Історія української літератури ХІХ ст. / За ред. М. Яценка. – Кн. 3. – К., 1997. – С. 243 – 244, 246 – 247.
Рік 1881—літературний дебют Б, Грінченка: у львівському журналі «Світ» І. Франко друкує перші вірші молодого поета. Серед них — пізніше хрестоматійний заклик «До праці»— кредо поета й громадянина: Праця єдина з неволі нас вярвеї Нумо до праці, братві Годі лякатись. За діло святеє Сміливо будем ітиі Результатом більш як десятирічного досвіду освітньої діяльності (1881—1893), глибокого вивчення історії педагогіки стали дослідження Б. Грінченка «Яка тепер народні школа на Вкраїні» (1896), «На беспросветном пути. Об ук-раинской школе» (1905), «Народні вчителі і українська школа» (1906) та ін. Б. Грінченко — автор «Української граматики до науки читання й писання» (1907) зі статтею для вчителів і прописами, «Рідного слова» — першої книжки для читання в школі українською мовою, яку він написав разом із дружиною М. М. Грінченко (Марією Загірною). Ці підручники неодноразово перевидавалися й до сьогодні не втратили своєї цінності, як і взагалі педагогічні погляди Грінченка — палкого прихильника освіти, зв'язку навчання з життям, поборника викладання рідною мовою. Роки вчителювання стали роками зростання Б. Грінченка як письменника, публіциста, критика. Він публікуа поетичні збірки — «Пісні Василя Чайченка» (1884), «Пиг сільською стріхою» (1886), «Нові пісні і думи Ваоиля Чайченка» (1887), «Підхмарним небом» (1893), пише десятка оповідань — «Екзамен», «Без хліба» (1884), «Сама, зовсім сама», «Сестриця Галя», «Дядько Тимоха», «Ксеня» (1885), «Хата», «Непокірний» (1886), «Нелюб» (1887), «Зустріч», «Каторжна» (1888), «Серед чужих людей* (1889), «Байда» (1890), дві повісті «Сонячний промінь» (1890) і «На розпутті» (1891), розпочинає роботу над драмами. У творах художньо осмислювалися життєві враження письменника в їх тісному зв'язку з народницькими.поглядами: сподівання завдяки широкій освітній роботі піднести культуру народу, збудити його громадянську активність, прагнення більш цивілізованих форм життя, основою яких стала о висока освіченість, національна самосвідомість 1 здорове зерно моральності народу. І Багато а цих переконань Грінченко^гевретично обгрунтував і виклав у публіцистично-критичних статтях. Актуальність, животрепетність порушених питань («Галицькі вірші», 1891 р., «Листи з України Наддніпрянської», 1892— 1893 рр.) спричинялися до широких дискусій. Так, відповіддю на «Листи...» Б. Грінченка був цикл «Листів на Над- яніпоянську Україну» М. Драгоманова, у яких автор, по-ї"мізуючи з Грінченком, водночас багато в чому.солідари-й^єтьса й підтримує пафос пошуків оптимальних шляхів утвердження та самозбереження української літератури натури української нації в цілому. В ході полеміки й Гасники найчастіше доходили згоди у спірних питаннях, ;] ак Грінченко пристає до думки Драгоманова про те, що наріжним каменем вибудови української літератури є не чше національне самоспізнання. Не менш важливою е боротьба проти «клерикально-консервативного РУтенства, б^сацько'семінарської мертвоти»1. З іншого боку, Драго-^анов полишає обстоювану ним на початку дискусІГ Ідею чотирьох літератур, концепцію поступовості, роджуючися з Гтзінченком що «історія не знає ніяких «шдлітератур», ніяких літератур.«для домашнего рбихода», ніяких літера-";Р спеціально для пана або мужика»*. Розду_ми Гршчен-к:-І й Драгоманова, що випливали зі спільності їх уболівай, нч за долю української літератури, -прагнення пщнвсзд її до рівніг найбільш розвинених європейських літератур, мали позитивний вплив на історико-літературний процес. - Всебічна подвижницька діяльність Б. Гршченка дала поставу І Франку в статті «Нарис літературного життя в 1892 році» вітати Грінченка, який «засипає мало не всі на-ІІ-і видання своїми, не раз многоцінними писаннями: повістями віршами, статтями критичними й популярно-науковими працює без «віддиху», а також відзначити, що Грінченко у своїх писаннях «проявляє, побіч знання мови укра,ш-ської, також гарячу любов до України, щирий Демокра-тизм^бистре око на хиби української суспільності» І^У, 14]. У 1893 р. Б. Грінченко переїздить до Чернігова й, працюючи тут на різних посадах у земстві, віддається культурно освітній діяльності. Разом із Марією Загірною він успішно реалізує свою педагогічну програму — видає власним коштом в умовах найжорстокішої цензури книжки для народу (45 назв). У видавництві Грінченка (засноване 1894 р'у Чернігові, відновлене в 900-х роках у Києві) побачили світ тиражем близько 200 тисяч примірників понад 50 книжок для народного читання.! І. Франко підкреслював, що такі популярні видання неслтГнародові не лише знання, а й «те розуміння, що українською мовою можна писати про всякі справи, що вона здатна й до книжки, й до нау-- ІДрагомапов М. Лиси на Наддніпрянську Україну. К, 1917. С.74. » Грінченко Б, Листа в України Наддніпрянської, К., 1917, С, 93-94,
ною роботою. Пише дилогію «Серед темної ночі» (1900), «Під тихими вербами» (1901), оповідання «Покупка», «Палії», «Як я вмер», «Болотяна квітка», ряд поетичних творів. І Позицію Грінченка — письменника й громадянина — ба,-' гато в чому пояснює розуміння ним ролі особистості в історії. У художніх творах, літературознавчих розвідках письменник підкреслював значущість і вагомість учинків кожного для загальної справи, самоусвідомлення особистості, важливість індивідуального в історичному контексті загального.' Віра в людину, духовні потенції індивіда — характерні риси світогляду Грінченка. Він обстоює суспільну значущість естетичного ідеалу; звідси прагнення всебічної розбудови образу позитивного героя (інтелігент-культур-ник), орієнтація на громадянську актуальність тематики й проблематики, підкреслення освітнього, виховного значе»-ня літератури. Естетичний ідеал письменника формувався під впливом декількох факторів. Найперший — літературні вчителі — «великі серцем і розумом творці», які ввели його «в храм пишної краси». За словами Грінченка-поета, краса ця здатна піднести людський дух до «небесної утіхи» й надати людині, обтяженій земними клопотами, можливість «духом вільним до неба досягати» («Учителям»)^Не менш важливим було прагнення досконало знати життя.народу — його світогляд, історію, фольклор, мову. Письменник має перей-матис* народними інтересами*Обов'язковим для митця він (як і Шевченко) вважав любов до людини з позицій братерського співпереживання, а не месійної відстороненостг. За Грінченком, література, митець мають велике суспільне призначення. Література — «одбиток» життя1,' дзеркало реальної дійсності, а письменник — будитель духов-нрсті народу. Шляхом- впливу на найширші верстви українське письменство має дбати про піднесення самосвідомості народу. Метою піднесення культурно-освітнього рівня є національне самоусвідомлення та соціально-економічне звільнення, що збереже український народ як націю. На практиці це, однак, приводило нерідко до підпорядкування художньої ідеї суспільним завданням (цей висновок не слід беззастережно переносити на весь доробок письменника). Відомі й інші судження Грінченка, де ставилася вимога художньої майстерності, оригінальної поетики, стильової неповторності 3. » Грінченко Б. Листи до І. Зозулі//Від. рук. ЦНБ ім. Вернадського НАН України. Ф. 3. Од. зб. 40848, ГЛітературно-естетичні погляди Грїнченка змінювались у процесі його творчої діяльності. Так, у 900-х роках світоглядна настанова на копітке культурництво поступається місцем ідеям радикальних революційних змін. Визвольна ідея стає домінуючою в мистецькій практиці -(найчіткіше це зафіксувала поезія — «Стяг», «Приходитврчіс», «Співцеві»), Цим'письменник упритул наблизився до неонародни-ків, для яких історія письменства — це історія суспільних ідей (С. Єфремов). Внутрішнім сюжетом поетичних збірок відповідно до філософсько-естетичних цінностей доби стає також історія душі ліричного героя з усіма нюансами, напівтонами, переливами настрою, почувань особистості рубежу століть. Знімається властива першим збіркам лозунгова прямолінійність поетичних висловлювань. Естетика Грінченжа загалом формується в руслі просвітительських ідей із фостерівським розумінням мистецтва як пропагандиста.передових ідей (хоча вона не позбавлена й поклоніння Красі, Любові у їх абсолютній сутності — «Моє кохання», «Христя», «Я ще живу?.. Чи се мій дух похмурий...»), прагненням створити високу національну культуру. В центр уваги ставиться піднесено-героїчне (найвиразніше це прозвучало в драматургії письменника— «Ясні зорі», «Серед бурі»). Наскрізною була оптимістична, жит-теетверджуюча спрямованість поглядів письменника. Цікавий у цьому плані, образ Сонця у творчості Грінченка — символу творчої енергії життя, любові до людини. Письменник багато уваги приділяє морально-етичним стосункам, кантівському моральному імперативові, широко трактованим у його художній творчості. Однак прагнення до нормативності моральних уявлень героя, його ідейних настанов у ряді творів Грінченка приводить до дидактизму, спрощення проблеми (особливо в прозі, драматургії). "• У 1902 р. Грінченко переїздить до Києва. Власне літературна праця письменника більш ніж на два роки переривається напруженою роботою над словником української мови.^ матеріалів, які були в розпорядженні журналу «Киев-скаїї старина», та зі своїх власних Грінченко уклав чотири-* томний «Словарь української мови», який, як і його мовознавчі студії «Огляд української лексикографії», «Три питання нашого правопису» та інші, не втратив своєї наукової цінності й йа сьогодні. Широкою була популяризаторська, просвітницька діяльність письменника: десятки статей, брошур з історії літератури («Оповідання про Євгена Гребінку», «Оповідання про Івана Котляревського»), природничих наук («Про грім та блискавку», «Про пустині»), ряд історичних нарисів —
|