Студопедия — Інтелектуальне, духовне життя суспільства
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Інтелектуальне, духовне життя суспільства






Культура не є застигле, раз і назавжди дане, а змінюється в міру розвитку потреб суспільства. Норми культури мають програмуючий характер, що визначає можливі варіанти пове­дінки людини. Норми культури проявляються також в звичаях і об­рядах, що закріплюються з покоління в покоління, набирають характер культурних традицій. Спілкування людей, їх взаємовідносини на ви­робництві і в побуті регулюються саме духовною культурою. У про­цесі задоволення потреб в цінностях культури індивід збагачується духовно, розвивається як особа, формує самого себе. Та все це на користь того, що формується особлива сфера соціального буття — духовне життя суспільства. Поняття духовне життя суспільства час­то розглядається як синонім поняття духовна культура. Проте духов­не життя — певна сфера суспільного життя поряд з економічною, соціально-політичною сферами. Духовне життя охоплює всі духовні формування, утворення, в тому числі психологію людей, буденне, побутову свідомість, мораль тощо. Духовна культура — певний шар духовного життя, її ядро.

Інтелектуальне, духовне життя проявляється в двох якостях. По-перше, духовне життя суспільства — реальний процес життєдіяльності людей, один з основних видів життєдіяльності, що включається в усі соціальні процеси. Щоб мати необхідні матеріальні засоби для жит­тя," люди займаються матеріально-виробничою діяльністю. Але як сві­домі істоти, люди не можуть не задовольняти свої духовні потреби, тому-то, здійснюючи формування свідомості, вступають в духовне спілкування. По-друге, духовне життя, з одного боку, спільний спо­сіб життєдіяльності, а з другого — утворює відносно самостійну сфе­ру. Звичайно ж, духовне життя суспільства по суті є реальний про­цес буття людей, а за своїм здійсненням — спосіб суспільної життєдіяльності і відносно самостійна сфера, зв'язана з формуван­ням і поширенням свідомості і задоволенням потреб людей.

Роздумуючи над проблемою мети і сенсу життя, не можна ігнорувати ту початкову сферу, де проблема може не усвідомлюватись, але в якій визріває як проблема. Початкова сфера — повсякденність. У сучасних умовах біль­шість людей стурбовані в основному забезпеченням елементарних біологіч­них потреб: як добути м'ясо, масло, цукор, як дістати одяг, взуття, як хоча на старості знайти дах над головою, як прогодувати, одягнути, вилікувати, влаштувати спадкоємців, бо поки що первинні потреби, а не добро і зло є героя­ми серця людського. Свідомість як усвідомлення буття з необхідністю суп­роводжує будь-яку людську діяльність. Свідомість зароджується в процесі діяльності людей і, насамперед, діяльності матеріальній. Формування ідей, уявлень, свідомості спочатку безпосередньо вплетено в матеріальну діяльність і матеріальне спілкування людей. Безпосередня вплетеність в повсякденне життя дозволяє людині деякі внутрішні риси суспільної життєдіяльності, що бувають приховані від агентів спеціалізованого духовного виробництва в силу ідеологічних міркувань і в силу тиску теоретичної картини світу, що може заступити картину реальну. Сама повсякденність, в яку буденна свідо­мість вплетена безпосередньо, є результат складного багатоступеневого опо­середкування, змін, викликаних культурою, а оскільки минулий соціальний досвід, набутий людиною, може не відповідати умовам, що змінюються, ос­кільки і стає можлива зміна уявлень, що укорінилась в буденній свідомості з міцністю розсудливості. Буденна свідомість настільки можлива і багатома­нітна, наскільки багатоманітна і мінлива повсякденність і настільки обмеже­но, наскільки обмежений той фрагмент повсякденності, що стає «полем» діяльності людини. Необхідність створеного культурного світу як творчого змісту власного життя обумовлена глобальною моральною потребою люди­ни у виборі життєвої позиції. Та культурний вибір може стати культурним або грою, інтелектуальною грою. Духовні продукти людської діяльності, що функціонують в різних формах суспільної свідомості — в релігії, в мистец­тві, науці, філософії та інші — реальні, але реальні не як матеріальні предме­ти, а як мисленні, ідеальні, що пізнаються, усвідомлюються, сприймаються.

 







Дата добавления: 2015-09-18; просмотров: 493. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Демографияда "Демографиялық жарылыс" дегеніміз не? Демография (грекше демос — халық) — халықтың құрылымын...

Субъективные признаки контрабанды огнестрельного оружия или его основных частей   Переходя к рассмотрению субъективной стороны контрабанды, остановимся на теоретическом понятии субъективной стороны состава преступления...

ЛЕЧЕБНО-ПРОФИЛАКТИЧЕСКОЙ ПОМОЩИ НАСЕЛЕНИЮ В УСЛОВИЯХ ОМС 001. Основными путями развития поликлинической помощи взрослому населению в новых экономических условиях являются все...

Весы настольные циферблатные Весы настольные циферблатные РН-10Ц13 (рис.3.1) выпускаются с наибольшими пределами взвешивания 2...

Хронометражно-табличная методика определения суточного расхода энергии студента Цель: познакомиться с хронометражно-табличным методом опреде­ления суточного расхода энергии...

ОЧАГОВЫЕ ТЕНИ В ЛЕГКОМ Очаговыми легочными инфильтратами проявляют себя различные по этиологии заболевания, в основе которых лежит бронхо-нодулярный процесс, который при рентгенологическом исследовании дает очагового характера тень, размерами не более 1 см в диаметре...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.011 сек.) русская версия | украинская версия