сло-в'яна.кугруїш. Найбільш переконливі лінгвістич і.киіі і слов'янський ще становили мовну спільність. В /опій спільності виробилися :. і зміни в галузі сільського господарства, соціальних відносин, релігії. О.М. Трубачов спеціально вивчав лексику гончарного, ковальського, текстильного і деревоо1 кого, ремесел і показав, що в період формування цієї термінології у слов'ян W ' ' знаходились у постійних контактах із предками германців і італіків. На рубежі ІІ і і РИ<. •" & є. з «дав-пьоєвропейського» мовного масиву іяється праіталійська мова, італіки заселяють Апенмінський грів Ще раніше виокремилася мова прабалтів, яка в і тис. до н є вже розпалася на східно- і західно -ба\тські мовні сфери (східні балтя — мовні попередники латишів і литовців'!. З початку І тне. до н. є, гер-;і вже чітко зафіксовані в яс-торфській культурі на півночі Середньої Європи; лінгвісти дійшли вис-лина герйанська мова існувала до середини І тис. до н. е. У ці часи, в епоху Солона, Фідія та Перікла.. германські діалекти починають розділятися на східні, північні • вхідні. Слов'янська проблема Проблема полягає в тому, що безперечне слов'янські археол; і \я ні культури датуються не раніше, ніж V ст. и. є. Далі вглиб віків спадковість археологічних пам'яток залишається під знаком питання. Окремі згадки давніх авторів можуть,'ватися слов'ян під іншими іменами, і всі ці розрізнені відомості не вкладаються в одне ціле. Туї ходи. Один з них — окреслити географічний регіон, який сьогод ■гь слов'яни, і шукати своїх предків саме на цій території. Можна вважати північних сусідів скіфів, згадуваних античними авторами, — НеВрІВ,ГЄЛОНІК оудИНІВ, — І _ днами просто тому, що хто о інший тоді міг там жити? При но цим шляхом пішов видатний археолог і історик культури БО. Рибаком. В \п посібники стародавньої історії нашого краю, які виходили в радянський час, до «нашої історії» включалось все, що з палеоліту знайдено на сучасній території розселення українців, росіян, білорусів. Інший Метод вимагає ретроепок-тивно і рекойструкції минулоп і. ТО руху назад в історію від явно слов'янських археологічних культур, пошуку відповідностей з куль-турами-поперодніїкачи. Найбільш узгоджена з результатами історико-лінгвістичних досліджень ретроспективна концепція В.В. Седова. Проте і в цій концепції к слабкі місця. Хоча одна з археологічних культур кінця І тис. до и, е., так звана культура підклошевих поховань на території Польщі, нібито підходить для праслов'янської, проте її наступницею на цін території є так звана пшеворська культура, явно неслов'янського типу, радше германського. Доводиться говорити про чпі"сок» слов'ян у напевно чужу • «>фу або.покладати споді вш їм м на більш точні археологічні спостереження, які б дозволили розрізнити всередині або під вуаАЛїо ти.-ворської культури якісь варіанти. Коротше кажучи, археологічні матеріали на сьогодні інтерпретуються на е'гаокультурио>і\ рівні дуже П0Ра. по. немає безсумнівних доказів інших археологічних пам'я о
!0 !!
Розселення слов 'ян •'.'•— територія поширення культур празького типу в VI ст. н. є. —► — напрямки розселення слов 'янських етносів (пунктиром — гіпотетичні) періоди, що передували V ст. н. є. Це не дозволяє окреслити не лише маршрути праслов'ян, а й загальні риси їх матеріальної і духовної культури. Різні дані дозволили ще на початку столітія видатному чеському славісту Л. Нідерле твердити, що первісна територія слов'ян має знаходитись десь між течіями Вісли і Дніпра, південніше Прип'яті. Ця гіпотеза загалом підтверджується, але слов'янської проблеми не розв'язує, оскільки окреслена Нідерле територія надто велика для виникнення праслов'ян- ської спільноти. Щоб поширитись на велику територію, потрібен час лінгвістичних та інших культурних змін. Отже, не знімається питання — на сході чи на заході окресленої Нідерле території знаходяться витоки слов'янства. Розселились слов'яни з Дніпра на Віслу чи, навпаки, з Вісли на Дніпро? Більш аргументованою є гіпотеза про розселення слов'ян з заходу на схід. Загальну картину етногенези слов'ян більш упевнено дозволяє відтворити мовознавство. Праслов'янська мова як системи формується тільки в кінці 1 тис. до н. є. Лінгвісти припускали, що спочатку існувала єдина балто-слов'янська мовна спільність. Проте подальші дослідження показали, що розпад балтських мов на східні і західні стався раніше формування праслов'янської мовної системи. Аж до другої половини 1 тис. н, є. балтомовні народи були дуже численними і заселяли величезні простори Східної Європи; рпні балтські етноси залишили дніпро-двинську, верхньоокську, юх-новську, милорадську культури та культуру штрихованої кераміки, що відповідають летто-литовським етносам, а також західно-балтські поморську культуру та культуру пруських курганів. Західні балти — галінди (літописна «голядь»), судава (літописні «ятвяги»), пруси — в мовному відношенні ближчі до слов'ян, ніж східні; ця близькість пояснюється тривалим сусідством і взаємодією, а не спільністю походження. Отже, пра-слов'яни повинні були жити десь по сусідству з західними балтами. З кінця І тис. до н. є. до III— IV ст. н. е. відбуваються різкі зміни в праслов'янській мобній системі: еволюціонує її граматичний лад, глибоко змінюється фонетична система — відбувається палаталізація приголосних (з'являються «нь» і «н», «ть» і «т» тощо), усуваються дс-які дифтонги, відпадають приголосні в кінці слів і так далі. Праслов'янська мова дедалі більше диференціюється на окремі діалекти. А і V ст. н, є. розвиток праслов'янської мови вступає в новий етап у зв'язку з початком ери великого переселення слов'янських народів.
!3 космосу (у давніх греків kosmos означало не «Всесвіт», як зараз, а «порядок у Всесвіті»). Певному порядку (в «Ведах» r(i)ta, в давньоіранському аПа\ підпорядковані і рухи світил, і ЗйШйй мір року, і підносиш! між богами, і відносини між людьми. Принципи, на яких грунтується порядок, проявляються в особливій значущості сакральних чисел — 2, 3, 4, 7, 12. Світ немовби підпорядковується ритмам, пов'язаним із цими числами. Найпростішою, найбільш природною видається класифікація за бінарним принципом, принципом «так» і «ні». Ця класифікація відповідає, очевидно, природним властивостям людини, людського мислення, має вона також і соціальне підґрунтя. Надзвичайно важливе значення в архаїчних суспільствах мала заборона інцес-ту — одруження безпосередніх родичів (батько — дочка, мати — син, брат — сестра), Як показує аналіз термінології' спорідненості та сімейних стосунків давніх індоєвропейців, попи користувались термінами, властивими системі так званого крос-ку-зенного шлюбу. При цій системі вважалось обов'язковим брати жінок з одного певного роду. Якщо в цей рід також віддавали заміж своїх дівчат, всі були одружені на кузинах — двоюрідних сестрах. Два таких роди становили пару, пов'язану шлюбними зобов'язаннями. Цей період зберігся у пам'яті легендами про двох царів, звідси численні парні образи індоєвропейської міфології і гема близнюків, яка зокрема включала брата й сестру, інцестміж ними та покарання бої ім (перший гріх і початок історичного часу). З точки зору шлюбних союзів клас «своїх» чітко окреслювався тією групою, до якої належав Ego (Я) і з якої заборонялося брата жінок для уникнення інцічіу. Клас, до якого належала моя мати і з якого Ego мав брати жінок, був уже класом «чужого» (точніше кажучи, «освоєним чужим»). Пізніше, коли система обов'язкових адрес для «шлюбних контрактів» зникла, «освоєння» чужого людського світу відбувалось шляхом двох ритуально значущих процедур: спільної трапези та обміну жінками. Таким чином, світ чужого означувався як «жіночий» світ, світ свого — як «чоловічий» світ, що не означає нижчого рангу жінки. В індоєвропейських мовах зберігаються відбитки давніх уявлень про «свій», «вільний» світ: від кореня leudh — «рости» — грецьке eleutheros і латинське liber — «вільний», наше люди, а від кореня sue — свій, sum, звідки також етноніми «сабіни», «шваби», «шведи» тощо, термін,) «свекор» (в давнину глава громади «своїх», собь, відособлений член якої називався «особа»; того ж кореня і значення — грецьке idiotes). Серед бінарних опозицій, збережених нащадками давніх індоєвропейців у сьогоднішніх мовах, важливе місце посідає опозиція правого і лівого. «Правий» означає водночас: і «прямий», і «правильний». Характерно, що для «лівого» спільна назва в індоєвропейських мовах не збереглася. Це пояснюється частим накладанням табу на згадування небезпечного і ворожого імені «неправильного світу», світу хаосу і безладдя. Мовчання —такий же ритуальний спосіб комунікації, як і говоріння. Аналогом мовчання є прикриття тіла одягом. Одяг прикриває частини тіла, табуйовані для погляду чужого; відповідно накладається табу на слова, які називають ці частини тіла. Це нам залишилось і до сьогодні: повне знищення табуювання попри його умовність означало б ліквідацію норм, суспільного порядку. Світ «свого», світ порядку протистоїть світові «чужого» так само, як Культура — натурі, освоєне і опрацьоване — дикому. Універсальним символом дикого і природного є сире, культурного і освоєного — варене івогоиь (пізніше —золото, гроші). До фундаментальних належать також класифікації на потрійному принципі. Найпростіший приклад — виділення у світі не тільки опозиції «верх — низ», а й опозиції «верх — середина — низ». Це — більш складний поділ, бо в «середину» ми йбЙто вставляємо себе, Ego, і дивимося уже на себе як на один з предметів цього світу. Іншими словами, класифікація на «три» пов'язана вже з самосвідомістю. Згідно з гіпотезою Жоржа Дю-мезіля, потрійна класифікація Космосу найбільш характерна для індоєвропейського світу. Дюмезіль посилався передовсім на результати аналізу індоєвропейської міфології. І хоча принцип виділення трьох головних функцій як богів, так і соціальних груп — жрецької, владно-військової та «продуктивної» (скотарсько-землеробської) — знайшов підтримку і підтвердження, ідея трьох головних класів індоєвропейського суспільства залишається сумнівною. Справа, очевидно, в тому, що концепція трьох головних соціальних Функцій сама належала до індоєвропейської міфології, а не виражала чітких соціальних реалій. Суспільство могло членуватися на річні соціальні Фупи, але сприймалося це в дусі ідеології «світового дерева». Поділ Космосу на три частими або ототожнення світу з деревом, у якому виділяються верх (крона), середина (стовбур) і низ (корені), є універсальним для всього людського суспільства. Рівнозначними універсальними образами упорядкованого на гри частини світу є гора і стовп. Класифікація світу на три частини — відповідно до поділу на верх, середину і низ — на індоєвропейському матеріалі простежується, зокрема, на класифікації тваринного світу. До «верхнього» світу належать птахи, до «середнього» — ссавці: вовки, ведмеді, леопарди, леви, вепри, олені тощо, до «нижнього» — змії, водяні тварини, комахи. Тварини «середнього світу» бувають ритуально близькі і ригуально віддалені від людини. Ритуально близькими були вовки, ведмеді; найбільшу близькість до ведмедів спостерігаємо в германо-балто-слов'янському колі. Близькість означала наявність ритуалів перетворення на вовка чи ведмедя, супроводжуваних одяганням у їхні шкури. З вовком асоціювались особливо люті дружини воїнів, що входили під час битви в надзвичайний шал, навіть не відчуваючи болю (у германців цей стан асоціювався також 3 ведмедем). Слід зазначити, що назва ведмедя часто табуювалась (в слов'янських мовах внаслідок табу збереглася описова назва «той, що любить мед», у германських описова назва від кольору «брунатний»). Окрема градація існувала-для.свійських тварин. Тут найближчим до людини був кінь (а також осел). Далі йшли за ступенем близькості корова (бик), вівця, козел. Ритуально чужими були собака, свиня, кішка. Птахи — тварини «верхнього світу» — позначалися словом від ко-
Ы ІЛ
реня hwej, що означало, з одного боку, «повітря», «вітер», «верхній світ взагалі», з іншого боку — «орел» як господар «верхнього світу». Важливе культове значення мали водоплаваючі птахи, які не тільки в індоєвропейському, айв усьому євразійському світі символізували зв'язок нижнього світу з верхнім. Загаль-ноіндоєвропейською є назва gans «дикий гусак»; бід кореня el-/ol- із загальним значенням «водяний птах» давньоєвропейські діалекти утворили слова для позначення лебедя. Ми зустрічаємо в фольклорі мотив перетворення жінки на лебедя та на гуску, а також участі водоплаваючих птахів у творенні світу. «Нижній світ» стійко символізується образом змія. Слід також звернути увагу на особливу міфологічну роль миші, пов'язану з мотивом сліпоти, та жаби, назва якої часто табуйо-ваиа (в германо-балто-слов'ямському регіоні слова, споріднені зі словом «жаба», є описовим евфемізмом). Існує й упорядкування світу за чотирма координатами. Це передусім стосується чотирьох сторін простору. Якщо чотири сторони, «вітри на чотири сторони», квадрат символізують безконечність чи небо, то ритуальний круг — конечну землю, упорядкування світу, замикання «свого» і відділення його від «чужого». У Римі і в давній Індії однаково вважалось, що чотирикутні в плані храми, орієнтовані за частинами світу, є олтарями або храмами Неба, а круглі — олтарями чи храмами Землі. Число 4 пов'язане з культом грозового і воєнного бога: четвер — день Юпітера (фр. jeudi), бога-гро-мовика {нім. Donnerstag, у нас Іллів день). Рік ділився на три частини, але під впливом просторового поділу богів у покровительстві людським заняттям і природним процесам, внаслідок чого стають дедалі менш виразними і відходять на другий план «старші» боги, творці первісного порядку. В індоєвропейську давнину саме поняття божества пов'язувалось із небом, його світлом і блиском, що відображалось у слові deiwo «світозарний, небесний, денне сяюче небо». Бог-батько (давньоіндійське Dyaus pilar, грецьке Zews pater, латинське Iupiter) лишається головним богом індоєвропейців, що протистоїть матері-землі як її чоловік (грецьке Demetra означає «мати-земля»); людина уявляється породженням землі (лат. homo пов'язане з humus). Оскільки духовна сила відрізнялась від фізичної, так само відрізняються їх божественні представники: сила матері-землі — це сакральний вираз сили родючості, плодючості, вегетативної сили, асоційованої як з життям-народжен-ням, так і зі смертю. В індоєвропейську епоху з небом асоціюється також бог-громовер-жець, що належить до військової функції: його ім'я збереглось у литовському Perkunas, слов'янському Перун, хеттському Pirwa, ісландському Fjorgyn (мати громовержця Тора) тощо. Супротивником громовержця найчастіше виступає міфологічна істота у вигляді змія, асоційована з земними глибинами і смертю, зокрема пасовищем для душ померлих. її ім'я походить від кореня we/-. Як носій небесних сил бог-громовержець може протистояти також і жіночим персонажам, похідним від матері-землі. З часом військовий грозовий бог відтісняє небесне божество-батька. Так, у давньоіндійському світі бог-отець Дьяус Пітар відходить на дру- гий план, він уже не мислиться як повелитель усіх богів. Образ головного воєнного бога роздвоюється: носій його імені відтісняється на периферію (Парджанья — бог дощу і грозових хмар, Парвата — бог Гори). З'являються нові боги — Адітьї. Функцію бога війни виконує Індра. Найбільше змін відбувається у втіленнях функції контролю за підтриманням Порядку, що її виконували жерці. Ці функції в сфері богів покладено на пару Мітра — Варуна, які виступають частіше невіддільно один від одного (як «двандва»), але різняться за своїми рисами і за роллю. Варуна — бог несподіваний, різкий, жорстокий і Імпульсивний, він насилає кари згори вниз, на людські голови; Мітра — бог спокійний, він швидше залагоджує суспільство і Космос, підтримує Порядок шляхом виконання ритуалу, за його допомогою прохання людей ідуть знизу вгору, до богів. До Адітьїв, крім Мітри, Варуни і Індри, належать брати-вершники Ашвіни, які покро-вительствують земному світові безпосередньо і можугь бути пов'язані з функцією продукції — репродукції. В подальшому функції Мітри набувають розвитку і ускладнення: Ар'яман забезпечує згуртованість і стабільність суспільства аріїв, Бгаґа розподіляє блага в цьому суспільстві. Грецька міфологія надзвичайно яскрава і різноманітна, збереглася добре в деталях, крім того, на неї накладаються впливи сусідніх ідеологій. Тому структура грецького пантеоігу не така очевидна. На протилежність грецькій, міфологія римлян виглядає скупою і невиразною. На час, коли-утаер і B>ttaj M#in)tymortt к. DM Ниї і історичні легенди практичних римлян краще зберегли давні міфологічні структури. Проте аналіз і тут дозволяє виділити не тільки три функції (їм відповідають у римському пантеоні Юпітер, Марс і Квірін), ало й деякі аналогії дуальності Мітри — Варуни. В римському пантеоні головним богом залишився спадкоємець бога Неба індоєвропейців Юпітер. Будучи віддаленим від земного світу і досить абстрактним богом-зверхни-ком, Юпітер має двійника, блідого і невиразного «бога-вірність», що за своїми характеристиками нагадує Мітру. Ще більш яскраво опозиція «Мітра — Варуна» проглядає в легенді про заснування Рима. Риси Варуни притаманні Ромулу, натомість Нума Помпілій — м'який і розсудли-вий цар, який вносить мир і злагоду в суспільне життя. Якщо дії Ромула спрямовані згори, з владних вершин, униз на народ, то Нума сприяє організації суспільства і виконанню культу знизу вгору. Подвоєння жрецької функції в міфології і історичних легендах має глибокі корені в самому понятті священного. Аналізуючи це поняття у індоєвропейців, Еміль Бенвеиіст показав наявність двох значень святенності: позитивного — того, що освячене присутністю божества і причетність до чого можлива і бажана, і негативного — того, що встановлено божеством і порушення якого веде до божественної кари; того, причетність до чого для людини заборонена. Цю протилежність Бенвенієт пока з ус на парах spenta — yaozdata в авестійських текстах, sacer — sanctus в латинських, hieros — hagios в грецьких. Так, священний простір, обгороджений стіною, характеризується як saccr, він наділяв священною силою, в той час як саме! стіна с sunclu, її торкатися і переступати не можна. Сила жерців сакральна — вона наділена благодаттю, що дозволяє ефективну молитву; але і цар-воїн теж був наділений магічною силою. Ця сила (грецьке kudos, слов'янське чудо) є проявом магічної влади богів, внаслідок якої воїн може здобути kleos — славу. Отже, подвійність жрецької функції може знаходити вираз і в різішці між магічними ролями жре-ця і воїна-царя: жрець насамперед «Мітра», цар-маг — насамперед «Варуна». Жертва і оновлення Рештки давньої сакральної термінології, архаїчних звичаїв та ритуалів, риси вірувань різних народів індоєвропейської мовної грунти дозволяють провести аналогії з найдавнішими уявленнями народів світу і знайти спільні риси міфологічної свідомості в різних кутках земної кулі Насамперед необхідно зрозуміти природу такого важливого елемента будь-якого ритуалу, як жертва і, зокрема, людська жертва. Роль жертви ми часто розуміємо прагматично, як плачу богам за принципом «ти — мені, я — тобі». Безумовно, в тому безконечному ланцюгу дарінь-віддарувань, у якому живе людина в своєму суспільстві і ЇЇ уявлення процесу спілкування з богами, є і примітившій прагматичний розрахунок. Проте ритуальний зв'язок на грунті даріння мас. глибші духовні підвалини. Ритуальне даріння і жертва як ЙОГО ri-ід вводять людшгу в коло «своїх» іч сакральним світом, гтідтри-ь Порядок, Заведений богами тоді, коли світ постав із хаосу. Принесення в жертву людини мислилося як акт, що повторює упорядкування світу. Тому не лише богам приноситься жертва — першожертву приносять боги як засіб встановлення Порядку. Ведична література описує жертовне розчленування пер і полю-лини Пуруші як становлення космічного і соціального порядку: з голови його постали брахмани, з рук — вої-ни-кшатрії, з чресел — трудящі-вай-ш'я, з ніг — опертя суспільства, чужинці-підлеглі — шудри. Розчленування жертви означає виділення функцій в суспільстві. Так, коли під час банкету у степняків донедавна гостеві підносили голову барана, а іншим учасникам урочистості — кожному строго визначену частину жертовної туші, то це буловідображенням певного соціального порядку. Свого часу самі лише припущення про те, що наші предки убивали батьків, викликали обурення навіть етнологів-фахівців. Обряди з кривавим жертвопринесенням жорстокі, \ не можна оцінювати з психологічної -гачки зору. Кривава жертва свідчить, як пише Мірча Еліаде, не про особливу жорстокість, а насамперед про сакралізацію життя. Ставлячи поруч життя і смерть, люди архаїчної свідомості уявляли порядок-космос як подолання смерті, утвердження життя над смертю. Принесення людини в жертву переживалось як повернення до стану хаосу, в якому смерть і життя невіддільні, і як відтворення акту упорядкування світу, акту творіння, в ході якого смертю ж долається смерть. Це уявлення збереглось і в християнському «ємертію смерть поправ». Ритуально близькі до ЛЮДИНИ тварини — ПОСЛІДОВНО кінь, бик, ВІВЦЯ, коза — приносились у жертву як заміна людини; не виключено, що колись у жертву богам приносився первісток-cm і. Спогади про принесення в жертву богам стариків збереглися з досить близьких часів, зокрема у слов'ян. У період, доступний для зіставлень різних фольклорно-етнографічних даних, цей звичай був уже напівзабутим архаїзмом і лишив по собі тільки рештки обрядів, але десь в епоху «давньоєвропей-ської» спільності він ще міг існувати. Імітація розчленувань тіла у всіх народів здійснювалась у час умисного заподіяння страждань молодим людям у період переходу в нову вікову категорію — ритуалу ініціації. Цей дуже жорстокий в своїх початкових витоках ритуал відтворював смерть як терзання людини демонами, страждання, які юнаки витримували з надзвичайною стійкістю. Перехід до іншої соціальної категорії здійснювався через стан, який етнологи називають ліміналь-нин (відлат. .Іітеп — поріг). В ліміна-льному стані людина вже не належить до старого стачусу і ще не вступила в новий, тобто тут панує первісний хаос. Перемога над хаосом здійснюється через відтворення акту творіиия-упорядкування космосу. Процес ініціації, супроводжуваний стражданнями-випробува н ня -ми, осмислювався як мандри через «простір смерті» і перемога над сила-мп зла. Чарівні перевтілення «молодшого брата» в казках і міфах, його первісна ницість і дурість, поступове перетворення на повноцінного мужнього героя відтворюють у фольклорі пам'ять про ритуал ініціації, який щиро переживався як смерть і нове народження.
1.8 її? Подібним до ліміиального є стан маргінальний (лат. marginales «вміщений на полях (книги)»). Маргінальний стан безпосередньо межує з упорядкованим, сусідить з ним, але має бути освоєним. Таким маргінальним середовищем — середовищем «своїх», яке означається, символізується як «чуже» — в суспільстві з крос-кузен-ним шлюбом була його «жіноча» половина. Позначення близького як чужого і забороненого пов'язане з ідеєю інцесту і породжує близ-токовий культ та близькі до нього образи. До глибокої давнини належить міф про близнюків — синів Сонця. Маємо його відображення в образах Ашвінів в індійській, Насатьїв в іранській, синів Сонця в балтській, вершників коло Матері-Світового дерева в слов'янській традиціях. Спільним для індоєвропейських народів також є сюжет гріхопадіння близнюків — брата (братів) і сестри. Близнюки у різних народів світу сприймаються як аномалія, оскільки нормою є народження однієї дитини. Така аномалія або сприймається міфологічною свідомістю як зловісний символ, або сакралізується. Як пара, подібна до близнюків, сприймається і «подвоєння» людини в її образі: тіні, сліді, віддзеркаленні. Двійник-образ сприймається як одна з душ людини, а саме душа, що пов'язує людину з соціальним середовищем, дається разом з іппопцією і фіксується в імені. Тема близнюків, братів, брата (братів) і сестри тощо варіює в індоєвропейській міфології, поєднуючи ідеї інцесту і кари за інцест, взагалі порушення табу і покарання-долі, двійника як втіления-подвосння індивіда, його духовної суті і його долі, дивовижного перетворення маргіиала-дурника на гідного мужа. Повернення до того стану, в якому суспільство позбувається норм і порядку, ригуальне відтворення космічного акту творіння, нове і нове переживання утвердження порядку над хаосом, життя над смертю знаходить вияв у понятті «священного часу». Здійснюючи ритуали відновлення і відродження, люди архаїчної культури немовби виходять із реального історичного плину часу і вступають у позачасове «острівне» вічне існування. Ці та деякі інші загальні уявлення належать до так званих універсальних культурних архетипів, зразків, що успадковуються наступними культурами, школи зберігаючи, інколи повністю змінюючи свій давній смисл. Так, цілком змінюється в історії культури модель світу, але залишаються потреби в загальних координатах простору й часу і людині як центрові відліку, а також неясні спогади про світове дерево, хоча вже й позбавлені давнього змісту. Притаманний усім епохам людської історії поділ діяльності на сакральну і профайлу. Речі, які включаються до сакральних дій, можуть сприйматися як сакральні незалежно від обставин, а можуть набувати сакрального значення тільки в контексті ритуальної дії, в ході її виконання. Ознакою сак-ральності є особлива сакральна мова, якою спілкуються не стільки між собою, скільки з богами. Туманні і незв'язні мовлення піфії безглузді з точки зору профана (людини світської, не посвяченої в Таїну), але саме так годиться віщувати. Гадання мають використовувати мову абсурду, бо подія, причинно зумовлена іншою подією, пояснена як фізичне явище. і упорядкована в системі ЗВ'ЯЗКІВ реаДЙНОГО ; II::тичай- ним елементом фізичного буття, а, отже, перестає буги знаком. Безглузді бурмотіння божевільних, екстатичні вигуки шамана чи учасниці оргії, які знаходяться в трансі, викликають страх і відчуття причетності до сакрального, Зрештою, так само нерідко з божевільних, глухих, німих, заїк тощо сміються, женуть їх, а то й убивають — контакт із сакральними силами може бути небезпечним, якщо це «нижній світ»; контакти з «нижнім світом» можуть оцінюватися сміхом, як прояв абсурду. Звідси зв'язок сміхової культури з ідеєю контакту З «нижнім світом» — аж до високих літературних форм, як, наприклад, поетика Гоголя. З сивої давнини до наших днів поділ світу на сакральну і профаниу єфери реалізується в поділі часу на будні і свята. Відтворення минулого в дні «священної пам'яті» є не просто нагадуванням історичного прикладу, а неначе поверненням у минуле, ототожненням себе з учасниками минулих, міфологізованих подій, перенесенням плинного часу в «острівний», «літургійний». Зникнення поділу часу на свята і будні, перетворення його на суцільні будні або на суцільне свято посилює хаос. Прикладом може бути вживання алкоголю: обов'язкове як ознака свята, зокрема в праіндоєвропейські часи, — людина в етапі сп'яніння немовби перебувала у контакті з «нижнім світом», —як буденне ж явище воно оцінюється принаймні як небезпечна звичка, Жертва віддає до сакральної сфе
|