Дэканструктывізм
Структуралізм у літаратуразнаўстве ўзнік на аснове лінгвістычнага структуралізму, тэорыя якога была распрацавана Ф. дэ Сасюрам. Літаратуразнаўцы-структуралісты (Р. Барт, Ц. Тодараў, А.Ж. Грэймас, Ю. Крысцева і інш.) імкнуліся да стварэння «марфалогіі» літаратуры, г. зн. да пошуку агульных законаў і правіл пабудовы мастацкага твора. Пры гэтым, адзначым, імі, у адпаведнасці з часам, шырока выкарыстоўваліся сродкі семіётыкі, кібернетыкі і тэорыі інфармацыі. Мастацкі твор, згодна з поглядамі структуралістаў, уяўляе сабой сістэму адносін, дзе ўсе элементы-складнікі набываюць пэўны сэнс толькі ва ўзаемадзеянні. Асаблівую ўвагу структуралісты надавалі г. зв. «бінарным» парам ці парам-супрацьлегласцям — «верх-ніз», «жыццё-смерць», «свет-цемень» і інш. Аналіз мастацкага твора зводзіўся ў асноўным да адшуквання гэтых пар. Структуралісты разам з семіётыкамі прадстаўляюць сайентысцкі накірунак у літаратуразнаўстве. Іх характарызуе пазітывісцкая ўпэўненасць у тым, што ўсе загадкі і таямніцы мастацкай творчасці могуць быць навукова растлумачаны. Таму менавіта па гэтай прычыне структуралісты слова «твор» замянілі на «тэкст». Наогул, лічаць яны, прынцыповай розніцы паміж мастацкім і любым іншым тэкстам няма. Структуралізм у літаратуразнаўстве ўяўляе сабой надзвычай складаны комплекс ідэй і метадаў. У арбіце яго ўплыву знаходзіцца вялікая колькасць розных школ, якія спецыялізуюцца на праблемах лінгвістыкі тэксту, яго стылю (Р. Якабсан, М. Рыфатэр), займаюцца даследаваннем глыбінных «ментальных» структур і іх мастацкім выражэннем (К. Леві-Строс), пытаннямі «матываў» і сюжэтапабудовы (У. Проп, А.Ж. Грэймас), вывучэннем сацыялогіі літаратуры (Ц. Тодараў) і яе міфалагічных складнікаў (Н. Фрай). Структуральную метадалогію ў той альбо іншай ступені распрацоўвала і выкарыстоўвала айчыннае (рускае савецкае) літаратуразнаўства. Акрамя ўжо згаданага вышэй У. Пропа асаблівую цікавасць да яе праяўлялі яшчэ ў 1920–1930-я гг. такія вядомыя вучоныя, як Ю. Тынянаў і Г. Гукоўскі. У другой палове ХХ ст. да структуралізму ў многім хіліліся Ю. Лотман, Я. Меляцінскі, В. Іваноў, Б. Успенскі. Адзначым таксама, што некаторыя з канструктыўных прыёмаў і сродкаў з арсенала структуралісцкай (структуральнай) паэтыкі атрымалі выкарыстанне і ў працах шэрагу беларускіх вучоных, у прыватнасці В. Жураўлёва, А. Яскевіча, І. Шпакоўскага, А. Кабаковіч. У сваім класічным варыянце структуралізм праіснаваў нядоўга — з канца 1950-х па 1970-я гг. Яму на змену прыйшлі розныя тэкстацэнтрысцкія канцэпцыі, якія атрымалі агульную назву «постструктуралісцкіх». Асаблівае месца сярод іх займае г. зв. дэканструктывізм, які «у 80–90-я гг. набыў настолькі моцны ўплыў у заходняй навуцы аб літаратуры, што часта выступае ў якасці сіноніма да ўсяго паняцця «постструктуралізм», хоць гэта і не зусім дакладна» [11]. Асноўная метадалагічная пасылка дэканструктывістаў наступная: слова і, шырэй, мастацкі тэкст пасля таго, як іх «выпусціў на свет», «апрадмеціў» аўтар, поўнасцю губляюць сувязь з рэчаіснасцю і жывуць сваім асабістым жыццём, па асаблівых «тэкставых» законах. Далей: мастацкі тэкст не нясе ў сабе (і не можа ў прынцыпе несці) цвёрдага і сталага сэнсу. Чытач у час знаёмства з творам аддаецца «свабоднай гульні» з тэкстам, уносячы ў яго любы, які яму даспадобы, сэнс. Асаблівую ролю ў тэксце, на думку дэканструктывістаў, адыгрываюць маўленчыя фігуры і тропы, а таксама цытацыя. Найбольш вядомы прадстаўнік дэканструктывізму — французскі вучоны Ж. Дэрыда. Акрамя Францыі дэканструктывізм моцна прадстаўлены ў ЗША. Самыя значныя амерыканскія літаратуразнаўцы-дэканструктывісты — прафесары Йельскага універсітэта П. дэ Мэн, Дж. Хартман, Г. Блум, Дж. Мілер.
|