Міжнародно-правовий звичай. Взаємозв’язок договірних і звичаєвих норм.
У доктринах міжнародного права ставлення до міжнародного звичаю далеко не однозначне. Доктрини розвиваються в напрямках від твердження: «аж до останніх часів міжнародне право в переважній частині складається зі звичаєвих норм» (Дж. Старк) до думки про «неможливість застосувати міжнародний звичай, бо звичай являє собоюзвичайну поведінку, а поведінку не можна застосувати до певного випадку» (Г. Кельзен). Певною мірою такому непорозумінню сприяла ст. 38 Статуту Міжнародного Суду ООН, де закріплено: «Суд, який зобов'язаний вирішувати передані йому спори на підставі міжнародного права, застосовує... міжнародні звичаї як доказ загальної практики, визнаної як правова норма». Це формулювання не точно передає сутність міжнародного звичаю. Може йтися не про звичай як доказ загальної практики, а, навпаки, про правило поведінки, яке конституйоване загальною практикою. Зі ст. 38 Статуту випливає, що звичай не створює норми права, а свідчить про її існування (один із постулатів доктрини природного права). Насправді цей процес відбувається навпаки. Термін «загальна практика» може служити підставою для заперечення існування регіональних і локальних (партикулярних) звичаїв. Це могло б спричинити неправильне розуміння міжнародного звичаю як правила поведінки конституйованого універсально всіма без винятку державами. Загальне визнання необхідне для універсальних звичаїв (принцип свободи наукових досліджень у відкритому морі, принцип свободи досліджень та використання космічного простору, право свободи доступу до космосу, правило визнання кордону між повітряним і космічним простором, визнання космосу, відкритого моря і дна під ним як загального надбання людства, принцип міжнародної відповідальності, право на самооборону тощо). Стосовно регіональних і партикулярних звичаїв суд підтвердив їх визнання своїми рішеннями. Так, у справі Right of Passage over Indian Territory Case (Portugal—India) (1960) суд вирішив, що «партикулярна практика лише між двома державами, шо визнається ними як правова, дає підстави для визнання звичаєвої норми, яка діє між ними». Необхідно розрізняти міжнародний звичай та міжнародну звичку як юридично не обов'язкове правило поведінки, міжнародний звичай і загальні принципи права, які можуть визнаватися й без міждержавної практики. Будучи, як і міжнародний договір, основним джерелом сучасного міжнародного права, міжнародний звичай суттєво відрізняється від нього за процедурою створення, існування і застосування. Так, у міжнародному договорі можна простежити чітку різницю між правотворчою процедурою і нормативним результатом. У міжнародному звичаї правотворча процедура і нормативний результат «злиті» і не мають процедурної відокремленості. Міжнародний договір створюється в межах формальних переговорів, міжнародний звичай створюється завдяки практиці держав. Форма існування міжнародного договору — конкретний правовий акт, форма існування міжнародного звичаю — правило поведінки держав, конституйоване їхньою практикою. Завдяки міжнародному договору можна сформувати як загальні, так і часткові, конкретні, деталізовані рішення; міжнародний звичай, як правило, формує лише основні правові принципи, керівні засади. Міжнародний договір є джерелом практично всіх галузей міждержавних відносин, які підпадають під правове регулювання. Міжнародний звичай не може бути джерелом правового регулювання тих галузей міжнародних відносин, які потребують детальної, чіткої регламентації. Міжнародний договір властивими йому засобами регулювання може сприяти розвиткові нових міжнародних відносин. Міжнародний звичай базується на чинній практиці, не може бути інструментом випереджувального регулювання. Серед значної кількості міжнародних договірних норм переважають норми регіонального і партикулярного характеру над універсальними. Серед міжнародних звичаєвих норм, як правило, переважають норми універсального характеру. В сучасному міжнародному праві міжнародний звичай відіграє значну роль як джерело права, як форма відображення норм міжнародного права і як процедура створення таких норм. У разі відсутності конвенційного регулювання звичай заповнює відповідні прогалини. Часто він регулює міжнародні відносини паралельно з міжнародним договором, трапляються випадки, коли ця практика передбачається в самих міжнародних договорах (наприклад, преамбула Віденської конвенції про право міжнародних договорів, 1969 p.). Цьому сприяє також міжнародно-договірна практика, яка свідчить, що лише 30% міжнародних договорів, які підлягають ратифікації, ратифікуються державами. Міжнародний звичай є основним регулятором відносин між державами — не учасницями міжнародного договору і державами — учасницями міжнародного договору. Міжнародний звичай застосовується також між державами — сторонами міжнародного договору в таких випадках: • для регулювання відносин, які виникли перед тим, як договір набув чинності (Віденська конвенція про право міжнародних договорів, ст. 4); • для регулювання відносин, які виникли після того, як договір набув чинності (паралельне, подвійне правове регулювання), а саме:
1) коли у сфері відносин діють загальновизнані принципи та норми міжнародного права (наприклад, принцип суверенної рівності держав, принцип невтручання — див. ст. 43 Віденської конвенції про право міжнародних договорів); 2) коли міжнародні договірні та міжнародні звичаєві розпорядження є близькими, але не тотожними (наприклад, регулювання засобами міжнародних звичаїв та Женевською конвенцією про територіальне море, 1958 p., статусу заток); 3) коли конвенція закріплює зовсім нові норми, держави користуються міжнародним звичаєм щодо старих юридичних фактів; 4) коли важко встановити момент «перетворення» звичаєвої норми на договірну; 5) коли договірна норма уточнює звичаєву; 6) коли конвенційна норма закріплює лише принципові вимоги звичаю, а нові звичаї розвивають ці положення; 7) коли міжнародний договір стає доказом існування міжнародного звичаю; 8) коли міжнародний договір виконує функцію кодифікації міжнародних звичаїв (наприклад, така функція задекларована в Лондонській декларації про право морської війни, 1909 p.); 9) коли міжнародний договір підписано (ратифіковано), але він не набув чинності;
10) коли в міжнародному договорі визначається, які міжнародні звичаї можуть застосовуватися; 11) коли звичай складається в ході розроблення міжнародного договору (до його укладення); коли міжнародний договір укладається для тлумачення міжнародного звичаю. Щоб склався міжнародний звичай, необхідна реалізація певних умов. Потрібне визнання (волевиявлення) його державою. Як правило, дії держав щодо створення звичаю є односторонніми, нескоординованими. 1 якщо такі дії збігаються, то можна говорити про започаткування процесу створення звичаю. Згода держав у звичаєвому нормоутворенні випливає з таких свідчень: 1) прецеденту, який не викликає протесту інших держав; 2) правових домагань, що випливають із конкретних фактичних дій держав; 3) односторонніх і багатосторонніх актів держав (наприклад, Загальна декларація прав людини); 4) заяв держав, які не викликають протесту інших, а, навпаки, інші держави починають наслідувати їх; 5) мовчазної згоди держав на якесь правило поведінки; 6) неформалізованого консенсусу світового (чи регіонального) співтовариства, учасників локальних (партикулярних) міжнародних відносин; 7) свідомого, а не спонтанного процесу створення права (у разі спонтанних дій може йтися лише про звичку); 8) прийняття закону держави для заповнення прогалин у міжнародному праві, якщо інші держави не протестують, а вбачають у ньому допомогу в розвитку міжнародного права (наприклад, Закон Канади про запобігання забрудненню арктичних вод, 1970 p.). Процедура створення міжнародного звичаю не повинна суперечити принципам і нормам міжнародного права. Така процедура базується на неформалізованому консенсусі, практиці та визнанні цієї практики як правової норми. Держави, які наполегливо протестували проти такої практики, звичаєм не будуть пов'язані. За певних умов звичай може зв'язувати треті держави. Наступний звичай може змінити положення договору. Міжнародні звичаї важко піддаються кодифікації, але така систематизація міжнародного права можлива, і відкидати її недоцільно. Для підтвердження наявності міжнародного звичаю, як правило, вказують на три головні фактори: а) міжнародна практика (прецеденти); б) opinio juris sive necessatis — думка, що визнає цю практику (прецеденти) за юридичну норму; в) фактор часу (тривалість застосування). Для того щоб кожен з цих факторів міг являти собою підтвердження наявності міжнародних звичаїв, він має сам відповідати певним вимогам. Для створення міжнародно-правового звичаю важливою є практика тільки суб'єктів міжнародного права. Акти та дії суб'єктів міжнародного права мають виражати їх волю щодо: а) правил поведінки, які виникають; б) визнання цих правил поведінки юридично обов'язковими. Для створення міжнародно-правового звичаю міжнародними організаціями береться до уваги їх практика лише в тій сфері, на яку поширюються норми статуту. Стосовно держав береться до уваги практика діяльності органів, повноважних у сфері зовнішніх відносин. Формами прояву практики міжнародних організацій є резолюції, декларації, рекомендації, спільні заяви держав — членів міжнародної організації, консенсусні рішення тощо. Формами прояву практики держав є: офіційні заяви щодо позиції держави; заяви у міжнародних конгресах і конференціях, у міжнародних організаціях; протести; дотримання або ігнорування відповідних правил; прийняття відповідного законодавчого акта; рішення виконавчих, адміністративних органів; рішення суду тощо. Для створення міжнародно-правового звичаю важливе значення має договірна практика, утримання від певних дій (протестів, домагань тощо). Міжнародна практика повинна бути постійною, загальною, одноманітною і тривалою. Остання вимога визнається більшістю теоретиків і практиків міжнародного права як відносна. Практика має здійснюватися протягом певного часу, але для різних звичаїв існує різний час. Для створення міжнародного звичаю потрібно стільки часу, скільки вимагає ситуація необхідного ступеня визнання. Так, для польоту космічного об'єкта через чужу територію були потрібні години («моментальний звичай», «миттєвий звичай»), для інституту економічної зони — місяці, а для більшості міжнародних звичаїв — роки і десятиріччя. Стосовно opinio juris sive necessatis слід зазначити, що визнання міжнародного звичаю є необхідною умовою завершення звичаєвої нормотворчості. У разі визнання між- народного звичаю суб'єкти мають відчувати, що вони виконують правовий обов'язок. Визнаватися повинна не практика суб'єктів міжнародного права, а звичаєва норма. Opinio juris може бути як явно висловленим, так і мовчазним. Opinio juris може також виводитися із загальної, одноманітної практики. Підставою для юридичної обов'язковості міжнародного звичаю є згода держав. Звичай як форма існування норм міжнародного права має одержати визнання правозастосовчих органів як звичай. Він випливає з досліджень та оцінки практики держав, а не з абстрактних міркувань. Міжнародний звичай не має офіційного письмового формулювання. Він може встановлюватися шляхом тлумачення, але за правилами і методами, визнаними при тлумаченні міжнародних договорів. Норми міжнародного звичаю мають однакову юридичну силу з нормами міжнародного договору. Тому між договором та звичаєм діють принципи lex posterior derogat priori i lex speciales derogat generate. Виникнення нової імперативної звичаєвої норми скасовує відповідні договірні норми — і навпаки. Але при цьому слід мати на увазі, що це правило стосується одних і тих самих суб'єктів. Не може звичаєва норма, що діє між одними державами, скасовувати договірну норму, що діє між іншими державами, і навпаки. На той випадок, якщо в міжнародних відносинах визнається юридично обов'язковим правило поведінки і воно не є договірним і не випливає з міждержавної практики, не варто зараховувати його до міжнародного звичаю. Скоріше, це може бути загальний принцип права.
М/н договір та зичай є універсальними загальновизнаними джерелами мп, їх юридична сила витікає з загального мп.існують різні думки стосовно взаємозв‘язку звичаєвих та договірних норм. Одні вважають що договір та звичай настільки переплетені, що їх неможливо розділити, інші вчені дотрим-ся думки що взаємозв‘язок звичаєвих та договірних норм не веде до їх зрощування. Адже після закріплення в договорі звичаєванорма продовжує існувати як звичаєва. Для одних держав такі норми обов‘язкові тільки як звичаєві, а для інших (для учасників договору) і як договірні. Виникає подвійна правова підстава юридичної сили норм. “Принципи загального звичаєвого права залишаються обов‘язковими недивлячись на те, що вони були включені в договірно-правові постанови.”-з рішення М/н Суду ООН. Припинення дії договору не дає підстав для відмови дотримуватись звичаєву норму, яка містилась у такому договорі. При визначенні співвідношення договірних та звичаєвих норм звертаються до ст.38 Статуту М/н Суду ООН, де конвенція стоїть на першому місці серед джерел мп.це пояснюється тим, що конвенція чітко формулює норму, доводить її прийняття стронами і є спеціальною нормою (lex specialis), яка застос-ся при розходженні з нормою загальною. Оговорки. до договірних постанов, які містять звичаєві норми загального мп, позбавлені юр сили. Оскільки норми загального звичаєвого права мають універсальну обов‘язкову силу і можуть змінюватися лише м/н співтовариством вцілому. Договори виступають засобом здійснення норм звичаєвого права. Вони закріплюють їх авторитет, надають їм чітку форму, конкретизують зміст. мп не відкидає можливості зміни договорної норми звичаєвою нормою, яка виникла. М/н Суд ООН визнає можливість створення норм загального мп за допомогою договорів.
Договір і звичай мають ряд спільних рис, що характеризують їх як джерела однієї правової системи: - договір і звичай утворюються в результаті взаємних дії держав або інших суб’єктів МП і мають спільну юридичну основу - угода суб’єктів, що їх створюють - обидва джерела містять правила поведінки, що носять обов’язковий характер, тобто зв’язують волі суб’єктів, що їх створили. Це означає, що жодна держава або інший суб’єкт міжнародних правовідносин не може довільно відмовитися від взятих на себе зобов’язань - не дотримання або порушення як договору так і звичаю веде до однакових правових наслідків: до припинення їхньої дії, виникнення яких несуть вимог про задоволення претензій, що випливають із не виконання договору або звичаю - обидва джерела підпорядковані дії загальних принципів права наявність змішаних норм свідчить на користь тези про те що ці джерела не конфліктують один з одним а навпаки доповнюють і взаємодіють. Міжнародний звичай (МЗ) і міжнародний договір (МД) є універсальними джерелами міжнародного права, але вони мають суттєві відмінності: - В МД можна простежити чітку різницю між правотворчою процедурою і нормативним результатом, в МЗ правотворча процедура і нормативний результат не мають процедурної ві д окремле носи. - МЛ створюється в рамках формальних переговорів, МЗ - завдяки практиці держав. - Форма існування МД - конкретний правовий акт, МЗ - правило поведінки держав, закріплене їх практикою. - Завдяки МД можна сформувати ж загальні так і конкретні рішення, МЗ формує лише основні правові принципи, керівні засади. - МД є джерелом практично всіх галузей міждержавних відносин, МЗ не може бути джерелом правового регулювання тих галузей міжнародних відносин, які потребують детальної регламентації. - МД властивими йому засобами регулювання сприяє розвитку нових міжнародних відносин, МЗ базується на існуючій практиці. - В МД норми регіонального й партикулярного характеру переважають над універсальними, в МЗ переважають норми універсального характеру.
|