Мислителі укр. Діаспори.
Після 1905 р. з’явилася ціла група видатних українських діячів: Грушевський, Винниченко, Донцов, Чижевський тощо. Після окупації України більшовицькою армією переважна більшість українських діячів виїхали за кордон. Винниченко. Був членом УСДРП, повернувся в Україну в 1917 р. вже відомим письменником, став генеральним секретарем Центральної ради. За своїми поглядами був націоналістом і соціалістом, не погоджувався з політикою Леніна в національному питанні. В останні роки своєї діяльності написав книгу “Конкордизм” (конкорд – злагода). Це головна ідея злагоди людей між собою, між народами і націями. Проте головною є ідея злагоди людини самої з собою. Донцов. Найлютіший ворог для радянської влади, ідеолог українського національно-визвольного руху, публіцист, політичний діяч. В 1926 р. видав книгу “Націоналізм”, в якій ставить питання про повне відділення України від Росії, в зв’язку з чим критикував Драгоманова за його ідею автономії. "Історія не знає рівності, як і природа, є там здібні і нездібні", — таким є наступний постулат. Своє право на самовизначення може ствердити лише та нація, що "має геній її справді здійснити". Тому важливим вважається не лише наявність фанатичної й безкомпромісної великої ідеї, а й здатність реалізувати через насильство право сильного. Національна ідея повинна стверджуватись як абсолютний догмат, предмет віри. Центральний пункт його ідеології – чинник волі. Проголошує фанатизм національної ідеї. “Тієї України, до якої ми прагнемо, ще немає”. Отже, філософський зміст світогляду Д.Донцова позначається притаманним йому ірраціоналізмом, суперечливим поєднанням романтичного розуміння національного як аристократизму духу з біологізаторським ствердженням принципу "боротьби за існування". Чижевський. Видатний філософ: “Нариси з історії філософії на Україні” (1929р.), видана в Німеччині. Чижевський вперше написав історію філософії України, дав її структурний аналіз. Вивчав історію філософії з філософських, а не з політичних чи будь-яких інших позицій. Особливості національної філософії характеризують, три чинники — форма вияву національних думок, метод філософського дослідження і будова системи філософії, "архітектоніка" її. Щодо української філософії, складність з'ясування її національної специфіки полягає в тому, що вона, як і інші слов'янські культури, не належить до тих "обраних", через які здійснювався поступ історії всесвітньої філософії. Носієм національної специфіки, що відкриває глибини національного духу, повинен бути "великий філософ", філософ світового значення, але таких мислителів історія культури України не мала. Липинський. Україна стане незалежною лише тоді, коли участь у цьому візьме хліборобський клас, який є переважною частиною населення. Був представником монархії, яку вважав найкращою формою правління, в Україні, проте, монархію ототожнював з гетьманщиною. 2. Філософія і культура епохи Відродження. М. Кузанський, Джордано Бруно, Т. Мор, Т. Кампанелла В цей час особливо бурхливо розвивались багато галузей промисловості, заснованих на знанні законів механіки, фізики, хімії, мета Видатними представниками і реформаторами філософії того часу були М. Кузанський і Дж. Бруно. Одну з перших натурфілософських концепцій створив Кузанський. Важливо відмітити те, що його філософія природи ще в певній мірі підпорядкована релігійному світосприйняттю. Він не заперечує існування надприродної істоти. Кузанський не заперечує того, що Бог є першоджерелом (началом) світу, але він розуміє Бога не як надсвітову істоту, а як таке першоджерело (начало), яке співпадає з Світом. Світ – це безкінечний шар. Засновником системи натурфілософського пантеїзму був Дж. Бруно. За основу своєї натурфілософії Бруно бере поняття єдиного. Єдине - це діалектична єдність всього в усьому, збіг протилежностей. Єдине є і Богом, і природою, причиною буття і самим буттям. Воно є формою і матерією, можливістю і дійсністю. Єдине-це все. Таким чином в єдиному об'єднуються всі протилежностіі серед них основна для середніх віків - протилежністьміж Богом і світом, Творцем і творінням. Його позиція є типовим пантеїзмом, але на відміну від пантеїзму Кузанського, його пантеїзм є натурфілософським, оскільки у Бруно Бог розчинюється в природі (а не навпаки, як у Кузанського), природа є Богом. Така точка зору принципово суперечила традиційним релігійним канонам про те, що Бог є особою і творцем світу. Взагалі Бруно за характером – бунтівник. Вважав, що світ складається з корпускул, він є безкінечним, поза космосом нічого немає, все – космос. Безкінечність зрозуміти на основі досвіду не можна. Першодвигуна немає, першопоштовху не було. В душі людини проявляється єдина вселенська світова думка, яка є невідмінною від одухотвореної матерії. Пізнання починається зі сприйняття, уяви, розсудку і розуму. До істини прийти за допомогою теології не можна, а лише шляхом філософського мислення. Макіавеллі прагнув обґрунтувати теорію буржуазної держави. Він був впевнений в перемозі розумного начала в людині. Боротьба людей за свої інтереси виражається більш всього в придбанні власності і її захисті. На цьому ґрунті розвивається боротьба між народом і "вищими класами". Вона сприяє суспільному прогресу і це прагнув довести Макіавеллі. Саме існування в суспільстві багатих і бідних є природним і повинно бути збережене, але при умові обмеження надмірного збагачення і ліквідації крайньої убогості. Політичним ідеалом Макіавеллі була помірно-демократична республіка. ("Ціль виправдовує засоби"). Його оголошують циніком, він виступає проти зв’язку політики і моралі (релігійної в той час). Творцем однієї із найвідоміших в світі соціальних утопій є Томас Мор. Центральне місце в його філософській спадщині займає книга "Утопія". Основною причиною вад суспільства Мор вважав господарювання приватної власності. Світу експлуатації і несправедливості Мор протиставив ідеальний устрій суспільства на острові Утопія.
|