Національна ідея та її бачення у творчості М.Шашкевича, І.Вагилевича, Я.Головацького (30- 60-ті рр.. XIX ст.).
На поч 30-х років XIX ст. центром нац життя та нац руху в Галичині стає Львів. Саме тут виникає напівлег демократично-просвітницьке та літерат угруповання “Р. Т. ”., засновниками якого були М. Шашк (1811-1843), І. Ваг (1811-1866) та Я. Голо (1814-1888), які активно виступили на захист рідної укр мови (термін “руська” для галичан означав укр). Перебуваючи під значним впливом ідейних віянь романтизму, наці-визв змагань поляків, творів історика Д. Бантиша-Каменського, етнографа М. Максимовича та літератора І. Котляревського з Наддніпрянської Укр, члени “Р. Т. ” своє головне завдання вбачали в піднесенні статусу української мови, розширенні сфери її вжитку і впливу, прагненні “підняти дух народний, просвітити народ”, максимально сприяти пробудженню його нац свідомості. Свою діяльність члени гуртка розпочали з вивчення життя, трад та іст власного нар. Під час своїх етнограф подорожей вони контактували з поль підпільниками, які готували антиурядовий виступ, але “Руська трійця” не пішла за революційними змовниками, зосередивши зусилля на культурницько-просв діяльності. Першою пробою сил для членів гуртка став рукописний збірник власних поезій та перекладів під назвою “Син Русі” (1833), у якому вже досить чітко пролун заклики до нар єднання та нац пробудж. Наст кроком “Р. Т.” став підготовлений До Друку збірник “Зоря” (1834), який містив нар пісні, ориг твори гуртківців, іст та публіцистичні матеріали. Лейтмотивом збірки було засудження іноземного панування, уславлення визв боротьби Народу, оспівування козац ватажків- Хмельницького та С. Наливайка. 1836 р. у Будапешті побачила світ “Русалка Дністрова”. І хоча ідеї визволення прозву в ній із значно меншою силою, ніж у “3орі”, лише 200 примірників цієї збірки потрапили до рук читачів, решту було конфісковано. Це був новаторський твір і за формою, і за змістом. Він написаний живою нар мовою, фонет правописом, “гражданським” шрифтом.
|