Система роботи по використанню творів образотворчого мистецтва для дітей старшого дошкільного віку.
Головна мета нашої системи роботи – сприяти розвитку творчої активності у дітей старшого дошкільного віку шляхом використання творів образотворчого мистецтва через спеціально підібрані форми, методи та прийоми роботи При організації роботи з дітьми ми спирались на дидактичні принципи: принцип урахування вікових та індивідуальних особливостей, принцип виховання в діяльності і спілкуванні, принцип стимулювання дитини до саморозвитку. Система роботи була спрямована на вирішення таких таких завдань: - розвиток у вихованців спостережливості, уміння порівнювати, відгукуватися на красу; - ознайомлення з творами образотворчого мистецтва; - розвиток художніх здібностей, формування відповідних умінь; - навчання дітей створюванню багатофігурних сюжетних композицій; - формування особистої позиції при сприйнятті творів мистецтва та в процесі власної творчості; - навчання самостійного знаходження прийомів зображення при інтеграції видів образотворчого мистецтва; - організація роботи групою для втілення складного задуму; - навчання створювання оригінальних саморобок з природних і штучних матеріалів; - заохочування до дизайнерської діяльності, пов'язаної з благоустроєм та оформленням інтер'єру; - розвиток художнього сприймання при ознайомленні з творами живопису, графіки, скульптури, декоративно-прикладного мистецтва; - надання дошкільникові права вибору матеріалів, місця роботи, сюжету тощо; - надання можливості проявити творчість, спертися на власний досвід. Спираючись на аналіз наукової літератури, були розроблені поради щодо створення умов для розвитку творчої актичності дітей (Додаток Б).
На нашу думку, ефективні форми реалізації творчого виховання дітей пропонує В.Моляко. По-перше,вважає він, варто систематично пропонувати дітям різноманітні творчі завдання, спрямовуючи їхні зусилля на досягнення оригінальних результатів у своїй діяльності, віднаходження якнайбільшої кількості варіантів розв'язання кожного нового завдання, порівнювання їх між собою та вибір за конкретними критеріями найкращого рішення. Варто також прагнути, щоб творчою була, по можливості, будь-яка діяльність дитини. Подеколи варто використати і спеціальні прийоми творчого тренінгу. По-друге,бажано максимально естетизувати всі форми життєдіяльності вихованців, сприяти ознайомленню їх з національними художніми надбаннями, народним мистецтвом, творами світової культури. При цьому йдеться не про поверховий потяг дитини до краси, а про всебічне зростання культури її особистості. Усе це має реалізовуватися через відповідні навчально-виховні програми, в яких передбачатиметься проведення як обов'язкових, так і додаткових занять. По-третє,бажана й доцільна постійна участь дошкільника у колективній діяльності. Як важливому соціально-психологічному чиннику розвитку творчої особистості [44]. Отже, творча активність та творчий потенціал дитини, на думку дослідників, має визначатися, розкриватися й розвиватися у процесі спеціально організованого навчання та виховання дитини, коли вона набуває та використовує власний досвід творчої роботи, залучається до реальних творчих справ. Тож важливо, щоб усі дорослі, які його виховують, розуміли сутність психічного феномена дитячої творчості й знали умови її розвитку. Систему роботи по використанню творів образотворчого мистецтва для дітей старшого дошкільного віку ми подали у таблиці 2.2.
Таблиця 2.2
|