Принципат Августа.
Доба характеризується загостренням класової боротьби, громадянськими війнами з конфіскацією земель. Після вбивства Цезаря і 14 років воєн перемагає Октавіан (31 р. до н.е.-14 р. до н.е.). Після вигнання опозиціонерів він стає в сенаті першим – принсепсом. Правління Октавіана – монархія під маскою республіки. В його руках зосередилась вся влада: воєнна, світська, духовна. Для захисту класових інтересів рабовласників та керівництва величезною країною була потрібна централізована влада. Головною опорою правителя залишається армія. Час Октавіана – Рax Romana /Римський мир/. Відновлюється економіка і культура. Підтримується популярність принцепса серед населення завдяки заходам по благоусторою Рима За висловом сучасників Август “застав Рим глиняним, а залишив “кам’яним”. (Август – титул). Він намагався пом’якшити деспотію: проповідував сімейні устрої, традиційну мораль, повагу до предків. Сприяв літераторам, які його вихваляли за допомогою Мецената (Вергілій і Горацій). Час Августа був золотим часом римської поезії. Виразно-характері образи республіки поступаються місцем вишуканим: замість правди – лестощі. Неперевершеним ідеалом проголошується мистецтво грецької класики. Архітектура. Рим докорінно змінюється: багато терм, форумів, базилік. Форум Августа – це вже не ринок, а урочистий центр, де немає місця крамницям; його оточує стіна висотою 36 м. і довжиною 450; в глибині на подіумі храм Марса-месника, простір площі замкнений: по боках храму Марса – екседри. Перед храмом стояли статуї давніх героїв Риму. Колони храму вдвічі вищі, ніж в Парфеноні, але характерно, що використаний коринфський ордер. Розпочалась монументальна забудова Марсового поля. Над Тибром був зведений театр Марцелла: на відміну від грецьких театрів місця в ньому розташовані на концентричних стінах, що підвищуються. Найвища стіна виходить на вулицю двоярусною колонадою; орхестра відводиться для почесних гостей, перетворюючись на партер. Багато будують і в колоніях. Особливою гармонією та поєднанням стриманості і оздобності позначений Прямокутний храм в Німі. Це псевдопериптер на високому подіумі з глибоким портиком коринфського ордера з рожевого вапняку. Театр в Оранжі побудований з використанням природньої виїмки схилів іфасадом його є не яруси аркад а висока стіна сцени, тобто театр поступово втрачає реальні живі декорації давньогрецих часів. В період правління Августа з’являються тріумфальні арки. Одна зперших - тріумфальна арка в Сузах була споруджена на честь завершення будівництва шляху через Альпи. Типовою римською архітектурною спорудою є міст в Ріміні, що функціонує і досі: на 5 арках, пропорції строгі. Вівтар Миру – тріумфальна споруда, що була створена в 13-9 роках до н.е. Вона містилась на Марсовому полі, уявляючи собою прямокутник загальним розміром 10×11 м., оздоблений рельєфними композиціями. Скульптура. Рельєфи Вівтаря Миру в нижньому ярусі складаються з декоративних орнаментів, а в верхньому – з історичних та побутових сюжетів; наріжники прикрашені пілястрами та капітелями. Сюжетні сцени складніші та “багатофігурніші”, ніж за часів республіки, в них є спроба передати місце дії. Один з центральних сюжетів – богиня землі Теллус з аурами: алегоричне уславлення Августа, що приніс спокій народу. Історичний характер має урочиста обрядова процесія на чолі з Августом і членами сім’ї: Юлією, Тіберієм, Антонією і маленьким Германіком. Відчувається вплив Парфенону; вдало передано глибину простору. Взагалі поле “діяльності” скульптури стало широким. Якщо республіканські портрети були безжалісно об’єктивні, то тепер портрет роблять схожим і привабливим. На короткий час відроджується ідеал сильного, тренованого атлета.Відчувається орієнтація на грецьку класику: працюють вишукано-елліністичні майстри Стефанос, Менелай, Пракситель. Зокрема, Менелай відомий своєю групою “Орест і Електра”, дещо умовних пропорцій і підкреслено елегантною. Цікавим прикладом офіційного портрету є портрет Дружини Августа Лівії, сповнений грації та безхмарного спокою. Особливу групу складають портрети Августа. Август – Юпітер з Кум в стилі офіційної класики та Август – Марс з Пріма-Порте. Цей портрет трактує літнього Августа у вигляді непереможного атлета в панцирі з алегоричними рельєфами. Пластичну виразність в цих роботах замінює детальна розповідь про соціальний статус моделі. Вишуканість притаманна і прикладному мистецтву, особливо ювелірному: Камея Августа є типовим прикладом бездоганної майстерності і декоративності. Живопис. Фрески ІІІ Помпейського стилю підкреслюють площину стіни. Вони також позначені вишуканістю, гнучкістю ліній та невимушеністю композиції. “Персей і Андромеда”, “Весна” з Стаббії – приклад високої одухотвореності образів, лаконічності та краси композиції. Блискучим взірцем майстерності і монументально-декоративного мислення є мозаїка з будинку Фавна “Битва Олександра Македонського з Дарієм”. Це копія грецького майстра Філоксена, яка вражає технічною довершеністю та художніми якостями. Вона викладена з понад 1,5 мільйона шматочків мармуру. В багатофігурному натовпі чітко виділені два герої-полководці, протиставлені один одному і – пов’язані поглядами. Чітко виявлено переможний рух Олександра, мозаїка в цілому позначена виразністю облич та жестів В цілому мистецтво часів Августа відбивало смаки вже імператорського періоду. Відшліфована форма, вишуканість поєднуються з внутрішньою порожнечею.
|