Тэарэтыка-літаратурнай думкі
ў сярэдзіне — другой палове ХХ ст. Тэарэтыка-літаратурная думка ў сярэдзіне — другой палове ХХ ст. развіваецца яшчэ больш шпаркімі крокамі, у параўнанні з папярэднім этапам. На змену «старым» (устарэлым), «акадэмічным» метадам даследавання літаратуры прыходзяць г. зв. «навейшыя», да якіх адносяць псіхааналітычную канцэпцыю, фенаменалогію, «новую крытыку», структуралізм, семіётыку, рэцэптыўную крытыку, герменеўтыку, сінергетыку і інш.). Умоўна іх можна падзяліць на дзве асноўныя плыні: г. зв. сайентысцкую і антрапалагічную альбо гуманістычную. Сайентысты (ад англ. science — навука) імкнуцца вырашыць праблемы даследавання літаратуры, абапіраючыся на дасягненні розных галін пазнання. Яны працягваюць, такім чынам, традыцыі пазітывістаў ХІХ ст. Прадстаўнікі ж антрапалагічнага (альбо гуманістычнага) накірунку зыходзяць з пераканання, што літаратура з’яўляецца асаблівым відам чалавечай дзейнасці, які не паддаецца строга навуковаму тлумачэнню. Вельмі важнай асаблівасцю развіцця літаратуразнаўства і тэарэтыка-літаратурнай галіны ў ім з’яўляецца тое, што вучоныя ХХ ст. на першае месца ў літаратуразнаўчым даследаванні пачалі ставіць менавіта мастацкі твор, а не ўвесь комплекс калялітаратурных фактаў і з’яў (біяграфію пісьменніка, яго псіхалогію, духоўны вопыт, асаблівасці грамадскага рэагавання на творы літаратуры і г. д). Праўда, не абыходзіцца пры гэтым і без крайнасцей (напрыклад, постстуктуралісцкія канцэпцыі твора як самадастатковага тэксту, складзенага з цытат). Аднак у цэлым такі падыход дае станоўчыя вынікі. Менавіта дзякуючы яму высвечваюцца многія моманты і грані ўнутранай складанай будовы мастацкага твора, яго шматаспектная структура. Агульнапрызнана, што авангард літаратурнай навукі ХХ ст. (як, дарэчы, і ранейшага часу) знаходзіцца ў краінах Заходняй Еўропы. Менавіта там пачалі свой шлях практычна ўсе «навейшыя» літаратуразнаўчыя канцэпцыі, метады, школы. Аднак дзеля справядлівасці трэба аддаць даніну павагі і ўсходнеславянскай, і ў першую чаргу рускай літаратурнай навуцы. Нягледзячы на не надта спрыяльныя ўмовы ў выніку ідэалагічнага дыктату і ціску (літаратуразнаўства пры ўсёй яго спецыфіцы з’яўляецца ўсё-такі ў немалой ступені навукай грамадазнаўчай), савецкая літаратурная навука (вядома, перадавая яе частка) не толькі не згубіла напрацаваныя ў свой час здабыткі і традыцыі, але і пэўным чынам узбагаціла іх. У тым ліку і ў галіне тэорыі літаратуры, аб чым сведчыць, напрыклад, калектыўны трохтомнік «Теория литературы. Основные вопросы в историческом освещении» (1962–1965), мноства асобных навуковых прац па самых розных пытаннях, а таксама цэлы шэраг падручнікаў (манаграфіі Л. Цімафеева, Р. Абрамовіча, Г. Паспелава, М. Гуляева, І. Волкава, В. Халізева, А. Фядотава; калектыўная праца С. Бройтмана, Н. Тамарчанкі і В. Цюпы). Без глыбокай тэарэтычнай распрацоўкі многіх пытанняў наўрад ці з’явіўся б грунтоўнейшы васьмітомнік «История всемирной литературы» (1983–1994) — праца, несумненна, эпахальная для ўсяго сусветнага літаратуразнаўства. Прозвішчы Б. Тамашэўскага, В. Шклоўскага, В. Жырмунскага, Ю. Лотмана, М. Бахціна, У. Пропа, Дз. Ліхачова, Г. Паспелава, М. Конрада і шэрагу іншых савецкіх вучоных ведаюць усе сур’ёзныя літаратуразнаўцы свету. У заключэнне да ўводнай часткі хацелася б звярнуць увагу на яшчэ адну важную акалічнасць, якая характарызуе развіццё літаратурнай навукі ў сярэдзіне — другой палове ХХ ст.: выпадкаў прымянення той альбо іншай метадалогіі ў г. зв. «чыстым» выглядзе было не так ужо і многа, даволі часта гэтая метадалогія перапляталася, змешвалася, сінтэзавалася.
|