Студопедия — Фармальны метад
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Фармальны метад






 

Фармальны метад у літаратуразнаўстве — гэта тэарэтычная кан­­цэп­­цыя, якая сцвярджае погляд на мастацкую форму як на ка­тэ­го­рыю, што вы­значае прак­тычна ўсю спецыфіку мастацкай лі­та­ра­ту­ры. Як асоб­­ны на­кірунак фар­маль­ны метад склаўся на рубяжы ХІХ–ХХ стст.: пер­­ша­па­чат­кова — як рэ­ак­цыя на імпрэсіяністыч­ную крытыку (яе прад­стаў­ні­коў сур’ёзна не цікавілі ні змест, ні форма твора; галоўнай задачай з’яў­ля­лася перадача ўражанняў ад пра­чытанага) і па­зі­ты­віс­ц­кі афарбаваныя на­кірункі ў лі­та­рату­ра­знаў­стве і мас­тацтвазнаўстве; паз­ней — як тэа­рэ­тыч­на абгрун­та­ва­ная методыка і ме­та­да­логія, на­кі­ра­ва­ная на вывучэнне ўнут­раных (струк­турных) заканамер­на­с­цей мас­тац­ка­га твора.

Цікава і ў многім паказальна, што фармальная метадалогія амаль ад­на­­ча­­со­ва, але пры гэтым на розных грунтах, узнікла як у заход­не­еў­ра­пей­скай, так і ў рус­­кай лі­та­ра­­тур­най навуцы.

Ля вытокаў заходнееўрапейскіх фармалістычных канцэпцый ста­я­лі ня­­мец­кія вучоныя Генрых Вёльфлін і Оскар Вальцэль. Г. Вёльфліну на­ле­жыць пра­ца «Ас­ноў­ныя паняцці гісторыі мас­тацтваў. Праблема эвалю­цыі стылю ў но­­вым мастацтве» (1915), у якой яскрава праглядва­ецца шэ­раг ас­ноў­ных мо­ман­таў фармалістычнай дак­трыны, і ў пер­шую чаргу — імк­­нен­не рас­тлу­ма­чыць развіццё мас­тац­кай формы ўнутранымі зако­на­мі са­мога мастацтва. О. Валь­цэль у кнізе «Форма і змест у мас­тац­кім тво­ры» (1923) заявіў аб не­аб­ход­насці ісці ўслед за Вёльфлінам і пра­­па­на­ваў вес­ці гаворку аб творы як аб мас­тацкай канструкцыі на асно­ве слоў­нага адзін­ства.

Істотна адрозная з’ява па генезісу і метадалогіі — «фар­маль­ная шко­ла» ў Ра­сіі (сяр. 1910-х — сяр. 1920-х гг.), якая зыходзіла не столь­кі з мас­­тац­тва­знаў­чых канцэпцый, колькі з лінгвістыкі. Гэта ў пер­шую чаргу ха­­рак­та­рызуе та­кія творчыя арганізацыі, як «Об­щест­во изучения поэ­ти­чес­­ко­го языка» (ОПОЯЗ) і Маскоўскі лінг­віс­тыч­ны гурток. Дадзеныя аб’яд­­нан­ні (а таксама шэ­раг канцэптуальна бліз­кіх да іх) якраз і ўтварылі рус­­кую «фармальную шко­лу». Галоўным у падыходзе рускіх фар­ма­ліс­таў да мастацкага твора бы­ло сцверджанне, што менавіта форма робіць паэ­зію паэзіяй, вызначаючы спе­цы­фіку апошняй. Змест верша можна пе­ра­казаць без выкарыстання рыфмы, рыт­му, г. зн. парушыўшы яго фор­му, але пры гэтым губляецца і паэтычнае ўра­жанне. Паэзія знікае. Рускія фар­малісты вылучылі тэзіс аб «мастацтве як пры­ёме» (В. Шклоўскі): з да­памогай розных паэтычных прыёмаў, якія свя­до­ма выкарыстоўваліся аў­тарамі твораў, прадметы і з’явы рэальнасці пе­ра­тва­ра­юцца ў факт мас­тац­тва; прыёмы пры гэтым могуць быць традыцыйнымі і на­ватарскімі (апош­нім удзялялася асаблівая ўвага).

Адзначым, што ўяўленні прадстаўнікоў рускай «фар­мальнай шко­лы» не ста­ялі на месцы, а паступова эвалюцыянавалі. Ву­чэнне І. Баду­э­на дэ Куртэнэ аб мо­ве як функцыянальнай сістэме, пе­ра­асэнсаванае ў да­чы­ненні да літара­тур­ных з’яў, садзейнічала пераходу ад ранняй ме­ха­ніс­тыч­най дактрыны, у ад­па­веднасці з якой твор раз­гля­даў­ся як «су­ма прыё­маў», што яго складаюць («фар­­маль­ная паэ­тыка»), да погляду на твор як на «сістэму» функ­цыя­­наль­ных адзінак (уяўленне, характэрнае для «функцыянальнай паэ­­ты­кі»). Ад­на­ча­со­ва эвалюцыянуе погляд на ас­ноў­ныя паняцці тэа­­рэ­тыч­най і гістарычнай паэ­тыкі: ад ацэнкі формы як адзі­нага нось­біту мас­тац­кай спецыфікі літа­ра­ту­ры, ад ігнаравання зместу як «па­замастацкай» ка­тэ­горыі да пастаноўкі і аб­грун­тавання ў агуль­ным вы­глядзе канцэпцыі г. зв. «змястоўнай формы».

Пэўным плёнам у працах прадстаўнікоў рускай «фармальнай шко­­лы» па­значаны даследаванні шэрагу важных праблем. Так, В. Ві­награ­даў і Б. Та­ма­шэўскі ўнеслі шмат новага ў даследаванне сты­лістыкі паэ­тыч­най мовы, В. Жыр­­мунскі — у вывучэнне рыфмы, мет­рыкі і кампазіцыі вер­ша, Б. Эйхен­ба­ум — паэтычнага сінтаксісу, Я. Па­ліванаў — паэ­тыч­най фа­не­тыкі. Над­звы­чай арыгінальнай і ўсебаковай асобай у асяроддзі рус­кіх фармалістаў з’яўляў­ся Ю. Тынянаў, які ўнёс значны ўклад амаль што ва ўсе галіны фармальнай паэ­тыкі. На працягу 1920-х гг. было па­стаў­лена шмат пытанняў, якія кры­ху паз­ней сталі актуальнымі ў раз­віцці струк­турнай паэтыкі, тэорыі інфар­мацыі, се­міётыкі, ма­шын­­нага пе­ра­кла­ду. Наогул руская «фармальная школа» ака­за­ла вельмі значны ўплыў на раз­віццё ў далейшым усяго сусветнага літа­ра­ту­ра­знаў­ства.

Заўважым, што на Захадзе да ўяўленняў аб мастацкай форме, што ха­­рак­та­ры­завалі рускую «фармальную школу», даволі блізка па­дый­шлі прад­­стаўнікі Праж­скага лінгвістычнага гуртка (Я. Мукар­жоў­скі, М. Тру­бяц­­кой і інш.).

У 1920–1930-я гг. фармальная метадалогія на Захадзе спрабуе абна­віц­­ца, зблі­­зіўшыся з г. зв. «семантычным аналізам» А. Рычардса і ат­ры­маў­шы ў Анг­ліі і ЗША назву «новай крытыкі». У 1940–1950-х гг. па­ла­жэн­ні фар­маль­на­га метаду знайшлі ў Швейцарыі падтрымку ў ме­то­ды­цы «інтэр­прэтацыі» тво­раў В. Кайзера і Э. Штайгера.

На Беларусі найбольшую цікавасць да фармальнай метадалогіі пра­явіў А. Ваз­­­ня­сен­скі, што адбілася ў такіх працах вучонага, як «Паэ­тыка М. Баг­­да­но­віча» (1926), «Асноўныя прынцыпы пабудовы бе­ларускай на­ву­кі аб літа­ра­ту­ры» (1927), «Традиция «формальных» (эс­тетических) изу­чений в науке о ли­тературе» (1927) і некат. інш.







Дата добавления: 2014-11-10; просмотров: 1199. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...

ТЕОРЕТИЧЕСКАЯ МЕХАНИКА Статика является частью теоретической механики, изучающей условия, при ко­торых тело находится под действием заданной системы сил...

Теория усилителей. Схема Основная масса современных аналоговых и аналого-цифровых электронных устройств выполняется на специализированных микросхемах...

Словарная работа в детском саду Словарная работа в детском саду — это планомерное расширение активного словаря детей за счет незнакомых или трудных слов, которое идет одновременно с ознакомлением с окружающей действительностью, воспитанием правильного отношения к окружающему...

Правила наложения мягкой бинтовой повязки 1. Во время наложения повязки больному (раненому) следует придать удобное положение: он должен удобно сидеть или лежать...

ТЕХНИКА ПОСЕВА, МЕТОДЫ ВЫДЕЛЕНИЯ ЧИСТЫХ КУЛЬТУР И КУЛЬТУРАЛЬНЫЕ СВОЙСТВА МИКРООРГАНИЗМОВ. ОПРЕДЕЛЕНИЕ КОЛИЧЕСТВА БАКТЕРИЙ Цель занятия. Освоить технику посева микроорганизмов на плотные и жидкие питательные среды и методы выделения чис­тых бактериальных культур. Ознакомить студентов с основными культуральными характеристиками микроорганизмов и методами определения...

Толкование Конституции Российской Федерации: виды, способы, юридическое значение Толкование права – это специальный вид юридической деятельности по раскрытию смыслового содержания правовых норм, необходимый в процессе как законотворчества, так и реализации права...

Значення творчості Г.Сковороди для розвитку української культури Важливий внесок в історію всієї духовної культури українського народу та її барокової літературно-філософської традиції зробив, зокрема, Григорій Савич Сковорода (1722—1794 pp...

Постинъекционные осложнения, оказать необходимую помощь пациенту I.ОСЛОЖНЕНИЕ: Инфильтрат (уплотнение). II.ПРИЗНАКИ ОСЛОЖНЕНИЯ: Уплотнение...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.013 сек.) русская версия | украинская версия