Студопедия — Тэарэтыка-літаратурнай думкі. Ранні перыяд у развіцці тэарэтыка-літаратурнай думкі (ад яе вы­­то­каў і да кан­­ца ХVІІІ ст.) Г
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Тэарэтыка-літаратурнай думкі. Ранні перыяд у развіцці тэарэтыка-літаратурнай думкі (ад яе вы­­то­каў і да кан­­ца ХVІІІ ст.) Г






Ранні перыяд у развіцці тэарэтыка-літаратурнай думкі (ад яе вы­­то­каў і да кан­­ца ХVІІІ ст.) Г. Паспелаў слушна называе эпо­хай фі­ласоф­ска­га вывучэння («ве­­дения» — у арыгінале) літаратуры і мас­­­тацтва [1], таму што на працягу ўся­го гэтага часу тэарэтыка-лі­та­ра­­­тур­ныя ўяўленні былі прак­тычна неадлучнымі ад агуль­наэстэ­тыч­ных і фі­ла­­софскіх мер­ка­ван­няў.

Самыя першыя развагі аб літаратуры і мастацтве су­стра­ка­юц­ца ў ін­дый­­скіх ведах (Х–ІІ стст. да н.э.), у кі­тайскай «Кнізе паданняў» (V–ІV стст. да н.э.), у грэ­часкіх «Ілі­я­дзе» і «Ады­сеі» (VІІІ–VІІ стст. да н.э.), шэ­рагу ін­шых пом­нікаў старажытнага пісьменства. Першыя ж вядомыя на­вуцы канцэпцыі лі­таратуры і мас­тац­тва бы­­лі рас­пра­цаваны ў Еўропе. Да гэтага спрычыніліся ан­­тыч­ныя ву­чоныя. Так, Платон (V–ІV стст. да н.э.) разгледзеў у рэчышчы аб’ек­­тыў­­на­га ідэа­лізму шэраг эстэтычных праб­лем (у тым ліку і праб­ле­му пры­­го­жа­га), пас­пра­баваў вывесці гна­сеа­ла­гічную прыроду мас­тац­тва, акрэс­ліць яго вы­ха­ваў­чую функцыю. Ён даў таксама не­ка­то­рыя важныя звес­т­кі і па ўласна тэорыі лі­таратуры, у пры­ватнасці, пра­вёў падзел яе на роды. У дру­го­га славутага стара­жыт­на­грэ­часкага мысліцеля Арыс­то­­це­ля (ІV ст. да н.э.) мы ба­чым ужо (пры за­ха­ванні агуль­на­эстэ­тыч­­нага падыходу да мас­тац­т­ва) фар­мі­раванне ўлас­на літаратура­знаў­чых дыс­цып­лін — паэтыкі і сты­ліс­тыкі. Пра­ца Арыс­то­целя «Аб мас­тацтве паэзіі» (дру­гая яе, узнікшая паз­ней, назва — «Паэ­ты­ка») ста­ла першым сістэ­ма­тыч­ным выкладам асноў паэ­ты­кі. Акрамя та­­­го, яна адкрыла шмат­вя­ко­вую традыцыю стварэння спе­цы­яль­ных нар­ма­­тыў­ных трактатаў па гэ­тай дысцыпліне. Старажытнарымская лі­та­ра­тур­ная тэо­рыя прадстаўлена ў пер­­­шую чар­гу пра­цай Гарацыя «Навука паэ­зіі» (І ст. да н.э.). Аў­тар да­­во­лі плённа пра­цягнуў і раз­віў у ёй тра­ды­цыі Арыс­то­це­ля, за­­кла­дзе­­ныя ва ўжо зга­да­най намі вышэй «Паэ­тыцы». «На­вука паэ­зіі» Га­­­ра­цыя стала праз шаснаццаць ста­годдзяў тэа­рэ­тычнай ас­­новай кла­­сі­цызму.

Глыбокія канцэпцыі літаратуры і мастацтва складваюцца так­са­ма ў ча­сы ста­ражытнасці і ў краінах Усходу. У сувязі з непасрэдным прад­ме­там нашай га­воркі найбольшай увагі заслугоўвае ўпамінанне аб індый­скім трактаце «Наць­я­шастра» («Навука драмы»), які пры­піс­ваецца Бха­ра­це і да­ту­ец­ца прык­ладна ІV ст.

Сувязнымі звеннямі паміж антычнай і новай навукай аб лі­та­ра­­ту­ры ста­лі да­­следаванні візантыйскіх і заходнееўрапейскіх вучоных эпохі ся­рэд­нявечча. Най­больш значнымі прадстаўнікамі візантыйскай філалогіі з’яў­ля­юцца: паэт Но­на з горада Па­но­па­­лі­са (V ст.), аўтар вершазнаўчага трак­тата; стваральнік ву­­чэння аб вобразах і сімвалах «Арэа­па­гі­ты­кі» Псеўда-Дыя­ні­сій (канец V — пач. VІ стст.); каментатары твораў ан­тыч­ных аўтараў Фо­цій (810–891) і Яў­ста­­­фій Салунскі (1115–1195). Заход­не­еў­рапейскі рэгіён прадстаўляюць: Аў­гус­­ці­н Блажэнны (345–430) — аў­тар трактата «Спо­ведзь», дзе практыкуецца і пэў­ным чынам за­ах­воч­­ва­ец­ца псіхала­гіч­ны падыход да тво­раў лі­таратуры і мас­тац­тва; кіраўнік сла­ву­­­тай Акадэміі Карла Вялікага, вы­дат­ны англа­саксонскі ву­чоны і лі­та­ра­­тар Флак Абін Ало­дзі­н (735–804) — стваральнік падручнікаў, у якіх по­бач з іншымі пытаннямі сярэдневяковай адукацыі ўдзялялася так­са­ма ўва­га і прыгожага пісьменству, яго тэорыі. У сярэдзіне ХІІІ ст. у Еўропе па­­чынаюць ра­біц­ца спробы ства­рэн­­ня на­цыянальных рыторык і паэтык. Ад­­ной з першых у гэ­тым радзе стала праца фран­цуз­ска­га паэта Эсташо Дэ­шана «Мас­­тацтва скла­даць і ствараць песні і балады» (1392).

Істотны штуршок развіццю тэарэтыка-літаратурнай думкі ў Еў­ро­пе да­ла эпо­ха Адраджэння. Па-першае, убачыла свет некалькі паэтык (у 1508 г., дзя­ку­ючы намаганням італьянскага філосафа, філолага і гіс­то­ры­ка Ларэнца Ва­ла, атрымала другое жыццё славутая «Паэтыка» Арыс­то­це­ля; італьянска-фран­цузскі вучоны Юлій Скалігер напісаў уласны трак­тат «Паэтыка» (1561), за­сна­ва­ны ў мно­гім на традыцыях «Паэтыкі» Арыс­тоцеля, але ўжо з ярка вы­ра­­жа­ны­мі класіцыстычнымі прыкметамі; у 1586 г. выйшла «Паэтыка» Фран­чэс­ка Патрыцы). Акрамя таго, не­ка­то­рыя з тагачасных італьянскіх пісь­мен­ні­каў паспрабавалі распрацоўваць пы­танні тэорыі літаратуры (трактаты «Аб ге­ра­ічным энтузіазме» (1585) Джар­дана Бру­­на і «Раз­­важанні аб ге­раічнай паэ­ме» (1594) Тарквата Та­са). Значнымі набыткамі тэарэтыка-літаратурнай дум­кі эпохі Адрад­жэн­ня сталі таксама працы «Аба­рона паэзіі» (1583) англічаніна Пі­ліпа Сідні і «Но­вае кіраўніцтва да складання камедый» (1613) славутага іс­пан­­скага дра­матурга Лопе дэ Вега.

ХVІІ ст. у гісторыі заходнееўрапейскай эстэтычнай і тэарэ­тыка-лі­та­ра­­тур­най думкі праходзіла, як вядома, пад моцным кла­сі­цыс­тычным ухі­лам. Най­больш значны ўклад у распрацоўку класіцыстычнай тэорыі ўне­с­лі: фран­цу­зы Франсуа дэ Малерб (адзін з першых тэарэтыкаў новага на­кі­рунку), Фран­­суа д’Абіньяк (аўтар трактата «Прак­­ты­ка тэатра», 1657, які называлі «Біб­­ліяй тэорыі драмы» эпохі класіцызму), П’ер Карнэль, Ні­ка­ля Буало (най­вя­до­мей­шая яго праца «Паэтычнае май­стэр­ства», 1674); анг­лічане Джон Мільтан (ар­­тыкул-прадмова «Аб тым родзе дра­ма­тыч­най паэзіі, які называецца тра­ге­ды­яй», 1671), Джон Драйдэн («Во­пыт аб дра­матычнай паэзіі», 1668; «Аб ге­ра­іч­ных п’есах», 1672); немец Марцін Опіц («Кніга аб нямецкай паэ­зіі», 1624).

Ба­рочныя тэндэнцыі, якія таксама даволі істотна паўплывалі на раз­віц­цё еў­рапейскай лі­таратуры ХVІІ ст., асэнсоўваліся ў працах італь­ян­скіх вучоных і пісь­мен­ні­каў Мацео Перэгрыні («Трактат аб дас­­ціпнасці», 1639), Эмануіле Тэ­­­заў­ра («Пад­зорная труба Арыстоцеля», 1653), іспанца Баль­тасара Грасіяна («Дас­ціп­насць, альбо Мас­тацтва вытанчанага ро­зу­му», 1642).

Наступным значным этапам у гісторыі еўрапейскай і ўсёй сус­вет­най тэа­­рэ­­тыка-літаратурнай думкі стала ХVІІІ ст. Ме­на­віта з гэ­та­га часу лі­та­ра­тура­знаў­ства пачало даволі інтэнсіўна вы­чля­няц­ца з эстэтыкі і афарм­ляц­ца ў са­мас­тойную навуку.

На пачатку ХVІІІ ст. у Англіі і Германіі яшчэ даволі трывалыя па­зі­цыі зай­маў класіцызм, аб чым сведчаць працы «Вопыт аб крытыцы» (1711) Аляк­сандра Попа і «Вопыт кры­тычнай паэ­тыкі для немцаў» (1730) Іагана Крыс­­та­фа Готшэда.

К сярэдзіне ХVІІІ ст. у еўрапейскую літаратуру пачынае ўваходзіць сен­­ты­менталізм. Як вядома, у станаўленні еўрапейскага сен­ты­­мен­та­ліз­му важ­ней­шая роля належала анг­лій­скай паэзіі. Адзін з яе вы­датных прад­стаўнікоў Эд­вард Юнг стаў адначасова і тэарэтыкам новага лі­та­ра­тур­нага на­кі­рунку, вы­ступіўшы ў кры­тычным нарысе «Думкі аб ары­гі­наль­­най твор­часці» (1759) су­праць рацыяналістычных пра­вілаў Буало і Попа.

Сентыменталізм быў, як вядома, непасрэдным папярэднікам ра­ман­тыз­­му. Значная роля ў фарміраванні літаратуразнаўчых ацэнак анг­лій­­ска­­га пе­рад­ра­мантызму належыць братамДжозэфу і Томасу Уор­танам. Асаб­ліва мно­­га ў гэтым плане зрабіў Т. Уортан, сцвярджаючы ў сваёй шмат­томнай «Гіс­­­­то­рыі англійскай паэзіі, па­чы­на­ючы з ХІІ стагоддзя» (1774–1781) аб уплы­ве на еўрапейскую сярэдневяковую рамантыку араб­­скай паэ­зіі. Адзна­чым, што гэта былі першыя спробы прымянення па­раўнальнай метадалогіі ў лі­таратуразнаўстве.

Тэарэтыка-літаратурная думка французскага Асветніцтва цес­на звя­за­на са славутай школай вялікіх мысліцеляў эпохі — Валь­тэ­ра, Ман­тэск’ё, Дзідро, Гель­вецыя, Русо. Асабліва хацелася б адзначыць Дэні Дзід­ро — аўтара трох сла­вутых прац: дыялогаў да п’есы «Пабочны сын» (1757) і трактатаў «Аб дра­матычнай паэзіі» (1758) і «Парадокс аб ак­цё­ры», у якіх закрануты і па­тлу­ма­чаны з новых, асветніцкіх пазіцый, шмат­лі­кія пытанні драматургіі і тэатра.

Вяршыняй нямецкай асветніцкай думкі стала дзейнасць Готхальда Эф­­ра­іма Лесінга — аўтара такіх арыгінальных прац, як «Пісь­мы аб на­вей­­шай лі­та­ратуры» (1759–1765) і «Гамбургская драматургія» (1769). Са­мая ж вядомая на­вуковая праца Лесінга — трактат «Лаакаон, ці Аб ме­жах жы­вапісу і паэ­зіі» (1766), які стаў першым у сусветнай практыцы да­сле­да­ваннем аб спе­цы­фі­цы літаратуры як віду мастацтва.

Велізарны ўклад у развіццё еўрапейскай літаратурнай тэорыі ўнёс так­­са­ма Іаган Готфрыд Гердэр. Пяру Гердэра належаць та­кія цікавыя пра­цы, як «Фраг­менты аб новай нямецкай літа­ра­ту­ры» (1768), «Кры­тыч­ныя рыш­та­ван­ні» (1769), «Вытрымкі з пера­піс­кі аб Асіане і пес­нях ста­ра­жыт­ных народаў» (1773), «Шэкспір» (1773), «Аб пада­бен­стве сярэдне­вя­ко­­вай англійскай і ня­мец­кай паэ­зіі» (1777). Галоўная за­слу­га Гердэра пе­рад літаратурнай навукай у тым, што ён паспрабаваў на асно­ве гіс­та­рыз­му зразумець на­цыя­наль­ную і куль­турную свое­асаб­лі­васць мастацкай твор­­часці, а так­са­ма вызначыць мес­ца «народнай паэ­зіі» ў гісторыка-лі­та­ра­турным пра­цэсе.

У тэарэтыка-літаратурную думку ХVІІІ ст. унеслі пэўны ўклад і ра­сій­­скія вучоныя і пісьменнікі. Найперш гэта тычыцца В. Тра­дзя­­коў­скага («Но­вы і кароткі спосаб да складання расійскіх вер­шаў...»), М. Ла­ма­но­са­ва («Ка­рот­кае кіраўніцтва да красамоўства») і А. Су­марокава («Эпіс­та­ла аб вер­ша­твор­стве»). Тэарэтыка-літаратурныя пытанні закраналі ў сваёй лі­таратуразнаўчай дзей­насці таксама А. Бай­ба­коў (аўтар першага ў Расіі ву­­чэбнага дапаможніка па прыгожаму пісь­менству «Правілы піі­тыч­ныя ў ка­рысць юнацтва», 1774), С. Са­лаўёў («Прасодыя, альбо Кіраўніцтва да ла­­цін­­скага вер­ша для карысці ра­сійскага юнацтва…», 1778), А. Сярэб­ра­­ні­каў («Ка­рот­кае кіраўніцтва да ара­торыі расійскай», 1778), І. Рыж­скі («Во­пыт ры­то­ры­кі», 1796), М. Хераскаў («Раз­­­ва­гі аб расійскім верша­твор­­стве», 1772).







Дата добавления: 2014-11-10; просмотров: 994. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...

ТЕОРЕТИЧЕСКАЯ МЕХАНИКА Статика является частью теоретической механики, изучающей условия, при ко­торых тело находится под действием заданной системы сил...

Теория усилителей. Схема Основная масса современных аналоговых и аналого-цифровых электронных устройств выполняется на специализированных микросхемах...

РЕВМАТИЧЕСКИЕ БОЛЕЗНИ Ревматические болезни(или диффузные болезни соединительно ткани(ДБСТ))— это группа заболеваний, характеризующихся первичным системным поражением соединительной ткани в связи с нарушением иммунного гомеостаза...

Решение Постоянные издержки (FC) не зависят от изменения объёма производства, существуют постоянно...

ТРАНСПОРТНАЯ ИММОБИЛИЗАЦИЯ   Под транспортной иммобилизацией понимают мероприятия, направленные на обеспечение покоя в поврежденном участке тела и близлежащих к нему суставах на период перевозки пострадавшего в лечебное учреждение...

Огоньки» в основной период В основной период смены могут проводиться три вида «огоньков»: «огонек-анализ», тематический «огонек» и «конфликтный» огонек...

Упражнение Джеффа. Это список вопросов или утверждений, отвечая на которые участник может раскрыть свой внутренний мир перед другими участниками и узнать о других участниках больше...

Влияние первой русской революции 1905-1907 гг. на Казахстан. Революция в России (1905-1907 гг.), дала первый толчок политическому пробуждению трудящихся Казахстана, развитию национально-освободительного рабочего движения против гнета. В Казахстане, находившемся далеко от политических центров Российской империи...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.008 сек.) русская версия | украинская версия