Дмитро Іванович Багалій та його іст. концепції.
Дмитро Багалій (1857-1932) народився в Києві. Першою фундаментальною працею Д.Багалія була "Історія Чернігово-Сіверської землі". Він був одним із фундаторів харківської громадської бібліотеки, діяльним членом таких прогресивних для свого часу організацій як "Издательский комитет Харьковского общества грамотносте", "Харьковский народний дом", "Историко-филологическое общество при Харьковском университете". В історичних працях Д.Багалія відбилася творча манера і характерні риси його світогляду, набуті в школі В.Б.Антоновича. В багаторічній діяльності Багалія основне місце займають праці з історії України. Д.І.Баталій не створив оригінальної схеми історії України. Говорячи про своє бачення українського історичного процесу, він відзначав, що дотримувався етнографічно-федеративно-обласного погляду. Сказане, однак, не свідчить, що Багалій був істориком-краєзнавцем. Наукова спадщина Д.Багалія містить близько 350 публікацій, в тому числі підручників, монографій, археографічних видань та статей з історії України й Росії. Центральне місце посідають дослідження з історії Слобідської України. Одним з найкращих творів у науковому доробку Д.Багалія є "Історія Слобідської України". Це й дотепер єдина цілісна робота з історії Слобожанщини, що охоплює період від моменту її заселення до початку XX ст. і висвітлює важливі проблеми історичної географії та етнографії краю, його соціально-економічного і політичного розвитку, історію духовної і матеріальної культури, побуту населення тощо. Написана простою і зрозумілою українською мовою з деякими діалектними особливостями, характерними для Слобожанщини, насичена фольклорно-етнографічним та ілюстративним матеріалом, "Історія Слобідської України" для багатьох стала також першим посібником з української мови та українознавства. В основу дослідження історик поклав концепцію розвитку цивілізації від простих до складніших і витонченіших форм, від суспільства військового - до цивільно-правового тощо. В центрі уваги автора - народ, усі його верстви. Загалом "Історія Слобідської України" набагато яскравіше, ніж попередні роботи Д.Багалія, відбиває народницькі елементи його світогляду. Книга складається з окремих розділів - нарисів, приблизно однакових за обсягом, але не завжди рівноцінних за обширом проблематики. У тісному зв'язку з темою історії Слобідської України написані два томи великої монографічної праці "История города Харькова за 250 лет", над якою Д.Багалій працював спільно з Л.Міллером. Це була одна з перших спроб показати роль міста в економічному й культурному житті українського народу. Одночасно Д.Багалій вивчав питання історії освіти й культури на Україні. Він досліджував історію Харківського університету – першого в Східній Україні, який відіграв велику роль у розвитку української культури. Результатом цього дослідження стала поява "Опьгга истории Харьковского университета". Значення цієї праці (у 1893-1898 рр. в Харкові вийшов перший її том, в 1901 р. - другий) полягало не тільки у висвітленні історії університетської освіти на Україні, а й у показі значення університету для розвитку політичного і культурного життя України в епоху царської реакції. Д.Багалієві належить честь першого академічного видання зібрання творів видатного українського філософа Г.С.Сковороди, яке ввело оригінальні ідеї мислителя в обіг культурного і наукового життя тогочасної Росії. Багалій присвятив видатному українському філософу цілу низку ґрунтовних статей і розділів у монографії. Найкращою серед них сам історик називав "Український мандрівний філософ Г.С.Сковорода" (1926 р.). Створюючи великі монографічні праці головним чином з історії Слобідської України, Д. Багалій одночасно розробляв і інші проблеми, які порушувала сучасна йому історіографія. Таким чином, світогляд, громадська й наукова діяльність Д.І.Багалія мали прогресивний характер. Вірність просвітницьким ідеалам учений зберіг до кінця своїх днів.
|