Студопедия — Pa. — м., 1978. — c.v
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Pa. — м., 1978. — c.v







устроїв, же тот поганин, которий го­ним неприятелем вірі Христової єст, а так, рад не рад, яко пес чужих скарбов, сам їх не уживаючи, сторо­жем сет і розхоїцатп їх нікому не до­пускает»'. Ще виразніше протистав­лені ія справедливого магометанства несправедливому Риму в «Палинодії» Захарії Копистенського: «Мають то грекове над нас, ркомо вольних і пра-ви обвароканих, же в вірі і в на-боженстві своем вольность мають. Хто був в Константинополю і по інших містах в Греції на урочитії свя­та, побачив би свободу і вільиость, і веселлє, і строй, і безпеченстио христіан таковоє, же рекл би кождий, іж тії там христіане царствують, іжєв так великом їх згромаженню, і в так світлой їх оказалості только їм цара иедоставаєт...»"

Принцип управління державою та суспільством в імперії із симпатією характеризує пам'ятку, що п.ии-вається «Записки яничара». Автор його, серб Константин із Островиці, колишній яничар, жив, імовірно, на Україні; він ненавидить султанат і ісламське «поганство», але той його розповіді міняється, коли йдеться про соціальну політику султанів. «І гак вони постачають султанські замки, а також і всю турецьку державу від найвищої людини до самої незначної, чи багатий він. чи бідний, кожен ди­виться на руку султана, а султан всіх забезпечує у відповідності з його чее-ЙОТами і заслугами. 1, таким чином, жоден пан не має нічого спадково­го»'". Розповсюдженість цієї пам'ят­ки свідчить про наявність симпатій до системи жорстокої справедли­вості й загальної рівності.

Але головні політичні симпатії кон­сервативного та фундаменталіст-ського крила спрямовані в бік Моск-


ви. Агітація за приєднання до держа­ви Московської поширюється саме в колах, найближчих до граничного традиціоналізму,

З іншого боку, уніатські реформи не давали жаданого результату.

Уніатський митрополит Іпащій Потій (1541—1613 pp.) був досить освіченою людиною широких по­глядів. Перед тим, як наважитися щ унію, він підтримував близькі сто­сунки з князем Острозьким, зазнав багато сумнівів і вагань. Вчився він у Кракові, потім служив у Радзивілла і певний час був, як і патрон, каль­віністом; у Бресті він був каштеля­ном і суддею. Іиатій Потій був доб­рим письменником-полемістом. Спо­чатку він вирішив наслідувати пра­вославну церкву і став організовува­ти уніатські братства. Проте цей шлях виявився безперспективним. Тому Іпатій, а особливо його наступ­ник митрополит Велямин Рутський, головну увагу приділяли мопасти-рям. За зразком католицької церкви всі п'ять монастирів, що залишилися в уніатів, — Віленський Святої Трій­ці, Мінський, Новогрудський, Битент ський та Жировицький, — об'єдна­но в одну конгрегацію під началом новоствореного ордену василЬш (у православній церкві не було чер­нецьких орденів, але ченців західні автори називали василіанами тому. що монастирі засновані були за ста­тутом св. Василів Великого). В ivy і Новогрудку було створено колегії за зразком єзуїтських з і ж привілеями, вря Мінському мона­стирі — семінарію для підготовки священиків, папа Урбан VIII надав 22 місця в західних університетах для підготовки професорів; при уніатських монастирях створено на­родні школи, організовано було


 

0,-,іку над православною молоддю, лка вчилася в єзуїтських колегіях. і і їх результатів на той час ці 0світні заходи не дали, авторитет уніатської церкви залишався низь­ким, при цьому в очах римо-като-лицького кліру і керівних кіл Речі Посполитої вона була другосортною і всього лиш.' перехідним щаблем до ПОВНОЇ перемоги католицизму.

Проте наростання фундамен-галістських тенденцій в братствах, диктат неосвіченої громади над ми, переростання ненависті в насильства й убивства вносили ва­гання і в середовище православних письменників. В унію переходять деякі відомі ники Київського гуртка. Так, відомий дидаскал Київської братської школи Касіян (Каліст) Сакович, чер­нець родом з-під Рави-Руської, поет, спочатку виступав за об'єднання гів з православними, а потім пе­рейшов у католицизм і переїхав до Кракова. Більшою втратою для п раво-слав'я був перехід до унії Мелетія Смотрицькою (1575—1633 pp.). Син ректора Острозького колегіуму, ор­ганізатора філологічних праць з підготовки видання Острозької біблії Герасима із Смотрича (Смотрицько-го), Мелетій був широко відомий не тільки як православний полеміст і Церковний діяч, алей як вчений-філо-лог. Це йому належить опис грамати­ки старослов'янської мови, вся термінологія, якою й досі користу-і російські лінгвісти* гласная, со­листы, удареній; слог, точка, міюго- Юочце, запятая, предлог, союз, меж-омепіие, глагол, существительное, склонение, спряжение і гак далі — на­віть рефорМИ Ломоносова виявились 111 тривалими, ніж фундаменталь­на праця Смотрицького. Як письмен-


ник Мєлетій Смотрицький відзначав­ся європейською освіченістю; він вчився у доброму єзуїтському колегіумі в Вільно, потім в університе­тах Бреслау (Вроцлава), Аяйпціга, Нюрнберга та Віттенберга, перекла­дав польською мовою Петрарку. Після вбивства ушатського єпископа Полоцького Смотрицький, який був у тому ж Полоцьку архієпископом пра­вославним (невизнаним), зробив по­дорож по православних центрах Схо­ду і повернувся з переконанням, що стан східнохрнстиянсько'і теології й догматики надзвичайно низький порівняно із західним. Єдиний вихід Смотрицький вбачав в унії церков і через деякий час перейшов до неї.

Певну конкуренцію православ­ним, католикам і уніатам у галузі освіти становили протестанти.

Важливу роль у ті часи відігравала невеличка Гоща на річці Горинь, не­далеко від Рівного, — родове гніздо князів Гойських: тут склався впливо­вий центр антитринітарської церк­ви. Дрібні овруцькі пани Немиричі, які розбагатіли в часи колонізації Півдня, у своєму замку в Черияхові створили ще один значний соціиіан-ський гурток. Протестантські осе­редки та школи зазнавали пересліду­вань як з боку католиків, так і з боку православних; як правило, їх школи були високого рівня, але тримались, доки живий був багатий покрови­тель. Гойською школою озододіли православні, майбутній ректор Києво-Могили иської академії Гізель був певний час її ректором. Княть Острозький, а пізніше і митрополит Могила підтримували з протестан та­ми лояльні і навіть союзницькі відно­сини. Загалом вплив протестантизму в Україні був менший, ніж у Литві та Бєларусі. Характерно, що українські


 




протестанта вживають українську розмовну мову в книгах (переклад иовозаповітиих книг українською мовою антитринітарієм Валентином Невгалевським в с Хорошів на Во­лині 1581 p.).

1620 p. Константинополь відмінив рішення Брестського собору і при­значив православним Київським ми­трополитом Йова Борецького, ректо­ра Київської школи, колишнього Львівського братчика. Король Зиґ-мунт визнавав тільки уніатського ми­трополита. Справа заходила в безви­хідь і мала, здавалось, лише силове розв'язання.

Петро Могила та його спадщина

Петро Могила з'являється на культурио-політичному горизонті України в період, коли велись пошу­ки компромісу між уніатами і право­славними — спочатку за ініціати­вою Мєлєтія Смотрицького, а потім і старого короля Зиґмунта. Незва­жаючи на те, що у верхівці кліру обох частин руської церкви та прав­лячих кіл держави усвідомлювали небезпеку розколу «Русі з Руссю», спроби віднайти примирення на­штовхувались па впертість Риму, за­розумілість польської шляхти та фа­натизм мас. Митрополитові Могилі судилось не тільки зміцнити право­славну церкву України та Бєларусі, зробити її найавторитетнішою з усіх східнохристиянських церков, а й визначити напрям розвитку куль­тури і освіти, пов'язаної з церквою. Діяльність Могили створила нові можливості й перспективи в куль­турі і політиці, які, хоч вони і не бу­ли реалізовані, вплинули на хід історії.


Петро Могила (1596?—1647 рр) був одним із п'яти синів молдавсько­го господаря Симеона. По-румун. ськи слова movila означас «пагорб купа», тобто приблизно те ж, що й «могила», і, за спізвучністю, так і бу­ло сприйняте в українському середо­вищі. Рід, чи династія, Мовіл пов'язаний кровними, політичними і господарськими узами з польською аристократією; в Польщі молодий Могила служив у гетьмана Жолкєв-ського, згодом Хоткевича, і займався своїми, досить значними маєтностя-ми на Україні. Зі своїм сюзереном Могила брав участь в обороні Хоти­на, де турки зазнали поразки. Король Зиґмунт III спочатку рекомендував Могилу на молдовський трон, але молдавани відмовились прийняти орієнтованого на Польщу володаря. Владний, рішучий і амбітний моло­дий чоловік обрав церковну кар'єру, і 1627 р. король затвердив його об­рання архімандритом Печерського монастиря без чернечого стажу. З цього часу Могила стає однією з ключових фігур української політи­ки і культури.

Обійнявши другу за значенням в ієрархії посаду, Петро Могила стає членом Київського гуртка, що вже мав свої орієнтації. Митрополит Йов (Іван) Борецький походив із Галичи­ни, там був близький з Іваном Ви-шенським, але симпатії його були радше на ліберально-захйдшщькому боці. Борецький став першим ректо­ром братської школи в Києві; Ме-летій Смотрицький, який теж був пізніше ректором, вважався одно­думцем митрополита й освіченого київського гуртка. В Києво-Пе­черській Лаврі навколо друкарні ВДв за Єлисея Плетенецького (155-1— 1624 pp.), теж галичанина архіманд-


і 1599 p., організатора лаврської друкарської справи, зібрався гурток інтелігентних церковних діячів і іенників: три брати Беринди, два брати Зизанії, Захарія Копис-т,чіп.кий, Тарасій Земка та інші, Протилежний, консервативний табір очолював Ісайя Котшнський, лу-ький владика. На початку церковної діяльності Могили, 1629 p., було скликано Со­бор православних у Києві і ана­логічний Собор уніатів у Володи­мирі, щоб обговорити можливості об'єднання. Ініціатива короля зірва­лася через протидію Конгрегації пропаганди віри в Римі та опір пра­вославних в Україні. Під час зборів якийсь козак з натовпу гаркнув пря­мо за спиною у владик: «Буде унія господарчикові (тобто архимандри­ту, Могилі) та й Борецькому така са­ма, як війтові перше!»' (нагадаємо, що київського війта-уніата вбила юрба). Йов Борецький ледве не впав з крісла, а Могила від безсилої люті

заплакав.

Після смерті Нова Борецького 1631 р. підтиском козаків митрополи­том було обрано Ісайю Копинського. Проте Копинський не влаштовував Уряд, оскільки було відомо, що він ве­де агітацію за приєднання України до Москви. Молодий король Влодислав підтримав кандидатуру Петра Моги­ли, яку висунуло зібрання руської шляхти (а не духовних!); урочистості відбувалися не в Києві, а у Львові.

Як владика Могила радше нагаду-в<*в вельможного князя: він був не­стримний у гніві, за його наказом до смерті забито ігумена Троїцького Монастиря лише за те, що той не схотів віддавати приміщення хворих Старих ченців для школи. Проте са­ме безцеремонність, з якого Могила


розправився з уніатами, котрі утри­мували Софіївський собор та інші церкви й монастирі, піднесла його авторитет у козацтва. Згодом Моги­ла разом із Копинським зустрівся з низовиками і завоював їхні симпатії, а Копинського звинуватив у змові з Москвою. Митрополиту вдалося прибрати до рук ієреїв і, головне, братства. А. Жуковський, автор гли­бокого дослідження про Петра Мо­гилу, вважає влучною характеристи­ку відносин між митрополитом і братствами 1. Крии'якевича: «Моги­ла не вів відкритої боротьби з брат­ствами, але знищив їх вплив тим, що витворив освічене духовенство, яке взяло провід у церкві в свої руки. Так була усунена анархія в церков­но-національному житті, той небез­печний стан, коли кожне братство само вирішувало різні релігійні чи організаційні питання. Могиляиська церква усувала усі спірні чи сумнівні питання і натомість давала готові ка­нонічні вирішення»".

Звичайно, не всі теологічні пробле­ми одержали канонічне визначення,


 





Киева-Могшшнська колегія часів П. Могши. Реконструкція В. Січинсшого за гравюрою І. Ширського. 1698 р.


та й Могила не прагнув до цього. Го­ловним завданням стало формулю­вання фундаментальних догматів і впорядкування служби в такий спо­сіб, щоб обрядовість була логічна й однотипна. Цим цілям і служила копітка й напружена праця, що за­вершилася виданням «Краткого ка­техізисам (1645 p.), «Великого треб­ника» (1646 р.) та інших церковних книг.

Опрацьовуючи православну дог­матику та обрядовість, Могила і йо­го співробітники широко викорис­тали досягнення католицької церк­ви, західних теологів. Використання католицьких джерел при підготовці «Требника» і «Катехізиса» не пору­шувало цілісності задуму — створи­ти обґрунтований варіант євро-иейськи орієнтованого східного християнства.

З упорядуванням справ віро­сповідних, служби, адмшістративно-го життя, налагодженням церковного господарства, митрополія Київська, Галицька і всієї Русі стає фактично найбільш авторитетною серед право-славиих церков. Стараннями Могили розпочалось будівництво у Києві, місту поверталася слава національно­го центру.

 

Петро Могила підтримував союз­ницькі стосунки з протестантами.


Він сам вінчав Марію Могилянку ^ лідером литовських протестанту Радзивіллом і надрукував частину своєї промови при вінчанні. В книгах Могили прочитується лояльне став­лення до євреїв та старозаповітного іудаїзму. Продовжуючи полеміку 3 уніатами і католиками, він надав їй стриманого тону дискусії.

Задуми митрополита, проте, були набагато ширшими. Для цього і неве­ликого кола втаємничених (до якого входив із світських чернігівський воєвода Адам Кисіль) йшлося не ли­ше про вплив і незалежність ук­раїнської церкви, можливе об'єднан­ня з уніатами, а й про широкий евку-менічний рух. У плані об'єднання християнських церков Київська мит­рополія стала ключовою точкою в християнському світі.

1928 р. опубліковано знайдені в архіві Конфеґацїї пропаганди віри документи, що кинули світло на да­лекосяжні наміри митрополита Мо­гили. Йдеться про його листування з папою 1644—1645 pp. Петро Могила був готовий піти на широкий ком­проміс із західною церквою. Пого­джуючись визнати примат папи римського, Могила наполягав, проте, на збереженні, можна сказати, кон­федеративного принципу об'єднан­ня церков, прийнятого в йодному християнстві. Згідно з проектами митрополита, українська церква в разі об'єднання незалежно від пай? обирала б свого владику, який тільки для інформації надсилав би йому

СПОВІЩеННЯ I'd ЦВІЙ СИМВОЛ ПІрИ. МО"

сила вказував на можливість рс зання віросповідних труднощів і на­полягав на тому, щоб було збйре ио обрядову специфіку церков. Про­позиція Могили не була прийнята Римом, який мислив об'єднання з уК-


раїнською церквою тільки як капіту­ляцію в дусі флорентійської унії.

Через кілька років Вестфальський мир закінчив низку релігійних війн у Європі і підвів риску під амбіціями Ватикану. В тому ж 1648 р. вибухну­ло козацько-селянське повстання під проводом Богдана Хмельницько­го, і в полум'ї української Жакерії згоріли всі ліберально-компромісні плани и проекті!.

Якби вік Петра Могили не був та­ким короткім, якби років на двадцять раніше визначилось співвідношення сил у Європі, хід історії міг би бути іншим..Адже за об'єднання з Римом на конфедеративних засадах церкви України, цілком очевидно, патріархії на чолі з Петром Могилою, стояли і ті соціальні сили, що прагнули, перетво­рити Річ Посполиту Обох Народів, як вона офіційно називалась, на Річ По­сполиту Трьох Народів.

Збіг кількох перспекгивних ліній розвитку в одній точці є рідкісною можливістю, і така можливість у нас не здійснилася.

У заповіті, написаному з такою ж твердістю, з якою прожите було не­довге життя митрополита, Петро Могила на першому місці ставить го­ловний свій доробок — колегію, чи академію, створену через об'єднан­ня братської та лаврської шкіл 1631—1632 років. Нечуваним був-той факт, що засадовим стосовно систе­ми викладання в цій православній школі був передовий досвід єзуїт-v колегій. Не здійснились гло­бальні заміри київського митрополи-пережило лихоліття й «-•правило вирішальний вплив на ду­ховну історію України його улюблє-

",-ДІТИЩЄ.

Після смерті Петра Могили митро­поличий престол тривалий час очо-

 


лювали його послідовники. В період Хмельниччини це був Сильвестр Ко-сов, вихованець Замойської ака­демії, префект київської школи. Не випадково він відмовився присягати російському царю після підписання Переяславської угоди. До 1686 р. київські ієрархи утримували неза-лежність митрополичого престолу, і тільки митрополит Гедеон Четвер-тенський визнав за московським патріархом титул церковного глави Київського і всея Русі.

Про культурну політику в роки однієї з найбільш кривавих і затяж­них європейських релігій них війн, якою була національно-визвольна війна і так звана Руїна, важко гово­рити — війна завжди є війна. Вона приносила і явища нечуваного ду­ховного піднесення, і духовне та ма­теріальне спустошення. Супутником війни завжди буває фанатизм, і фун-даменталістські умонастрої одержа­ли, зрозуміло, додаткові імпульси, тим більше, що вони були пов'язані з проросійською орієнтацією. Історія перебрала за цей короткий час всі варіанти — і Андрусівський мир із спробою польсько-литовсько-«ру­ського» триєдинства, і проосманську орієнтацію Дорошенка, і промос-ковську орієнтацію, яка з епізоду дипломатії Хмельницького перетво­рилася на найбільш стабільний політичний вихід. Ідейним натхн ником Андруєівського миру о\іі європейськії освічений шляхтич, протестант, який прийняв право­слав'я, письменник Юрій Немарич (1612—1659 pp.), учасник нещасли­вих походів гетьмана Виговського. В ного праці, мабуть, най вірніше вгада­но трагічну перспективу України.


І. Рут к овин. Архангел Muxai.i. Кінець XVI1 ст.

Архангел Muxah. Ікона з церкви Святого Духа в Рогатині.

1650 р.


§ 5. СТАРОУКРАЇНСЬКА БАРОКОВА КУЛЬТУРА

Стилістика староукраїнської культури

Староукраїнською називали- часом культуру, що передувала новій, ство­реній за останні два століття. Риси цієї старої культури, добре збережені нам XVIII ст., часами гетьманів і сот­ників, Київських риторів і філософів тагільських мандрівних дяків, сліпих


бандуристів та малярів, які розпису­вали неповторні церкви на горбах над тихими українськими ріками, — ці риси переважно спільні для всього періоду козацької легенди.

Україна належала до культурної зони, яка в часи контрреформації розвивалася в стилістиці бароко. Будучи християнським краєм схід­ного обряду, вона, проте, належала до периферії регіону, духовний центр якого був в Італії та Австрії-Труднощі поширення «латиисько-


о» впливу пов'язані з конфесійни­ми конфліктами, і все ж можна вка­зати шляхи проникнення барочної стИлістнки в усі культурні сфери. гнуті барочні лінії настільки зміню­вали художні смаки, що у Львові додане громадян — як католиків, так і православних — ховали у ви-зарочиих трунах з писани-

: клим портретами покійних.

православну церкву в

іїні проникає гармонійний спів, привнесений спочатку композито-р,іміі-іноземцями, які керували при­дворними хорами. На акордному ряді двох ладів — мажорного та мінорного — розвивається в Україні багатоголосна обробка стародавніх церковних мелодій. З дещо більши­ми труднощами нові засоби прони­кають в іконопис. Знаменита ікона «Архангел Михаїл» з церкви Св. Ду­ха в Рогатині демонструє шляхи оволодіння досягненнями світового живопису: у архангела складки пла­ща вимальовані з готичною різкістю мускулатура ніг по-аиатоміч-ному точна, в дусі італійського рене­сансного живопису, постать архан­гела видовжена згідно зі східними іконописними традиціями.

Проблема, проте, полягає не в по-щиреіщі культурних новацій. Масове Ь; поширення свідчить, звичайно, про приналежність до спільної цивілізації, але одна й та сама деталь може мати різний смислу різних культурах. Вся а в тому, на якому грунті куль­турні деталі поєднуються в цілісність. Геопол'ггнчпо, економічно, куль­турно й соціально Україна XVI— $УП ст. від Путивля до Карпат, від

іссядо Запорізького Низу вража-

ріаноманітна. В країні мають обіг гроші всіх видів — дукати, таляри, ле- Ш, шостаки, орлянки, шаги, чехи,


осьмаки, тимфи і так далі. Українські поети пишуть вірші латинською, польською, книжнослов'янською, розмовною українською мовами. Зберігаючи, згідно з литовсько-ру­ським правом, станові різниці навіть у вартості людського життя, знаючи юридично понятгя суверенітету і свободи людської особистості, Ук­раїна відображає всі культурно-


 




і І

іжбвїпі/хоВаМйго
•<X
 

rv,*S^

Форта книги «Бесіди Іоанно Златоуста». Київ. 1624 р.

•г/







Дата добавления: 2015-09-04; просмотров: 580. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...

ТЕОРЕТИЧЕСКАЯ МЕХАНИКА Статика является частью теоретической механики, изучающей условия, при ко­торых тело находится под действием заданной системы сил...

СИНТАКСИЧЕСКАЯ РАБОТА В СИСТЕМЕ РАЗВИТИЯ РЕЧИ УЧАЩИХСЯ В языке различаются уровни — уровень слова (лексический), уровень словосочетания и предложения (синтаксический) и уровень Словосочетание в этом смысле может рассматриваться как переходное звено от лексического уровня к синтаксическому...

Плейотропное действие генов. Примеры. Плейотропное действие генов - это зависимость нескольких признаков от одного гена, то есть множественное действие одного гена...

Методика обучения письму и письменной речи на иностранном языке в средней школе. Различают письмо и письменную речь. Письмо – объект овладения графической и орфографической системами иностранного языка для фиксации языкового и речевого материала...

Почему важны муниципальные выборы? Туристическая фирма оставляет за собой право, в случае причин непреодолимого характера, вносить некоторые изменения в программу тура без уменьшения общего объема и качества услуг, в том числе предоставлять замену отеля на равнозначный...

Тема 2: Анатомо-топографическое строение полостей зубов верхней и нижней челюстей. Полость зуба — это сложная система разветвлений, имеющая разнообразную конфигурацию...

Виды и жанры театрализованных представлений   Проживание бронируется и оплачивается слушателями самостоятельно...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.011 сек.) русская версия | украинская версия