Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Сегізінші тақырып. ҚҰҚЫҚТЫҚ МЕМЛЕКЕТ ЖӘНЕ АЗАМАТТЫҚ ҚОҒАМ





 

Қ ұ қ ық тық мемлекет дегеніміз жеке адам жә не қ оғ ам мү ддесін корғ айтын, заң ү стемдігі мен қ ұ қ ық принциптеріне негізделген мемлекет. Қ ұ қ ық тық мемлекетті қ алыптастыру ісі қ оғ амды демократияландыруғ а, қ ұ қ ық тық тә ртіптің жә не заң дылық принциптерінің сақ талуына негізделеді.

Қ ұ қ ық тық мемлекет – басқ аша тү сіндірсек ол жеке тұ лғ а мен қ оғ амның қ ұ қ ық тары мен бостандық тарының қ ұ қ ық тық қ орғ алуын ө зінің негізгі мақ саты етіп қ ойғ ан мемлекетті айтады. Бұ л мемлекет ө з мақ сатын орындауда тө мендегідей қ ағ идаттарғ а сү йенеді:

а) қ ұ қ ыктың басымдылығ ы;

б) адам мен азаматтың қ ұ қ ық тық қ орғ алуы;

в) мемлекеттік биліктің бө лінуі;

г) заң ү стемдігі;

д) қ ұ қ ық пен заң ның тұ тастығ ы;

е) мемлекет пен жеке тұ лғ аның ө зара жауаптылығ ы;

ж) азаматтық коғ амның орнауы;

з) қ оғ амның қ ұ қ ық тық мә дениетінің жоғ ары болып, оның қ ұ қ ық тық санасы дең гейінің биікке кө терілуі;

и) соттардың тә уелсіздігі;

к) антимонополиялық қ ұ рылымдардың тұ рақ ты тү рде қ ызмет істеуі.

Қ ұ қ ық тық мемлекетте барлық субъектілер ө з ә рекеттері бойынша жауапты жә не қ ұ қ ық тық тендікті сақ тай отырып қ ұ рылуы тиіс. Сондық тан кү кық тық мемлекетте субъектілердің ә рекет ету қ ағ идаттары тө мендегідей болады:

а) " Заң да тікелей кө рсетілген ә рекеттерге ғ ана рұ қ сат берілген" қ ағ идат мемлекеттік органдар мен лауазымды тұ лғ аларғ а ғ ана қ атысты болып келеді.

б) Қ ұ қ ық субъектілерінің қ айсысына болсын атап-атап кө рсеткенде азаматтар, занды тұ лғ алар мен басқ алай да шаруашылық субъектілеріне қ атысты " заң мен тікелей тыйым салынбағ анның бә ріне рү қ сат етілген" қ ағ идаты басшылық қ а алынады.

Адам жә не азамат қ ү қ ық тары мен бостандық тарьш ең толық тү рде қ амтамасыз етудің тиісті жағ дайларын жасау, сондай-ақ билікті асыра пайаалануғ а, оның диктатурағ а, деспотияғ а ө згеріп кетуіне жол бермеу ү шін мемлекеттің билікті дә йекті тү рде қ ұ қ ық аркылы шектеп отыруы – қ ұ қ ық тық мемлекеттің мақ саты болып табылады.

Елдегі атқ арылатын барлық істер мен ә рекеттерінде заң мен қ ұ қ ық қ а жү гінетін қ иялдағ ы мемлекет қ ұ қ ық тық мемлекет идеясы ежелден бері бар екендігін Платон ө зінің " Заң дар" деген диалогіндегі " Заң ы пә рменсіз жә не оның ө зі ә лде біреудің билігінде кеткен мемлекеттің жуык арада кү йрейтініне сенімім кә міл. Ал, заң ы - ә міршілердің билеушісіне айналғ ан жә не олар заң ның қ ұ лы болғ ан мемлекет есен-сау болады жә не ондай мемлекетке игіліктердің қ андайын болса да қ ұ дайдың ү йіп-тө гері айдан анық деп есептеймін" деп тү йіндегенінен пайымдаймыз.

Францияның ұ лы ойшылы Ш.Л. Монтескье ө зінің " Заң дар рухы туралы", " Заң рухы туралы қ орғ аныш" деген ең бектерінде, ағ ылшын философы Дж.Локк ө зінің " Мемлекетті басқ ару туралы екі трактаты" атты шығ армасында, неміс философтары Кант " Қ ұ қ ық туралы ілімнің метафизикалық бастаулары" деген ең бегінде, Ф.Гегель " Қ ұ қ ық философиясы" деген ең бегінде қ ұ қ ық тьіқ мемлекеттің негізгі қ ағ идаттарын тұ жырымдағ ан болатын.

Зорлық -зомбылық тарғ а, диктатура мен тиранияның орнауына жол бермеу мақ сатындағ ы қ ұ қ ық тық мемлекеттің ең басты кағ идаты билік бө лінісі болып табылады.

Билік бө лінісі қ ағ идатының ең басты талабы саяси бостандық тарды нығ айтуғ а, заң дылық ты қ амтамасыз етуге, қ айсыбір ә леуметтік топтың, мекеменің, немесе жеке адамның ө здеріне берілген билікті асыра пайдалануына жол бермеуге бағ ытталады. Осы талаптың орындалуы мемлекеттік билікті заң шығ арушы (халық сайлағ ан жә не заң қ абылдау арқ ылы қ оғ амның даму стратегиясын жасауғ а тиісті болып келетін), заң атқ арушы (биліктің ө кілді органдары тағ айың дағ ан жә не қ абылданғ ан заң дарды жү зеге асыру мен жедел шаруа істерімен айналысатын) жә не сот (қ ұ қ ық ты қ алпына келтіру мен кінә лілердің ә діл жазалануына кепіл болатын) тармақ тарына бө лу арқ ылы іске асырылады.

Есте болатыны мұ ндағ ы ә рбір билік ө з алдына дербес жә не бір-бірін тежейтін бола тұ ра - ө здерінің қ ызметтерін ерекше органдар жү йесі жә не тежемелік ә рі тепе-тең дік жү йелері тү ріндегі айрық ша нысандар арқ ылы жү зеге асырып отыруы тиіс.

Қ Р Конституцияда бекітілген " тежемелік ә рі тепе-теқ дік" жү йесі нақ тыланғ ан мемлекеттік билікке заң қ абылдау, атқ арушы жә не соттарғ а қ атысты кұ қ ық тық шектеулердің жиынтығ ы болып табылады. Мысалы, заң қ абылдау билігіне қ атысты " тежемелік ә рі тепе-тең дік" жү йесінде Президент ү лкен роль атқ арады, ә сіресе бұ л " заң қ абылдау билігі" асығ ыс шешім қ абылдағ анда Президент кідірте тұ ру ветосы қ ұ қ ығ ын қ олданады. Ал енді атқ арушы билікке қ атысты тежемелерге Президент билігінің мерзімі, Президентке импичмент жариялау, Ү кіметке сенімсіздік білдіру вотумы жатады.

Парламент тарапынан болатын тежемелерге атқ арушы органдардың жауапты қ ызметкерлеріне заң қ абылдау қ ұ рылымдары қ ұ рамына сайлануғ а, коммерциялық істермен айналысуғ а тыйым салу ветолары жатады. Сот билігіне Конституцияда, істерді жү ргізу заң дарында кө рсетілген мына кағ идаттар қ ұ қ ық тық шектеулер болады: кінә сіздік презумпциясы, қ орғ алуғ а қ ұ қ ық ты болу, азаматтардың заң мен сот алдында тең қ ұ қ ық тылығ ы, сот ісін жү ргізудің жария жә не жарыссө з тү рінде болуғ а тиістілігі, сотқ а қ арсылық білдіру жә не т.с.с. жатады.

Импичмент – дегеніміз жоғ ары лауазымды тұ лғ ағ а сенімсіздік білдіру, оны лауазымнан тайдыру, оны заң алдындағ ы жауаптылық қ а тарту.

Мемлекет пен тү лғ аның (адамның) ө зара жауаптылығ ы қ ағ идатын тү бегейлі қ арастырғ ан жө н. Бү л қ ағ идатта мемлекет – саяси биліктің сақ таушысы ретінде мемлекет пен азамат арасындағ ы қ атынастардың ө негелік қ ұ қ ық тық бастауларын білдіреді. Ал азамат болса сол қ атынастардың іске асырылуы кезіндегі қ атысушысы болып табылады.

Мемлекет қ оғ ам мен жеке тұ лғ аның бостандық тарын заң дар арқ ылы арнайы белгілей отырып, сонымен бірге мемлекет ө зінің де ә рекет ету шектерін белгілейді. Заң дар арқ ылы мемлекет ө зіне міндеттерді қ абылдауы тиіс. Бұ л міндеттер мемлекетке оның азаматтар, қ оғ амдық ұ йымдар мен басқ а мемлекеттермен болатын қ атынастарында ә ділеттілік пен тең қ ұ қ ық тылық ты қ амтамасыз ету ү шін қ ажет.

Мемлекеттік органдар қ ұ кық қ а тә уелділікте бағ ынышты бола тұ рып, оның ұ йғ арымдарын бұ за алмайды, ал оның ұ йғ арымдарын бұ зғ аны немесе орындамағ аны ү шін жауапты болады.

Заң ның мемлекеттік билік ү шін міндеттілігі кепілдер жү йесі арқ ылы қ амтамасыз етіледі, ал мұ ның ө зі ә кімшілік тарапынан зорлық тардың болуына жол бермейді. Мұ ндайларғ а Ү кіметтің ө кілді органдар алдында жауапты болуы, мемлекеттің ә ртү рлі дең гейдегі лауазымды тұ лғ аларының нақ ты адамдардың қ ұ қ ық тары мен бостандық тарына нұ қ сан келтіргені ү шін, билігін асыра пайдаланғ аны, қ ызмет бабын бас пайдасына пайдаланғ аны ү шін импичмент жә не т.б. тү рдегі тә ртіптік, азаматтық қ ұ қ ық тық немесе қ ылмыстық жауаптылық қ а тартылатындығ ының заң дарда кө рсетілулері жатады.

Мемлекеттік қ ұ рылымдардың міндеттемелерін орындау барысын кө пшілік (қ оғ ам) тарапынан бақ ылау (қ адағ алау) нысандары референдум, сұ рау салу, сайлаушыларының алдында депутаттардың есеп берулері халық алдында ә кімдердің есеп берулері тү рінде болуы мү мкін. Жеке тұ лғ аның мемлекет алдындағ ы жауаптылығ ы да сондай қ ұ қ ық тық бастаулар негізінде қ ұ рылады. Мемлекеттік кө ндіруді қ олдану қ ұ қ ық тық сипат тү рінде жү ргізілуі тиіс, тұ лғ а бостандығ ының мө лшер шамасы сақ талып, ол ө з қ алпын бұ збауы тиіс, ол тұ лғ аның қ ұ қ ық бұ зушылығ ы мө лшерінен аспауы жә не жасағ ан қ ү қ ық бұ зушьшығ ына сай қ атаң жазалы болуы тиіс. Сонымен мемлекет пен тұ лғ а араларындағ ы қ атынастар ө зара жауаптылық негізінде жү зеге асырылуы тиіс.

Қ ұ қ ық тық мемлекеттің басты белгілерінің бірі азаматтық қ оғ амның орнығ уы болып табылады.

Азаматтық қ оғ ам дегеніміз имандылық, ө негелік, діни, ұ лттық, ә леуметтік-экономикалық, отбасылық қ атынастар мен институттардың жиынтығ ы, осылардың кө мегі арқ ылы жеке адамдар мен олардың топтарының мү дделері қ анағ аттандырылады.

Азаматтық қ оғ ам қ ұ қ ық тық мемлекеттің негізі болып табылады. Азаматтық қ оғ ам болмаса қ ұ қ ық тық мемлекет те болмайды.

" Азаматтық коғ ам" ұ ғ ымын ө ткен замандардың ұ лы ойшылдары Аристотель, Цицерон, Г.Гроций, Т.Гоббс, Дж.Локк, Гегель, К.Маркс жә не т.б. тұ жырымдағ ан болатын.

Азаматтық коғ амның негізгі идеясы адамның қ оғ амдағ ы басымдылық идеясы, адамның дербестік идеясы, ө з ә рекеттерін қ ұ қ ық ты қ ұ рмет тұ та отырып, ең алдымен ө неге мен имандылық қ ағ идаттарына сү йене отырып жү зеге асыруғ а қ абілетті болу идеясы. Сонымен бірге, азаматтық қ оғ амның болмысына мемлекет араласпауы тиіс, ал оның араласуы тек қ ұ қ ық бұ зушылық болғ ан жағ дайда ғ ана болуы мү мкін.

Егер де азаматтық коғ амның толық сипаттамасын жасауғ а талпынар болсақ, онда – азаматтық қ оғ ам дегеніміз нақ ты адамғ а арнайы бағ ытталғ ан, оның бойында қ ұ қ ық тық дә стү рлер мен заң дарғ а, жалпы ізгілік, имандылық, ө негелік идеяларына (мұ раттарына) қ ұ рмет сезімін тудыратын, шығ армашылық жә не кә сіпкерлік істер азаттығ ын (бостандығ ын) қ амтамасыз ететін, ондай істерде сә ттілікке жетуге мү мкіндіктер жасайтын, адам мен азамат қ ұ қ ық тарын жү зеге асыруда мемлекет ә рекеттерін шектеу мен қ адағ алаудың тетіктерін (механизмдерін) табиғ и тү рде байланысты етіп жасайтын азат демократиялық қ ұ қ ық тық қ оғ ам.

Азаматтық қ оғ ам қ ұ рылым ретінде мына жү йелерден тұ рады:

а) ә леуметтік;

б) экономикалық;

в) саяси;

г) рухани-мә дени;

д) ақ параттық.

Бұ дан да толығ ырақ алғ анда азаматтық коғ амның кү рылымы мынадай бө ліктерден тұ рады:

1. Мемлекеттік емес, ә леуметтік-экономикалық қ атынастар мен институттар (меншік, ең бек, кә сіпкерлік).

2. Мемлекетке тә уелді емес ө ндірушілер (жекеше фирмалар мен т.б.).

3. Қ оғ амдық ұ йымдар мен бірлестіктер.

4. Саяси партиялар мен қ озғ алыстар.

5. Тә рбие беру аясы мен мемлекеттік емес білім беру.

6. Мемлекеттік емес бұ қ аралық ақ парат қ ұ ралдары.

7. Отбасы.

8. Шіркеу, мешіт, жә не т.с.с.

Азаматтық қ оғ амның белгілері:

- адам жә не азаматтың қ ұ қ ық тары мен бостаң дық тарын ең толық тү рде қ амтамасыз ету;

- ө зін-ө зі басқ аруы;

- оны қ ұ райтын қ ұ рылымдар мен ондағ ы тү рлі халық топтары арасында болатын бә секелестік;

- қ оғ амдық пікірдің еркін тү рде қ алыптасуы жә не кө ппікірлілік (плюрализм);

- бү кіл жалпылык хабардар болу жә не ең алдымен ақ парат алуғ а адам қ ұ қ ық тарынын іс жү зінде жү зеге асырылуы;

- адамдардың тіршілік етуін қ оғ амның ү йлестіруі (координация-келісімділік) қ ағ идатына негізделеді (мемлекеттік аппаратта қ ызмет ету субординация қ ағ идатына қ арай қ ұ рылғ ан. Бұ л қ оғ амдағ ы болмыстың ұ йымдастырылуынан айырмашылығ ы);

- экономиканың кө п қ ұ рылымдығ ы (кө п укладтығ ы);

- биліктің легитимділік пен демократиялық сипатта болуы;

- қ ұ қ ық тық мемлекет;

- мемлекеттің адамдарғ а лайық ты дең гейде ө мір сү руіне қ ажетті жағ дайды қ амтамасыз ететін пә рменді ә леуметтік саясатының болуы жә не т.б.

Қ азақ стан Республикасында қ ұ қ ық тық мемлекет пен азаматтық қ оғ амның қ алыптасуы енді ғ ана басталуда. Сондық тан да кө птеген келелі мә селелер туындау ү стінде, бұ лардың шешімін табу мемлекетке, қ оғ амғ а жә не де нақ тылап айтқ анда ә рбір адамғ а байланысты.

 

 

 


Сонымен қ орытып айтқ анда азаматтық қ оғ ам адамның тіршілік ету болмысындағ ы жағ дайларын, тұ лғ алар мен ә леуметтік топтардың алуан тү рлі қ ажеттіліктері мен мү дделерін қ анағ аттандыруды қ амтамасыз ететін қ оғ амдық қ атынастардың, формалды (занда кө рсетілген) жә не формалды емес те қ ұ рылымдарының жиынтығ ы.

 

  АЗАМАТТЫҚ Қ ОҒ АМНЫҢ ТҮ РЛЕРІ  

 

 

 


қ ауым

 

ә леуметтік қ ұ рылымдар (сословие, ә леуметтік топтар, таптар)

 

қ оғ ам - ел азаматтарының жиынтығ ы ретінде

 

азаматтардың ә лемдік достастығ ы

 

  АЗАМАТТЫҚ Қ ОҒ АМНЫҢ Қ Ұ РЫЛЫСЫ

 

 

саяси партиялар мен лоббилік ұ йымдары (комитеттер, комиссиялар, кең естер), заң шығ ару жә не мемлекеттік органдар жанындағ ы

 

қ оғ амдық -саяси ұ йымдар мен қ озғ алыстар (экологиялық, соғ ысқ а қ арсы, қ ұ қ ық қ орғ аушы)

 

кә сіпкерлер одағ ы, тұ тынушылардың қ ұ рама одақ тары, қ айырымдылық қ орлары

ғ ылыми жә не мә дени ұ йымдар, спорт қ оғ амдастық тары

 

муниципалдық коммуналар, сайлаушылардың қ ұ рама одақ тары, саяси клубтары

 

тә уелсіз бұ қ аралық ақ парат қ ұ ралдары

 

мешіт, шіркеу жә не т.с.с.

отбасы

 

Пысық тау сауалдары:

1. Қ ұ қ ық тық мемлекет туралы негізгі идеялар тұ жырымдарын жасағ ан ойшыл ғ алымдардың есімін жә не олардың аталғ ан тұ жырымдары кө рсетілген ең бектерін атаң ыз.

2. Биліктер бө лінісі қ ағ идатының (принципінің) мағ ынасы мен басты мақ саты неде?

3. Тежемелік ә рі тепе-тендік жү йесін сипаттап берің із.

4. Импичмент дегеніміз не? Қ Р Президентіне импичмент жариялауғ а негіз болатынды айтың ыз.

5. " Азаматтық қ оғ ам" ұ ғ ымына анық тама берің із.

6. Қ ұ қ ық тық мемлекет пен азаматтық қ оғ амның арақ атыстылығ ы қ аң дай болады?

7. Азаматтық қ оғ амның қ ұ рылысы қ аң дай?

8. Азаматтық қ оғ амның белгілерін атаң ыз.







Дата добавления: 2014-11-12; просмотров: 3863. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!




Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...


ТЕОРЕТИЧЕСКАЯ МЕХАНИКА Статика является частью теоретической механики, изучающей условия, при ко­торых тело находится под действием заданной системы сил...


Теория усилителей. Схема Основная масса современных аналоговых и аналого-цифровых электронных устройств выполняется на специализированных микросхемах...


Логические цифровые микросхемы Более сложные элементы цифровой схемотехники (триггеры, мультиплексоры, декодеры и т.д.) не имеют...

Значення творчості Г.Сковороди для розвитку української культури Важливий внесок в історію всієї духовної культури українського народу та її барокової літературно-філософської традиції зробив, зокрема, Григорій Савич Сковорода (1722—1794 pp...

Постинъекционные осложнения, оказать необходимую помощь пациенту I.ОСЛОЖНЕНИЕ: Инфильтрат (уплотнение). II.ПРИЗНАКИ ОСЛОЖНЕНИЯ: Уплотнение...

Приготовление дезинфицирующего рабочего раствора хлорамина Задача: рассчитать необходимое количество порошка хлорамина для приготовления 5-ти литров 3% раствора...

Характерные черты немецкой классической философии 1. Особое понимание роли философии в истории человечества, в развитии мировой культуры. Классические немецкие философы полагали, что философия призвана быть критической совестью культуры, «душой» культуры. 2. Исследовались не только человеческая...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит...

Кран машиниста усл. № 394 – назначение и устройство Кран машиниста условный номер 394 предназначен для управления тормозами поезда...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.011 сек.) русская версия | украинская версия