Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

УКРАЇНСЬКА МУЗИЧНА КУЛЬТУРА 50-Х-60-Х РР. XX СТ.





Розвиток української музики після Другої світової війни відзначався винятково складними умовами свого становлення. З одного боку, сталінське "керівництво культурою" накладало важкий відпечаток на творчу фантазію, сковувало свободу творчості. В той час, як західноєвропейське музичне мистецтво шукає власні, невторовані шляхи розвитку, відповідні до духу часу, то на Україні, як і в усьому колишньому СРСР музика мала виключно "ідеологічну" функцію, що значно знижувало її художній рівень. Лишенечисленні твори 50-х років заслуговують на увагу і сумірні з досягненнями класичної спадщини, що цілком зрозуміло. В той час, як вітчизняна культурапочатку сторіччя інтенсивно засвоює нові естетичні напрямки, перевтілює їх на ґрунті власних традицій, то соціалістичний реалізм, визнаючи лише, "партійність" та "народність" мистецтва, позбавляє композиторів їх власної індивідуальності і права на художній експеримент. Більш природньо в таких задушливих умовах "виживають" ті жанри, які по природі своїй є більш демократичними і невибагливими у сенсі професіоналізму. Тому над 50-ми роками в українській музичній культурі можна сміливо ставити позначка: "пісенна епоха". Справді, якщо б не ліричні, чутливі пісні П.Майбороди, А.Кос-Анатольського, Є.Козака, дещо пізніше - О.Білаша, то можна було б говорити лише про окремі, випадкові, і то вкрай нечисленні зразки професійної музики, прийнятні з художньої точки зору. Серед тих, які вартують згадки, - балет Віталія Кирейка "Лісова пісня" за мотивами п'єси Лесі Українки, опера "Украдене щастя" Юлія Мейтуса за п'єсою І.Франка, деякі фортепіанні твори Ігора Шамо, хори Андрія Штогаренка, оркестрові інструментальні та хорові твори Бориса Лятошинського, Миколи Колесси. Вони визначають певний належний фаховий рівень нашої культури. В усьому іншому доробок композиторів того часу видається своєрідним анахронізмом.

Пісенна творчість композиторів того часу відзначається переважаючою ліричністю, наспівністю, легкими для запам'ятовування мелодіями, іноді використовує ритми популярних танців, найчастіше вальсу. Проте навіть в рамках такої загальної характеристики кожен із згаданих митців проявив свою творчу індивідуальність.

З усіх них Анатолій Кос-Анатольський (1909 - 1983), виділяється 1 своєю близькістю до джерел галицької музичної побутової культури, до старогалицької елегії, до співогри з її динамічними музичними номерами.

Адже недаремно композитор дуже багато зробив для популяризації творчості своїх попередників, і насамперед у пісенно-хоровій сфері. Серед його пісень особливо розкішною мелодією і щирим почуттям приваблює "Ой, ти, дівчино, з горіха зерня" до поезії І.Франка, в якій чутливі рядки із збірки "Зів'яле листя" отримують нові експресивніші музичні барви. Мотиви гуцульського фольклору з його яскравими запальними ритмами і інтонаціями знайшли відображення у пісні "Ой піду я межи гори", у хорі на власні слова "Коломия місто". Цікавим здобутком автора була його музика до численних вистав Львівського драматичного театру ім. М.Заньковецької, в якій він зумів передати дотепні, жваві, близькі до розмовної мови інтонації львівської міської пісні тридцятих років.

Близьким по духу до творчості Кос-Анатольського, настільки ж демократичним та безпосереднім, але більше тяжіючим до буковинського та бойківського регіонального фольклору, є його сучасник Євген Козак (1907 -1988). Успіх і визнання принесли йому сольні пісні і хори - "На річницю Т.Шевченка" на сл. Лесі Українки, "Вівчарик" на сл. Г.Коваля, "Верховино, мій ти краю" на народний текст, численні обробки буковинських та галицьких народних пісень.

Важко уявити собі пісенний побут України 50-х років без творів Платона Майбороди (1918 - 1989). Його задушевні, сповнені сердечного тепла, пісні, такі як "Київський вальс", "Пісня про вчительку", "Пісня про рушник", до сьогодні не втратили свого художнього значення. Учень Ревуцького, палкий прихильник української класики, насамперед Лисенка та Леонтовича, П.Майборода зумів перейняти такі прикметні риси національного вокального стилю, як багатство мелодичного розвитку, м'які ліричні барви, і пристосувати їх до естрадного стилю свого часу.

Лише після "хрущовської відлиги", на початку б0-х рр. українська професійна музика починає звільнятись від жорсткого диктату соціалістичного реалізму і шукати власного шляху.







Дата добавления: 2015-06-29; просмотров: 1086. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!




Практические расчеты на срез и смятие При изучении темы обратите внимание на основные расчетные предпосылки и условности расчета...


Функция спроса населения на данный товар Функция спроса населения на данный товар: Qd=7-Р. Функция предложения: Qs= -5+2Р,где...


Аальтернативная стоимость. Кривая производственных возможностей В экономике Буридании есть 100 ед. труда с производительностью 4 м ткани или 2 кг мяса...


Вычисление основной дактилоскопической формулы Вычислением основной дактоформулы обычно занимается следователь. Для этого все десять пальцев разбиваются на пять пар...

Сосудистый шов (ручной Карреля, механический шов). Операции при ранениях крупных сосудов 1912 г., Каррель – впервые предложил методику сосудистого шва. Сосудистый шов применяется для восстановления магистрального кровотока при лечении...

Трамадол (Маброн, Плазадол, Трамал, Трамалин) Групповая принадлежность · Наркотический анальгетик со смешанным механизмом действия, агонист опиоидных рецепторов...

Мелоксикам (Мовалис) Групповая принадлежность · Нестероидное противовоспалительное средство, преимущественно селективный обратимый ингибитор циклооксигеназы (ЦОГ-2)...

Меры безопасности при обращении с оружием и боеприпасами 64. Получение (сдача) оружия и боеприпасов для проведения стрельб осуществляется в установленном порядке[1]. 65. Безопасность при проведении стрельб обеспечивается...

Весы настольные циферблатные Весы настольные циферблатные РН-10Ц13 (рис.3.1) выпускаются с наибольшими пределами взвешивания 2...

Хронометражно-табличная методика определения суточного расхода энергии студента Цель: познакомиться с хронометражно-табличным методом опреде­ления суточного расхода энергии...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2025 год . (0.009 сек.) русская версия | украинская версия