Студопедия — Азначэнне мастацтва
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Азначэнне мастацтва






 

Слова «мастацтва» шматзначнае. У асноўным ім імянуюцца вы­нікі і пра­дукты спецыфічнай дзейнасці, накіраванай на стварэнне каш­тоў­нас­цей, якія ўздзейнічаюць спачатку на пачуцці чалавека, а за­тым асэн­соў­ва­­юцца разумова. Часам сюды ўключаюць і сам пра­цэс стварэння мас­тац­­кіх каштоўнасцей.

Асэнсаванне мастацтва як з’явы (яго прыроды, сутнасці, спе­цы­фіч­ных уласцівасцей) пачалося даўно. Першыя дайшоўшыя да нас кан­цэп­цыі мастацтва зарадзіліся ў старажытнай Грэцыі (тэорыя мімезісу, г. зн. пе­­рай­мання, наследавання мастацтва прыродзе). У афіцыйнай эс­тэтыцы хрыс­­ціянскага сярэднявечча мастацтва ўспрымалася як «бос­кае ад­крыц­цё», а ў эпоху Адраджэння — як віртуозная іміта­цыя натуры чалавека. Тэа­­рэтыкі класіцызму трактавалі сутнасць мас­тацтва як увасабленне «зграб­­нага» ў мастацкіх вобразах. Мас­тац­твам, паводле І. Канта, з’яўля­ец­­ца «мэтаз­годная дзейнасць без мэ­ты». Гегель глядзеў на мастацтва як на з’яву, у якой увасабляецца ў адэкватнай пачуццёвай форме яго сла­ву­тая «абсалютная ідэя» («аб­салютны дух»). Л. Талстой разу­меў мастацтва як «заражэнне» ма­ральнымі ідэямі і думкамі, якое ажыццяўляецца праз па­­чуцці. Сутнасць мастацтва па-рознаму трактуецца шматлікімі плыня­мі за­­меж­най эстэтыкі ХХ ст. Суб’ектывісцкія школы інтуітывісцка-іра­цыя­наль­­нага накірунку (заснавальнікі Б. Крочэ, А. Бергсан і інш.) пад мас­тац­­твам разумеюць «стыхійнае, неўсвядомленае са­мавыяў­лен­не мас­та­ка»; у эстэтыцы неатамізму (Марытэн) мас­тацтва лі­чыц­ца ўвасабленнем бос­­кай «духоўнай субстанцыі»; экзістэн­цыялізм (Ж.П. Сартр) інтэр­прэ­туе мастацтва як выяўленне мас­тацкімі срод­ка­мі сутнасці індывіда ў «па­гра­­нічнай сітуацыі» паміж «быццём і не­быццём»; фрэйдысцкая эстэтыка раз­­глядае мастацтва як свое­асаб­лівае выяўленне (альбо хаванне) у мас­тац­­ка-пачуццёвай форме сек­суальных памкненняў асобы; фена­меналогія трак­­туе мастацтва як феномен, які раскрываецца ў пра­цэсе суб’ек­тыў­на­га пе­ра­жы­ван­ня; і г. д.

Як бачна з прыведзеных вышэй звестак, погляды на мастацтва вы­зна­чаюцца шматстайнасцю, наяўнасцю самых розных падыходаў і мер­ка­ванняў. Адзінай жа і агульнапрынятай канцэпцыі мастацтва на сён­няш­­ні дзень пакуль што не выпрацавана.

Пераважная большасць айчынных эстэтыкаў, мастацтвазнаўцаў, лі­та­ратуразнаўцаў разумее пад мастацтвам спецыфічную грамадскую з’яву, скла­да­ную сістэму якасцей і каштоўнасцей, у якой арганічна ўзае­ма­­звязаны нас­тупныя моманты: адлюстраванне і стварэнне рэ­ча­іс­на­сці (ці, дак­лад­ней, яе перастварэнне), а таксама пазнанне і ацэн­ка.

Дадзенай дэфініцыяй акрэслена самае сутнаснае і вы­зна­чаль­нае ў мас­тацтве, а менавіта: яно, па-першае, не проста ад­люст­роўвае рэ­ча­іс­насць, а перарабляе, перастварае яе, надаючы ёй ней­кія новыя якас­ці і ры­сы; па-другое, і адначасова, па-трэцяе, побач з паз­нан­нем рэ­ча­існасці ў пра­цэсе яе новага ўзнаўлення абавязкова мае мес­ца аў­тар­ская ацэнка гэ­тай рэчаіснасці.







Дата добавления: 2014-11-10; просмотров: 699. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...

Различие эмпиризма и рационализма Родоначальником эмпиризма стал английский философ Ф. Бэкон. Основной тезис эмпиризма гласит: в разуме нет ничего такого...

Индекс гингивита (PMA) (Schour, Massler, 1948) Для оценки тяжести гингивита (а в последующем и ре­гистрации динамики процесса) используют папиллярно-маргинально-альвеолярный индекс (РМА)...

Методика исследования периферических лимфатических узлов. Исследование периферических лимфатических узлов производится с помощью осмотра и пальпации...

Хронометражно-табличная методика определения суточного расхода энергии студента Цель: познакомиться с хронометражно-табличным методом опреде­ления суточного расхода энергии...

ОЧАГОВЫЕ ТЕНИ В ЛЕГКОМ Очаговыми легочными инфильтратами проявляют себя различные по этиологии заболевания, в основе которых лежит бронхо-нодулярный процесс, который при рентгенологическом исследовании дает очагового характера тень, размерами не более 1 см в диаметре...

Примеры решения типовых задач. Пример 1.Степень диссоциации уксусной кислоты в 0,1 М растворе равна 1,32∙10-2   Пример 1.Степень диссоциации уксусной кислоты в 0,1 М растворе равна 1,32∙10-2. Найдите константу диссоциации кислоты и значение рК. Решение. Подставим данные задачи в уравнение закона разбавления К = a2См/(1 –a) =...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.008 сек.) русская версия | украинская версия