Культурна-гістарычная школа
Дадзены накірунак у літаратуразнаўстве, які заснаваў вядомы французскі філосаф, эстэтык, тэарэтык літаратуры і мастацтва Іпаліт Тэн (1828–1893), склаўся к сярэдзіне ХІХ ст. У аснову ідэй культурна-гістарычнай школы быў пакладзены філасофскі пазітывізм. Стымулявалі ўзнікненне гэтай школы і поспехі прыродазнаўчых навук. У яе рамках распрацоўваліся метады даследавання літаратуры з улікам агульнакультурнага развіцця пэўнага рэгіёна, прычынна-выніковых узаемасувязей мастацкай творчасці з часавымі (гістарычнымі, эпахальнымі), геаграфічнымі, сацыяльна-эканамічнымі, палітычнымі, псіхалагічнымі і інш. фактарамі. Некаторыя з прадстаўнікоў культурна-гістарычнай школы (напрыклад, французскі вучоны Ф. Брунэцьер) спрабавалі нават, абапіраючыся на пазітывісцкую філасофію часу, праводзіць аналогію паміж мастацкім творам і біялагічным арганізмам. Прынцыповая рыса і важная навуковая заваёва культурна-гістарычнай школы — гэта яе гістарызм, свядома ўзведзены ў ранг метаду. Прадстаўнікі культурна-гістарычнай школы лічылі асноўнымі прынцыпамі даследавання матэрыяльнай і духоўнай культуры «нейтральнасць», «аб’ектывізм» і «беспартыйнасць», а асноўнай задачай навукі — не столькі тлумачэнне фактаў, колькі збіранне і назапашванне іх. Вучонымі гэтай школы (а найбольш буйныя сярод іх у Заходняй Еўропе — гэта француз Г. Лансон, немцы Г. Гетнер і В. Шэрэр, датчанін Г. Брандэс) упершыню была зроблена спроба гістарычна вытлумачыць на аснове прынцыпаў пазітывізму з’явы грамадскага жыцця, літаратуры і мастацтва, а таксама сфармуляваць задачы новай метадалогіі вывучэння літаратуры. У Расіі самымі значнымі прадстаўнікамі культурна-гістарычнай школы сталі А. Пыпін, М. Ціханраваў, А. Шахаў, П. Коган, А. Кірпічнікаў. З культурна-гістарычных даследаванняў пачаў таксама працу буйнейшы рускі літаратуразнаўца ХІХ ст. Аляксандр Весялоўскі (1838–1906), пра дзейнасць якога будзе сказана крыху ніжэй, пры разглядзе параўнальна-гістарычнага метаду. Да заслуг культурна-гістарычнай школы адносяцца: па-першае, уклад у распрацоўку гісторыка-генетычнай метадалогіі; па-другое, спроба стварэння гісторый нацыянальных літаратур; па-трэцяе, падрыхтоўка прынцыпаў параўнальна-гістарычнага літаратуразнаўства і псіхалагічнай школы; па-чацвёртае, назапашванне вялізнага гісторыка-культурнага матэрыялу, вопыту тэксталагічнага аналізу твораў і навуковага крыніцазнаўства. Наогул жа (і гэта, відаць, самае галоўнае), прадстаўнікі культурна-гістарычнай школы ўслед за міфолагамі ўнеслі метадалогію ў гісторыю літаратуры і тым самым развілі і падмацавалі навуковы характар гэтай галіны літаратуразнаўства. Самым галоўным недахопам метадалогіі культурна-гістарычнай школы з’яўляўся надзвычай спрошчаны погляд на ролю літаратуры ў жыцці асобнага індывіда і грамадства ў цэлым: вучоныя гэтай школы лічылі прыгожае пісьменства найперш ілюстратарам да гісторыі і сацыялогіі; галоўная ж функцыя яго, мастацка-эстэтычная, адыходзіла на задні план. У пачатку ХХ ст. культурна-гістарычная школа распалася, аднак яе метадалагічныя ўстаноўкі працягвалі аказваць (і нават сёння часткова аказваюць) сур’ёзны ўплыў на многіх буйных вучоных-літаратуразнаўцаў усяго свету. Ідэі культурна-гістарычнай школы істотна паўплывалі на літаратурна-мастацкую крытыку і публіцыстыку Беларусі канца ХІХ — пачатку ХХ стст. (літаратурна-крытычныя матэрыялы на старонках газет «Минский листок», «Северо-Западный край», «Голос провинции», «Минский курьер» і інш.), на канцэпцыю нацыянальнай літаратуры ў газетах «Наша ніва» і «Гоман», на тагачасную беларускую фалькларыстыку і этнаграфію (А. Багдановіч, У. Дабравольскі, М. Доўнар-Запольскі). Многае ад культурна-гістарычнай школы ўзялі М. Багдановіч і М. Гарэцкі. Паслядоўнікам культурна-гістарычнай школы з’яўляўся таксама прафесар І. Замоцін. На заканчэнне размовы аб культурна-гістарычнай школе заўважым, што ў процівагу яе метадалогіі ў нямецкім літаратуразнаўстве рубяжа ХІХ–ХХ стст. склалася духоўна-гістарычная школа, заснавальнікам якой стаў Вільгельм Дыльтэй. Прадстаўнікі гэтай школы (Р. Унгер, Ф. Гундальф і інш.) сцвярджалі, што культурна-духоўныя з’явы (а літаратура — у шэрагу іх) маюць сваю спецыфіку і аўтаномнасць. І дадзеную спецыфіку нельга вызначыць, прымяняючы прыродазнаўчыя метады даследавання. Спасцігнуць сутнасць духоўнага, у тым ліку і паэтычнага, магчыма, лічылі прадстаўнікі духоўна-гістарычнай школы, абапіраючыся не на «лабараторныя» дадзеныя, не на метадалогію прыродазнаўчых навук, а на інтуіцыю.
|