Сацыялагічны метад
Сацыялагічны метад у літаратуразнаўстве — гэта канцэпцыя, згодна з якой развіццё літаратуры надзвычай моцна абумоўлена сацыялагічнымі (грамадскімі) фактарамі. Найбольш значнае пашырэнне дадзеная канцэпцыя атрымала ў сусветнай літаратурнай навуцы на рубяжы ХІХ—ХХ стст. Яна стала таксама (у сувязі з вядомымі прычынамі) метадалагічнай асновай савецкага літаратуразнаўства. Нягледзячы на тое, што праблема ўзаемадзеяння літаратуры і мастацтва з грамадствам была пастаўлена яшчэ ў антычныя часы (працы Платона і Арыстоцеля, у якіх ужо ёсць спробы вызначыць некалькі тыпаў публікі, паразважаць аб асаблівасцях уздзеяння мастацтва на асобнага чалавека і грамадства ў цэлым), пытанне аб сацыяльнай прыродзе літаратуры, а таксама аб адпаведных метадах яе вывучэння акрэслілася толькі к сярэдзіне ХІХ ст. Найбольш у гэтым накірунку зрабіў І. Тэн — пачынальнік культурна-гістарычнай метадалогіі, у якой сацыялагічны момант займаў даволі значнае месца. У Расіі адным з першых папулярызатараў сацыялагічнага падыходу да літаратуры на аснове культурна-гістарычнай метадалогіі стаў А. Пыпін. У другой палове ХІХ ст. аформілася і атрымала значны рэзананс марксісцкая сацыялогія. К. Маркс і Ф. Энгельс закранулі наступныя пытанні сацыялогіі літаратуры і мастацтва: агульныя асаблівасці ўзаемадзеяння літаратуры і грамадства; літаратура як спецыфічная галіна класавай ідэалогіі; месца і палажэнне мастака ў грамадстве, падзеленым на пэўныя грамадскія групы (класы); рэалізм як мастацкі метад, яго спецыфіка; сутнасць г. зв. сацыялістычнай літаратуры; агульначалавечы змест твораў мастацтва. Паслядоўнікамі і далейшымі распрацоўшчыкамі марксісцкай метадалогіі ў дачыненні да літаратуры і мастацтва выступілі такія заходнееўрапейскія крытыкі, грамадскія і палітычныя дзеячы, як Ф. Мерынг, П. Лафарг, Р. Люксембург, К. Лібкнехт, К. Цэткін і некат. інш. У Расіі на рубяжы ХІХ–ХХ стст. вельмі многа зрабіў для сацыялогіі літаратуры і мастацтва, адштурхоўваючыся ў цэлым ад марксісцкай метадалогіі, Г. Пляханаў. Адна з лепшых яго прац у гэтым накірунку — «Французская драматычная літаратура і французскі жывапіс ХVІІІ ст. з пункту гледжання сацыялогіі» (1905). Наступны этап у распрацоўцы пытанняў сацыялогіі літаратуры і мастацтва з марксісцкіх пазіцый звязаны з дзейнасцю У. Леніна. Класічнымі ўзорамі прымянення Леніным сацыялагічнага метаду ў дадзеным рэчышчы сталі артыкулы аб А. Герцэне і Л. Талстым. Услед за Леніным (і паралельна з ім) сацыялагічны падыход да літаратуры і мастацтва на марксісцкай глебе культывавалі ў РасііВ. Вароўскі, М. Альмінскі, А. Луначарскі і інш. Савецкае літаратуразнаўства, як ужо адзначалася вышэй, адводзіла сацыялагічнаму метаду вельмі важную ролю. Наогул яно, скажам так, мусіла спавядаць яго. Таму, відаць, невыпадкова ў савецкай літаратурнай навуцы на першапачатковым этапе яе развіцця (1920–1930-я гг.) асабліва шырокае распаўсюджанне атрымаў г. зв. вульгарны сацыялагізм. Найбольш моцна ён выявіўся ў працах В. Фрычэ, В. Келтуялы, В. Пераверзева, у многіх тэарэтыкаў Пралеткульта і ЛЕФ, у выступленнях крытыкаў часопісаў «На посту» і «На литературном посту». Вульгарныя сацыёлагі лічылі, што літаратурная творчасць ва ўсіх яе праявах, аж да індывідуальнага стылю пісьменніка, самым непасрэдным чынам залежыць ад эканамічных адносін у грамадстве, а таксама ад класавай прыналежнасці пісьменніка. Яны атаясамлівалі змест і мэты мастацкай літаратуры са зместам і мэтамі грамадскіх навук, ператвараючы тым самым прыгожае пісьменства ў «вобразную ілюстрацыю» да сацыялогіі. Барацьба з вульгарным сацыялагізмам была распачата ў савецкім літаратуразнаўстве адразу ж пасля яго ўзнікнення. Але яна з’яўлялася малаэфектыўнай у сувязі з усталяваннем культу асобы Сталіна. Поўнасцю вульгарны сацыялагізм быў пераадолены савецкай літаратурнай навукай толькі дзесьці к сярэдзіне 1960-х гг. У замежнай літаратурнай навуцы ХХ ст. сацыялагічная метадалогія таксама атрымала сваё пэўнае развіццё. Так, у Германіі ў 1920-я гг. даследчыкам Л. Шукінгам распрацоўвалася г. зв. сацыялогія літаратурнага густу. Яшчэ адзін нямецкі вучоны В. Гаўзенштэйн паспрабаваў стварыць сацыялогію мастацтва, вельмі блізкую да метадалогіі савецкага вульгарнага сацыялагізму. У сярэдзіне — другой палове ХХ ст. найбольш шырокае распаўсюджанне на Захадзе атрымалі такія сацыялагічныя накірункі, як вучэнне франкфуртскай школы (Т. Адарно, Г. Маркузе і Э. Фром), канцэпцыя «замкнёных» цывілізацый (А. Тойнбі, Э. Курцыус), англійская сацыяльна-філасофская школа крытыкі і літаратуразнаўства (Р. Хогарт, Р. Уільямс, Ф. Лівіс). Сацыялагічная метад (у разумных межах) даволі плённа выкарыстоўваўся на Беларусі ў 1920-я гг. І. Замоціным, М. Гарэцкім, Я. Барычэўскім і некат. інш. вучонымі і крытыкамі. Даў на Беларусі аб сабе знаць і вульгарны сацыялагізм. Яго элементы (прычым, у немалой колькасці) прысутнічаюць у шэрагу выступленняў крытыкаў БелАПП, а таксама ў некаторых працах Ц. Гартнага і М. Піятуховіча. Тое-сёе ад вульгарнага сацыялагізму ёсць і ў праграмных устаноўках «Маладняка». Цалкам не ўдалося пазбегчы абодвух крайнасцей — фармалізму і вульгарнага сацыялагізму — аднаму з самых арыгінальных крытыкаў 1920-х гг. А. Бабарэку. Вульгарны сацыялагізм у сваім класічным варыянце атрымаў выражэнне на Беларусі ў дзейнасці прадстаўнікоў г. зв. «аглабельнай» крытыкі (Л. Бэндэ, А. Кучар, Я. Бранштэйн і інш.). Сёння, згодна з меркаваннямі пераважнай большасці айчынных і замежных вучоных, «сацыялагічны метад не з’яўляецца самастойным літаратуразнаўчым метадам, а толькі адным з аспектаў разгляду літаратуры. Нельга, напрыклад, яго паставіць побач з гісторыка-тыпалагічным, гісторыка-функцыянальным, сістэмным і іншымі метадамі, бо ён прысутнічае ў кожным з іх» [4]. Разам з тым нельга не пагадзіцца з думкай А. Казлова наконт таго, што «сацыялагічнае літаратуразнаўства ў яго разнастайных варыяцыях з’яўляецца не толькі адным з самых традыцыйных, але і адным з самых стабільных. Якія б модныя і вытанчаныя метады даследавання не ўзнікалі, яны не ў стане выцясніць сацыялагічную метадалогію, якая зыходзіць з простай і дакладнай пасылкі, што літаратура — адлюстраванне жыцця грамадства» [5].
|