Pound;< * мирі 11-го* furs (д^л'н яллЛн! J^, " ji«HA цІжч, то н С
І>V,»,і •rill'* Х"*-'*' " A«Nfw ак'іімп. Д^ ' " \ •» —v. ■■; іПоло. икі Сорочинці, юбраженська ква. •2 р. икі Сорочинці, юбраженська ква. чостас «Покров» — все це свідчення того, що мистецтво загалом розглядалось як високий поверх життя, ота сама вертикаль, що підносила з ницої повсякденності до світла, до «побожного» в житті. Поряд із професійним високим мистецтвом, що обслуговувало як сакральні, так і профанні, але високі сфери життя, існувало і мистецтво непрофесійне, народне, часом художньо слабке, часом надзвичайний за виразністю «примітив» у високому значенні слова. Мабуть, найхарактернішою постаттю періоду, улюбленою у різних сюжетах і позах, був «козак Мамай», — народна картина, що її можна було побачити мало не в кожній хаті. Чи був це «нижчий», «сміховий» образний ряд? Судячи з частих жартів і карнавальних ситуацій, в яких Мамай інколи зображався, можна б сказати, що цей низовий суспільний герой має сміхові, комедійні функції. Проте це не зовсім так, оскільки у будь-яких ролях «козак Мамай» залишається саме героєм. Зображуючи тип козака, інколи в супроводі вертепних персонажів, простий селянин ніби переносить вертепну виставу, а саме її «нижчий» поверх, до себе в дім. І в цьому видно насамперед його тугу по так і не здобутій свободі. Можливо, вертепний Запорожець і мальований козак Мамай — зародки того романтизму, який у наступному столітті перемістив «нижні», простонародні образи і символи на «верхній поверх». 1757 р. в Петербурзі засновано Академію мистецтв, серед перших вихованців якої були привезені з України А. Лосенко, Г. Сребреницький, К. То- ловачевський, І. Саблуков (Саблу- чок). Як зазначалось вище, ми можемо розглядати їх як російських митців у розумінні Росії як імперії. Зв'язок цих художників з Україною не переривався, а в особі Саблукова здійснено і зворотний зв'язок — в 70-ті роки він керував художніми класами Харківського колегіуму. Дмитро Леви-цький (1735—1822 pp.), син видатного київського гравера Григорія Леви-цького-Носа (1697—1769 pp.), козака з Полтавщини, поїхав до Петербурга разом з видатним російським художником Антроповим, який працював у Кисві над розписами Андріївської церкви в 50-ті роки, і став знаменитим російським майстром. Переїзд іншого художницького сина, Володимира Боровиковського (1757—1825 pp.), взагалі символічний. Він учився у своїх батька і дядька вдома на Полтавщині. 1787 р. В.В. Капніст, тоді — миргородський предводитель дворянства, доручив юному Боровиковському написати картини для дому, в якому мала зупинитися імператриця Катерина під час своєї подорожі по Україні. Се- ред написаних ним полотен виділялися два алегоричного змісту. На одному — Катерина у вигляді богині пояснювала семи грецьким мудрецям зміст своєї «Книги наказів», на другому — Петро І орав плугом землю, Катерина засівала її, а онуки Олександр і Костянтин боронували. Зворушена Катерина веліла забрати художника до Петербурга. Там розпочалась пора його майстерності в зовсім новому стилі і жанрі. Боровиковський став модним столичним художником європейського класу і загальноімпер- «Богородиця». Ікона з Преображенськоі церкви у Великих Сорочинцях Апостоли з іконостаса Спасо- Преображенської церкви у Великих Сорочинцях ської культурної приналежності. При цьому він залишився чи не єдиним українсько-російським петербурзьким художником, у якого збереглись певні рештки староукраїнської малярської школи.
|