Студопедия — Дві культурно-політичні орієнтації. Дев'ятнадцяте століття для Росії почалося на рік пізніше, 12 березня 1801 р
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Дві культурно-політичні орієнтації. Дев'ятнадцяте століття для Росії почалося на рік пізніше, 12 березня 1801 р






Дев'ятнадцяте століття для Росії почалося на рік пізніше, 12 березня 1801 р. за старим стилем. У цей ра­нок «увесь Петербург» вийшов на вулиці в англійських круглих капе­люхах і фраках під хутрами, що сим­волізувало торжество з приводу вбивства імператора Павла. За часів Павла спеціальні патрулі нещадно різали на перехожих фраки і нищи­ли капелюхи. Щоб змусити вельмож носити пруські чоботи замість чере-


виків, Павло ввів церемонію, згідно з якою при зустрічі з ним дворянин мусив вийти з карети і вклонитися. Оскільки в тодішньому Петербурзі майже неодмінно він ступав по кісточки у багнюку, це був захід ефективний.

Протягом XVIII ст. Росія стала ко­лосальною євразійською імперією з населенням на початку XIX ст. — майже 40, в середині — близько 60 млн. Цими мільйонами, розкида­ними на неозорій території, керува­ла порівняно незначна, але швидко зростаюча армія чиновників — 15— 16 тисяч на початку, за 60 тисяч у се­редині століття при півмільйонній армії. 90 відсотків населення на по­чатку, 84 відсотки у середині століття становили селяни, майже половину з них — поміщицькі кріпаки. Фактич­но сяк-так керованими і взагалі пов'язаними з центром через по­штові тракти були губернські міста та невеликі території навколо них; на значному віддаленні від Петербурга сваволя місцевого чиновництва була необмеженою, а про Сибір просто ходили легенди.

Суть державної конструкції, за­вершеної Катериною, полягала в то­му, що правив не тільки державний апарат — правив дворянський клас, який щодо своїх кріпосних селян здійснював владу і опіку на патріар­хальних засадах. У середині XIX ст. Дворянських помість нараховується олизько 100 тисяч, але переважно це оули бідні поміщики; напередодні Реформ четверта частина селян зна­ходилась у 1382 маєтках, тобто десь у тисячі поміщиків. Безпомісним і 01днішим дворянам закони імперії Не надавали навіть права голосу на Дворянських виборах. Загалом дво-Рян на 1858 р. було 9 млн чоловік,


спадкових (у 1845 р.) — 565 тисяч, а право голосу на дворянських вибо­рах мали лише 22 тис. чоловік, тобто менше 4 відсотків спадкових дво­рян!* Про російського дворянина не говорили: «Він одержує стільки-то прибутку на рік». Радше про нього говорили, скільки він витрачає, і найбагатші магнати нерідко мали мільйонні борги. Іноді говорилося, скільки у поміщика десятин землі, але найзрозумілішою характеристи­кою було: «у нього двісті (п'ятсот, ти­сяча) душ». Душ двадцять — бідний поміщик, душ сто — «пан середньої руки»; були вельможі, які мали сотні тисяч душ. До правлячого класу Росії входило панство «середньої руки» і вище, реальним господарем був не­великий прошарок магнатерії та військово-адміністративної еліти. Переважна більшість «панів серед­ньої руки» дичавіла у себе в про­вінції, як і те соціально різношерсте населення, яке одержало назву «різ­ночинців».

Звільнення дворян від обов'язко­вої служби деякою мірою стимулю­вало господарський прогрес у помістях. Проте і через традиції, і через бідність переважної більшості дворян на початку століття майже не було таких, що не служили зовсім. Найпрестижнішою служ­бою залишалась військова. У XIX ст. повільно, але невпинно зростає се­ред чиновництва, на цивільній службі прошарок людей плебей­ського походження, переважно із семінаристів.

Чесний губернатор викликав біль­ше підозр, ніж хабарник і деспот. Але некерованість завжди небез­печна. Погана структурованість ко­лосальної імперії робила Росію не-передбачуваною.


Російська армія була вщент розби­та Наполеоном під Аустерліцем 1807 p., вона уникала битв з агресо­ром упродовж 1812 р. аж до Бо­родіна, та й не це славетне побоїще вирішило долю війни. Наполеон відчув тривожну ірраціональність ситуації, коли в Дорогомилово чекав делегації від приреченої на капіту­ляцію Москви: тут щось не відпо­відало нормальним сюжетам пере­мог і поразок. З точки зору ка­нонічної, раціональної війни, росій­ська армія була слабшою, недаремно вона уникала битв, у Бородінській вона зазнала важких втрат, столицю здано чи буде здано, слід чекати якоїсь реакції на поразку, але удари потрапляють немов кудись у невиз­наченість, очікуваних реакцій не­має, можна взяти одну столицю — є інша, як друга голова у змія; не мож­на очікувати, що було б, якби впала і друга столиця, все ірраціональне в цій хаотичній країні, якій нічого не варто втратити престиж влади у гро­мадській думці, зазнати політичної поразки.

Проте не такими вже й безвід­повідальними перед суспільством по­чували себе російські імператори. За кілька «непоротих» поколінь у ро­сійського дворянства склалася інте­лігентна верхівка, яка в салонах фор­мувала подобу громадської думки (тоді навіть про новини з театру воєнних дій дізнавалися в салонах, а не з газет). Політичні орієнтації, що скадалися в правлячому класі, були тісно пов'язані з культурними.

Вищі дворянські кола Росії диво­вижним чином поєднували кон­формістську відданість монархові з своєрідним шляхетним індивіду­алізмом. Із жорстокою деспотич­ною владою завжди сусідить відчай-


душний авантюризм, і в Росії долі й кар'єри нерідко бували карколом­ними. Звідси — поєднання в куль­турі побуту імперської еліти кон­формізму і відчайдушності. Гра в карти — не «комерційна», як віст чи преферанс, а азартна, з шаленими виграшами та програшами — була заборонена так само, як дуелі; але грали і стрілялися, особливо в перші десятиліття XIX століття. Нестрим­ний азарт тепер не тільки компенсу­вав скутість життя, а й означав зро­стаюче значення такого чинника, як охорона особистої честі. Саме тому імператори ненавиділи дуелі.

Почуття особистої відповідаль­ності за свою честь, почуття свободи у творенні власної долі і біографії, мабуть, найяскравіше виражене у Пушкіна, але властиве цілому по­колінню. Воно набувало найвищого піднесення в часи війни, коли влада людини над обставинами свого жит­тя найбільше залежить від випадку і неї самої. Війна творила нові со­ціально-психологічні типи і куль­турно-політичні орієнтації, нерідко протилежні. Російський дворян­ський індивідуалізм, лицарський дух, особливо на війні, апелював до солдатського світовідчуття і просто­народного патріотизму. Піднесення національного почуття в ході війни з загарбником незалежно від соціаль­ної програми чужинця — природ­ний результат війни. Але ця роман­тика «руського духу» набувала різних і протилежних форм.

З одного боку, в Росії ще в катери-нинські часи склався консерватизм «слов'янської», архаїчної орієнтації, репрезентований аж до миколаїв­ських часів адміралом Шишковим та людьми державінського культурно­го кола. Ні романтиками, ні класика-


ми в європейському розумінні цих старомодних «слов'ян» не назвеш — то були просто консерватори. Близь­кими по духу до цього патріотичного консерватизму можна вважати бага­тьох армійських авторитетів, які гра­ли роль патріархальних «отців-ко-мандирів», підробляючись під про­стонародну солдатську свідомість і сміхову культуру.

На протилежному полюсі знаходи­лась європеїзована дворянська еліта, найяскравішим представником якої на межі століть був М.М. Карамзін. Його позицію називають «передро-мантичною» в тому розумінні, що він знижував романтизм до культури сприйняття повсякденних цінностей, і водночас проста повсякденна ман­дрівка, спостереження, побут підно­силися до найвищого рівня сучасної світової культури. Російський інтелігент цього типу сентименталь­ний, але не трагічно, і перебільшено театральний: йому більше до вподоби слово «милий», ніж «прекрасний»*. Це гра і поза, але з великим соціаль­но-культурним навантаженням. Ха­рактерно, що консерватори-патріоти гурток Карамзіна називали «русски­ми», натомість себе і свій гурток — «славянами». Карамзіністи писали «так, як говорили», тобто так, як гово­рив по-російськи в салонах інте­лігентний дворянський «світ», бо­монд; це була Росія — і водночас «іно­земці в Росії», європеїзована, але не космополітична російська культурна еліта. При цьому «російськість» ка-рамзіністів жодною мірою не нагаду­вала романтичний «прорив у віч­ність» позачасових національних Цінностей. Карамзін на свої очі бачив Французьку революцію, не прийняв ч жорстокостей, але й не розчарував­ся в ідеях розуму й прогресу. В начер-


ках праці про Петра І (1798 р.) він пи­сав: «Виправдання деяких жорстокос­тей. Повсюдна м'якосердість не­сумісна з величчю духу. Les grands hommes ne voyent que le tout (великі люди бачать тільки ціле. — М.П.) Але іноді і чутливість торжествувала». Ю.М. Лотман і Б.А. Успенський, які цитували ці слова, слушно зазнача­ють: «Великі історичні події — а французьку революцію він відносив саме до великих історичних подій — на поверхні реалізуються у формі грубих і дрібних людських пристрас­тей. Але тим, хто здатний глянути глибше, розкривається велична кар­тина духовного звеличення люд­ства»**. Отже, ліберально-прогре-систський умонастрій європеїзова­ної інтелігенції у цьому випадку не суперечить імперській ідеології та ідеї самодержавства.

Прийшовши до влади у двадця-тичотирьохрічному віці, Олек­сандр І, симпатичний, поставний блакитноокий лисіючий блондин, до­ступний і доброзичливий, відігравав роль продовжувача традицій своєї бабусі Катерини та її ліберальної політики. Спочатку він спирався на статс-секретаря школи Безбородька Д.П. Трощинського, але потім усунув його і орієнтувався на вузьке коло молодих друзів. Проекти, що їх вони розробляли на таємних засіданнях, стосувалися не менш ніж скасування кріпосного права та введення кон­ституції. Проте поступово гурток по­чав розпадатися, а згодом хитрющий Кочубей почав замість себе посилати до царя з проектами чиновника М.М. Сперанського, через якого і так проходили всі папери, — без­рідного геніального бюрократа, яко­го Кочубей таємно переманив у Тро­щинського. Государ віднині безпосе-


' Див.: Лотман Ю.і Успенский БА. «Письма» Карамзі и их место в разви русской культуры Карамзин Н.М. Письма русского путешественника. Л., 1984.

" Там же. — С. 55? 561.


редньо мав справу із Сперанським, який досить швидко став першою після царя особою в державі і на яко­го, врешті, звалили крах ідеї лібе­ральних реформ.

Світло на суть справи Сперанського кидає ставлення до неї незмінного улюбленця Олександра — графа Аракчеева. Зразу після відправки в за­слання Сперанського і його найближ­чого співробітника Магницького Аракчеев писав своєму братові: «но вместо оных теперь парьтия знатных наших господ зделалась уже чрезмер­но сильна, состоящая из графов Сал­тыковых, гурьевых, толстых и Голи­цыных, — следовательно, я не был с первыми в связи, был оставлен без де­ла, а сими новыми патриотами равно­мерно нелюбим, так же буду без дела и без доверенности»". І тому, що Арак­чеев не належав до кола Сперансько­го (він сам мріяв, щоб у нього, як він висловлювався, була хоч третина ро­зуму Сперанського), хоча Аракчеев реакціонер, а Сперанський ліберал, — спільне у них те, що обоє були неродо-виті, вивищені Олександром з низів, і тому цар на них розраховував. А ари­стократи — не тільки патріот-консер-ватор граф Ростопчін, а й Карамзін — писали «записки» царю проти Спе­ранського, звинувачуючи того в підкопі під самодержавство.

«Демократична» орієнтація Олек­сандра виявилася за суттю не лібе­ральною, а самодержавно-деспо­тичною орієнтацією, що розрахову­вала на плебейсько-демократичну опору. Це робило постать Олександ­ра особливо малопопулярною в арис­тократичному середовищі.

Імператор Російський не потребу­вав ідеологічних санкцій на своє все­владдя — воно сприймалось як аксіо­ма. Релігійно-містичні умонастрої,


можливо, до певної міри були у нього виявом мук совісті — як-не-як, Олек­сандр був батьковбивцею. Головне ж джерело містицизму його часів поля­гало в тому, що Росія була антиподом раціоналістичної Франції.

Єдина реформа, яку «молоді друзі», передусім поляки Адам Чар-торийський і Северин Потоцький, встигли здійснити, — реформа осві­ти. За зразок було взято почасти німецьку, почасти польську систе­ми. Школа була реорганізована так, що початкова підпорядкована се­редній, середня (гімназійна) — університетам, яким, в свою чергу, підпорядковувалася вся навчальна і науково-видавнича справа в їх ок­рузі. Спочатку освіта була всестано-вою, але вже після війни міністр граф O.K. Розумовський робив за­уваження графу І.А. Безбородьку з приводу того, що той відправив до гімназії свого кріпака. Відставка ма­сона O.K. Розумовського з посади міністра в 1816 р. починала епоху не­стримного обскурантизму, пов'яза­ну з іменем нового міністра князя О.М. Голіцина та його улюбленців Магницького, Рунича та Корнєєва.

Друг дитинства Олександра князь О.М. Голіцин, знаменитий тим, що програв у карти графу Л.К. Розу-мовському свою жінку, несподівано захопився якимсь не цілком право­славним містицизмом, заснував Біблійне товариство надконфесійно-го характеру. Першим його актом на посаді міністра освіти і духовних справ (Голіцин був єдиним росій­ським міністром, який керував водно­час освітою та церквою) була інструк­ція про те, що основою всіх наук має бути релігія. Такого наступу невігла­ства, як за Олександра повоєнних часів, не знала європейська історія


нового часу. Побічним результатом була і ліквідація масонських лож.

Ложі фактично були дозволені Павлом, який сам був посвячений у масони, але формально відновив їх Олександр. Після війни масонство набуло надзвичайно широкого роз­повсюдження у зв'язку з загальною модою на містицизм та на різні таємні товариства, пов'язаною із зрослим почуттям особистої гідності і незалежності. Офіційні масонські організації розкололися 1815 р. на ложу «Астрея», на чолі якої став Є.О. Кушелєв, та «Провінційну», де магістром був граф М.Ю. Вєльгур-ський, а заступником («намісним магістром») — С.С. Ланськой. 1820 р. Кушелєв написав цареві донос на са­мого себе і масонство загалом. Гли­боко релігійний консерватор Ку­шелєв не розумів, що діється в ма­сонському русі: множаться якісь таємні товариства, що навіть в його власній ложі прагнуть «всі істини чистого масонства підкопати і пере­творити на байки», тобто право­слав'ю надати якогось алегоричного тлумачення. Насправді ложі дедалі більше перетворювалися на таємні клуби світського, подекуди політич­ного характеру, що Олександр чу­дово відчув. Результатом доповідної Кушелєва було рішення царя про за­борону масонських лож. На цей час уже діяли таємні товариства, що підготували декабристський зако­лот, про що Олександр також знав, але не наважувався йти на відкри­тий конфлікт з дворянською елітою.

Декабристський рух і наслідки 25 грудня 1825 р. добре відомі. •Зазначимо характерну «доповідну»-Донос на ім'я нового царя, Миколи, під назвою «Дещо про Царсько-сільський ліцей та дух оного».


«Ліцейський дух» автор анонімки виводив з ліберальних ідей ще Но-виковського масонства, підкреслю­ючи, що діти багатьох масонів кате-рининських часів засуджені за участь у декабристському русі. Анонімний автор — відомий Фадей Булгарин, колишній польський офіцер з легіонів Наполеона, рене­гат і добровільний донощик. Це — вияв ненависті до духовного аристо­кратизму, в цьому випадку в особі гуртка «Арзамас», заснованого С.С. Уваровим, М.І. Тургенєвим та іншими противниками консерва­торів Шишковського гуртка «Бесі­да». Група послідовників Карамзіна, серед яких були Пушкін і В'язем-ський, організувала, як тоді говори­лося, «партію» проти консерва­торів, яку донощик Булгарин прив'язував до масонів та лібералів. У двадцяті роки вже почалися і в Росії дискусії про романтизм і класи­цизм; В'яземський, який вважав себе романтиком, бачив своїх поперед­ників навіть у авторові перекладів з давньогрецьких трагедій Озерові. Як­що мати на увазі саме той романтизм, який апелює до позачасового духу на­роду і протистоїть класичній орієн­тації на передзадану норму, то такий романтизм тільки зароджувався в де­яких публікаціях і у деяких авторів. Уперше, здається, слово «народність» було сказане критиком Орестом Со­мовим, близьким до гуртка ка-рамзіністів, до Пушкіна і Дельвіґа, в одній із статей на теми музики, і підхоплене князем В.Ф.Одоєвським, письменником і музикознавцем, схильним до романтичної фантасти­ки. Мабуть, найкраще видно умов­ність класифікацій на зразок «роман­тизм — класицизм» на російськім ґрунті того часу на прикладі Пушкіна.


Пушкін передусім — геніальний поет і якби навіть він був політич­ним реакціонером, його твори зали­шались би чистим золотом високого мистецтва. Та Пушкін був винятко­во розумною людиною і чудово орієнтувався в партійно-політичних тонкощах, займаючи власну по­зицію, яка нам не завжди близька і навіть зрозуміла. Коли справжній романтик Полевой, колишній ку­пець, самоук, ентузіаст, став видава­ти журнал «Московський теле­граф», Пушкін з запалом виступив проти нього — оскільки Полевой протиставив романтизм Карамзіну, а свою «Історію народу російсько­го» — Карамзінській «Історії держа­ви Російської». Бо Пушкін був такий же російський державник, як і Ка­рамзін.

М.Н. Епштейн показав паралель­ність реакції двох великих поетів по­чатку століття, Ґете і Пушкіна, на трагічну повінь у Петербурзі, яка стала сюжетом «Мідного вершника» і послужила поштовхом для сюжету про упокорення моря в другій час­тині «Фауста» (1833 p. Ґете опубліку­вав повністю другу частину, а Пушкін закінчив «Мідного вершни­ка», відтак тут паралелі тільки типо­логічні). Упокорення водної стихії — мотив внесення порядку в хаос, і в обох випадках жертвами є безвинні подружні пари — Філемон і Бавкіда у Ґете, Євгеній і Параша у Пушкіна. Не Фауст винен у загибелі ста­риків — це справа рук Мефістофеля, посередника між генієм і людьми; але й не сам Петро губить Євгенія і Парашу. Чи збігаються позиції обох великих художників? Не можна не погодитися з М.Н. Епштейном: «Усе світовідчуття Ґете і Пушкіна класич­не в тому розумінні, що і в історії, і в


поезії вони над усе цінують момент визрівання форми з хаосу — подвиг об'єктивної творчості»*. Можна піти далі й побачити у Пушкіна все ту ж карамзінську ідею: «Велика людина бачить ціле». І хоч би як співчував Пушкін «маленькій людині», роман­тик часів барабанної, за його влас­ним висловом, «Полтави» і держав­ник часів «Наклепникам Росії» — це один і той же Пушкін, «класик» у то­му ж розумінні, що й Ґете.

Чи принижує це великого поета? Можна лише сказати, що не цим дер­жавницьким патріотизмом увійшов Пушкін у серця мільйонів, і не тільки незрівнянністю вірша — всі відчули в ньому почуття солодкої свободи, горду надхмарну красу «на свете сча­стья нет, а есть покой и воля». Пушкін тримався за своє дворянство тому, що в той час лише дворянин міг претендувати на духовну неза­лежність, хоча ми знаємо з його влас­ної трагедії, наскільки це відносно. Але саме це високе й людське було відчуте, пережите ним і донесене до нащадків — усіх, перелічених і не пе­релічених у «Пам'ятнику». І коли б не було дворянської станової винят­ковості і державницького патріотиз­му великороса Пушкіна, не дозріло б і те загальнолюдське, що відкрилося завдяки ньому нам усім.

С.С. Уваров, зневажений Пушкі­ним, став у Миколи І міністром освіти завдяки своїй ролі у формуванні ідео­логії самодержавства. Висунувши і обґрунтувавши знамениту формулу «самодержавство, православ'я, на­родність», ліберальний новатор із гуртка «Арзамас» водночас запропо­нував імперському деспотизму спосіб леґітимізації і позбавив його потреби в ній. Принцип самодержав­ства є антитезою принципу свободи,


як принцип православ'я або братства во Христі — антитезою братству, то­вариству всіх громадян. Народність мала замінити рівність. Гасло рів­ності спрямоване проти станової нерівності; згідно з альтернативним принципом народності, всі руські лю­ди можуть бути рівними тільки в своїй співприналежності до росій­ської нації, зберігаючи станову нерівність. За цим були віки «Бога, царя і отечества», або «одні моляться, другі воюють, треті орють».

Найважливіше полягало в тому, що не самодержавство ґрунтується на народності чи вірі, а навпаки. Лише те народне, що служить самодержав­ству. Так обґрунтовується принцип імперії. Тому вірнопідданий Полевой був розгромлений як вождь «рево­люційної партії», і Уваров з люттю розповідав наступного дня Никитен-ку, яку змію викрито в особі редакто­ра «Московського телеграфа»: супо­стат-романтик хотів благословляти самодержавство іменем «народного духу». А через два роки така ж доля спіткала редактора «Телескопа» про­фесора М.І. Надєждіна. Ідея Надєж-діна була ще прямолінійнішою: він вважав, що самодержавство най­надійніше опертя може знайти в де­мократичних низах; дворянську епо­ху, а відтак і Пушкіна, і романтиків, яких він вважав дворянськими письменниками, Надєждін зарахову­вав до безповоротного минулого.

Микола І суворо стояв на пози­ціях станової імперії. В створений ним 14 травня 1826 р. «Комітет вла­штування навчальних закладів» уві­йшли як консерватори-патріоти О-С. Шишков, М.М. Сперанський і ^•Г. Строганов, так і європеїсти Князь К.А. Лівен, С.С. Уваров і граф А-М. Блудов. Нерідко вони кон-


фліктували, але в одному дійшли згоди: засадовими стосовно керів­ництва до складання статуту 1828 р. зроблено вказівки про виховання, «співрозмірне з істинними потреба­ми того роду життя, до якого кожен призначається». Кожен рівень шкіл призначався для певного соціально­го класу, цьому служило й розпоря­дження про підвищення платні за навчання в університетах і гімназіях «не стільки для посилення еко­номічних сум навчальних закладів, скільки для утримання прагнення юнацтва до освіти в межах певної співрозмірності з громадянським побутом різнорідних станів». На до­повіді Уварова резолюція царя: «При тому слід зміркувати, чи немає способу утруднити доступ в гімназії для різночинців»*.

Що передусім рухало імперато­ром, людиною без комплексів, до­сить розумною і вольовою? Страх перед революцією, відчуття своєї всесвітньо-історичної місії — збе­регти порядок скрізь, куди сягає мо­гутність великої Росії? Природний педантизм, вихований казармою, парадами, культурний статус, за йо­го власним іронічним визначенням, «дивізійного генерала, який раптом став імператором»?

Понура жовта фарба, в яку по­фарбовані були всі будинки столиці; губернські міста, — зменшені і сильно погіршені копії столиці; маса штатних і заштатних міст і містечок, що жалюгідно копіювали губерн­ські; панські будинки з «грецькими» колонами,чиновництво в мундирах, прихована ненависть до інтелігент­ності і освіти, що стала відвертою в час революції 1848 p., коли за захист університетів пішов у відставку навіть С.С. Уваров — над усією цією


' Цит. за: История России в XIX веке СПб., б/г.— Т. IV. Вып. 9.— С. 101 —



імперською спорудою ніби бов­ваніла постать царя Миколи, який дивився на все своїм олов'яним по­глядом і пильно стежив, щоб ніщо не відхилялося від заведеного роз­порядку. На гауптвахті сиділи за найменші провини редактори і цен-зори-професори, сидів одного разу навіть наслідник за те, що проїхав на параді не риссю, а галопом. У гли­бині душі цар розумів, що треба щось робити і передусім із крі­пацтвом, створював один за одним надзвичайно таємні комітети, але спромігся тільки на одне — видати заборону на продаж людей окремо від сім'ї і без землі. Його старший брат Олександр, який грався з ре­формами, всім щось обіцяючи зі своєю чарівною посмішкою, не спромігся навіть на це. Обидва ніби відчували, що найменший рух у ко­лосальній споруді імперії може при­звести до непередбаченого обвалу, обидва не дозволяли нікому приво­дити в рух суспільний механізм, який, на їх думку, мусив підкоряти­ся тільки їх владним порухам.

Не дивно, що коли в Росії виник справжній, в західноєвропейському дусі, романтичний російський на­ціоналізм, він більше перелякав ца­ря, ніж ліберальне західництво.

У 1839 р. з'явилися у списках і жва­во обговорювалися в московських са­лонах реферати поета О. Хом'якова та критика і філософа І. Киреєвсько-го. Обидва автори були солідарні у ставленні до кріпосництва: Хом'яков говорив про «мерзенність рабства за­конного, важкого для нас в усіх ро­зуміннях, речовому і моральному»; І. Киреєвський — про «перевагу праці вільної перед панщинною ро­ботою, вільного життя перед приму­сом». О. Хом'яков обстоював думку


про те, що Петровські реформи завдали Росії непоправної шкоди, позбавивши її національної самобут­ності, і що відродження Росії пов'яза­не з переорієнтацією на допетровські духовні цінності. І. Киреєвський ста­вив питання інакше: не відмова від західної освіти та західних елементів культури, а таке сполучення росій­ського і європейського, за якого ней­тралізована була б головна вада Захо­ду, яку він вбачав у надмірній вірі в розум. Втіленням раціоналізму для І. Киреєвського були і антична класи­ка, і середньовічна схоластика като­лицизму, і буржуазний суспільний лад, і буржуазний демократизм. Ідеал свободи для нього був таким же без­душним егоїзмом матеріальної сили, як і ідеал самовладдя, тільки егоїзмом з боку пригноблених класів. Вихід І. Киреєвський вбачав у поєднанні особистості з «миром», маленьким осередком суспільства; носієм колек­тивістської ідеології бачив автор пра­вославну церкву.

Не можна не впізнати тут повного набору ознак того романтичного світогляду, який на Заході знаходив інші традиційні вбрання.

§ 2. НОВИЙ «КУЛЬТУРНИЙ ЛАНДШАФТ» УКРАЇНИ __







Дата добавления: 2015-09-04; просмотров: 391. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...

ТРАНСПОРТНАЯ ИММОБИЛИЗАЦИЯ   Под транспортной иммобилизацией понимают мероприятия, направленные на обеспечение покоя в поврежденном участке тела и близлежащих к нему суставах на период перевозки пострадавшего в лечебное учреждение...

Кишечный шов (Ламбера, Альберта, Шмидена, Матешука) Кишечный шов– это способ соединения кишечной стенки. В основе кишечного шва лежит принцип футлярного строения кишечной стенки...

Принципы резекции желудка по типу Бильрот 1, Бильрот 2; операция Гофмейстера-Финстерера. Гастрэктомия Резекция желудка – удаление части желудка: а) дистальная – удаляют 2/3 желудка б) проксимальная – удаляют 95% желудка. Показания...

Оценка качества Анализ документации. Имеющийся рецепт, паспорт письменного контроля и номер лекарственной формы соответствуют друг другу. Ингредиенты совместимы, расчеты сделаны верно, паспорт письменного контроля выписан верно. Правильность упаковки и оформления....

БИОХИМИЯ ТКАНЕЙ ЗУБА В составе зуба выделяют минерализованные и неминерализованные ткани...

Типология суицида. Феномен суицида (самоубийство или попытка самоубийства) чаще всего связывается с представлением о психологическом кризисе личности...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.009 сек.) русская версия | украинская версия