Студопедия — Галичина — український П'ємонт
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Галичина — український П'ємонт






Майже двадцять років після рево­люції в імперії йде процес, що завер­шується 1867 р. угодою з угорцями і поляками і перетворенням Австрій­ської імперії на конституційну Авст-ро-Угорську монархію з фактично польською автономією Галичини. 1866 р. Австрія, що намагалася не до­пустити утворення Німецької імперії під орудою Пруссії, потерпіла пораз­ку у війні з Пруссією і поступово відійшла від антинімецької політики, ініційованої Францією та Росією. Чим далі, тим більше загострюються відносини між Австро-Угорщиною і Росією у зв'язку з суперництвом на Балканах.

У 70-ті роки Галичиною активно зацікавився російський уряд і вій­ськові. Генеральний штаб австрій­ської армії починає організовувати тут контррозвідувальну діяльність.

Після 1882 р. стосунки з Росією на­бувають хронічної гостроти. З цього року австрійські консульства в Росії починають активну розвідувальну діяльність. 1889 р. засуджено першо­го російського шпигуна в Австрії.

Все це відбивалося на внутрішній політиці цісарського уряду посилен­ням орієнтації на польську громаду. В Галичині — як Західній, так і Східній — офіційно введено поль­ську мову в адміністрації, судочин­стві й самоуправлінні, в Львівському і Яґєллонському університетах. За новою виборчою ординацією було впроваджено куріальну систему, і українці мали в сеймі не більше 10 відсотків послів. Відповідно поль­ські політичні сили прагнули пере­творити Галичину на опертя майбут­ньої польської держави.

Боротьба між польською і ук­раїнською громадами була в центрі


' Булгаков СИ. Героизм

И ПОДВИЖНИЧЄСТВ'

С. 59.

"Там же. — С. 56


політичного і культурного життя, і симпатії галицьких українців до Росії (москвофільство) були пов'я­зані з напруженням стосунків з по­ляками. В 50—70-ті роки «тверді ру­сини» з москвофільською орієн­тацією переважають у галицькій ук­раїнській громаді, справляють непо­дільний вплив на уніатську церкву та очолюють громадські організації Галичини.

Вплив кліру на культурно-полі­тичні процеси, консервативні політичні й культурні орієнтації по­силюється за митрополита Спиридо- тЛитвиновича (1810—1869 pp., ми­трополит з 1863 p.). Підтримуючи відновлення староукраїнських зви­чаїв, виступаючи проти латинізації церковної та світської культури (зо­крема, проти спроб перевести «ру­ську мову» на латинський алфавіт), святоюрський клір був не зовсім солідарний з активним москвофіль­ством нижчих верств духівництва, які в своїх промосковських орієн­таціях заходять все далі і далі, і поде­куди переходять у православ'я. Тільки за митрополита (з 1885 р.) Сильвестра Сембрапювича (1836 — 1898 pp.) орієнтація греко-католи-цької церкви змінюється з старору-синської на українофільську.

1870 р. у Львові засновано політич­ну організацію для захисту прав ру­синів — Руську Раду, що мала продов­жити справу Головної Руської Ради революційних часів. Органами Ру­ської Ради були журнал «Слово», га­зети «Руська Рада» (1871 —1912 рр.) та «Наука». Культурна діяльність зосе­реджується в Ставропігійному інсти­туті, Народному Домі та Галицько-руській матиці, де керівництво утри­мують «староруські» консервативні діячі. Понад партіями стояв багатий


суддя Михайло Качковський (1802— 1972 pp.), коштом якого засновано 1861 р. журнал «Слово» (проіснував до 1887 p.). Народному Дому Кач­ковський заповідав 60 тис. гульденів на нагороди за твори місцевою говіркою та стипендії студентам.

Активним діячем «твердорусин-ського» напряму з виразними моск­вофільськими орієнтаціями був свя­щеник із Коломийщини Іван Наумо­вич (1826—1891 pp.), посол до гали­цького сейму та австрійського пар­ламенту. 1861 р. Наумович заснував у Коломиї пасічницьке товариство, 1871 p., теж у Коломиї, газету для се­лян «Наука» народною мовою (на «язичіє» перейшла в 80-х роках), а також двотижневик «Русская Рада». Писав багато повістей, оповідань, п'єс, літературно надзвичайно слаб­ких. Радикальний антипольський і промосковський активізм Наумен-ка завершується його переходом у православ'я та виїздом у Росію.

Відомим діячем цього напряму був Богдан (Теодозій) Дідицький (1827— 1908 pp.), гімназійний учитель. 1853 р. він написав «язичієм» поему «Конюший», 1860 р. — «Буй Тур Всеволод». Дідицький став популяр­ним після статей «О неудобности латинской азбуки в письменности руской» та «Споръ о рускую азбу­ку» (1859 p.), збірника «Зоря галиц-кая яко альбугм», де він був редакто­ром, Дідицький працював редакто­ром «Слова», створеного на кошти Качковського. Етапною стала вида­на ним анонімно 1866 р. брошура «В один часъ научиться малорусину по великорусски», де він доводив, що українська мова — це одна з вимов єдиної російської мови.

«Народовська» опозиція до «старо-русинського» керівництва виникає


насамперед під впливом з Наддніп­рянської України — Шевченкової по­езії, контактів з літераторами, особ­ливо з Кулішем і Кониським. Після 1864 р. О. Кониський, П. Куліш та І. Нечуй-Левицький починають дру­куватися у Львові. 1867 р. виникає літературний місячник «Правда», але ще раніше, 1862—1864 pp., видаються і зникають невеличкі журнали («Ве­чорниці», 1862—1863 pp.: Ф. Заревич, Д. Тинячкевич, В. Шашкевич, К, Климкович, Н. Вахнянин; «Ме­та» — орган групи «Молода Русь», ре­дактор — молодий письменник К. Климкович, 1863—1864 рр.; «Русал­ка»). Тинячкевич організовує «Гро­мади» серед старшокласників та сту­дентів у.Львові.

Провідним діячем, який зачинав «народовський» рух, був Юліан Лаврівський (1821—1873 pp.), суддя, замолоду учасник Руського Собору і Собору руських учених 1848 р., посол до галицького сейму і віце-маршал сейму. Якщо Качковський був авст-рофіл, то Лаврівський — речник ук-раїно-польської згоди та українофіл-«народовець». 1861 р. Лаврівський засновує «Руську бесіду», 1864 р. — її театр, 1870 р. — стає головою товари­ства «Просвіта» і засновником газети «Основа», яка видавалась 1870— 1872 pp. двічі на тиждень (редакто­ри — Т. Леонтович і К. Климкович). Брати Леонтовичі, старший Теодор і молодший о. Павло, — музиканти і письменники; Павло написав квартет пам'яті митрополита Яхимовича (1865 р.), Теодор — музику на слова Гушалевича «Мир вам, браття», був власником «Основи».

Товариство «Січ» у Відні засноване Анатолем Вахняншом (1841— 1908 р.) 1867 p., наступного року ним же у Львові — товариство «Просвіта», а


1870 р. — співацьке товариство «Тор­бан», Вахнянин, композитор, жур­наліст і політичний діяч, був пізніше послом у парламенті.

До поміркованого консервативно­го націоналізму Лаврівського при­єднуються деякі старі діячі русин­ського руху, насамеред о. Степан Качала (1815—1888 pp.), активний учасник подій 1848 року. Переглядає свої позиції і святоюрська верхівка кліру на чолі з активним митрополи­том Сембратовичем.

Вживаючи тут слово «україн­ський», мусимо мати на увазі, що тоді так на Галичині ніхто не говорив. Од­ностайним було прагнення «зберегти русинство». Як писав Омелян Ого-новський у вірші на честь відкриття українського театру у Львові 1864 p.:

Най тая Муз святиня сповіщає, Що нарід руський сили розвиває, Щоб оказалась слів сих лож сама, Що в руськім місті русинів нема!

Після того, як староруське керів­ництво Руської Ради програло вибо­ри 1879 p., здобувши лише 3 мандати до парламенту, україно-руське «на-родовство» Лаврівського — Роман -чука утверджується на політичній арені.

Першим політичним актом «наро-довства» було видання газети для се­лян «Батьківщина» в 1879 р. під ре­дакцією Юліяна Романчука (1842— 1932 pp.). В грудні 1879 р. за ініціати­вою В. Барвінського відбулася таємна нарада за участю 36 осіб, якою керував Романчук. На проти­вагу «Слову» вирішено видавати га­зету «Діло», щоб «ділом, не словом прямувати до кращого в народі». Го­ловним редактором став В. Бар-вінський, активними співробітника­ми — І. Белей, Ю. Романчук, А. Вах-


нянин. Реально справу зрушив вели­кий грошовий внесок о. С. Качали, який очолив видавничу спілку «Діло». Перше число «Діла» вийшло 1.1.1880 ст. ст. (14.1 н.ст.). Поступово «Слово» було витіснене і 1887 р. при­пинило існування.

У народовському русі значну роль відіграла родина Барвінсьшх — бра­ти Осип (1845—1889 pp.), Олександр (1847—1927 pp.) та Володимир (1850—1883 pp.). Старший Осип був священиком, автором популярної в 80-ті роки драми «Павло Полубо­ток». Середній Олександр в 1868 р. — учитель гімназії в Бережа­нах, 1888 р. — професор учитель­ської семінарії у Львові, під впливом Куліша створює серію підручників для українських шкіл. Саме Олек­сандр Барвінський запровадив фо­нетичний правопис у школах і термін «україно-руський» у підруч­никах. Рішучий противник моск­вофілів, Олександр Барвінський так само послідовно був прихильником угоди з поляками. Наймолодший Во­лодимир, рано померлий, 1868 р. взяв активну участь в організації «Просвіти» і «Рідної школи», редагу­вав «Правду», потім — «Діло». 1880 р. В. Барвінський організував українські народні віча у Львові, де приймалися резолюції у справах становища галицьких українців.

Значний відбиток в історії залиши­ла родина Огоновських — брати Оме­лян (1833—1894 pp.), Олександр (1848—1891 pp.), Микола (1850— 1907 pp.), Петро (1853—1917 pp.) та Іларій (1854—1929 pp.). Філолог та історик літератури Омелян і правник Олександр були професорами уні­верситету, Микола — священиком у Чернівцях, де вів просвітницьку ро­боту; Петро, вчитель Львівської Ака-


демічної гімназії, написав підручник з математики і фізики українською мовою, Іларій викладав там же кла­сичну філологію, багато писав і пере­кладав.

1881 р. відбувся гучний процес Ольги Грабар, що послугував причи­ною повного розриву між «моск­вофілами» і «народовцями». 1881 р. до Львова переїхав Адольф Доб-рянський, закарпатський діяч «ста-рорусинського» напряму; його доч­ка Ольга була заміжня за Емануїлом Грабарем, закарпатцем, послом до угорського парламенту. Ольга Гра­бар була звинувачена в антидер­жавній діяльності, оскільки підтри­мувала зв'язки з антиавстрійськими російськими політичними силами. На лаві підсудних опинились Адольф Добрянський, о. І. Наумо­вич, В. Площанський та інші моск­вофіли. Ольгу Грабар виправдано судом — її зв'язки були суто куль­турно-політичними. Згодом вона виїхала в Росію разом з батьком (її син — славнозвісний художник, академік Ігор Грабар).

1885 р. «народовці» засновують свою політичну організацію — На­родну Раду під проводом Ю. Роман-чука. Народна Рада випустила відо­зву до «русинів галицької землі» й 2 лютого 1888 р. провела свої перші загальні збори, Спочатку це була група інтелігентів, що не мала місце­вих організацій; на її ґрунті постала галицька націонал-демократія.

Етапне значення мала організація 1873 р. Товариства імені Шевченка у Львові. Ініціатором створення то­вариства був старий кирило-ме-фодіївець Д. Пильчиков, діяч пол­тавської Громади, який відвідав Львів і розповів відомій діячці цієї громади графині Милорадович про


перспективи, що їх відкриває ук­раїнському рухові співробітництво з галицькими культурно-політични­ми силами. Графиня Є.І. Милорадо­вич, з дому Скоропадська (вона до­водилася тіткою майбутньому геть­манові), належала до дуже багатої сім'ї; чоловік її був українським дво­рянином сербського походження. Милорадовичі (до них належав та­кож граф Милорадович, убитий на Сенатській площі) дали багатьох діячів української культури. Графи­ня пожертвувала на утворення То­вариства імені Шевченка величезну на той час суму — 9 тис. австрій­ських Гульденів («рейнських золо­тих»). За участю Драгоманова було вироблено статут товариства, за­сновниками якого стали С Качала, Ом. Огоновський, Ю. Романчук, О. Кониський, Д. Пильчиков, Є. Ми­лорадович та інші. Гроші пішли спо­чатку на організацію друкарні. В по­дальшому не припинялись надхо­дження від заможніших прихиль­ників справи з Наддніпрянщини, і на базі видавництва Товариства друкувались кращі твори україн­ського письменства.

Контакти між східними українця­ми і галичанами налагоджувались не просто. Східняків неприємно вража­ло те, що галичани дотримуються ієрархії навіть у своїх клубах і зібраннях. Так, Драгоманов довго не міг зрозуміти в перший свій приїзд до Львова, чому йому не личить сидіти в товаристві «Руська бесіда» в одній кімнаті з молодими людьми («академіками», як звали там сту­дентів), яке приміщення йому го­диться; як і інші приїжджі зі сходу, він відчував небезпеку «рутен-ства» — за його виразом, елементу «вузькодумного, реакційного і ла-


кейськи-кар'єристського». Демокра­тична імперська російська інтеліген­ція з її опозиційністю до уряду та нехіттю до «Табелі о рангах», а особ­ливо українська, з її козацькими тра­диціями ворожості до панськи-адміністративної ієрархії, не прий­мала властивого Заходу пієтету до рангів, посад і авторитетів.

Можна зазначити, що тут східні українці багато в чому не мали рації: пієтет перед високими особами, зви­чайно, властивий німецько-австрій­ському бюрократизованому суспіль­ству, але треба зрозуміти галичан, для яких кожен представник ук­раїнства, який здобув високу освіту і посаду, був предметом гордості і мо­ральною підтримкою. В російській Україні не заведено було в суспіль­стві з демократичними ідеалами гра­ти в карти, в побуті більш-менш освіченої громадськості широко вживана була книжка, всі кошти, які в громадському русі з'являлися, йшли на бібліотеки. В Галичині інтелігенти багато часу проводили в кав'ярнях, не було й того культу кни­ги, який властивий східній громаді. Східні українці якщо не дорікали, то про себе зазначали вузькість та провінційну замкнутість політичних інтересів галичан. У свою чергу, га­личани вели політичне життя в рам­ках конституційної держави, незро­зуміле східнякам, — політика тут ро­билася не у всесвітньому масштабі, вона заторкувала прості й життєві речі. З іншого боку, галичани не сприймали як українську культуру все, що писалося російською мовою, просто тому, що по-російськи не ро­зуміли, а також тому, що у них у Га­личині чітко вирізнялися справи польські, українські, єврейські і німецькі.


А коли вже зовсім розходилися по­гляди й оцінки, так це тоді, коли йшлося про церкву. Традиційні пози­тивістські, антиклерикальні, атеїс­тичні погляди російсько-українських вільнодумців натикалися на той про­стий факт, що в Галичині вся інтелігенція походила з греко-като-лицького священництва або якось була з ним пов'язана. Тільки ради­кальні кола молодої галицької опо­зиції виразно виступали проти кліру, намагаючись усунути священни-цький стан від керівної ролі в духов­ному житті суспільства. Хоча сільська біднота не завжди розуміла оті просвітницькі акції святого отця, збирання грошей на «казету» тощо, на селі вчитель ще не грав незалеж­ної від священика ролі. І провінційна вітальня, де освічені попівни музици-рували на фортеп'яно і велися розмо­ви на культурні та політичні теми, не пасувала до радикальних настроїв.

Галицькі часописи і видавництва, галицькі культурні та політичні ор­ганізації ставали базою для діяльності східноукраїнських учених, письмен­ників, театральних і музичних діячів. У свою чергу, постійна присутність східних українців у культурному житті Галичини була потужним сти­мулом для подолання «рутенства», розвитку культури в цьому краї в за­гальноукраїнському річищі. Цим не вичерпується взаємодія українського Сходу і Заходу. Без самовідданості га­личан, їх безмежної захопленості ук­раїнською ідеєю, їх дисциплінова­ності не було б загальноукраїнського культурного процесу.


§ 5. КУЛЬТУРА УКРАЇНИ 60—80-х років







Дата добавления: 2015-09-04; просмотров: 588. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...

ТЕОРЕТИЧЕСКАЯ МЕХАНИКА Статика является частью теоретической механики, изучающей условия, при ко­торых тело находится под действием заданной системы сил...

Ведение учета результатов боевой подготовки в роте и во взводе Содержание журнала учета боевой подготовки во взводе. Учет результатов боевой подготовки - есть отражение количественных и качественных показателей выполнения планов подготовки соединений...

Сравнительно-исторический метод в языкознании сравнительно-исторический метод в языкознании является одним из основных и представляет собой совокупность приёмов...

Концептуальные модели труда учителя В отечественной литературе существует несколько подходов к пониманию профессиональной деятельности учителя, которые, дополняя друг друга, расширяют психологическое представление об эффективности профессионального труда учителя...

Кишечный шов (Ламбера, Альберта, Шмидена, Матешука) Кишечный шов– это способ соединения кишечной стенки. В основе кишечного шва лежит принцип футлярного строения кишечной стенки...

Принципы резекции желудка по типу Бильрот 1, Бильрот 2; операция Гофмейстера-Финстерера. Гастрэктомия Резекция желудка – удаление части желудка: а) дистальная – удаляют 2/3 желудка б) проксимальная – удаляют 95% желудка. Показания...

Ваготомия. Дренирующие операции Ваготомия – денервация зон желудка, секретирующих соляную кислоту, путем пересечения блуждающих нервов или их ветвей...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.008 сек.) русская версия | украинская версия