Мистецтво часів Адріана (117-138).
Починаючи з другого століття Римська імперія вже не завойовує, а захищається, правителям потрібно зберігати захоплені землі і створювати видимість спокою. Адріан ознаменував своє правління монументальним будівництвом, вперше визначаючи Рим як Вічне місто. Він був шанувальником грецької класики, в походах його супроводжували митці, що робили замальовки і обміри. Архітектура. Адріан подарував Риму найбільший в історії столиці храм Венери і Роми, вирішений в коринфському ордері за проектом, як кажуть, самого імператора. Для себе він звів величезний Мавзолей, що в середні віки служив римлянам фортецею /Замок св. Ангела/. За часів Адріана будівництво проводилось в Афінах. Величний храм (82×42м) Зевса Олімпійського, а поряд з ним – арка Адріана. З боку Акрополя крізь неї видно храм і – навпаки. Від Афін на верхній частині арки напис “Це місто Тезея”, а з іншого боку – “Це місто Адріана”.Під час правління Адріана споруджено Пантеон в Римі. Він уособлює останній етап розквіту імперії. Захоплює краса і гармонія сполучень чітких об’ємів: циліндра, ротонди і напівсфери купола та паралелепіпеда портика. Купол пантеону (Д=43,2 м) не перевищено до ХІХ століття. Його верхню частину зведено з пемзобетону; стіна ротонди складається з 8 опір-пілонів, сполучених арками. Портик має два ряди по 8 колон і виглядає як пронаос. Інтер’єр викликає почуття спокою і гармонії, воно базується на суворому розрахунку: діаметр ротонди дорівнює висоті храму і купол виглядає як півкулі, що вписана в ротонду. Скульптура. Розвиток її проходить під міцним впливом грецької класики. Це друга, після Августа, хвиля класицизму. В портреті Адріана постає образ різнобічно розвиненого освіченого цезаря, що виконує роль грецького мудреця. В портреті улюбленця імператора Антиноя чарівну зовнішність юнака відтворено під впливом Праксителя. Статуя Артеміди виконана за архаїчними зразками; вона позначена холодною правильністю, але позбавлена теплоти і природності старих пам’яток. Під кінець правління Адрана посилюються настрої песимізму.
|