Студопедия — Власна давньоруська книжність 3 страница
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Власна давньоруська книжність 3 страница






Адміністративну систему Литва будувала за польським зразком, а реальні владні відносини па Русі му­сили пристосовуватись до тім "ста­ровини», яку литовці обіцяли «и" рухати». За актами про дарування, купівлю, позичання тощо, за слова­ми про владу надлюдьми стоять реа­лії, які не так просто відновити. Ко­ли, наприклад, король Влодйслав (польське ім'я великого князя Ягсій-

фуе братопі с'кирґайлу Мінськ «весь і СО псі ми людми і с землею і с всякою пошлиною і с до­ходом і князи служебпие тим усім володіти», то це може сприйматися як дарунок людей в буквальному р< і-зумінні; але коли якась пані Холка


Васковгі продає протодияконові Іва-іці монастир, церкву святої родиці «'зо всім об'їздом, і со всіма границами, і землею, і сіиожа-тьми, і з і-аїми, і з дубровами, і з бор-болоти, і с ріками, і со мли-і с колодязем, і с лови-; со всіми ужитки, яко із віка вічного слушало к тому монасти­реві»' — у цьому випадку, щоб зро-потрібно знати, що ж означало «моє» і «чуже» в побутовій і іпридичній свідомості тих часів.

Якраз продаж церкви чи монастиря
дозволяє зрозуміти характер відно­
син власності в українському суспіль­
стві тих часів. Звичайно, не можна
ічитн цей акт буквально як
купівлю у власність. Як князь Яіайло,
так і пані Хонка мали над певною тє-
риторіе.ю, зокрема над тією, де був
монастир, владу. На цій території,
згідно а руським звичаєм* існувала і
приватно власність. М.С. Грушев-
ськнй наводить факти купшлі-нрода-
іемді, здійснювані селянами, вто­
му числі у Галичині. Але владний,
адміністративний кошроль над тери­
торією давав князям і панам такі ма­
теріальні вигоди, що його гюсіупка
відверто оформляється як купівля. За
місце архімандрита монастиря велася
м.ки боротьба шляхом інтриг у
князівському дворі, а й звичайні
ВІЙНИ битщ і поранених.

Часто церковні посади (особливо ка­
йлі на українських теренах.і да­
вались арцибіскупом чи князем суто
Форма -якої надії їх

• \ар території ми □ го захопити монастир і вигнати рім того, він так само

коптролі.и рЯДЖдВСЯ маттнос-

Селяїі. У випадку, коли церква

або монастир д їхУіь,

-,торії міг призначити


намісника із світських людей, який робив у церковних местностях все, що бажав. Право та шетитуції влас­ності існували, але ще сильнішою бу­ла реальна адміністративна влада.

Даруючи землю своїм княж
литовський Господар (великий
князь), згідно з давніми.литовськими
уявле) дарував і влад;,

підлеглими. Оскільки ж Литва прий­
мала європейську соціально-політич-
ну систему й оскільки вона мусила
рахуватися із «старовиною», такі
роздачі влади відповідали і руським, і
західним нормам: або у вислуїу до ла­
ски
(тимчасовий бенефіційі, або вдго-
животну вислуїу (пожипевий бе­
нефіцій), або у вислужену отчину
(феод або аллод). Роздавалися.
жавні посади. В кінці XIV ст. Госпо­
дар почав перетасовувати призна­
чення, щоб усунути систему удільних
КНЯЗІВ і замінити її ВОЄВОДСЬКОЮ
-"ілміііісі рацією. Нащадкі
ських фамілій, які були переміщені в
період ліквідації удільних князівств,
називались км потнпіи;

З ча< І іі володіння

ЙШЛИ В отчиму.


 



 



Волинська Богоматір. Кінець XIII - початок XIV cm,


В Україні відбувається розшару­вання між військовою челяддю І МН6-вальс», рицарською верхівкою. Боя­рин відрізнявся від бояра: на Україні «боярин» — це «людина, що нале­жить бояру». Слуги панцерні — «бо-ярини» становили на Київщині май­же третину сільського населення, во­ни були під особливим захистом за­кону, але залишались челяддю. Вільні «шевальє» одержують назву «шлях­та» (термін прийшов з Чехії' через Шльщуі Галичину від німецького das Geschlechi — рід, покоління). В ли­товсько-руському середовищі слово


«пай» означало спочатку членів вели­кокнязівської ради і тих шляхтичів, які виступали у військовий похід із власними корогвами, а не в загально­му ополченні; пізніше воно пошири­лось на всю шляхту і служило фор­мою звертання.

Адміністративна система Великого князівства Литовського була побудо­вана так, яку Польщі. Воєвода призна­чався тільки за згодою місцевої шлях­ти, а то й тільки з місцевого серед,.ви­ща. Помічником воєводи і комендан­том воєводського замку був каште­лян, який правив також центральним повітом воєводства. В центральному апараті роль міністрів відігравали канцлер (хазяїн великої печатки), підканцлер (хазяїн малої печатки), підскарбій (міністр фінансів), твьШШ коронний (командувач військами) та пальний (його заступник та виконую­чий обов'язки), підкоморій (відповідав за порядок та убранства в палаці, а пізніше розбирав конфлікти між шляхтою), маршалок земський (відпо­відав за етикет при дворі та роботу Ра­ди панства і сейм)'), маршалок двор-ний (начальник служби із шляхти при дворі). Всі ці посади пізніше могли бу­ти і просто почесними званнями, оскільки в Польщі дворянські титули не надавались. У провінції в повітах правили староста, які мали право го­дуватись з державних маєтків.

У Польщі, шляхетській республіці, всевладдя шляхти було набагато більшим, ніж у Литві, де великий КНЯЗЬ зберігав архаї'шу владу і сис­тему беиефщіїв. Тому на шляху до конфедерації двох держав литовська і україно-білоруська шляхта і магна-терія добивалися законодавчих га­рантій статусу ікіпуючого класу.

Кінець XVI ст. був для польської шляхти часом повного торжества її


ШВОЇ ідеології. Па елекційному сеймі 1575 р. поміркований і розум­ний польський магнат Ян Замой-ськин проголосив промову, в якій

вучав справжній панегірик шляхті, і обтрушував її незвичайне

акання. Замойський говорив про три головні засади існування шляхти, характерні для Польщі: шляхів сама обирає і "бі короля, са­ма творить собі закони і має повну владу над своїми селянами. Шляхтич користувався правом суду над свої­ми підлеглими, але сам, слугуючи ви­щому панові, підлягав тільки юрис­дикції спеціальних станових судів; шляхтич: не міг бути покаранні суду і слідства і мав право виїзду за кордон. Право обирати і бути обра­ним, яке мала шляхта, було в ту епо­ху взірцем політичних свобод.

Вільність, рівність, незалежність — ці шляхтицькі гасла сприймались як вроджені чесноти шляхтича. Ук­раїнсько-польський письменник Ста­ми лав Оріховський писав: «Поляк завжди веселий у своєму королівстві, співає і танцює вільно, не маючи над

о жодних примусових обов'яз­ків, бо не ви неї і королеві, своєму ви­щому володареві, нічого, окрім титу­лі, двох грошей ч лану политої війни. Четвертого ж над по­ляком немає нічсй! і ЩО б псувало йо­му настрій у Королівстві»*. Зауважи­мо, що слово «ПОЛЯК» було синонімом а «шляхтич». Той факт, що ук­раїнець по матері Оріховський, не чужий почуттю русинської прина­лежності, називає себе поляком,

вив про паліжчие, грюмад*нь
оиия цього слова.
Польський етнограф Ян Бистронь
характер и ■',}>■ шляхту тих часів:
«Шляхетська гордість була гідпа, пев­
на се. кувалася m з ким і ні з


чим. Шляхта була сіллю землі, була верствою, створеною для вживания інших і наказування. Народ иіля-

; иії ототожнювався з народом польським; інші етапи Є Чимось додат­ковим, чимось потрібним рад технічно, позбавленим власної рації існування. Іііляхетськість не конвенціональним поняттям; її вва­жали суттєвою, природженого ри-. ііністю властивостей, які може мати одно лише шляхта. По­всюдно утримувалося переконання, яке мало дуже значний вплпв па ут­вердження станових різниць, що шляхта походить з інших витоків, ніж селяни і міщани»". Звідси — не-

теа погорда шляхтича до «хло-

ЗІДСИ Й НЄ ТІЛЬКИ ПОЗ

міщанина, а й прагнення утискувати МІСТО, навіть нищити його. За

сышй говорив у згаданій промові про

Європу: «Квітнуть там села і міста, бо міський стан маг великі права. Але оскільки ця краса приходить з крив- jj*jЈ

і,кої ВІЛЬНОСЗ І. ВОЛІВ би Я

її краще не мати, ніж мати зй таку

Не за рукодільними виробами,

. мурами і ©бширними будівля ші,

нам і іак не бракує, судять про




Bysimii J.S. Dzieje oowwdiswnpj Polsce. Wiek XVI— і і - S. 193.


щастя людей, а за їх свободою,чесно­там и і добрими звичаями» '.

Шляхтич-хазяїн володів і селяна­ми, і землею, на якій вони жили. Се­ляни, у свою чергу, могли належати до його челяді, тобто невільників, рабів або до осадних, або до тятлих, прикріплених до землі і зобов'яза­них виконувати повинності земле­власникові, Осадні мали лише за­гальні зобов'язання перед шляхти­чем як представником влади, але че­рез десять років проживання на землі шляхтича вважались такими, що засиділися, і ставали тяглими. Міг покинути пана і піти також і тяг­лий, але попередивши його і лишив­ши все майно. На правах займанщи-ни на необроблюваних землях міг осісти кожен. У селі платили подим­не селяни, мельники, корчмарі, в Польщі, на коронних землях — пра­вославні священики; не платили шляхта помісна (власники землі) і безпомісна (що служила в чужих маєтках), орендарі, управителі, че­лядь, католицьке духівництво в Польщі, а також сільські євреї (вони вважалися власністю короля, а пізніше — того, на чиїй землі жили].

У Литві 1557 р. була для державних маєтків прийнята так звана Устава на волоки, що служила зразком упо­рядкування землекористуванням. Згідно з «Уставою», землі шляхти і бояр виділялися із загального маси­ву окремо, якщо вони знаходились посеред власницьких земель; селяни ж наділялися так званими волока­ми — наділами по ЗО моргів, тобто десь гектарів по двадцять, на одну — дві — три сім'ї. До обов'язків таї лііч селян входив обробіток паї;* землі — сім селянських волок на од­ну папську. Це бувало тоді, коли па­нувала фільваркова система, тобто


шляхтич свою землю не здавав в оренду, не осаджував на ній вільних селян, а використовував як земле­роб, хазяїн, будуючи там фільварок, палац та розводячи коней тощо.

Пан карав своїх селян на власний розсуд, хоча громада мала свої ви­знані законом судові органи — кип-ний суд, сама вела слідство і здій­снювала покарання. Інколи стрсун-ки пана і селянина бували патріар­хально теплими, але загалом стосун­ки пана і хлопів були до озлоблення ворожі. Шляхта була переконана, що селяни ліниві, дурні й схильні пе­редусім до крадіжок. Селяни, в свою чергу, відбували панщину абияк, а щодо панських заборон иа лови в лісі і особливо на річці чи в озері, — то тут непереможним залишалось переконання селянина, що вся ця звірина і риба не панські, а Божі, і, зрештою, пан не збідніє. Це стосува­лося і Польщі, і України. Шляхта на­магалася якомога міцніше закріпити селян за землею, а селянин м: брати свій злиденний скарб і піти в невідомі краї, захопивши займаи-щину.

За обрахунками Ы.М. Яковенко, на території Волині і Центральної Ук­раїни на середину XVII ст. чи­сельність шляхти становила 38,5— 40 тис. чоловік, або 2,3—2,5 % загаль­ної чисельності населення регюігу. Що ж до князівсько-магнатської верхівки, то її чисельність, зініч була краплею у морі, хоча тримала вона в руках мало не все: на Волині в руках заможних латифундистів було 79,8 % земельного фонду, на Київ­щині — 68,3 % на новоколопізова-пнх землях Брацлавщиии — 89,5 %.

Неї відміну від аристократії □ ської та литовської стара руська арис-токра гія зберегла князівську титула-


туру. Ті князі, які залишились на власних отчинах з кінця XIV ст., на­зивались головними княжатами; до галежали роди Острозьких, За-слапських, Сангушків, Гольшан-ських-Дуоровицьких, Збаражських, Виїиневецьких, Чорторийських, Чет-вертенських, Корецьких. Гніздом ук-раїно-руської князівської арист кратії була Волинь.

Соціальмо-економічний устрій Речі Посполитої забезпечував шляхті політичнії свободи, яких добивалися в епоху Просвітництва для всього на­роду. Система владних відносин була туї більш цивілізованою, ніж у Мос­ковській Русі. Але та влада, якою ко-чтувалися щодо простонароддя шляхтичі, була безконтрольною і розгнуздано и >. Вона відверто і зухвало порушувала правні засади жиїтя підвладних і викликала у них роздратування і обурення.

Шляхтичі розглядам! себе як спад­
коємців рицарського сгану і пишали­
ся своїм рицарством, хоробрістю, вір­
ністю, військовою вправністю. Проте
реально шляхетство було маніть
звіль: «)бОв'язань військового

характеру «Посполита війна» (їй
лите рушення) була гам окремим і
практично надзвичайно рідкісним ви­
падком загальної мобілізації, коли
шляхта повинна була ставати під
військові корогви. Але і в цьо
шдку реальність уже не відповідала
тим романтичним образам, які ство­
рювалися в оповіданнях шляхтичів
про їх воєнні пригоди. Настав час ма­
сових дій великій, переважно піших
військовій сил, індивідуальна вій-
іва виправа з виявами особистого:
героїзму мала дедалі менше значення
Фбояа з використанням воявепадьвої
зброї. Шляхтич яз лежав до

минулої епохи. Йото ть до


дисциплінованих дій паралізувала ве­ликі шляхетські з'єднання. Цим пояс­нюється неспроможність старої фео­дальної організації захистити Україну від татарських наїздів. На початку XVII ст. Річ Посполита веде війни все більше найманим «кварцяним» військом, натомість у новоколонізо-ваних іємлях України виростає сила козаків.

Литовські статути

Впродовж XVII ст. сейми Великого князівства Литовського прийняли три редакції так званих Литовських


 


 



Замок у Km (Ваншь). 1495 р.

собі «шляхетний». Звідси еквілібрис­тика у визначенні кількості і характе­ру необхідних свідків.

У праві ЛИШИЛИСЯ від «Руськіі' цравд» штрафи за вбивство, залежні від соціального статусу жертви Роз­цінки вартості жи'ітя людей простою стану такі (артикул 3): панцерній га — 60 кіп грошей, путний слуга — 50 кіп, бортник — 40 кін, тяглий чо­ловік — 25 кіп, челядник домовий от-чазний або полоненик — 20 кіп гро­шей, жінки їх — удвоє дорожчі. Від «простих людей» відрізняються дер­жавні службовці — тіуни, ключники. війти, старці (виборні особи селян­ського самоврядування), кожен а яких оцінюється в 40 кіп грошей.

14-1

По ЗО кіп грошей оцінюються ремісні люди — «майстер, органіст, пушкар, майстер шиття золотом, ма­ляр, сокольник, конюх, кравець, майстриня шиття золотом, килим­ник, ткач, слюсар, стельмах, тесляр, коваль, столяр, псар, візник, муляр, швець, гончар» (артикул 5). Мішапп міст, які живуть за магдебурзьким правом і мають своє самоврядуван-


ня, — по ЗО кіп, міщани маленьких місі — по 25 кіп грошей, Євреї суди­лись за власним правом; за вбивство єврея шляхтич судився, як звичайно за вбивство простої людини, ал ловшини не платив. Татари, які слу­жили у війську чи були шляхе і татарського звання, мали ті ж права, щой шляхтичі, головщини за них -100 кіп грошей. Прості татари — візники, ремісники, зеленщики, скотопромисловці тощо — оцінюва­лися в 25 кіп. Іновірці — євреї і таза? ри — не мали права займати дер­жавні посади і тримати невільииків-християн.

Маємо, таким чином, енцикло­педію соціальних прошарків у тій і\ точній оцінці, яка, за давньору­ською традицією, виражає все в грошах. Ціни ці досить високі, якщо зважити, що кінь вартий, за с том, 2 копи (копа — 60 грошей); до­сить сказати, що місто Бер1 (Брест) сплачувало податку на рік 150 кіп грошей.

Але справа полягала не в тому, як оцінювались тіуни, а як — коні. Те­пер, на відміну від давньоруського права, така оцінка не мала нічого спільного з ринковою ціною, бо, згідно з литовськими статутами,.лю­дину не можна продавати і купувати.

Саме Статут зробив вирішальний
крок, який відділяє від примітивних,
архаїчних суспільств суспільства з
ро яишеною культурою влади і влас­
ності і який в Росії зроблено тільки З
ліквідацією кріпацпіа: свій не може
бути рабом. Про це прямо говорить
артикул И (під назвою.(Людина
вільна ні за який злочтш не може бу­
ти віддана в иеиолю>>| того ж розділу
12. Статуї'повністю перекриває мож­
ливість потрапляння в рабство іншим
шля*: і вдування «челяді до-


мової отчииної» та полон. Тяглі селя­ни були юридично вільні, і мали право власності і передачі власності у спад­щину, щоправда, обмежене обов'яз­ковістю дозволу землевласника-щляхтича. Не мали права власності тільки особи, які, згідно з правом, нічим вільно не володіють: непо­внолітні діти, ченці, сини, не виділені від батька, ті, хто був по закону пере­даний комусь у чужу власність (пода­ровані холопи), полоненики, дворова челядь, вигнанці й божевільні.

Міста і торгівля

Населення Правобережжя стано­вило в першій половині XVI ст. бли­зько 1,5 мли чоловік, втому числі Во­лині — близько 680 тисяч, Київщи­ни — близько 500—550 тисяч, Бран­ії пі — близько 450—500 тис. осіб. На думку О.І. Барановича, насе-бережного Полісся тле, Овруцького повіту) і Ліво­бережного Полісся (Чернігівщини) в цей чсіс становило близько 650 тис. чоловік. Через сто років населення Подільського воєводства, що належа­ло Польщі, становило, за підрахунка-і. Крикуна, близько 350 тис. чоловік. Степові та лісостепові райо­ни.лівобережжя зовам запустіли. Як­що в кінці XIII ст. Лубни ще згадують­ся серед міст Переяславської єпархії, 'рять просто про «зем- *№ Лубни». Найбільш населеними до Початку масової колонізації Поділля і ережжя стали лісові та лісосте-гюпі землі Волині та Лівобережного Полісся, куди важче було добратися

ги; кім. І Отже, на початку XVI ст. населен-

L

країни можна оцінити приблиз-2—2,5 мли. Оцінки давні; ц лядні


Церква Василя у Володимирі-Волинському* Кінець XIII -початок XIVШ

Україна через Польщу була втягну­та в пожвавлення господарської та торговельної діяльності Європи в XVI—XVII ст. Через Гданський порт в Європу йде потік сільськогосподар­ської продукції, передусім хліба. Мо­нополістами на торгівлю із Західною Європою через Гданськ були купці польські і німецькі. їм перепродува­лось все, призначене для експорту, в порубіжних містах. У руках купецтва Русі-Україии залишалась торгівля зі сходом — з Молдовою, Кримом, Ту-

 

речшшою.      
    f  
    k 1 щ  
    1 с JH  
    ^^.J  

! 15



Спас

нерукотворний. Закарпаття. XV-XVl cm.

Дрогобич. Церква св. Юра. Кінець XV-иочаток XVI ст. (з пізнішими добудовами)


інакше: литовський грош — 10 пеня-зей, польський — 8, празький — 1-І. Гроші (будь-які) рахувалися иа коті (60), золоті (ЗО) та на рублі (100 гро­шей). Ходили й західні золоті: дукати (всі іеі панські, — напис ducatum озна­чає «князівство», але були дукати різних держав), флорини (флорен­тійські), вони, як і дукати, важили близько 3,5 г золота. Були й свої золоті, але вони ставали дедалі гірші, їх нали­вали просто золотими (злотими), на відміну від західних червонних золо­тих. У середині XV ст. на злотий ішло, як сказано, ЗО грошей. З початку л\ ст. все міряється на талери. Так стали називати срібні Joachimsthaler Miinze, що їх били в Богемії, в Йо-ахімсталі. В Росії їх називали за першою половиною німецької назви


«а/шмкалш». В 1528 р. талер коштував ЗО грошей, у Х\'П ст. — 90 грошей (польських).

З XIV—XV ст., таким чином, Ук­раїна входить до західної монетної зони, порівняно з грошовою систе­мою Росії незмірно покращивши свій грошообіг. Так, на початку XV ст. в Новгороді, найбільшому торговель­ному місті Росії, користувалися дріб­ною татарською монетою, частинами куничих шкурок, шматками шкіри з тиснутою печаткою, 1425 р. почали бити дуже погану грубу срібну моне­ту. Лише в XVI ст. з'явились німецька монета і зливки.

Розміри штрафів, на В'їдені в «Ли­
товському статуті», дозволяють суди­
ти про ціни наприкінці XVI сторіччя.
Віл і кінь коштували по дві копи гро-
іік й, корова — рубель, відгодований
кабан — копу, порося, ягня, козе­
ня — 5—6 грошей, гуска чи курка —
три гроші. Вражає дешевизна товару
широкого вжитку: сани коштували
2 гроші, віз — б, діжка ріпи чи редьки
(тодішній еквівалент картоплі), морк-
і'і пастернаку — теж 6! Зате
павич — 3 копи, як і цепний собака.
Заробити можна було наймиту деєй
гріш на день. Найбільш високоопла-
чуваиий пролетар тієї доби — солдат-
наймаиець — одержував близько
5 талерів на місяці, (майже 5 грошей
надень). Україна-Русь була краєм де?
пк.'вг. є свідченням

кий рівень її торговельно-проміїсло-КЭ >,питку.

Щоб купити землю, масток, потріб-
11 і були грош і іашиз абів — тут

йшли в діло золоті, зливки, тися лерів. За кілька сотень тисяч талерів найняти сяку-таку армію, а за кілька мільйонів — виграти неве-ву. Із своїх 80 міст і містечок та 2760 сіл князь Константин Остро-


, одержував прибуток на рік у Ю мли золотих, що надень становило десь близько 27 тис. грошей.

Право заснувати місто мав кожен цідяхтич; міс id могли належати і ко­ми церкві. Як привілей місто одержувало магдебурзьке право. В цьому були зацікавлені і король

.дар), і міська громада, та не бу­ли зацікавлені намісники, бо втрача-

\икі джерела прибутків. Магде-

ьке право було однією з форм

і ької організації міського і реміс­ничого життя. Одержавши магде­бурзьке право, міщани спілкувалися з владою виключно через обраного ни­ми війта, який Відповідав і за сплат)'

повинностей, і за дотримання по­рядку. Судив міщан уже не при­ватний власник міста, а міський суд.

Верхівка міського купецтва та ремісничих цехів становила досить заможний патриціат. Шляхта стави­ма міщан з погордою і певними заздрощами, оскільки не кожен шляхтич міг дозволити собі одягнути­ся так, як одягався багатий міщанин.

й час міщани вже перейняли від шляхти верхній одяг; жупан, не дуже довгополий, застібнутий на ряд чис­ленних ґудзиків, зібраний в талію, з коміром стосчкою або відлогам, пе-синій або зелений, краще тонкого сукна; поверх нього — кун­туш з пишними плечима і вузькими фальшивими рукавами з розрізами,

акйдались іа спину, часто черво­
ного КОЛЬОру. РІЗНІ ЦЄХИ коїко-

і н одягу. Ь і ю королівські

і господарські розпорядження про те.

іають права носити міш
Щоб не відрізнятися від дворян. Зре­
штою, міщани нічого проти цього не
мали, бо змагання з шляхтою в пиш­
ності вбрання та прикрас могло втяг­
нути їх v небая мати.


Як бачимо з розмірів головщини,
міщанин мас статус, рівний статусові
залежного (тяглого) селянина* статус
міщанина, що живе за магдебур­
зьким правом, дещо вищий, хоча й
не такий, як у нащадків велико­
князівських холопів. Але міщани,
особливо в незалежних від приват­
ного власника і держа вного ]
ка, «магдебурзьких» містах мали і ве­
ликі переваги, бо тут діяв принцип
європейських міст: «міське повітря
робить вільним», Буквально це озна­
чало, що задавнене міське прожи­
вання дозволяло перейти з категорії
підданого, зобов'язаного до категорії
ВІЛЬНОЇ і незалежної ■ фак-

тично ж громадянин міста Hd німе­цькому праві користувався велики­ми свобод-

>м з німецьким правом місто
■нмалой цеховий устрій ре
У XV—XV11 ст. в Україні було понад
270 ремісничі.льностей. Ко-

валь був у кожному селі, як і добрий


 



Благовіщення. h церкви Параскеви п 'жниці в с Ла.іьаві на Перемиишнській землі: XVI an.

гончар чи бондар, залізо виплавляло­ся на руднях по невеликих річках з покладами болотної руди, склодуви працювали в гутах, що будувалися в зручних для скляного виробництва місцях, але більшість ремісничих спеціальностей зосереджувались по містах. Чинбарі, які вичиняли шкіри ддя взуггя (на заході їх називали гар-барі), куїшпри, які вичиняли шкіри


овець для кожухів, лимарі, які робили сирицю, ткачі, теслі, стельмахи і інший люд, не кажучи вже про ких майстрів — золотарів, конвісарів (майстрів олов'яного литва), малярів тощо — працювали на ринок і в містах були традиційно об'єднані в ремісничі асоціації — братства.

Цеховий уклад німецького типу В містах з магдебурзьким правом при-


родно сприймався на слов'янському ґрунті, де мав власну традицію.

до ремісничих цехів XV—XVII ст. (братств) входили майстри або бра­ти, серед яких виділяли найбільш ав­торитетних і досвідчених — старших грів (старших братів). Нижче братів знаходились підмайстри (че-лядиики, товариші), ще нижче — учи і (хло 11 ц і І. П ідм а й стр и-то вар и Ш актувалися в громади, або молод­ші ремісничі братства. На чолі брат-цеху стояв цехмістр, або пан­отець. Таким чипом, цехова ор­ганізація будувалася за потестарною ■>>ю сім'ї («челяді») за корпора-тивішм принципом, тобто включала не тільки «вертикальні» владні відно-ситгатипу «батько—діти» (учні май­же без нрав, як давня «челядь»; най­молодші «хлопці» —зовсім без прав, як колись «обельні холопи»), але і «горизонтальні» відносини квазіспо-рідненості (братньої солідарності). Братства мали свої символи-клейн гі­ди, в тому числі хоругви, свої свята, снос право.

Центрами цехової організації ре­месла були для всієї України.Львів, Краків, Кам'янець-Подільський Сю­ди мандрували ддя підвищення ква­ліфікації та своєрідної атестації май­стри навіть з Лівобережжя, ходили вони і в Німеччину. Цехове право на Україні будувалося за німецькими взірцями. Проте цехи як братства с: продовженням інститутці Давньої і сакральної.

Засадавим стосовно братської са­мосвідомості і корпоративності було уявлення про магічний характер ре­месла. За близькістю до сакральних "чистих» і «нечистих» сил, за їх влас­тивостями професії розрізнялися: найбільш чистими були ковалі, і. гон­чарі, найбільш нечистими — лимарі


чи грабарі. Гончар не мав права ані вбити твариігу, ані обробляти шкіру, Але всі були трохи чаклуни. Безліч за­борон та приписів ритуально-


 

Украї

шмажіш

В

Українсь-міщанки


Ким 'яне!(і>-Подільшшй, Замок. Ж cm, } добудовами ж

Ким яиеиь- Подільський. Кахяі із замку,

XVI an.


магічного характеру регулювали тру­дову діяльність і побут. Гончар не міг кривитися під час роботи. Молочний посуд робили в суботу із решток глини, яку збирали з рук, — із «сли­маків», щоб краще збиралася смета­на. В суботу ж робили посуд для відьом і знахарів, при цьому гончар особливим чином викручував руки і крутив круга справа наліво. Ряд робіт виконувався тільки рано вранці, пе­ред сніданком, адже з раннього ранку


починалося будь-яке творіння. Та об­ставиш, що світанок і весна є почат­ком нового часу, відбита і в звичаї по­чинати новий ремісничий рік з весни з березневого рівнодення, хоча на ка­лендарний відлік нового року з січня західна Україна перейшла давно.

Особливо цікавий ритуал перехо­ду до роботи при свічках 3 1 Bi'prvnii До слов'янської обрядовості завжди входило перенесення вогню в хату ми і винесення його назовні на­весні. Якщо ці звичаї загалом пиря­лися з пам'яті, то в братствах вони розрослися у великий осінній риту­ал, у центрі якого було весілля свічки на Семена 11 вересни), що. суцрово* джувалось запалюванням свічок на зеленому деревці та нічними гулян­нями. Усяке рукомесло так чи У ше пов'язане з вошем, і особливу роль вогню в ритуалах братчиків легко зрозуміти.







Дата добавления: 2015-09-04; просмотров: 596. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Этапы творческого процесса в изобразительной деятельности По мнению многих авторов, возникновение творческого начала в детской художественной практике носит такой же поэтапный характер, как и процесс творчества у мастеров искусства...

Тема 5. Анализ количественного и качественного состава персонала Персонал является одним из важнейших факторов в организации. Его состояние и эффективное использование прямо влияет на конечные результаты хозяйственной деятельности организации.

Билет №7 (1 вопрос) Язык как средство общения и форма существования национальной культуры. Русский литературный язык как нормированная и обработанная форма общенародного языка Важнейшая функция языка - коммуникативная функция, т.е. функция общения Язык представлен в двух своих разновидностях...

Этапы и алгоритм решения педагогической задачи Технология решения педагогической задачи, так же как и любая другая педагогическая технология должна соответствовать критериям концептуальности, системности, эффективности и воспроизводимости...

Понятие и структура педагогической техники Педагогическая техника представляет собой важнейший инструмент педагогической технологии, поскольку обеспечивает учителю и воспитателю возможность добиться гармонии между содержанием профессиональной деятельности и ее внешним проявлением...

Репродуктивное здоровье, как составляющая часть здоровья человека и общества   Репродуктивное здоровье – это состояние полного физического, умственного и социального благополучия при отсутствии заболеваний репродуктивной системы на всех этапах жизни человека...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.013 сек.) русская версия | украинская версия