Студопедия — Класична (чи кореспондентська) концепція
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Класична (чи кореспондентська) концепція






Тут під істиною розуміється відповідність людських знань реальному стану справ, якійсь об'єктивній дійсності. У явній формі класичну концепцію можна знайти вже у Платона й Аристотеля. При цьому відповідність знання (ідей) дійсності може розумітися двояко, залежно від того, як трактувати саму цю об'єктивну дійсність. Це може бути відповідність людської думки об'єктивній природної дійсності (Аристотель), а може бути її відповідність ідеальному буттю вічних ідей (Платон). Однак яку б загальметафізичну гносеологічну настанову ми не взяли (реалістичну чи платонічну) в межах класичного розуміння істини – обидва аспекти відповідності обов'язково будуть присутні.

 

1 Цит. по: Зеньковский В.В. История русской философии. В 2 т. Т. 1. Ч. 2. Л., 1991. С. 172.

2 Див. уже класичну книгу: Чудинов Э.М. Природа научной истины. М., 1977.


Так, у випадку реалістичної (і навіть матеріалістичної) позиції однаково буде присутній момент відповідності людських знань якимсь об'єктивним ідеальним сутностям. Розглянемо судження «класична механіка являє собою наукову теорію». Це судження істинне, тому що класична механіка Ньютона відповідає всім характеристикам ідеального конструкта за назвою «теорія». З іншого боку, в платонічній версії теорії відповідності судження «ім'я цієї людини – Сократ» є істинною констатацією стану справ у реальному світі.

Неважко помітити, що платонічні теорії відповідності можуть зливатися з онтологічним розумінням істини як справжнього духовно-ідеального буття, котре може безпосередньо споглядатися й переживатися людиною. З іншого боку, реалістичні варіанти класичного підходу до істини можуть зближатися з її онтологічним трактуванням у розумінні законо- чи ідеаловідповідного буття якого-небудь явища чи предмета.

Класична концепція завжди була й дотепер залишається найбільш впливовою не тільки серед філософів, а й серед учених, тому що найбільшою мірою відповідає їх інтуїтивній вірі в те, що вони не творять наукові гіпотези і теорії на свій власний розсуд, а пізнають щось у самому бутті, й що отримане ними знання – не фікція, а розкриває об'єктивні закономірності світобудови.

Однак при уважному філософському аналізі класичної концепції (особливо в її матеріалістичній версії) у ній виявляється ряд серйозних труднощів.

1. Ми ніколи не маємо справи з дійсністю самою собою, а завжди з її чуттєвим або раціонально структурованим образом. Світ ніби заздалегідь суб'єктивно впорядкований нами ще до того, як ми почали перевіряти істинність знань на відповідність із ним. Якщо ж ми маємо справу з перевіркою теорії на її відповідність фактам, то й факт науки – це завжди первинно відібраний і концептуально оформлений нашим розумом утвір. Про яку об'єктивну дійсність тут може йти мова?

2. Ряд складностей виникає з судженнями логіки і математики. Вони описують об'єкти, яким іноді просто нема чого поставити у відповідність у реальному світі. Тут досить указати на уявні числа.

3. Незрозуміло, як бути з універсальними номологічними судженнями в науці, адже в повсякденному бутті ми маємо справу тільки з одиничними процесами і подіями. Загальне нам ніде й ніяк безпосередньо не дане, крім як у нашому власному розумі.

4. У класичній концепції виникає ряд парадоксів, якщо об'єктом висловлення слугує його власний зміст. Один із найбільш знаменитих прикладів подібного роду – парадокс брехуна, де судження брехуна «я брешу» неможливо однозначно оцінити як істинне чи помилкове. Спробою позбутися парадоксів останнього роду є «семантична теорія» істини Тарського, яка уточнює її класичне аристотелівське розуміння1 і дозволяє за

 

1 «...Говорити про сутнє, що його немає, або про не-сутнє, що воно є, – означає говорити хибне; а говорити, що сутнє є і не-сутнє не є, – означає говорити істинне» (Аристотель. Сочинения. В 4 т. Т. 1. М., 1975. С. 141).


рахунок розведення мови-об'єкта і метамови уникати парадоксів, наприклад парадокса брехуна.

Однак загальних гносеологічних труднощів класичної концепції це не долає. Їхня причина криється в недооцінці конструктивної активності суб'єкта пізнання, на чому саме й зробила акцент апріористська теорія істини.

 







Дата добавления: 2015-08-27; просмотров: 1010. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Картограммы и картодиаграммы Картограммы и картодиаграммы применяются для изображения географической характеристики изучаемых явлений...

Практические расчеты на срез и смятие При изучении темы обратите внимание на основные расчетные предпосылки и условности расчета...

Функция спроса населения на данный товар Функция спроса населения на данный товар: Qd=7-Р. Функция предложения: Qs= -5+2Р,где...

Аальтернативная стоимость. Кривая производственных возможностей В экономике Буридании есть 100 ед. труда с производительностью 4 м ткани или 2 кг мяса...

Пункты решения командира взвода на организацию боя. уяснение полученной задачи; оценка обстановки; принятие решения; проведение рекогносцировки; отдача боевого приказа; организация взаимодействия...

Что такое пропорции? Это соотношение частей целого между собой. Что может являться частями в образе или в луке...

Растягивание костей и хрящей. Данные способы применимы в случае закрытых зон роста. Врачи-хирурги выяснили...

Приложение Г: Особенности заполнение справки формы ву-45   После выполнения полного опробования тормозов, а так же после сокращенного, если предварительно на станции было произведено полное опробование тормозов состава от стационарной установки с автоматической регистрацией параметров или без...

Измерение следующих дефектов: ползун, выщербина, неравномерный прокат, равномерный прокат, кольцевая выработка, откол обода колеса, тонкий гребень, протёртость средней части оси Величину проката определяют с помощью вертикального движка 2 сухаря 3 шаблона 1 по кругу катания...

Неисправности автосцепки, с которыми запрещается постановка вагонов в поезд. Причины саморасцепов ЗАПРЕЩАЕТСЯ: постановка в поезда и следование в них вагонов, у которых автосцепное устройство имеет хотя бы одну из следующих неисправностей: - трещину в корпусе автосцепки, излом деталей механизма...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.011 сек.) русская версия | украинская версия