Студопедия — Культурна міфологія Л. Фробеніуса. Теорія культурних кіл Ф. Гребнера
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Культурна міфологія Л. Фробеніуса. Теорія культурних кіл Ф. Гребнера






Л. Фробеніус (1873-1928) був найбільшим фахівцем з африканських культур. Він зробив 12 експедицій, присвячених дослідженню матеріальної культури народів Африки. Підсумком цього стали його роботи. У найбільш фундаментальній з них "Походження африканських культур" (1898) Фробеніус розглядав дві форми пересування культури: перенесення культури без значного руху народу й переміщення культури з народами. Людина в його теорії займала підпорядковане місце. Основне поняття його концепції "культурна провінція" (культурне коло) являло собою якусь сукупність предметів матеріальної культури, з певними ознаками, характеристиками. Л. Фробеніус, наприклад, виділяв "західноафриканське культурне коло", що охоплює басейн р. Конго, узбережжя Верхньої й Нижньої Гвінеї. Ознаки цього культурного кола такі: прямокутні будинки із двосхилим дахом, лук з рослинною тятивою, плетений щит, багатострунні музичні елементи з рослинними струнами, барабан у формі піскових годин і деякі інші.

Л. Фробеніус виявив дивну подібність багатьох рис "західноафриканського культурного кола" з культурою Нової Гвінеї й інших частин Меланезії. Він думав, що даний тип африканської культури походить із Південно-Східної Азії, і назвав її "малайсько-нігрітською". Крім цього типу він виявив в Африці ще дві культури "азіатського" походження - більш ранню "індійську", що істотно вплинула на культуру Північної й Північно-Східної Африки, і найбільш пізнього походження, "семітську", що лише поверхово торкнулася (через арабів) Північну Африку. У той же час в Африці Л. Фробеніус знайшов найдавніший шар культури (власне африканський), що отримала велике поширення в південній частині материка. Цей найдавніший шар культури, названий Фробеніусом "нігрітським", він уважав спільним з австралійською культурою й найдавнішими "культурними колами" Океанії. Зі змішання "нігрітської" культури з "малайсько-нігрітською" і "азіатськими" культурами народилася нова "африканська" культура. Її елементи специфічні для Африки. Це африканський шкіряний щит, ніж, що розвився з наконечника списа, музичний лук, циліндроконічна хатина і т. д.

Такому приземленому, практично предметному аналізу культурної дійсності протистоїть міфологічність, навіть деяка містичність, загалькультурологічної концепції Л. Фробеніуса. Культура для нього є якась органічна істота. У своїй аналогії культури й організму він нерідко доходить до їхнього ототожнення. Л. Фробеніус стверджує, що культури народжуються, живуть і вмирають, як і інші живі істоти. Людина ж, скоріше, продукт культури, ніж її творець. "Культура росте сама по собі, без людини, без народу". Культура народжується із природних умов. Вона має потребу в харчуванні, що здійснюється завдяки розвитку господарства. Як організм, культура може бути пересаджена на інший "ґрунт", і в нових умовах вона набуде іншго напрямоку розвитку. Нові культури народжуються із зіткнення й взаємодії старих. У той же час культура не може обходитися без людини, тому що в неї немає ніг. Тому людина - носій культури.

Згодом Л. Фробеніус назвав свою теорію морфологією культури, особливо виділяючи в ній такі розділи, як "анатомія" і "фізіологія" культури. Він заснував у Франкфурті-на-Майні "Дослідницький інститут по морфології культури", що існує й у цей час.

Пізніше, розвиваючи свою тезу про аналогії культур і організму, Л. Фробеніус підрозділив культури на чоловічі й жіночі. В Африці він розрізняв два типи культур відповідно до цього становища: "теллурічно-ефіопсько-патріархальну" і "хтонічно-хамітично-матріархальну". "Телуричне", по його визначенню, означає "зростаючий із землі нагору", "хтонічне" - "заглиблені коріннями в землю". Обидва типи культур тісно пов'язані з рослинним світом. "Телурична" народилася в зоні африканських саван, "хтонічна" - у Сахарі й Північній Африці. Ці типи культур відрізняються тенденціями ("ідеями"), закладеними в них. "Телурична" як би прагне нагору, і це проявляється в особливостях матеріальної й духовної культури. Для неї характерні житла на палях, комори на палях, ліжка на ніжках; душа цієї культури піднімається нагору, як рослина; людина тут піднімається нагору по ієрархічній градації вікових класів, божества живуть у високих недоступних місцях. Це патріархальна культура. "Хтонічна" матріархальна культура прагне заритися в землю: існують підземні житла, зерносховища, земляні печі, циновки, ідеї про підземний світ душ і т.д. Л. Фробеніус думав, що в культури є душа (пайдеум). Згодом, розширюючи свою концепцію двох типів культури, він замінив "хамітичну" і "ефіопську" культури на "Схід" і "Захід". "Сходу" властиве "печерне" почуття, нерухомість, ідея фатальної (непереборної) долі, а "Заходу" - "почуття далекого", динамічність, ідея особистості й свободи.

Ф. Гребнер (1877-1934) також розробляв теорію культурних кіл, основна ідея якої - прагнення звести все різноманіття людської культури до одиничних, однократних явищ. Основний об'єкт досліджень - культури Австралії й Океанії. Найважливіші роботи дослідника - "Меланізійська культура лука і її родичів" (1909), "Метод етнології" (1911). Ф. Гребнер відстоював ідею практичної незмінності форм предметів і їхнього географічного поширення. Культури, або культурні кола, він часто виділяв довільно, що не відповідало реальному становищу речей. У своїх теоретичних побудовах він аналізував музейні колекції Кельнського й інших європейських музеїв, не провадячи власних польових досліджень. Тому сукупність елементів культури, що входять у культурне коло, складалася ним умоглядно, а не на підставі безпосереднього вивчення культурної дійсності, як це робив Л. Фробеніус. Ф. Гребнер також відстоював ідею, що кожен елемент культури, будучи винайденим один раз у певному місці, потім поширюється по різних країнах.

В Австралії й Океанії Ф. Гребнер виділив вісім культурних кіл, або культур: тасманійську (ранньонігрітську), культуру бумеранга (новонігрітську, давньоавстралійську), тотемічну (західно-папуаська), двокласову (східнопапуаську), меланізійську культуру лука, протополінезійську, новополінезійську, індонезійську. Кожна культура складалася з 19-20 елементів. Приведемо для прикладу "складові частини" двокласової (східнопапуаської) культури: землеробство з обробленням бульбових рослин, рибальство за допомогою стоячих сіток, дощатий човен, хатина із двосхилим дахом, спіральне плетиво кошиків, важка палиця зі стовщенням на кінці, круговий орнамент, таємні чоловічі союзи й танці в масках, культ духів померлих і черепів, місячна міфологія, людожерський міф...

Таким чином, Ф. Гребнер уявляв культуру як конгломерат або просто еклектичне сполучення предметів матеріальної культури й обрядів, вірувань. Ряд дослідників культур звертали увагу на вигаданість "культурних кіл". Різко критикував саме такий варіант диффузіонізму Б. Маліновський, відзначаючи, що культура при такому підході до дослідження є зібранням (купою) мертвих речей, що не пов'язані одна з одною.

В Австрії існувала також "культурно-історична", або "віденська", школа в дослідженні культур. Її розвиток був пов'язаний з ім'ям католицького патера В. Шмідта (1868-1954) і носив богословсько-теологічну спрямованість. Вчення про культуру В. Шмідта містило в собі гребнерівську схему культурних кіл, "пігмейську" теорію Колльмана (відповідно до неї спочатку всі народи були низькорослими, як пігмеї в Африці) і концепцію А. Ленга про споконвічну віру первісних людей у небесного Бога-батька.







Дата добавления: 2015-09-04; просмотров: 1026. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Практические расчеты на срез и смятие При изучении темы обратите внимание на основные расчетные предпосылки и условности расчета...

Функция спроса населения на данный товар Функция спроса населения на данный товар: Qd=7-Р. Функция предложения: Qs= -5+2Р,где...

Аальтернативная стоимость. Кривая производственных возможностей В экономике Буридании есть 100 ед. труда с производительностью 4 м ткани или 2 кг мяса...

Вычисление основной дактилоскопической формулы Вычислением основной дактоформулы обычно занимается следователь. Для этого все десять пальцев разбиваются на пять пар...

ТЕХНИКА ПОСЕВА, МЕТОДЫ ВЫДЕЛЕНИЯ ЧИСТЫХ КУЛЬТУР И КУЛЬТУРАЛЬНЫЕ СВОЙСТВА МИКРООРГАНИЗМОВ. ОПРЕДЕЛЕНИЕ КОЛИЧЕСТВА БАКТЕРИЙ Цель занятия. Освоить технику посева микроорганизмов на плотные и жидкие питательные среды и методы выделения чис­тых бактериальных культур. Ознакомить студентов с основными культуральными характеристиками микроорганизмов и методами определения...

САНИТАРНО-МИКРОБИОЛОГИЧЕСКОЕ ИССЛЕДОВАНИЕ ВОДЫ, ВОЗДУХА И ПОЧВЫ Цель занятия.Ознакомить студентов с основными методами и показателями...

Меры безопасности при обращении с оружием и боеприпасами 64. Получение (сдача) оружия и боеприпасов для проведения стрельб осуществляется в установленном порядке[1]. 65. Безопасность при проведении стрельб обеспечивается...

Основные структурные физиотерапевтические подразделения Физиотерапевтическое подразделение является одним из структурных подразделений лечебно-профилактического учреждения, которое предназначено для оказания физиотерапевтической помощи...

Почему важны муниципальные выборы? Туристическая фирма оставляет за собой право, в случае причин непреодолимого характера, вносить некоторые изменения в программу тура без уменьшения общего объема и качества услуг, в том числе предоставлять замену отеля на равнозначный...

Тема 2: Анатомо-топографическое строение полостей зубов верхней и нижней челюстей. Полость зуба — это сложная система разветвлений, имеющая разнообразную конфигурацию...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.012 сек.) русская версия | украинская версия